מוטקה > בלוגים > הבלוג של אלי ביקורת > 2019התזמורת הפילהרמונית הישראלית--3 יצירות

2019התזמורת הפילהרמונית הישראלית--3 יצירות

פרט,סיבליוס,בטהובן-סימפוניה מס 9
2019התזמורת הפילהרמונית הישראלית--3 יצירות
 
 
 
 
 
 
2019התזמורת הפילהרמונית הישראלית-פרט,סיבליוס,בטהובן
צילומים אלי ליאון


השבוע נפתחה העונה החדשה מס 86 במספר של התז הפילהרמונית הישרלית.היא
נוסדה בשנת 1936 על ידי ברוניסלב הוברמן.
בתכנית של הקונצרט נוגנו שלוש יצירות כאשר בהתחלה כרגיל בכל פתיחת עונה
נוגן ההימנון.

כהתחלת עונה מצאתי לנכון למסור כמה מספרים על התזמורת והקונצרטים.בעונה
זו היא תתן 30 תכניות שונות למינויים בנוסף לקונצרטים מיוחדים.המינויים
מחולקים ל9 סדרות בתל אביב בתוספת סידרה לילדים וקונצרטים בירושליים
ושניים בחיפה-הסידרה הרגילה ואחת למוסיקה קלה.

העונה ינצחו על התזמורת 14 מנצחים שונים מהעולם ומהארץ כאשר חלק מהם
ינצחו על יותר מקונצרט אחד או יבואו יותר מפעם אחת  לארץ.

בין היצירות השונות שינוגנו יבצעו 13 סימפוניות כאשר המספר הזה כולל 3
סימפוניות של בטהובן-המספרים 9 ,8 ו 7וכן שתיים של סיבליוס -השניה
והשלישית.
כן יבוצעו שתי אופרות בביצוע קונצרטנטי "השעה הספרדית" מאת רוול ו"לה
בוהם"מאת פוצ'יני.

הסדרות מתחילות בשעות שונות לנוחיות המבקרים.השעות הן בשעה
11,14,19,20,22 כך שכל אחד יכול לבחור לו השעה הרצויה לו.
הסדרות כוללות מספר שונה של קונצרטים.יש סדרות עם 11 קונצרטים,וגם 8,7,6
וסידרת ילדים של 5קונצרטים.

הערב שמעתי קונצרט מעולה תחת שרביטו של המנהל המוסיקלי של התזמורת להב שני.

הקונצרט זכה להצלחה כבירה ומחיאות הכפיים בסוף היו סוערות ו בלתי פוסקות
שהגיעו בהחלט לתזמורת ולמנצח.

הקונצרט התחיל עם יצירה קצרה של 6 דקות-ביצוע ראשון בפילהרמונית מאת ארוו
פרט(נולד1935)
פרט זכה לתואר המלחין החי המבוצע ביותר בעולם.הוא נולד באסטוניה והיום חיי בגרמניה.

היצירה ששמענו "שירת הברבור"הולחנה לכבוד פסטיבל בזלצבורג בשנת 2014.
פרט חיבר את היצירה בהתחלה למקהלה ועוגב אך לרגל יום הולדתו של חשמן
אנגלי מהמאה ה19 נכתבה גירסה תזמורתית שבוצעה בזלצבורג.

היצירה יפה ביותר.כלי נשיפה ופעמונים פותחים אותה ולאחר מכן בקצב איטי
מסתיימת עם צליל חרישי של נבל.
בקיצור-קצר,יפה וקולע.

בהמשך שמענו את הקונצ'רטו לכינור מאת סיבליוס.
הסולנית היתה סאיאקה שוג'י היפנית החיה היום באיטליה.
היא החליפה ברגע האחרון את ליסה בתיאשבילי שנבצר ממנה להופיע מסיבות רפואיות.

שוג"י הצטיינה בוירטואוזיות שלה והקדנצות השונות
הקונצ'רטו לא זכה להצלחה בבכורה בגלל ביצוע הסולן וסיבליוס כתב גירסה
חדשה שנוגנה ב1906 בהצלחה רבה.
אנו שמענו היום גירסה זו.
הקונצ'רטו-המוסיקה שלו דומה יותר לסימפוניה הן באופי  והן בצורת
ההלחנה.היצירה דומה יותר למוסיקה סימפונית מאשר לקונצ'רטו.
לתזמורת ביצירה זו יש חלק חשוב ביותר והיא אינה רק מלווה את הכנר הסולן.

היצירה יפה מאוד,מלודית .סיבליוס היה מאוהב בכינור אך החליט שאינו מתאים
לנגן בכינור והקדיש את עצמו בחיבור מוסיקה שהפך אותו למייצג את התרבות
הפינית .
שפתו של סיבליוס אוניברסלית אך יש לו סיגנון אישי עם הרבה קטעים וירטואוזיים.

היצירה נהדרת ובוצעה בצורה מרשימה על ידי הסולנית.
ביצירה כפי שנוגנה על ידי הסולנית מרגישים את הערצתו של המלחין לכינור.

הקונצרט הנהדר הסתיים בביצוע מרשים של הסימפוניה התשיעית של בטהובן.

הרבה נכתב על סימפוניה זו ואין הרבה מה לחדש.
הנה דבר שלא רבים יודעים:
הרצ'יטטיב של הזמר באס בריטון כתב בטהובן בעצמו והוא גם הרשה לעצמו חופש
פעולה לבחור חלק מהבתים  של האודה ולשנות את הסדר שלהם.

זאת יצירה מונומנטלית ,מקסימה מפורסמת ואהובה על הקהל אך מבוצעת לעתים לא
קרובות  בגלל המימדים הענקיים שלה.היא ארוכה כ70 דקות ובביצוע הערב
השתתפו שתי מקהלות המקהלה הישראלית ע"ש גארי ברטיני ומקהלת באך
ממינכן.בנוסף יש צורך בארבעה זמרים ולתגבר את התזמורת בנגנים נוספים.
הסימפוניות של בטהובן ובמיוחד סימפוניה זו השפיעו על מלחינים אחרים
בכתיבת סימפוניות.הסימפוניה עד בטהובן ואחרי בטהובן היו שונות בגלל
צורת הכתיבה והמבנה שלהם ורבים מהמלחינים ראו בהן דוגמה ליצירותיהם

שירת המקהלות היתה מעולה,עוצמתית .אחידה,מרגשת אם כי אי אפשר היה להבין
את המילים ,דבר אופיני כמעט בכל שירת מקהלה במימדים כאלו.
הסולנים כולם היו טובים אם כי הבאס והטנור עלו על קולות הנשים ששמענו
אותן רק כאשר כל ארבעת הסולנים שרו
התזמורת היתה מעולה ולהב שני השתלט על ההרכב הענק של התזמורת עם המקהלות
בקלות ובכמעט ריקוד על דוכן המנצחים
הקונצרט היה חוויה למי ששמע אותו בביצוע חי.
מי שלא הספיק לשמוע את הקונצרט הוא יועבר בחינם באתר התזמורת וביו טיוב
וכן במדיצי בחינם עד תאריך מסויים \.
הקונצרט יבוצע בתל אביב ב14.10 וב15.10

הקונצרט הבא של התזמורת יהיה ב19.10 בחיפה ומ20 עד 23.10 בתל אביב בתכנית
-המגניפיקט של באך והסימפוניה מס 1-הקלאסית והקונצ'רטו לפסנטר מס 3 מאת
פרוקופייב.

לראות או לא לראות:קונצרט שכדאי לשמוע  .מומלץ ביותר
נכתב על ידי אלי ליאון-אלי ביקורת היום 13.10 שעה 23.11.
 
 
תגובות  0  אהבו 

30
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

2023עד שאינשטיין בא-ספרה החדש של שרה אהרוני
ה
לקריאת הפוסט
קונצרט בהנחה של התז הקאמרית
בריאת העולם 26.10.22 27.10.22 בשעה 20.00 מוזיאון תל אביב אולם רקנאטי אריאלצוקרמןמנצח טליה...
לקריאת הפוסט
2018אלמה-תיאטרון ניקו ניתאי
ההה1 of 47 2018 אלמה-תיאטרון ניקו...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה