מוטקה > בלוגים > הבלוג של טובה פריש . > לקראת יום האשה-דבורה הנביאה(שופטים ד')

לקראת יום האשה-דבורה הנביאה(שופטים ד')

לא חסרות במיקרא נשים בעלות יוזמה.אך רובן בתחום הישרדות השושלת,או יעל לדוגמה,שיוזמתה אינה לכבוד לה,אף כי היא לטובתנו.אבל שתי נשים זוכות להערכתי כפועלות כנשים פמיניסטיות של ימינו:דבורה הנביאה ו.......למרבה הפליאה,ו?שתי הפרסיה?
לקראת יום האשה-דבורה הנביאה(שופטים ד')

דבורה,המכו?נה'"אשת לפידות"פ??רשו חכמינו לא שהיתה אשתו של אדון בשם לפידות ,אלא מה שנוהגים לתאר כאשהFIRE,לוהטת ומלאת מרץ.אך  ראו כמה גדולה וחכמה היא."היא שופטה את ישראל ב??עת ההיא.והיא יושבת תחת תומר דבורה...ויעלו אליה בני ישראל למשפט"(ד'5)היא,יושבת תחת עץ שזכה ברבות הימים להיק?רא על שמה(יש אומרים על שם מינקת רבקה,שגם שמה היה דבורה)יש אליה עליה לרגל.הרי יש גם שופטים מקומיים,אבל מכל השבטים עולים אליה להישפט.זה מעיד על משהו..לא?

עכשיו,היא לא אשת מלחמה,אבל היא רואה שעת כושר לניצחון במלחמה ומזמינה גבר.רמטכ"ל,ברק,לפתוח במלחמה,נגד יבין מלך חצור.היא מתכננת את המהלכים,מבטיחה לו ניצחון,אפילו איזה גודל של צבא לקחת היא אומרת לו. והוא מוכן לצאת לקרב רק אם היא תצטרף אליו.כאן מתגלה כוחה הנבואי.היא אומרת לו משהו סתמי,כמו שבימים מאוחרים הפיטיה ביון היתה אומרת,,שבאותו הרגע הוא חושב שמבין שי?י?חסו? את הניצחון לה.,לדבורה.אבל לא זו היתה הכוונה.בכח הנבואה שלה דבורה רואה בעיני רוחה שאשה תהרוג את סיסרא ,שר צבאו של יבין מלך חצור.

כל המהלך האיסטרטגי מתוכנן על ידה.היא יוצאת איתו למלחמה.כשהצבא רואה אותה ,הוא מאמין בניצחונו.כזו כאריזמה היתה לאשה הזו.

בנוסף לכל היא גם משוררת.אחרי הניצחון היא מחברת את השיר של הניצחון,שהוא גם תאור היסטורי שאולי ירשם.בין דפי ההיסטוריה.כשהיא מתארת את הסוסים הדוהרים,היא עושה זאת באמצעי האו?נ?ומ?ט?ופ??י?ה(מילים שממחישות את התכן)קחו למשל  את הקטע"22"אז הלמו עקבי סוס מדהרות,דהרות אביריו"שומעים את הדהרות בצלילי המילים.(שימו לב גם לאות ר?יש החוזרת)היא משתמשת באמצעי הא?ל?יט?ר?צ?י?ה(אותיות חוזרות במילים רצופות שמשמיעות צליל מתאים לתכן)20"הכוכבים ממסילותם נילחמו עם סיסרא"הס?מ?ך החוזרת.כאילו הססס יוצר מסילה לכוכבים.

בסוף בצורה פיוטית היא מתארת את א?ם סיסרא שמחכה לראות מן החלון את בנה חוזר עטור ניצחון ואז ההפתעה"כן יאבדו כל אויביך ישראל"קודם שומעים את הבכי והיללה של אם סיסרא ובסוף המשפט המכה של דבורה,"כן יאבדו כל אויביך ישראל".אז גם משוררת גדולה.(ניתן היה לעמוד על אמצעים פיוטיים רבים בשירת דבורה,אבל רציתי לחסוך ממי שאינו מתעניין)

אז מה היה לנו?:שופטת,אשה שעולים אליה לרגל,איסטרטגית,נביאה ומשוררת.מי צריך יותר פמיניסטית מזה?על ושתי המלכה אכתב,ב"ה,בפעם אחרת.כדי שתחשבו לעומק על הדבורה הזו.

תגובות  3  אהבו 

2162
טוב לרענן מעט את הזיכרון בסיפורי המיקרא ועשית זאת בצורה יפה. גדלתי בבית דתי כשהסבא היה רב עם בית כנסת פרטי. בזמני "חייבו" אותנו ללמוד פרקים נבחרים בע"פ ומבחני ה...
טוב לרענן מעט את הזיכרון בסיפורי המיקרא ועשית זאת בצורה יפה. גדלתי בבית דתי כשהסבא היה רב עם בית כנסת פרטי. בזמני "חייבו" אותנו ללמוד פרקים נבחרים בע"פ ומבחני התנ"ך היו אישית מול מנהל בית הספר וצוות המורים כאשר כל תלמיד שלף 3 פתקים מתיבה והיה חייב לענות על השאלות ולשאלות נוספות שנשאלו כתגובה. כן היינו אמורים לדקלם קטעים הקשורים לשאלה והיינו חייבים ללמוד בעל פה. התנ"ך היה חלק חשוב בתוכנית הלימודים .
מסתבר שלנשים היה מעמד שונה בגלות בבל בהיסטוריה של רעיתי ז"ל מסופר כי לפני כשבע דורות מילאה סבתא רבא רבא רבא של רעיתי זל את מקומו של אביה שהיה ראש הקהילה . היא שימשה בתפקיד ראש הקהילה של יהדות בבל וכתבה ספר מישנאות שאבד . כתבה פורסמה בספר יהדות העולם בפרק העוסק ביהדות בבל (הספר בשפה האנגלית. היום קשה לנו להפנים שנשים שימשו כמנהיגות בעולם המיזרחי.
אני שמחה על מה שאמרת.תודה על דברייך.אני לא בטוחה שזה היה אתמול,גם אני לא בדיוק יודעת.אולי זה היום?
בודדות. מעניינת השיטה של איך בחרו את הדרישה לדקלם בעל פה בישיבה שלכם.גם אני,בבית ספר חילוני נידרשתי ,כמובן כולנו,לדעת בעל פה,אבל חומר מסויים למשל את שירת דבורה כולנו למדנו.באוניברסיטת תל-אביב כל כמה ח...
בודדות. מעניינת השיטה של איך בחרו את הדרישה לדקלם בעל פה בישיבה שלכם.גם אני,בבית ספר חילוני נידרשתי ,כמובן כולנו,לדעת בעל פה,אבל חומר מסויים למשל את שירת דבורה כולנו למדנו.באוניברסיטת תל-אביב כל כמה חודשים ערכו לנו בחינות בקיאות על ספרים אחדים והיינו צריכים לדעת מניין נילקחה מילה זו או אחרות ובאיזה הקשר.חוץ מלימודי התנ"ך היסודיים שכללו לא רק פרשנות ארמית,אלא גם של פרשנים כמרים באנגלית וגרמנית,על רש"י אין מה לדבר הרמבם והרמבן ואחרים.הבחינה הסופית באותם הימים לקבלת מחצית התואר(המחצית השנייה היתה במיקצוע השני,במיקרה שלי ספרות)יומיים בחינה בכתב ויום בחינה בעל פה מול סוללה של מרצים כמו נחמה ליבוביץ' ז"ל, שבחנה אותי ברש"י ומרצים אחרים פחות ידועים.אז כך למדנו פעם.היום המבחנים אחרים לגמרי
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

יום הקדיש הכללי
היום,י' בטבת,הוא יום הקדיש הכללי של האנשים שיום מותם אינו ידוע.במסורת זהו יום צום בו החל המצור על ירושלים טרם חורבן...
לקריאת הפוסט
אספר לקראת טו' בשבט אגדה סלובקית
בכפר אחד חי אכר עם אשתו ובנו התינוק. מדי יום האשה החרוצה היתה פעילה,אך בלכתה לישון,בערב, נירדמה מייד כמו בול עץ. הלך האכר ליער,למכשפה הידועה בסביבה ,וכשהיא יושבת ליד יורה רותחת,מעבירה נוזל...
לקריאת הפוסט
ברכה
שנה אזרחית מוצלחת לכל חברי מוטקה.שנת בריאות ,אושר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה