1094האשה מן הים-איבסן-סטודיו יורם לוינשטיין
1094האישה מן הים-איבסן-יורם לוינשטיין
צילומים-אלי ליאון
הסטודיו לאמנויות התיאטרון מיסודו של יורם לוינשטיין מציג ערב ערב עד 10.4.13 את המחזה הקלאסי "האשה מן הים"מהקלאסיקה הנורבגית.
איבסן כתב מחזות רבים ומחזה זה אינו מהמפורסמים שלו.בארץ הוא הוצג לפני שנים רבות.הוא הוצג גם כהצגת "פרינג"בתיאטרון תמונע בתרגום זהה למוצג כעת.
זהו מחזה,ספק פסיכולוגי הרווי מיסטיקה,על אישה שהתאהבה בצורה קיצונית באיש שפגשה במקרה בים ונשאר בדמיון שלה.אישה שהרסה את חייה עם בעלה השני בגלל הזכרונות,בגלל הדמיון,בגלל מחשבות על איש שחיכתה שיחזור מבלי לדעת הרבה עליו אלא שהוא רצח את רב החובל של האוניה בה הכירה אותו.
היא אישה שלא יכלה להרגיש מאושרת,להתמסר למשפחתה החדשה,לאהוב את בנות בעלה בגלל מחשבות על איש זר.היא הרגישה שכל עוד היא אינה חופשיה להחליט את מי להעדיף היא אינה יכולה להשלים עם הזכרונות שבדמיון,אינה יכולה לשכח את הזר ולקיים חיי משפחה תקינים.
האשה נלכדה בנשואין עם הרגשה שנקנתה,שאינה אוהבת את בעלה ובהתאם לכך לא הראתה כל יחס של אהבה אליו או אל בנותיו.
היא זקוקה לחופש, למרחב מחיה כמרחבי הים החופשי.
אבי שכוי הכין תפאורה מאוד יפה ואסתטית.היא בנויה בכמה מפלסים מלוחות אחד על השני הדומה למרפסת של בית ויחד עם זאת לסיפון וצורת חרטום של אוניה.תפאורה המתארת את התרחשות העלילה במציאות בביתה והמחשבות והדמיון שהם קשורים לאניה.התפאורה בנויה כך שלמראית עין מרחיבה את הבמה ומשאירה מרחבים גדולים להתרחשויות השונות.
איבסן הנו אחד מגדולי המחזאים של המאה ה19(1828-1906)ואבי הדרמה המודרנית.הוא חי בתקופת מהפכת האביב ובעקבות זאת הכניס במחזותיו את הרעיון שהיה חדש בזמנו על חופש הפרט.
איבסן כתב כמה מחזות העוסקים בניתוחים חברתיים או פסיכולוגיים. אחד מהם הוא המחזה "האישה מן הים".באותה סידרה אפשר להכליל גם את הדה גבלר והמחזות הפחות ידועים "ברווז הבר" ו"רוסמרסהולם".
איבסן אחראי במידה מסויימת להופעת הדרמה הריאליסטית המודרנית.
המחזה "אשה מן הים"מספר על משפחה שלכל אחד מבני המשפחה חלום כאשר העלילה המרכזית הנה החלום של אם החורגת לפגוש את האיש שפגשה במקרה בעוד חלומם של יתר בני המשפחה הנם רק עלילות משנה המאריכות את המחזה ללא צורך חיוני.
המימוש העצמי של כל אחד מהנפשות הפועלות וההרס שבדחית האהבה הם שני הרעיונות שאנו מוצאים במחזה המוצג כעת בסטודיו.לגיבורה הראשית של המחזה אלידה יש דילמה אנושית ריאלית ומציאותית ביותר.
מחשבות כפי שהיו לה על נאמנות,הרגשה של חוסר חופש אישי נראים קצת מוזרים בתקופתנו בה בגידה,גירושין,עצמאות הנם תופעה של יום יום ולא רואים בהם כל דבר לא מוסרי.
סוד גדול מאיים על אלידה.חיי הנשואין השניים שלה נהרסו למרות מאמצי בעלה לשפרם.לאחר שהסוד מתגלה והזר המסטורי מופיע חי ולא רק במחשבותיה, ההחלטה שהיא תקבל ושהוא -הזר דורש ממנה יכולה להציל אותה ואת נשואיה.
נועם שמואל ביים את ההצגה עם הרבה כניסות ויציאות אל הבמה.יש הרבה התרוצצויות עליה.
ההצגה קיצבית.אין בה רגע ללא התרחשות.הכל זורם היטב אך לדעתי קיצור מסויים היה משביח יותר את המשובח.
זהו מחזה על אישה החייבת להחליט בין מחוייבות שלה כאשה לבעלה לבין אהבה דמיונית הקשורה רק בזכרונות.
הבמאי הצליח להמחיש את התלבטויותיה של האישה על ידי הופעת הזר על הבמה כרוח,כדמות בדמיונה בלבד עד שבסופו של דבר הוא מופיע כחי כדי לקחת אותה איתו או לשחררה ממנו לתמיד.
המוסיקה של אייל וייס טובה,מענינת פרט לשימוש במוטיב מזרחי קצר החוזר פעמיים והזר למחזה הנורבגי.
התרגום של גד קינר יפה וקולח.לילך סגל היתה המלווה האמנותית.התלבושות מהתקופה עוצבו ע"י ברק פוני והתאורה ע"י יעקב סליב.אחראי על התנועה -עמית זמיר.הפקת הטריילר-רדי רובינשטיין.
אלידה-גב' ואנגל-אורטל בן שושן מצויינת.היא יודעת להתרגש ולרגש.נכנס בה דיבוק המסרב לצאת עד לפתרון שאיבסן מצא ללא עזרת רב והיא עמדה היטב במשימה זו.
אבינועם בן נחום טוב מאוד.הוא עיקבי במשחקו כרוח, כיצור דמיוני ברוחה של אלידה ובסוף כאדם חי המגיע לקבל את זו שהבטיחה לו להיות אשתו.
עמית אפשטיין הופעתו בתחילת המחזה נראתה לי לא משכנעת אך הצליח לתקן רושם זה עד סוף המחזה.
אפרת בן יעקב פלג היתה מצויינת,ילדותית ובוגרת,ישירה ועדינה,חוצפנית ומרגשת.
מאיה בכובסקי היתה טובה,מלאת תשוקה שלא התגשמה.
אדריאנו חאובל היה טוב .
אדי אלתרמן כבאלסטד היה טוב בתפקיד הצבעוני הקטן והמשעשע בפרולוג לפני כניסת הקהל לאולם ובהמשכה, אך תפקידו נראה לי כמיותר.
שגיא הלפרין היה נהדר,אופטימיסט,מלא הומור וחדוות חיים.בזמן היותו על הבמה היא נראתה מלאה יותר.
לראות או לא לראות:מחזה יפה,מבוצע טוב מאוד ומבוים היטב.מסובך ומלא מסתורין.הפקה שבהחלט מומלצת לראותה.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 1/4/2013 23:31
אלי ליאון
[email protected]
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.