מוטקה > בלוגים > הבלוג של רחל גולדנברג > הגלגל יוליך את הסוד

הגלגל יוליך את הסוד

ותפגע האישה בכבודו. וינף הבעל את מקלו עליה להענישה.
הגלגל יוליך את הסוד

בין הקוצים הנפוצים בארץ, בולט הקוץ עכובית הגלגל, שהוא המפורסם בין צמחי הגלגל, אותם צמחים שלעת קיץ מתייבש בסיסם וניתק בבת אחת מהשורש, ואז הוא מתגלגל ברוח ומפיץ את זרעיו. זהו הצמח המוזכר בנבואת הנביא ישעיהו: "וגער בו, ונס ממרחק, ורדף כמוץ הרים לפני רוח וכגלגל לפני סופה" (ישעיהו יז, י"ג).  

בין הבדואים נפוצה אגדה על צמח מיוחד זה, המעורר פחד ובהלה בין רכי הנפש, הנחרדים למראה חזות הקוץ המתגלגל ברוחו ולקולו הרועש:

פעם אחת יצאו שני בדואים לרעות את גמליהם. במהלך נדודיהם הגיעו למקום נידח ומרוחק מכל יישוב ומאהל, שהיו בו רק קוצי הע?אכוב ושם פרצה ביניהם מריבה שהפכה לתגרה.

 ויקם החזק על החלש ויכריעו, ויעמוד להורגו נפש. ויאמר החלש: "הנך חושב בלבבך כי תהרגני, ואיש לא יידע כי תטמון גופתי בחול, אולם טעות בידך. מעשה הנבלה יוודע ברבים."

 וילעג לו הרשע, ויען: "וכי מי יוליך את הקול מן המדבר הזה?" ויען החלש: "הגלגל הזה, אשר הרוח מגלגלתו, הוא יעיד". והרשע לא נרתע, ויתקע בו פיגיונו וירצחו נפש ויטמינו בחול. ויחזור הרוצח למאהלו, ואיש לא ידע.

 ובאחד הימים, בעודו הולך בדרך עם אישתו, ראה את הגלגל מתגלגל בדרך לפני הרוח, ויצחק בקול גדול. ותשאלנו אישתו לפשר הדבר, ויסרב לענות לה.

 אך הייתה זאת אישה סקרנית, ותפציר בו רבות, ותצק לו עד כי קצה נפשו בחייו. ולבסוף לא עמד בלחצה, ויגלה לה את סוד הדמים. והאישה לא אמרה דבר, מטוב ועד רע, ואת דבר המעשה צפנה בליבה.

 ויעברו הימים, ויבואו השניים לזיארה (עלייה לרגל והילולה) ליד קבר אחד הנביאים, ושם המון רב חוגג. ובמהלך החגיגה החלו השניים רבים על דבר פעוט ערך,

ותפגע האישה בכבודו. וינף הבעל את מקלו עליה להענישה.  

והאישה המוכה זעמה, ותצעק עליו: "הלהרגני אתה אומר, כשם שרצחת את חברך בסתר, ואיש לא ידע? וישמעו האנשים שמסביבם, ויתפסו את הרוצח ויחקרוהו, ויתוודה על פשעו הנורא. ועונשו היה עונש מוות. 

 על כן יאמרו הבדואים את הפתגם: "הגלגל יוליך את הסוד"

בא במייל

תגובות  3  אהבו 

807
03/07/14
פעם היה ברדיו מספר סיפורי ערב, בשם דאוד אל נטור.
רחל, את הינך ה'דאוד אל נטור' של מוטק'ה !
לסיפור כזה קוראים סיפור אייטולוגי,סיפור שבא להסביר תופעה.ואולי גם את הפיתגם.ואולי הסדר הפוך .בכל אופן ישנם בסיפורים העממיים כאלה שרוצים לדעת את מקור השם,ואז ממציאים סיפור,אין הידע הגנאולוגי,ואז המדעני...
לסיפור כזה קוראים סיפור אייטולוגי,סיפור שבא להסביר תופעה.ואולי גם את הפיתגם.ואולי הסדר הפוך .בכל אופן ישנם בסיפורים העממיים כאלה שרוצים לדעת את מקור השם,ואז ממציאים סיפור,אין הידע הגנאולוגי,ואז המדענים מכנים סוג כזה:סיפור אטימולוגי,בשונה מסיפור שמסביר תופעה(שאז לא ידעו מקורה),סיפור אייטאולוגי.
הוא מסופר בשפת המיקרא,כי סיפר אותו איש דובר עברית שרצה להעניק לסיפור אופי קדום אוריינטלי.כל אחד יכול לספר כל סיפור בסיגנון מיקראי.
תודה רחל שהבאת לנו את הסיפור היפה הזה.
נ.ב.מזכיר את הסיפור על משה שהמכה אמר לו "הלהרגני אתה אומר כמו שהרגת את המצרי?:(לא מדוייק,אף כי נימצא במרכאות)
תודה על הסיפור

וכדאי להוסיף להערה של מ.ם שדאוד אל נטור היה כינויו של אליהו נאווי, שהיה מאוחר יותר ראש עיריית באר שבע.
שבת שלום
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

רמאויות קטנות
לפני הרבה שנים רכשנו רכב קטן וגילינו בדיעבד שהמוכר רימה אותנו במחיר. בעודי מתרגז ומתכנן נקמה, רעייתי הרגיעה...
לקריאת הפוסט
הרכבת עומדת לצאת
כל שנה ההורים של מרטין לקחו אותו עם סבתו לבלות את חופשת הקיץ, והם חזרו הביתה באותה רכבת למחרת. יום אחד...
לקריאת הפוסט
סיפורו של החמור לנמר
סיפורו של החמור והנמר החמור אמר לנמר: ′′הדשא כחול". הנמר השיב: ′′לא, הדשא ירוק". הדיון התחמם, והשניים...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה