"אם לא היה אלוהים-היה צריך להמציא אותו (קרל מארקס)

נישאלת השאלה מה קדם למה?האל או האדם שניסה להכיר אותו.
מובן שהעולם,הקוסמוס היה לפני היווצרות האדם.זה,הקדום היה מלא אימה מפני כוחות הטבע הנוראים,ברק ,רעם.אש.וכמו באגדה על אברהם ששבר (מאוחר יותר)את פסלי האלים של אביו,האדם גילה את החוקיות של הטבע ושער שיש משהו או מישהו שמנהל את כל העניינים האלה.
תחילה הוא ראה בכל גורם טבע -אל.לזה אנו קוראים הפנתאיזם.הנהר שהטביע,יש בו אל,הים הסוחף יש לו אל וכך הלאה.
עם הזמן נוצרה המחשבה שכל גורמי הטבע האלה מנוהלים על ידי כח אחד UNIשהולך לכיוון אחדVERS=אוניברס.אל אוניברסאלי.
היות והקדמון הזה חי קרוב מאד לטבע,אז הוא חש קירבה לאלוהים,כאילו הוא מדבר אליו מחוצה לו.וכך נוצרו הסיפורים של בראשית,שבאו להסביר תופעות,כמו מוות,לידה ,עבודה קשה ,סכנת הנחש ועוד.
מישטרה לא היתה ,אז כשרצית שהעם ישמע לך,המנהיג היה אומר שאלוהים אמר לו לעשות כך וכך.ואיני טוענת שאין זה נכון.הוא אמר לו,אבל לא בקול,אלא הכניס מחשבות בלב המנהיג.ואז העם,מרוב הפחד,לרוב ציית למנהיג הזה.
עם הזמן האנשים ייחסו לאלוהים תכונות,כאילו הוא מתנהג כבן אדם.הוא מתכנן יוזמות ותכניות,הוא מאוכזב מהעם,הוא כועס,מרחם,כל מיני תכונות אנושיות יחסו לו.
בתקופת שיבת ציון יכולת ההפשטה וההבנה של העם עלתה.הם ראו"עולם"האויקומנה ,זה העולם כפי שהוא ניתפס באותם הימים.למדו שפות,מדעים,הרי בבל הצטיינה בכל אלה.אז
בתקופה זו,הנביא ישעיהו מפרק מ' ואילך,שהחוקרים חושבים שזה אדם אחר מהפרקים הקודמים שהיו לפני גלות לבבל,הנביא הזה כבר מתאר אלוהות מופשטת שאי אפשר לדמותה לשום דבר מוכר.גם ישעיה הקודם,פרק ו'1"ואראה את ה'יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל"לפי שולי האור הוא הבין שהוא רואה התגלות ה'
אבל ישעיהו שאחרי הגלות,לא היה יכול להסכים לדברים אלה,כי לדעתו ה' הוא מופשט ואי אפשר לדמות אותו לשום דבר מוכר"שם מ25ואל מי תדמיוני ואשווה יאמר קדוש"ההתקדמות הרוחנית הגיעה עד להבנה שאי אפשר לתפוס את האלוהות בתבניות המוכרות לנו.כי הוא מעל לכל זה.
הקבלה הגדילה לעשות והפרידה ביו האלוהות המתגלה לאדם לבורא העולם ומנהלו ,לו קראו"האין סוף".
בגלל הסיבוך הזה אסרו ללמוד קבלה בגיל צעיר.אם כי הקבלה שוב מאנישה כמו השכינה,האל המתגלה,האל שובר את הכלים כי האנשים חטאו.אפשר לומר שיש כאן חזרה לתקופה הראשונה ,שיוצרת מיתוס מסויים.
בסיכום,האדם מיחס לאל תכונות שהוא מכיר.אפילו הפרשנים אמרו"דיברה תורה בלשון בני אדם"כדי שהאנשים יבינו.רעיונות מופשטים קשה להבין.
עניין נוסף כהוכחה:אלוהים דיבר אל הנביאים המוכרים לנו מהמיקרא.אז איך לכל נביא סיגנון משלו ,דימויים אופיניים לו,אפילו הבדל בין פרוזה לשירה?
.יש אלוהים !זה בטוח.אבל הוא לא דומה לנו.לא בהתנהגות כי הוא לא מתנהג.
האם זה לא אבסורד ולא הכי תרבותי , ליפסוק חד-משמעית שיש אל או בורא או השגחה?!?
שלא לאמר שלא בהכרח מעיד על צניעות וענווה
... חבל ...
כאשר עבדתי כגננת, התרשמתי מדברי ילדים
בנושאים שונים...(ויש לי רשימות מענינות מאד).
והנה שמעתי שיחה בין שני ילדים על אלוהים.:
האחד שאל את רעהו,. אז איפה הוא. למה לא
רואים אותו? והשני ענה לו: הוא נמצא אצל
כל אחד פה (והראה על ליבו) !!
ילדים ! כ"כ פשוט!! מעליזה
את מה ששמת בכותרת לא אמר קרל מרקס, אלא וולטר.
מצורף בזה קטע מהויקיפדיה:
"כל היש ישנו באלוהים ובלעדי אלוהים שום דבר אינו יכול לא להיות ולא להיות מושג." ~ ברוך שפינוזה
"אלוהים אינו מתיר לאיש מלבדו להתפאר." ~ הרודוטוס
"אלוהים הוא היחיד ששלטונו לא מחייב אותו אפילו להיות בנמצא." ~ שארל בודלר
"ההיגיון לעולם לא יוכל להוכיח את קיום האלוהים." ~ עמנואל קאנט
"אני מאמין באלוהים של שפינוזה, שחושף את עצמו בחוקיות הרמונית בעולם, לא באלוהים שמעסיק את עצמו בגורלה ובמעשיה של האנושות." ~ אלברט איינשטיין
"אלוהים עוזר לאלו שעוזרים לעצמם." ~ בנג'מין פרנקלין
"אלוהים יסלח לי, זה תפקידו." ~ היינריך היינה
"אלוהות כנה היא העבודה האצילה ביותר של האדם." ~ רוברט אינגרסול
"אילו אלוהים לא היה קיים צריך היה להמציאו." ~ וולטר, "מכתבים פילוסופיים"
"מעולם לא התפללתי לאלוהים אלא תפילה קצרה מאוד: 'הו אלוהים, גרום לכל אויביי להיראות מגוחכים'. ואלוהים נענה לבקשתי." ~ וולטר
"אין ספק שיש אלוהים. השאלה היא רק האם אלוהים המציא את האדם, או שמא האדם המציא את האלוהים." ~ מוטי קירשנבאום
"כל הגדרה באלהות מביאה לידי כפירה, [...] ואפילו האלהות עצמה ושם אלוהים הגדרה היא." ~ הרב קוק, אורות
"אצלנו במחלקת נוירולוגיה בהדסה אנחנו משחקים אלוהים." ~ אבינועם רכס
"אלוהים תמיד עסוק במשוואות." ~ אפלטון
"אמר נבל בלבו אין אלוהים." ~ ספר תהלים, פרק יד, פסוק א
תפוח-אדמה לוהט
או״׳אתרוג״׳?
בציפיה..
על זה נאמר בתהלים:"מפי עוללים ויונקים יסדת עוז".תודה על תגובתך.איזה חכמים
הגיוני שאתה צודק.הרי המרקסיזם היה נגד האמונה באלוהים.בכל אופן הקומוניזם.תודה שהואלת להביא את כל המובאות האלה.
כשקבוצת כדורגל מנצחת צועקת:"יש אלוהים"היא אינה משתחצנת.היא פשוט מביעה אמונתה שהאל עזר להם בניצחון.אני שכל חיי נישאו על גלי הניסים,כשכל ימי הייתי כשערה ממוות ודאי,אין פלא שאני מאמינה בכך ואיני שחצנית כלל.וחבל שאיני כזאת.תודה שהיבעת דעתך.
אני בטוחה שיש לך דעה ברורה בנושא.ואני מבכימה לדעתך בשתי השורות האחרונות שכתבת.
זה באמת נושא שמרתק את כל העולם.לאדם דתי זה פשוט.יש לו תשובה אחת ברורה.לאדם חילוני כמוני,אני כל חיי מחפשת את התשובה,והאם מה שקורהלי בחיי היום יום כאילו באמת מישהו שומר עלי או שזה הכל מיקרה.כל החילונים כמוני,תוהים ותמהים.מהנימוס כלפיו,שם,אם הוא באמת ישנו,היצהרתי כמו שהמוסלמים מצהירבשאהדה(העדות ) שלו :אין אללה מבלעדי אללה וההוא(שם נביאם)נביאו.איני יודעת מי נביאו ,אבל הייתי רוצה שזה באמת יהיה כך ושאין זה מיקרה שאני מרגישה מוגנת
תודה על תגובתך האדיבה
לעניות-דעתי
יש מקום להציב פוסטים של גולשיי מוטקה במקום.. שייעדתם לכתבות מיובאות,בנוסף,חלילה לא במקום
אם התכוונת שהכתבה שלי מיובאת(מה זה בדיוק?)אז לא.אני חברה במוטקה עוד לפנייך ומה שאני כותבת הוא ממה שלמדתי לא רק לתואר שני,אלא עדיין אני לומדת בבר אילן.כך שאי אפשר לטעון שזו כתבה מיובאת.וגם ממה שאני קוראת עד גילי המופלג הספקתי כבר לקרוא לא מעט ספרים..
אלא אם לא התכוונת לכתבה שלי.אז למה כתבת את ההערה הזו כאן?לא נעלבתי,אבל זו פשוט טעות.המשיכי להגיב לרשומות שלי.מבחינתי הכל בסדר.רק רציתי להבין את ההערה הזו לערבה.
כוונתי שפוסטים כדוגמאת הפוסט שלך
ראוי ונכון שיוכנסו גם ובנוסף ככתבה
בעמוד ראשי של האתר , כמו הכתבות
שמייבאים מהחוץ. סליחה על אי ההבנה
תודה.אני מצטערת לכל מה שקורה כאן בעניין הכעסים.