מוטקה > בלוגים > הבלוג של גיבורתרבות > סדנת כתיבת סיפור חיים ? פרק 4 באיזה גוף לכתוב?

סדנת כתיבת סיפור חיים ? פרק 4 באיזה גוף לכתוב?

ברוכים הבאים לסדנת כתיבת סיפור חיים בהנחייתו של הסופר אמנון ז'קונט. הסדנה בת 14 פרקים. בכל יום רביעי נעלה כאן, בבלוג שלנו, פרק חדש. רוצים לכתוב את סיפור החיים שלכם? עכשיו מתחילים
סדנת כתיבת סיפור חיים ? פרק 4 באיזה גוף לכתוב?

א. גוף ראשון: 
שיטת סיפור זאת מתאפיינת בשימוש במילה 'אני' ונשמעת כמו דבריו של אדם המספר את זכרונותיו.

היתרון שבשימוש בגוף זה היא האינטימיות שנובעת מכך שהכותב מספר על עצמו בנימה של כתיבת יומן, וכן האמינות שנוטים לייחס למסירת דברים בלשון "אני" ולאווירת העדות שהדיבור בגוף ראשון יוצר.
החסרון שבשימוש בגוף זה היא העובדה שמטבע הדברים הדובר אינו יכול לספר פרטים רבים שהתרחשו מחוץ לתחום הידיעה שלו אך נוגעים לסיפור, ובעיקר את רגשותיהם ומעשיהם של אנשים אחרים המעורבים בעלילה שהוא מגולל.

ב. גוף שני.

שיטת סיפור זאת מתאפיינת בשימוש במילה "אתה" או "את" או "אתם", ונשמעת כמו מכתב המיועד אל אדם או אל אנשים כלשהם.

דומה שגוף זה מכיל את החסרונות של קודמו, הגוף הראשון, ושל הבא אחריו - הגוף השלישי. אין בו אינטימיות, שהרי אדם אינו מספר לזולתו את כל המצוי בנבכי נפשו, ואין בו ידיעת-כל (ראו בהמשך), שכן עדיין המדובר באדם יחיד, המספר רק את מה שידוע לו.

ג. גוף שלישי:

שיטת סיפור המתאפיינת בשימוש במילה "הוא" או "הם" ובאה מפיו של מספר כל-יודע. במובנים רבים, זו צורת הסיפור הקלאסית שתחילתה עוד ליד המדורה. במרכזה דמות ספרותית - "גיבור", בלשון העם שהמספר יודע כל מה שקרה לה במישור הפנימי והחיצוני, וכן כל מה שקרה לדמויות אחרות הקשורות לסיפור, במקומות ובזמנים אחרים.

סיפור בגוף שלישי היא הדרך המומלצת ביותר משום שהיא מאפשרת למחבר למסור את כל המידע הנחוץ כדי לגרום לקורא להבין את הסיפור. לכאורה כרוכה דרך סיפור זאת בויתור על האינטימיות שבגוף הראשון, אך בפועל ניתן בלא כל קושי לתאר את ההתרחשויות הפנימיות של הדמות גם בגוף שלישי.

אזהרה:

קיים פתוי רב לפתור את ההתלבטות בין הגוף בראשון, האינטימי, ובין הגוף השלישי, היודע כל, על ידי תאור הסיפור מפיהן של דמויות רבות ומתחלפות, בגוף ראשון ('המאהב' של א.ב. יהושע). זוהי דרך הנראית על פניה קלה, אך בעצם היא קשה מאוד וטמון בה סיכון שמרוב דמויות מתחלפות - יאבד הקורא את הקשר הרגשי עם כל הדמויות.

תרגיל: נסו לכתוב קטע בכל אחד מהגופים ובדקו באיזה מהם אתם מרגישים נוחות רבה יותר.

להשתתפות בסדנה וקבלת משוב מאמנון ז'קונט, אנא כיתבו את התרגיל בבלוג שלכם במוטק'ה ולפני אישור הפוסט סמנו וי בצ'ק בוקס: סדנת גיבור תרבות הנמצא מעל כפתור האישור.



למדריך טכני לכתיבת בלוג באתר מוטק'ה: לחצו כאן

לסדנאות כתיבה של גיבור תרבות : לחצו כאן

לפורום כתיבה יוצרת לחצו כאן

תגובות  6  אהבו 

892
אני למפרע אבקש את סליחתך אני משער שאתה שייך למערכת מוטקה אך הרשה לי לומר לך כמה מילים בפוסט הזה שאני מגיב עליו אין תרבות יש חוסר תרבות. פתחתם בנפרד מקום לסדנא לסיפור חיים ואני משער שזוונה טובה לתת למ...
אני למפרע אבקש את סליחתך אני משער שאתה שייך למערכת מוטקה אך הרשה לי לומר לך כמה מילים
בפוסט הזה שאני מגיב עליו אין תרבות יש חוסר תרבות. פתחתם בנפרד מקום לסדנא לסיפור חיים ואני משער שזוונה טובה לתת למעונינים ללמוד כעצד כותבים מסגרת מחוץ לבלוגריה כד לא להפריע לאלו שכותבים פוסטים ונלחמים המגיפת הפרסומות והנה באת אתה מציג עצמך גיבור ץרבות ועוש מעשה של חוסר תרבות בעליל ומשמש דוגמא רעה למשתתפי הסדנא שבמקום לכתוב במסגרת שהוקצאה להם הם מתפרסים על פני הבלוגיה וגורמים יחד עם הפרסומות למצב שעוד מעט גם אלו שעדיין כותבים פוסטים יפסיקו לכתוב ונחפש מסגרת אחרת.
אזי אם רצןנך בתרבות ובהקניית תרבות
קשוט עצמך לפני שתקשוט אחרים
ואשמח אם משהו יעשה בנדון
בכל הכבוד הראוי
21/05/14
להתפרץ, להדחף ולהפריע זו לא תרבות !!
הפוסט הזה שמקומו במדור שהוקצה לו, כאן הוא פשוט דחק החוצה פוסט של אחד הכותבים !
מאד תרבותי ומאד לבנטיני !!!
רבים כתבו כאן על אי הסדר המתנהל בסדנא שמכנים אותה סדנת כתיבה. . אז מוטב שהנהלת הסדנא ממן את דעתה לתלונות הכותבים . והן לא מעטות. התלונה העיקרית נוגעת למיקום התרגילים הקשורים לסדנא. התרגילים מופיעי...

רבים כתבו כאן על אי הסדר המתנהל בסדנא שמכנים אותה סדנת כתיבה. . אז מוטב שהנהלת הסדנא ממן את דעתה לתלונות הכותבים . והן לא מעטות.
התלונה העיקרית נוגעת למיקום התרגילים הקשורים לסדנא. התרגילים מופיעים בבלוג ותופסים את רוב המקומות הפנויים עבור הפוסטים שמעלים החברים. הודעתם שתרגילים יופיעו במדור ניפרד. אמנם מופיעים במדור הזה מספר תרגילים והייתר מופיעים באתר הבלוגים. למרות שסומנו כפי ההנחיות שהם תרגילים בסדנא.
כל מי שמעלה רשומה לסדנא מצפה לתגובה הומת . היו מספר הערות של מנהל הסדנא אולם ההתיחסות הייתה רק למתי מעט של כותבים.
אז אנא תנו דעתכם לנושא. מי שכותב ומשתתף בתרגיל מצפה למשוב. ומי שכותב פוסט בבלוג מצפה שלא יעלם תוך זמן קצר. התרגילים במסגרת הסדנא ששוכבים כבוד באתר הבלוגים מפריעים ותופסים את המקום המיועד לבלוגרים.. העבירו אותם למקום שהוקצה להם.
איננו שייכים למערכת מוטק'ה אלא לבית הספר לכתיבה גיבור תרבות. אנו עורכים את הסדנא ללא תמורה ומתוך רצון לתרום לאתר ולגולשים. לכן, איננו קובעים היכן יעלה הקורס אלא מעלים אותו למקום שמורים לנו מנהלי האתר....
איננו שייכים למערכת מוטק'ה אלא לבית הספר לכתיבה גיבור תרבות. אנו עורכים את הסדנא ללא תמורה ומתוך רצון לתרום לאתר ולגולשים. לכן, איננו קובעים היכן יעלה הקורס אלא מעלים אותו למקום שמורים לנו מנהלי האתר.
כמו בן, אנו עונים לכל הפונים (גם אליך, מר גרשון התייחסנו). לכן, ההתלהמות מיותרת והלשון הבוטה של מר שמשון ישראל אינה במקומה ומהווה כפיות טובה. פנו למערכת מוטק'ה והסדירו מולה את שאלת הבלוגים וכו'.
עם כל הכבוד, כפי שמסיים מר ישראל שמשון,
אמנון ז'קונט
ישראל שמשון, מ-ם וי גרשון, אנחנו קוראים את שאתם כותבים ולא מקלים בתלונות שלכם ראש. עם זאת, מדובר בשיתוף פעולה ראשון וניסיוני שמטרתו בראש ובראשונה לשדרג, למקצע ולתת כלים לכם, הבלוגרים היקרים לנו. אנ...
ישראל שמשון, מ-ם וי גרשון,
אנחנו קוראים את שאתם כותבים ולא מקלים בתלונות שלכם ראש. עם זאת, מדובר בשיתוף פעולה ראשון וניסיוני שמטרתו בראש ובראשונה לשדרג, למקצע ולתת כלים לכם, הבלוגרים היקרים לנו.
אנחנו מבקשים מכם לכבד את הפעילות הזו ואנו מצידנו מתחייבים לקחת בחשבון את ההערות שלכם ולהפיק לקחים לפעם הבאה שנרצה לעשות פעילות מסוג זה.
מה עם פרק 5?
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות
את הנסיונות הכי עסיסיים, אמיתיים ומרתקים שצברנו - איננו יכולים לספר מסיבות חברתיות, משפחתיות ובין-אישיות. מצד שני, העברתם של נסיונות אלו לזולת תספק לנו פורקן וגם תהפוך בדיעבד רגעים קשים או...
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 13, היצירה המוגמרת
הספרות המודרנית ויותר מכך - הפוסט מודרניסטית מתירה לעצמה לפרוץ גדרות של סגנון ושל מתודות. עם זאת, כל יצירה היא סוג של דיווח, ובכל דיווח חייבים להמצא חמישה יסודות המרכיבים את האירוע המדווח....
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 12, הפיוט
פיוט הוא התייחסות בלתי עניינית אל אדם, חפץ או תופעה. לדוגמא: במקום לומר: שיערה הבלונדי של רותי אפשר לומר: שיער הזהב של רותי, או שיערה של רותי היה צהוב כשדה של חיטה בשלה. בשני המקרים מדובר בפיוט,...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה