מוטקה > בלוגים > הבלוג של בנדיק באתר מוטקה > הרמב"ם אין כל כך הרבה רע בעולם

הרמב"ם אין כל כך הרבה רע בעולם

הרמב"ם דעותיו על הרע בעולם לעומת דקארט אבי הפילוסופיה החדשה שמביע את דעתו
הרמב

הרוע בעולם היא השאלה הפילוסופית היחידה שהמקרא הקדיש לה ספר שלם איוב.

 

נקודת המוצא של הרמב"ם שאין כל כך הרבה רוע בעולם, במורה נבוכים הביע סלידה מהשירים המקוננים על הרוע השולט בעולם. 

 

רוב בני האדם משכימים לרבבות בקרים עד שבקר אחד לא,האדם מוחק את אלפי הבקרים שקדמו לו,? האם האסונות  ההיסטוריים שמדי פעם מתרגשים עלינו מוחקים את כל התקוןפות הטובות והיפות, אנחנו מסתכלים על מעט הרוע דרך זכוכית מגדלת אמר,ומתעלמים מהשפע והטוב.

 

הרמב"ם מציע שלוש תשובות מדוע יש רוע ועוול בעולם.

ישנן שלוש סיבות, הראשונה והנפוצה ביותר היא שבני אדם מביאים על עצמם, אדם מעשן כל חייו ואחר כך פונה לאלוהים בתלונה מדוע חלה בסרטן ריאות, הסיבה השניה אדם אוכל ג'אנק פוד, אינו שומר על כושר גופני ומתאונן כי לקה בליבו. והסיבה השלישית היא כותב הוא הודעות בווטצאפ ומתלונן מדוע התנגש בעץ. הרמב"ם האמין בכוחו של השכל לפתור בעיות הגיון, רב בעיות חיינו הן בעיות הגיון.

 

הרמב"ם האמין אדם שינהל אורח חיים רציונלי לפי הרופאים ההוגים והשכל הישר, יזכה לחיים ארוכים בריאים וטובים.ואם לא נהג כך אין לבא בתלונות.

הפגעים שקורים לבני האדם הם עוולות שעושים להם בני אדם אחרים. פגעים רבים שקורים לנו לפי הרמב"ם הם פגיעתם של חוקי הטבע.

 

הפילוסוף הגרמני גוטפריד וילהלם הושפע מאד מכתבי הרמב"ם, הוא היה גאון חריג, את בעיית הרוע בעולם ניסח במטבע קולע זהו הטוב שבעולמות האפשריים. כל חלופה היתה מביאה לעולם יותר רוע יותר סבל ויותר עוול, הרמב"ם חושב שאלוהים אינו מתערב באופן פרטני. אלוהים ייצר כך את העולם שהוא יוכל להתקיים באופן אוטונומי, בלי התערבות אלוהית מתמשכת.אלוהים אינו יכול לברוא עולם שלא יהיו בו מוות ותאונות, אלוהים אינו יכול לבנות משולש בן ארבע צלעות, סביב שאלה זו התנהל וויכוח חריף בין גדולי הפילוסופים בעולם.

 

דקארט אבי הפילוסופיה החדשה, חלק על הרמב"ם סבר שאלוהים יכול לברוא כל דבר, כולל עיגול מרובע. רוב הפילוסופים אינם מוצאים סיפוק או נחמה, קשה להזדהות עם העמדה שאלוהים מתנזר      מהתערבות פרטנית בעולם.

 

נקודת המוצא של הרב סולו       ביירצ'יק, העולם הוא אומר הוא שטיח מרהיב בדוגמה יפהפיה, אך אנו מסתכלים בו מצידו ההפוך ורואים רק מערבולת צבעים סתמית. שאלת הרוע בעולם היא נוכחת וחיונית, צריך לנסח אותה אחרת, במקום לשאול מדוע זה קרה? עלינו לשאול מה לעשות עכשיו, איך נוכל לצמוח מתוך הסבל.

על ספרו של הרב יהודה עמיטל היה מודבק "אקס ליבריס" הופי שם ציור שלא מצאתי טוב ממנו לבטא את הצמיחה מתוך הכאב, עץ גדום ומן הגדם מציץ ניצן צעיר והיה שם פסוק מספר יחזקאל "והפרחתי עץ יבש".

 

הרוע נמצא בעולם כפי שלמד כבר איוב, איננו יודעים מדוע הוא נמצא, איננו מתיימרים להבינו, ואסור לנו להחלישו, אנחנו צריכים לצמוח ממנו.

 

על ספריו של הרב יהודה עמיטל היה מודבר "אקס ליבריס" הופי שם ציור שלא מצאתי טוב ממנו לבטא את הצמיחה מתוך הכאב, עץ גדום ומן הגדם מציץ ניצן צעיר והיה שם פסוק מספר יחזקאל          והפרחתי עץ יבש.

תגובות  0  אהבו 

203
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

אליזבט הראשונה מלכת אנגליה ב-116
לפתור את כל הקונפליקטים באמצעות דיפלומטיה איפיין את רובהמלכות ששלטו בתקופות שונות מאד בהיסטוריה, אליזבט לא...
לקריאת הפוסט
הצעירה שברחה נגד כל הסיכויים מצפון קוריאה
שיאונמי פארק שנאמה בא"ם ריגשה עד דמעות את הקהל באולם ואת מליונחי הצופים שצפו בסרטון בבית. מעטים שהצליחו...
לקריאת הפוסט
רמאויות בעולם המדע
הפוליטיקה ועולם הפרסום אינם יכולים להתקיים בלי שקרים ובדיות, במדע אחד התחומים היחידם שהמטרה ה יא חקר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה