צלפ המלחמות האלמותי רוברט קאפה

קאפה היה צלם אמריקני יהודי ממוצא הוגרי, היה בנו של חייט מבודפשט, היה צלם המלחמות המפורסם ביותר של ה-120, נולד בבודפפשט ב-1913.
נוכח ב-5 מלךחמות שונות, מלחמת האזרחים בספרד, הפלישה היפנית לסין, מלחמת העולם השניה, מלחמת העצמאות של ישראל, מלחמת הודו סין הראשונה, הפלישה לנורמנדי והשחרור של פריז.
בן 18 היה כאשר עבר לגרמניה, תכנן להיות סופר, אך מצא עבודה כצלם מאד אהב, בשנת 1933 עזב לצרפצ בגלל עליית הנאציזם.
ב-1932 התפרסם צילומו הראשון צילם את ליאון טרוצקי בעת שנאם בקופנהגן.בין 1936-1939 תיעד את זוועות מלחמת האזרחים בספרד, שם צילם את אחת התמונות שהקנתה לו פרסום עולמי, צילום של חייל ברגע המדוייקג כאשר חייל נפגע מכדור בחזהו, ונשמט אחורה, התמונה העוצמתית היא טכניקה של תפיסת הרגעהיא אחת מהמייצגות .
בתחילת מלחמת העולם השניה היה בניורק לשם ברח אחרי עליית הנאצים, נשלח לאירופה, אחד מצילמיו המפורסמים היא פלישת בעלות הברית לנורמנדי.
ב-1947 היה בין מקימי סוכנות הצילום מגנום, השתתפו בה צלמים רבים, ב-1951 נבחר כנשיאה..
אמנם אמר שלא ישתתף יותר במלחמות, ישראל שיקרנה אותו הוא נוכח בטקס הכרזת המדינה, צילם כמה מהרגעים המכוננים של מדינת ישראל, ב-1948 חששו בצה"ל מביקורו ומהשקפותיו הפוליטיות , הוא נוטה שמאלה, כתב דובר צה"ל וביקש למנות לן לווי צמוד, התייחסו אליו ביראת כבוד ובחשדנות, התפרסם בתעמולה נגד פרנקו, וגם נגד סין. הם החליטו לפקוח עין על קאפה, הוא אחד מהצלמים העולמיים אך נוטה שמאלה בהשקפומיו. הציעו לשלוח אותו ללטרון חטיבה 7, הוא נשאר בארץ עד 1950, צילם את ספינת אלטלנה עולה באש, צילם את בגין נואם גם את עליית הפליטים ואת המעברכות.
איתן קולב מי שהיה לימים מנהל מוזיאון תל אביב, פירסם בעל המשמר, מכל הזרים הגדולים המסתובבים ברובע הבינלאומי, של תל אביב וקופצים ממסיבת עיתונאים לפעולת סיור, מי שעשה עלי את הרושם העז ביותר הוא דווקא רפורטר צלם ושמו קאפה.
ג'ן סטיינבק חברו אמר דומה שקאפב הוכיח שהמצךמה אינה אמצעי מכני קר, בדומה לעט, איכותה תלויה במשתמש בה, היא יכולה להיות המשכה של המחשבה והלב.
הוא צילם בשולי המלחמה נתן בטוי לאימה של עם שלם באמצעות פניו של ילד, המצלמה לכדה את התחושה והנציחה אותה.\הוא חזר לישראל לאחר שנה עם הסופר אירווין שו,וביחדג פירסמו את הספר דו"ח ישראל, המשלב טקסטים וצילומים של גלי העלייה, המעברות ועוד.
ומשהו על חייו הרומנטיים.
פגש בשנת 1934 באיילין צלמת יהודיה, השניים ניהלו רומן במהלך הקרבון היא נהרגה היה בהלם ולא נישא אף פעם. פגש את אינגריד ברגמן במהלך מסעה לבדר חיילים, הרומן נגמר כי ברגמן רצתה להינשא לו אך הו לא רצה לגור בהוליווד.
מה היתה גדולתו שואל אחיו הצלם ועונה, ידע להעביר סיפר בלי להיות נוכח בו.הוא האמין שאתה צריך להיות בתוך הסיטואציה בשביל להעבירה צורה מדוייקת, הזדהות ממשיך אחיו, עם בני האדם ואומץ לבו להימצא במקום ההתרחשות אלה המאפיינים המיוחדים של יצירתו.
הצלם מיכה ברעם לא זכיתי להכירו אישית, אך הושעתי מצילומיו וממעורבותו הנועזת.ברעם התידד עם אחיו, הוא אימץ אותי כאחיו הצעיר, זה היה לפני מלחמת ששת הימים, יחד יצאנו למסעות בארץ.
קאפה לא היה ציוני אך הוא ציין, נוכחתי לדעת כי לרב יהודי העולם אין פתרון אחר מלבד ארץ ישראל, ואלו שמתנגדים לכך נזקקים לנימוקים בלתי מוסריים. כן שיניתי את דעתי.
בן 41 היה במותו, עלה על מוקש תיעד את מלחמת הקולוניאליסטית בצרפת בכוחות הגרילה הויטנאמית של הודו סין.
אכן מעריצה אני את צלמי המלחמה שמאופיינים באומץ ליבם ובשליחותם.
צלם אלמותי שבתמונה אחת ידע ללכוד את הרגע ולהעביר סיפור אמיתי. זכה בפרסים רבים, וצלמים רבים קבלו ממנו את השראתם.