ליל סדר היה או לא היה?עשרת המכות היו או לא היו?

התכנסנו כולנו [עם ישראל כולו] סביב שולחנות ערוכים מכל טוב וקראנו כולנו את ההגדה מתחילתה ועד סופה ושרנו את שירי יציאת מצריים בניגונים שונים ובדגשים שונים ושאלנו את 4 הקושיות של פסח[עשו זאת הדורות הצעירים ביותר]וענו להם כל המסובין הכל לפי סדר ההגדה.מהו סדר הפסח הגדה או אגדה?אמת הסטורית או רצון לזכור ולא לשכוח?גילוים חדשים שמקורם בבקורת המקרא מסבירים גילויי פסח שלנו בדרכם שלהם.אחד מהם אומר שמכת הדם והצפרדעים המוזכרים בהגדה הם בסך הכל סוג של מדוזות אדומות שנמצאים ביאור במצריים כשהמדוזות האלה מתרבות בהמוניהם,היאור הופך להיות אדום כדם. כשהצפרדעיים רואים את המראה של הדם הם מזנקים מהיאור ליבשה וממלאים אותה ערמות ערמות ואפילו חודרים לבתים ולחדרי שינה.[כך שזה תופעת טבע ולא מכות שהנחית משה רבנו] חוקרי ביקורת המקרא מצינים גם את מכת החושך.לפי דעתם במדבר יש הרבה סופות חול לפעמים הן מאוד סמיכות עד כדי כך שהם יוצרים מסך כבד שלא רואים דרכו דבר כמו בחושך.מכת בכורות מוסברת בכך שהמצרים הקדמונים היו מקריבים את בכוריהם למולך כדי להסיר כל מיני תופעות טבע רעות וקטלניות.[היהודים לא אחראיים למכת הבכורות לפי דעתם] הם רק השתמשו בזה כמכת בכורות על ידי משה רבנו.כך מוסברת גם תופעת קריעת ים סוף כתופעת טבע נפוצה במצריים הקשורה לגיאות ושפל כאשר השמש והירח נצמאים בקו אחד.היהדות האורתודוקסית אינה מקבלת כמובן את תופעות הטבע הרי הם אומרים שאלוהים הוא זה שיצר את הטבע.מכאן שהכל תלוי באמונה.מעניין אבות אבותינו שיצרו בעצמם את אירועי הפסח כמובן לא קראו בהגדה,ולא אכלו את המאכלים שאנחנו אוכלים היום ולא קראו בספרי הגדת פסח.הם היו אחראים על יצירת העובדות [במקרה הטוב] והדורות הבאים אחריהם הנציחו את הזכרון ויצרו את המסורת שאנחנו כולנו מעבירים מדור לדור.
חג שמח.