מוטקה > בלוגים > הבלוג של ששת שצ > פרשת קורח ( קרח)

פרשת קורח ( קרח)

עושר הוא אחד מסממני העוצמה והכח, כח הנותן לבעליו את היכולת לקרוא תגר על השלטון.
פרשת קורח ( קרח)

פרשת קורח

 

אגדה:

בעיר ניישטט היה ילד פלא יהודי, שלימים נודע בשם "הבעל שם מניישטט". שמע הפריץ המקומי על ילד הפלא, וציווה שיבוא לטירתו לבדו.

בשעה היעודה ציווה הפריץ על משרתיו להסתגר בחדריהם, והוא עמד בחלון חדרו מאחורי וילון והביט לחצר הטירה. ראה את הילד הקטן מגיע, עובר בשער הפתוח, מתבונן בחצר הנטושה ומצחו מתקדר בדאגה. אין כאן את מי לשאול היכן חדרו של הפריץ, אין נפש חיה מסביב! נשא הילד הרך את עיניו אל הטירה הענקית, ולפתע אורו עיניו, והוא נכנס אליה בריצה. כעבור רגע קט נקש על דלת חדרו של הפריץ...

פתח הפריץ המופתע את הדלת ושאל: "מנין ידעת היכן אני?"

ענה הילד: "ראיתי שהחצר נטושה, והבנתי שכולם קיבלו פקודה להסתגר בחדרים. הסתכלתי בטירה וראיתי שכל התריסים מוגפים, מלבד תריס של חדר אחד. הבנתי, שאתה מסתתר בו מאחרי הוילון כדי לעקוב אחרי, וידעתי היכן אתה..."

ראה הפריץ שאכן גאון צעיר לפניו, ובמוחו עלתה מזימה נפשעת, להעביר את הילד על דתו. אמר לו: "ודאי למדת את הכתוב בתורתכם: 'אחרי רבים להטות'".

"ודאי", אישר הילד.

"אם כן", המשיך הפריץ ואמר, "הרי אנו הגויים רבים, ואתם היהודים מעטים. עליך להצטרף אלינו!"

חייך הילד ואמר: "אדוני הפריץ, אין זה מתאים לך לומר כן! ראה נא, אילו לא היית מצווה על משרתיך להעלם מן החצר, והייתי פונה אל חבורת המשרתים ושואל אודותיך, שלושה היו אומרים לי לפנות לקומה הראשונה ועשרה היו אומרים לעלות לקומה השניה. אין ספק שהייתי פונה לקומה השניה, שהרי "אחרי רבים להטות". אבל כעת, כאשר אני יודע שאתה בקומה השניה, אם אצא לחצר, וחמישים איש יאמרו לי שאתה בקומה הראשונה, לא אתייחס אליהם. משום שכאשר אני יודע את התשובה בבירור, איני צריך ללכת אחרי רוב הדעות... הוא הדין בקשר לדתי. כאשר אני יודע שהיהדות היא דת האמת שהנחיל הקדוש ברוך הוא לאבותינו בהר סיני, לא אתרשם כלל מהעובדה שכל העולם עובד אלילים!"...

זו היתה טעותו של קורח.

 

 

עושר הוא אחד מסממני העוצמה והכח, כח הנותן לבעליו את היכולת לקרוא תגר על השלטון.

קל מאוד לעשות מניפולציות על השלטון בטענות של אי שוויוניות, והמניפולציה באה כאן לידי ביטוי כאשר קורח מנסה לקדם את האינטרסים האישיים שלו והוא אומר למשה:

ג וייקהלו על-משה ועל-אהרון, ויאמרו אליהם רב-לכם--כי כל-העדה כולם קדושים, ובתוכם יהוה; ומדוע תתנשאו, על-קהל יהוה. (במדבר טז)

קורח דורש שוויוניות מלאה ומערער את סמכותו של משה

קורח דורש שוויוניות מוחלטת לכל עם ישראל, הנעוצה בקדושתם השווה של כל בני העדה, והוא מצהיר שמשה רבנו אינו יכול לטעון למונופול על הקשר עם הקב"ה(הנבואה)ועל הזכות לפרש את התורה. אליבא דקורח, משה דואג בראש ובראשונה לאינטרסים השלטוניים שלו באמצעות כ"ד מתנות הכהונה ושאר זכויות היתר של הכוהנים. נמצא, כי טענותיו של קורח מערערות על הדירוגיות שקבע ה' בין כוהנים, לויים וישראלים, שכן אין רמות  קדושה שונות.

 

זאת ועוד השוויוניות שמבקש קורח דומה לשוויון הנהוג בסדום: מיטה בגודל אחיד אליה מתאימים את האורחים-  את הארוכים מקצצים, את הנמוכים מותחים. השוויון של התורה הוא מהותי, ולא פורמלי: לכל שבט ייעוד ההולם את אופיו ותפקידו בקהילה.מי שאינו כוהן אינו יכול להיות כוהן ולברך בברכת כוהנים או למלא משימות הכוהן כשם שאישה אינה יכולה למלא תפקידי הגבר בדת!

 במדינה מתוקנת קריאת תגר על ממשלה לא מסתכמת במילים ומעשים שיש מאחוריהן הון אלא בבחירות.

משה יודע כי לא מליבו בדה את סמכויותיו ואת תפקידיו, אבל כלפי הציבור

הוא נוגע בדבר, ולפיכך אינו בא לייצג את עצמו בלבד. הוא יודע שיש מקום

לטעות בעקבות טענותיו המשכנעות לכאורה של קורח, ולכן הוא מטיל את כובד

משקלו על מענהו של הקב"ה שיושיענו ויוציא לאור את צדקתו. עליו אפוא להיות

שליח של אמת קודש, שרק היא תוכל לסייע לו בשעת מבחן.

 

משה הוא דמוקרט ליברלי והוא מיד מעביר את ההחלטה והבחירות לקב"ה:

 

והיה האיש אשר-יבחר יהוה, הוא הקדוש;

 

והנפילה  בתוצאות הבחירות תלולה ועמוקה מאוד כידוע.

כח ויאמר, משה, בזאת תדעון, כי-יהוה שלחני לעשות את כל-המעשים האלה:  כי-לא, מליבי.  כט אם-כמות כל-האדם, ימותון אלה, ופקודת כל-האדם, ייפקד עליהם--לא יהוה, שלחני.  ל ואם-בריאה יברא יהוה, ופצתה האדמה את-פיה ובלעה אותם ואת-כל-אשר להם, וירדו חיים, שאולה--וידעתם, כי ניאצו האנשים האלה את-יהוה.  לא ויהי, ככלותו, לדבר, את כל-הדברים האלה; ותיבקע האדמה, אשר תחתיהם.  לב ותפתח הארץ את-פיה, ותבלע אותם ואת-בתיהם, ואת כל-האדם אשר לקורח, ואת כל-הרכוש.  לג ויירדו הם וכל-אשר להם, חיים--שאולה; ותכס עליהם הארץ, ויאבדו מתוך הקהל.  לד וכל-ישראל, אשר סביבותיהם--נסו לקולם:  כי אמרו, פן-תבלענו הארץ.  לה ואש יצאה, מאת יהוה; ותאכל, את החמישים ומאתיים איש, מקריבי, הקטורת.

ככה גם נופלים עשירים החושבים שבדמגוגיה וכסף אפשר לגרום למהפך שלטוני.

 

שבת שלום

תגובות  4  אהבו 

1056

ליקרוא 'תגר' על השילטון  -  הינו יסוד מוסד של ה

 

ד מ ו ק ר ט י ה ולא אזי מדובר בשליט עריץ

- לא משהו שהייתי מאחלת , אף , לשונאיי - 

...

ליקרוא 'תגר' על השילטון  -  הינו יסוד מוסד של ה



 



ד מ ו ק ר ט י ה ולא אזי מדובר בשליט עריץ



- לא משהו שהייתי מאחלת , אף , לשונאיי -  crying


לששת,



כתבת ניפלא.איזה עושר של סיפורים.



רק למה היה צריך להרוג אותם?את קורח ועדתו.לא הבנתי זה שנים.


20/06/15

לי ה או ר

לקרוא תגר על השלטון כאופוזיציה או כיחידים או רבים  ואפילו עיתונות ( כלב השמירה ) זה ביסוד הדמוקרטיה אולם לא איילי ההון והטייקונים, אלו דווקא מכתיבים לשלטון בכח ההון מה לעשו...

לי ה או ר



לקרוא תגר על השלטון כאופוזיציה או כיחידים או רבים  ואפילו עיתונות ( כלב השמירה ) זה ביסוד הדמוקרטיה אולם לא איילי ההון והטייקונים, אלו דווקא מכתיבים לשלטון בכח ההון מה לעשות והמדינה נכנעת


20/06/15

טובה יקרה

 בעת ההיא כל מי שקרא תגר על הקב"ה  דינו היה מוות

 בכל פעם שהקב"ה היה מתרגז על מעשי  העם הוא היה  מוכן להכריתנו

...

טובה יקרה



 בעת ההיא כל מי שקרא תגר על הקב"ה  דינו היה מוות



 בכל פעם שהקב"ה היה מתרגז על מעשי  העם הוא היה  מוכן להכריתנו


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

החיים על פי פנסיה
פנסיה והחיים המון אנשים מחכים לפנסיה , מתכננים את הטיולים והחופשים הבילויים והמסעדות כל מה שלא היה זמן...
לקריאת הפוסט
ט"ו בשבט גם לאצות:
ט"ו בשבט מתקרב ובמרכז 'מגלים' חוגגים לא רק את האילנות, אלא גם את האצות. במהלך חודש פברואר, לכבוד ט"ו בשבט,...
לקריאת הפוסט
כל יום הוא היום האחרון לשארית חיי
צַוָּאָה הָיִיתִי כּוֹתֵשׁ אֶת הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי עַד דֹּק לְאַבְקָה תַּמְצִית הַכְּאֵב. מִפַּעַם...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה