מוטקה > בלוגים > הבלוג של טובה פריש . > זיכרונות אהבה מסמינר לוינסקי-והאם אפשר עוד ללמוד כמו פעם

זיכרונות אהבה מסמינר לוינסקי-והאם אפשר עוד ללמוד כמו פעם

הערה:::איוון פטרוביץ' פבלוב,מדען,פסיכולוג רוסי,נולד ב1904,התפרסם בזכות תורת הרפלקס המותנה,שבאמצעותו ניתן לאלף בעלי חיים וללמד בני אדם. קוראים לרפלקס המותנה בקיצור"התנייה"
זיכרונות אהבה מסמינר לוינסקי-והאם אפשר עוד  ללמוד כמו פעם

שנה אחרי הצבא,חודשיים אחרי נישואי,התחלתי ללמוד בסמינר לוינסקי בתל-אביב,שהיה אז ברחוב בן-יהודה.

השעור שנחשב לחשוב ביותר היה שעור הפסיכולוגיה.,עם ד"ר ורה מאהלר,שגם חיברה את הספר המסובך שהיה התנ"ך הלא מובן שלנו,

ד"ר מאהלר עמדה בפתח.ניבהלתי.עם האשה הזקנה הזאת ניצטרך לבלות שלוש ,ארבע שעות בשבוע?גופה מילא את כל חלל הדלת.שערה הישר-מקלות   שחורות-לבנות  משני צידי ראשה  -משום מה הזכירה לי כלב ים.

אך כשניכנסה לחדר,השעורים הפכו לבילוי ותענוג.חוש ההומור שלה,המיקרים המעניינים שהביאה לפנינו  והמסקנות, פיצו על הספר הנורא שלה, שהיה מתורגם מגרמנית,שפת-אמה.(כן,גם שפת-אֵימה)

ולנושא העיקרי:היא סיפרה איך לומדים קופים  ע"י  ניסוי וטעיה.(גם "תהייה "זה נכון)

הקוף רוצה להשיג בננה,אבל היא גבוהה מדי .מכאן הוא חושב ומגיע למסקנה לקחת ארגז ולנסות לקטוף את הבננה מגובה זה.אבל הוא עדיין אינו מגיע.אז הוא לוקח מקל,עולה על הארגז שהכין לעצמו לפני כן ואז מכה במקל בבננה ומפיל אותה.סוף-סוף.

זה היה לימוד בדרך ניסוי וטעיה.(או תהייה).שיטה אחת.שגם אנחנו בני- האדם לומדים באמצעותה  לעתים.

שיטה אחרת-הכלבים של פבלוב.-דרך האסוציאציה.פבלוב, הנסיין הרוסי היה מביא מזון לכלביו.בכל פעם שהביא מזון,היה מצלצל בפעמון קטן  ואז הכלבים התחילו לרייר (להזיל ריר)בתשוקה למזונם שהגיע מייד.

בשלב הבא פבלוב לא הביא להם עוד מזון,אלא רק צילצל בפעמון.מעתה בכל צילצול פעמון הכלבים הזילו ריר.פבלוב קרא לזה"לימוד על ידי רפלקס מותנה)

צורה אחרת של לימוד-היא זו של סוקרטס אפלטון ואריסטו-(כן,גם של חכמי התלמוד)באמצעות ההקש אםA=B  I B=-Cאז מההקש למדים שגם A=C

כל השיטות האלה מבוססות על ההנחה של השכל והניסיון.(גם שיטות חכמינו בעצם מבוססות בעיקר על הקש ,כמו על אחת כמה וכמה.ועוד)

ולקראת השאלה הבאה רשמתי את הרשומה: הזאת.

 נישאלת השאלה.:האם בימינו די באלה  כדי ללמוד דבר מתוך דבר,או לסמוך על הרפלקסים שלנו  כדי ללמוד?על ההקש שבנוי על חשיבה שכלית שמתבססת על הידע שכבר יש לנו.?

תשובתי היא בנוסח פרס:כן ולא.

".כן,"זה ברור.!העניינים הפשוטים.ניתנים עדיין ללמידה בדרכים אלה.למשל יש לי ספרי הדרכה של אקורדים על אורגנית,אני מסתכלת על האקורדים בחוברת ומישמת אותם. על האורגנית.

אבל,וזה,לדעתי האַבָלָ הגדול, בכל מה שמבוסס על תיכנות מחשבים,אין לנו עוד די בשיטות הישנות.כי כעת הבסיס השכלי  והידע הטיבעי שלנו שונה מהבסיס הפשוט שהיה לקוף או לכלבים של פבלוב.הבסיס הטיבעי של האדם הפרימרי אינו מספיק עוד. החדש מבוסס על מידע שונה לגמרי.

נוצרו מעגלים חשמליים,מגנטיים,לייזריים,שהחוקים כאן שונים מאשר חוקי הטבע. והשכל הישר..רק לימוד  רחב של הבסיס החדש במגנטים,בלייזר,במיבנה המחשב ,בתיכנות,במטמטיקה בינארית, בנאנו טכנולוגיה,רק אלה יכולים לשמש בסיס לניסוי ותעייה החדשים בעת זו.

זה די מיאש.!   .מצד שני יש גם תיקווה.וזה הדור הצעיר,שכמו נולד עם הבסיס לידע הזה.אני שואלת ילד בן חמש שמשחק במשחק יפה בסלולרי שלו.אני שואלת אותו איך הוא יודע איך להפיל את החזירים במשחק..הוא מניע את כתפיו כלא יודע איך הוא יודע..

הוא פשוט נולד עם הידע הזה..זה הטבעי אצלו.

אני חושבת שהם נולדים עכשיו עם שבב מובנה לידיעה כזו..(לא ברצינות)

קראתי שאיזה פרופסור אמר שמה שרואים בסרטים,שהרובוטים קמו על בני האדם להתנקם בהם,הוא טוען שאכן,יש סכנה בבינה מלאכותית.

אלוהים,סליחה,אבל אתה שמת לב לזה?או שזה בעצם מגדל הבבל שלנו שעליו נענש בסוף.

 

 

 

I

יי

תגובות  7  אהבו 

952

לטובה

את מזכירה  לי את תורת ההקש שלפיו היינו אמורים להוכיח כי משולש X שווה למשולש Y/ . אז גם היום אנחנו מניחים הנחות ו מקישים מהן את  התשובה  ההגיונית. . כך פיתחנו את קווי ...

לטובה



את מזכירה  לי את תורת ההקש שלפיו היינו אמורים להוכיח כי משולש X שווה למשולש Y/ . אז גם היום אנחנו מניחים הנחות ו מקישים מהן את  התשובה  ההגיונית. . כך פיתחנו את קווי המחשבה והפכנו  לפילוסופים .  האם כל הידע שלנו הוא נירכש? או אולי חלק ממנו הוא מולד. . זו שאלה  מעניינת  ואם נסתכל על אותם ילדים קטנים שהזכרת אפשר אולי לומר  שהם נולדו עם הידע הזה.  ומעניינת השאלה שנגעת בה . האם יעלו הגלמים על יוצריהם?  אם ננתח את מה שהצליח האדם ליצור  במאה השנים האחרונות הרי אני מאמין שאכן קיימת סכנה ש הגולם יקום על יוצרו. . מכשירים רבים פועלים על פי זיהוי הקול  ונישמעים לפקודות וגם עונים. האם יהיו מסוגלים לגרום לקטסטרופה  כשהתיכנון יהיה לקוי  והגולם יתרגם לא  נכון את הפקודה ויפעל באופן עצמי?   יתכן חחח. לא רוצה גולם בבית


הכי-מעניין מה שכתבת-שנזכרת בסמינר לוינסקי ואני נזכרתי בסמינר אחר ממקום אחר בחוות השומר שמה המורה שלנו לקלקלת בית קלקלה וכלכלה אותי כהוגן-אפרופו רובוטים = בחיים אני למדתי  שיעור מאלף  שהגו...

הכי-מעניין מה שכתבת-שנזכרת בסמינר לוינסקי ואני נזכרתי בסמינר אחר ממקום אחר בחוות השומר שמה המורה שלנו לקלקלת בית קלקלה וכלכלה אותי כהוגן-אפרופו רובוטים = בחיים אני למדתי  שיעור מאלף  שהגולם  יכול לקום על  יוצרו בתנאי שבעל הבית שלו מטומטם ויש לו פלסטיק במקום בינה במוח ותכנן אותו ככה שיפעל כנגדו--כמו זה שהלך לישון והשאיר את הגז דלוק עד שבא מכבה האש.


24/02/15

24/02/15

                  לטובה מענין מאד זכינו להכיר את הסמינר

                 שבו למדת.ואת דרך הלימוד ...

                  לטובה מענין מאד זכינו להכיר את הסמינר



                 שבו למדת.ואת דרך הלימוד שבו היתם לומדים



                  בודאי שהיהמרתק מענין ולעיתים בהומור.


ליעקב,

תודה על התגובה המפורטת.היזכרת לי חפיפת משולשים שלמדנו בהנדסה בתיכון.נכון,צלע זווית צלע וכאלה.נחמד לי להיזכר.

וגם היזכרת לי את הסיפור הגולם מפראג.מסתבר שחכמינו כבר חשבו על...

ליעקב,



תודה על התגובה המפורטת.היזכרת לי חפיפת משולשים שלמדנו בהנדסה בתיכון.נכון,צלע זווית צלע וכאלה.נחמד לי להיזכר.



וגם היזכרת לי את הסיפור הגולם מפראג.מסתבר שחכמינו כבר חשבו על זה ואפילו הביטוי"הגולם קם על יוצרו".



אני בהחלט מסכימה לדעתך.


לניסו,



אז נומר זיכרונות אהבה מחוות השומר .



לא המתכנן לא מטומטם.הוא שואף להגיע למעשה האל,אבל אף אחד לא מצליח.



 


לדוד,

תודה על המחמאה,אבל היא מגיעה למורות שלי שלימדו אותי כך שעד היום אני זוכרת אותה,את מראיה,ואת תורתה.תודה לך.וגם מורים נוספים.אפילו בתיכון היו לי מורים נהדרים..קוראים לזה"מורים לח...

לדוד,



תודה על המחמאה,אבל היא מגיעה למורות שלי שלימדו אותי כך שעד היום אני זוכרת אותה,את מראיה,ואת תורתה.תודה לך.וגם מורים נוספים.אפילו בתיכון היו לי מורים נהדרים..קוראים לזה"מורים לחיים"


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

יום הקדיש הכללי
היום,י' בטבת,הוא יום הקדיש הכללי של האנשים שיום מותם אינו ידוע.במסורת זהו יום צום בו החל המצור על ירושלים טרם חורבן...
לקריאת הפוסט
אספר לקראת טו' בשבט אגדה סלובקית
בכפר אחד חי אכר עם אשתו ובנו התינוק. מדי יום האשה החרוצה היתה פעילה,אך בלכתה לישון,בערב, נירדמה מייד כמו בול עץ. הלך האכר ליער,למכשפה הידועה בסביבה ,וכשהיא יושבת ליד יורה רותחת,מעבירה נוזל...
לקריאת הפוסט
ברכה
שנה אזרחית מוצלחת לכל חברי מוטקה.שנת בריאות ,אושר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה