מוטקה > בלוגים > איתנקה > פרשת חקת

פרשת חקת

פרשת חקת
פרשת חקת
 
מדוע נגזר על משה לא להיכנס לארץ?
 
בפרשה שלפנינו ה' גוזר על משה ואהרון למות לפני הכניסה לארץ: "יען לא האמנתם בי להקדישני לעיני בני ישראל, לכן לא תביאו את הקהל הזה אל הארץ אשר נתתי להם".
נחלקו הפרשנים בשאלה האם חטא משה, ומהו חטאו.
פרשנים הצביעו על העובדה כי משה היכה בסלע במקום לדבר אליו, כפי שהורה לו האל. יש שראו בכך ניכוס "הנס" לעצמו. יש שראו בכך הפגנה של חוסר אמון מצד משה בה'. יש פרשנים שראו בדברי משה: "שמעו נא המרים, המן הסלע הזה נוציא  לכם מים" מעין גידוף כלפי העם, חוסר סובלנות כלפיו. טענה זו תמוהה במקצת, שכן בפרשת "שלח" הקודמת משה הוא זה שביקש מה' שיחוס על העם, כאשר ה' רצה לחסל אותו:
"וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, עַד-אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה; וְעַד-אָנָה, לֹא-יַאֲמִינוּ בִי, בְּכֹל הָאֹתוֹת, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְּקִרְבּוֹ.  יב אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר, וְאוֹרִשֶׁנּוּ; וְאֶעֱשֶׂה, אֹתְךָ, לְגוֹי-גָּדוֹל וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ.  יג וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-יְהוָה:  וְשָׁמְעוּ מִצְרַיִם, כִּי-הֶעֱלִיתָ בְכֹחֲךָ אֶת-הָעָם הַזֶּה מִקִּרְבּוֹ.  יד וְאָמְרוּ, אֶל-יוֹשֵׁב הָאָרֶץ הַזֹּאת, שָׁמְעוּ כִּי-אַתָּה יְהוָה, בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה:  אֲשֶׁר-עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה יְהוָה, וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם, וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם, וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה.  טו וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה, כְּאִישׁ אֶחָד; וְאָמְרוּ, הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ, לֵאמֹר."
 
יחד עם זאת פרשנים רבים ציינו כי החטא לא ברור, ואינו עומד ביחס מתאים לחומרת העונש.
אחד מהפרשנים שאינו מוכן לקבל את הדעה כי משה חטא בחטא ההתנשאות בשום אופן, הוא ישעיהו ליבוביץ. לדעתו משה האיש שנאמר עליו: "והאיש משה  ענו מאד מכל האדם אשר על-פני האדמה" (במדבר, י"ב, ג), לא מסוגל לחטוא בחטא זה. הוא מחזק את הטיעון בהצביעו על כך כי משה, בספר דברים, כאשר הוא מדבר עם העם על הסתלקותו הקרובה אינו מודה בשום חטא, ואף מאשים את העם בגזר הדין שנחת עליו.
אבראבנל לא מקבל את הטענה שמשה לא חטא. לדעתו משה חטא גם במעשה המרגלים באי אמון בהשגחה, וגם במקרה שבפרשתנו הוא חטא באי-אמון בה'.
 
יאיר לפיד בספרו "הגיבורים שלי", טוען שאלוהים גזר על משה שלא יראה את הארץ, וימות בשלב הסופי של המסע, לא בגלל חטאו, אלא מתוך נימוקים אחרים. לפיד אומר כי גם עיון בדברי הפרשנים המסורתיים מלמד כי לא היה כאן חטא של ממש. הרי בספר שמות אותו האל ציווה על משה להכות בסלע כדי להוציא ממנו מים: "והכית בצור ויצאו ממנו מים", (שמות יז, ו). והרי בפרשה שלנו האל ציווה על משה לקחת עימו את המטה. לפיד מגיע למסקנה כי אלוהים הכשיל את משה בכוונה כי הוא היה צריך תואנה להוריד את משה מעל במת ההיסטוריה.
מדוע אלוהים גזר על משה כי לא יביא את העם לארץ המובטחת? לדעת יאיר לפיד היה זה מתוך מחשבה על טובתו של משה. משה הגיע לגיל 120, הוא נשאר בודד מכל דורו. אהרון, מרים וכל דור המדבר מתו, ולמשה אין כבר עם מי לשוחח. בנוסף, משה שחשב שא"י היא ארץ זבת חלב ודבש, הולך להתקל בארץ יבשה ואכזרית. משה אינו בנוי למבצע ההתנחלות, ולכן עליו להסתלק.
אני מקבל את טיעוניו של לפיד. במיוחד את טיעונו האחרון. אלוהים הבין שהגיע העת להחליף את המנהיגות, כי מתחילה תקופה חדשה בחיי העם, ומשה לא יוכל להנהיג יותר את העם לעת הזאת.
קרוב לדברי לפיד הוא המדרש הבא:
"אמר לו הקב"ה למשה, באיזה פנים אתה מבקש להיכנס לארץ? שבחך הוא שהוצאת ששים רבוא ממצרים וקברתם במדבר ואתה מכניס דור אחר? אלא שכב בצדן ותבא עמהן" (מדרש תנחומא-בובר).

 
תגובות  0  אהבו 

274
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
ספר חדש - "נשים במקרא" בהיבט פמיניסטי
הספר הזה עוסק במעמד האשה במקרא. מעמד האשה במקרא מכיל בתוכו סתירה. מבחינה משפטית-חוקית, מעמד האשה נחות כחלק...
לקריאת הפוסט
חנה ואלקנה
חנה ואלקנה – שני אנשים אצילים (שמואל, א, א)כבר כתבתי בכמה מקומות כי את הזוג הזה אני מעריץ, והם מגלמים בעיני...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה