המעיל והאדרת

שמתם לב שהמילה "מעיל" קרובה למילה-"מעילה"?והמילה "בגד"קרובה למילה"בגידה"?חישבו בעצמכם מדוע זה.אני סומכת עליכם.
אגב,גם הבגד של יוסף,במיקרא,הוחלף מכותונת הפסים,שגרמה לו לצרות צרורות,לבגד מלכותי ,כשהפך לשר הכלכלה של פרעה.? וכשאשת פוטיפר רוצה להעליל על יוסף כאילו מעל בפוטיפר ורצה לכפות את עצמו,היא תופסת בביגדו וקורעת אותו ואת פיסת הבגד היא מציגה בפני בעלה כ"הוכחה"שיוסף ניסה לכפות עצמו עליה.ובגלל זה,הרי,הוא ניזרק לבית הסוהר,
הבגד של מרדכי הוחלף כשנישא על הסוס המלכותי.לבגד ארגמן של המעמד הגבוה.
לפעמים הבגד מסמל את המעמד.ואף יותר מכך-גורלו של האדם.הרי כותונת הפסים של יוסף שהיתה טבולה בדם(העז)שהובאה אל יעקב ונאמר לו"טרוף טורף יוסף"הביאה לימים של אובדן ואבל על יעקב.
הבה נעבור לימים "מודרניים יותר",למאה קרובה יותר לשלנו,בספרות.עקב הרשומה של אסתר יעקבי,שדיברה על האביונים ואדרת,ניזכרתי בשתי יצירות:האחת מצחיקה לגמרי שמתארת מצב עגום(כן,אנחנו היהודים,כשאנחנו בצרות,ממציאים בדיחות)את גילגוליו של מעיל,של המשוררת קדיה מולודובסקי.רק אזכיר לכם את ההתחלה ואגיע לסוף.אתם אולי זוכרים את השיר מילדותכם,
גילגוליו של מעיל
"החיט עוסק בחיט
וילדים לו מלוא הבית
חיל רב ברוך השם
ותינוק בחיק האם.
כאן המעשה ניפתח
לא בגדי לבן וצח
מעשה במעיל של חורף
בעל סדק צר מעורף"
אם אתם זוכרים,המעיל עובר במשפחה מילד לילד ובכל פעם הוא ניזוק יותר עד שהילד האחרון,פרץ,חוזר בלי מעיל.זהו הקטע הכי מצחיק וכשכל המשפחה מבועתת כי המעיל איננו צועקים עליו וכך הוא עונה"צד ימין אני מסרתי
לחתול אשר זכרתי.
חלק שמאל אני שלחתי
לחתול אשר שכחתי.
והיתר חור מול חור
תקבלו לפי התור"
אפשר למצוא את השיר במלואו וכולו,בלי חורים,בגוגל.
"האדרת"של הסופר הנחשב גו??ג?ול,מרוסיה,אף הוא של פקיד עני ,שכולם לועגים לו על אדרתו המרופטת ואז הוא צובר רובל לרובל ותופרים לו אדרת חדשה,וזה כמובן (בסיפור) מעלה את כבודו בין הפקידים,אבל כשאדרתו ניגנבת מתחילה הפרשה. בקור העז של רוסיה והוא ניפטר.ואז רוחו באה לנקום בכל אלה שעשו לו רעה.
לא היזכרתי את הסיפור על ג'וחה שמצא אדרת מפוארת בעליית הגג של סבו והחליף בגדיו הקרועים באדרת המפוארת ובזכות זה הושיבוהו בראש השולחן.ואז הוא התחיל להאכיל במרק את האדרת וכולם הישתוממו על מעשיו המשונים .הוא ענה להם שמגיע לאדרת לאכול,שבזכותה הוא יושב בראש השולחן.
אז מה אתם אומרים?הבגד עושה את האדם או לא?
.
אבל יש מילה אחת שלא שינתה את המשמעות שלה.טובה,הכי טובה.
ולא דובר בבגדים אקסטרה וגנדים
או במודה האחרונה ובמותגים
מספיק נקי ומסודר,,ובכך הוא נותן כבוד לאדם שמולו,
תבוא עליך ברכה.
ויש לי זכרון משלי: בהיותי בכתה ו' כל כך הצטיינתי בדקלום "סיפורו של מעיל" עד שלקחו אותי להופיע במפגש מורים כלשהו והתרגשתי מאד, עובדה שאני זוכרת עד היום.
האם את זוכרת את השיר
"על חבל כביסה ברוח קלילה
נעו מעיל ומעילה,לה,לה,לה
ויותר אינני זוכרת, כנראה בביצוע רביעיית מועדות התאטרון, מתאים להם.
וכל מה שכתבו לך והחמיאו לך פה לי רק נותר להצטרף לשלל המחמאות .
את באמת הכי טובה !
לאישה הגברת
עם האדרת
הנהדרת