אמרות כנף (תובנות - לחיים)

45) השואה ...מאז הנורא מכל אשר פקד את-עמינו היו שסברו שהמילה-שואה אינה מבטאת את עוצמת החורבן וההשמדה של יהודי-אירופה. לכן...נידרש-ממני למצוא את מקור-השם. המילה שואה מופיעה בעברית המקראית ומוזכרת בתנ"ך עם וריאציות שונות ...13 פעמים (כצחוק הגורל למספר המזל). מילה-זו באה לתאר כיליון-מוחלט. ואכן...לא-היינו רחוקים מהשמדה-טוטאלית. לראשונה התחברתי לשואה דרך ילדי-השורדים מגטו ביאליסטוק אשר חיו-איתי בשנות החמישים של המאה-הקודמת החל מגן-הילדים ועד סיום לימודינו בבית-הספר היסודי. עם-חלקם...נמשכה החברות אל-תוך גיל הבגרות. לעיתים-קרובות פקדתי את-ביתם של ניצולי ביאליסטוק. וכאן אני מעיד מתוך פרספקטיבה של-זמן ומשחזר-כעת...החברים שלי גדלו בתוך-בתים מלאים בתוגה-ועצב. לא זכורה-לי שם שמחת-חיים אלא קדרות-לשמה. המשפחות שהקימו ניצולים-אלה היו מצומצמות (ילד או-שניים). עליצותם של-חבריי התבטאה בחצר בית-הספר ו/או על מגרש-המשחקים בלבד. מידי שנה התקיימו טכסי-זכרון אשר משמעותם לא-נטמעה בי כשעודני-ילד. רק במהלך-החיים כשהתבגרתי...עוצמת האסון-הנוראי חדרה לעצמותיי ונשמתי. תמיד נוהגים לומר-לנו שהזמן-מרפא מייתמות ואובדן-קרוביך אבל...מהשואה שלא ברא-השטן אלא רק בני-אדם חייתיים נטולי צלם-אנוש שלעולם אנו לא נירפא ממנה. קראתי-ספרים לרוב. שמעתי אין-ספור סיפורי-זוועה. ראיתי סרטי-שואה כמו..."רשימות-שינדלר" או חיי "הפסנתרן" ועוד-רבים שכמותם. והנפש...ממאנת להאמין את שעשו לנו הגרמנים. אדליק-כאן ברשותכם נר וירטואלי לעילוי הנשמות. יהי-זכרם ברוך. התובנה ...טרם חלפה סכנת-קיומינו גם-בארצינו. אסיים זאת בהרכנת-ראש ועם אמרת-כנף ...בקצה דרך האין-סוף. אין עוד-דרך נוספת. כי זה-הסוף.
למוטי הקרייתי,
האמפתיה שלך נוגעת ללב.אבל לא בכל הבתים היה דיכאון כזה.אצלנו ,למשל,התאמצו בכח לשמוח.כשהיו באים אלינו אורחים,שלחו אותנו,הילדים לישון.הייתי שומעת את אבא מספר בדיחות וסביב השול...
למוטי הקרייתי,
האמפתיה שלך נוגעת ללב.אבל לא בכל הבתים היה דיכאון כזה.אצלנו ,למשל,התאמצו בכח לשמוח.כשהיו באים אלינו אורחים,שלחו אותנו,הילדים לישון.הייתי שומעת את אבא מספר בדיחות וסביב השולחן היה צחוק.
המילה "שואה"היא אסון ולפעמים היא באה בכפל לשון"שואה ומשואה".בכל מקום במיקרא שמתואר שיהיה אסון,תמיד יש גם דברי גאולה לבוא. למשל כל ספר עמוס מתאר אסונות נוראים שיבוא ו על העם ,אבל בסו,ף,הפסוקים האחרונים הם אופטימיים.אחרי האסון החקלאות תשגשג"והטיפו ההרים עסיס וכל הגבעות תתמוגגנה .....ונטעתים על אדמתם פרק ט13
זוהי רק דוגמה.בספר ישעיה מחצית הספר מתוארים אסונות שיבואו ומפרק מ' מתחילה התחבושת לאסון"נחמו,נחמו עמי...כך שהשואה במיקרא אף פעם אינה מתארת הרס סופי ומוחלט.
ירמיהו ניבא על אסון שבבל תביא על ישראל ויהודה והוא קונה אדמה כדי לסמל לעם שאחרי האסון עם ישראל ישוב לאדמתו.בספר יחזקאל הוא ראה את ציון מתבוססת בדמה ואומר לה "בדמייך חיי!"
חזון העצמות ניבא ביחזקאל את תקומת עם ישראל.כך שאנו כאן בישראל,אחרי השואה,מקיימים ומגשמים את דברי הנביאים.
טובה ...אכן לאחר-השואה הקמת המדינה תחשב-לישועה. טוב לדעת שהיו-בתים ובהם התאמצו-לשמוח. עדותי היתה מתוך מה-שראיתי אצל חבריי. הטראומה שנראתה... כשהניצולים שאני-פגשתי נהגו לדבר-בלחש כ...
טובה ...אכן לאחר-השואה הקמת המדינה תחשב-לישועה. טוב לדעת שהיו-בתים ובהם התאמצו-לשמוח. עדותי היתה מתוך מה-שראיתי אצל חבריי. הטראומה שנראתה... כשהניצולים שאני-פגשתי נהגו לדבר-בלחש כאילו ושמא ישמע קולם באזני הגרמנים ו/או המלשינים למינהם באשר-הם.