14/08/16
תיבת פנדורה ישנה,
נעולה זה עשרות בשנים,
עומדת מבוישת בפינה,
כאבן שאין לה הופכין.
תיבה ישנה,
תיבה עתיקה,
כל סוד וכל רז בתוכה מחביאה.
לא מאווררת,
לא מסודרת,
לרגע נפתחת,ושוב ננעלת.
נגעת במנעול ופתחת,
בתאים אפורים בה נגעת,
ברובד אבק שם נתקלת,
למצוא את תוכה,
לא וויתרת.
אט אט נפתחה התיבה,
בידך העלומה בטחה,
שני פריטים מתוכה חשפח,
ושוב נתכנסה בעצמה.
תיבת פנדורה ישנה,
נעולה זה עשרות בשנים,
עומדה מבוישת בפינה,
כאבן...
שאין לה הופכין.
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
בית שלישי - אהבתי את המשפט:\"בתאים אפורים בה נגעת,\" מיד הקונוטציה לתאים האפורים אשר (או שלא..) במוחותינו. אני חושבת כי צריך להיות בתאים האפורים בהם נגעת. אולי הטעות בידי. בית רביעי - הייתי שוקלת לערוך תיקון, אולי תחבירי, אולי רעיוני.השימוש בבית חמישי כחזרה אל בית ראשון - במקרה זה - מוצלח מאוד בעיני.סה\"כ - שיר מעניין. תודה.
בתיבת פנדורה במיתולוגיה היו נעולים כל הדברים הרעים שבעולם. כאשר פנדורה התעקשה לפתוח אותה, למרות האזהרות, זינקו מתוכה כל הצרות והתפזרו בעולם באין מעצור.
הקשר לתוכנו של השיר אינו ברור, ועל כן - האם השם מתאים?
התיבה בשיר שלפנינו גם היא שומרת בחובה דברים מסתוריים, אבל נראה שלאו דוקא רעים.
יש בה סודות מאובקים כמו התיבה העומדת בפינה ואיש אינו מתעניין בה, כאבן שאין לה הופכין.
היא עתיקה ומסתורית ולכן מזכירה סיפור ילדים, כמו שחושבת רותי בתגובתה. שלא כמוה, אני סבורה שהבית
הזה {השני } נחוץ לצורך האוירה האופפת את התיבה. גם הכאילו פזמון חוזר: הבית האחרון החוזר על הראשון,
מוסיף לכך.
עד כאן מעניין, אבל הבתים 3-4 מסבכים את הענינים: מעבר חד ולא ברור:
כיצד קורה שמישהו מחליט פתאום להתיחס לתיבה שלא היו לה הופכין במשך שנים רבות?
האם זו סקרנות פתאומית? אומץ? צורך כלשהו?
מיהו אותו מישהו/מישהי : פתחת, נגעת, חשפת - וייתכן גם שהדוברת מדברת על/אל עצמה :
אני נוגעת במנעול...
האם אני/היא/הוא מחפש/ת משהו מסויים ? הלא נאמר שנלקחים שני פריטים מן התיבה.
תאור הפנים של התיבה אינו נחמד - לא מאווררת, לא מסודרת..רובד אבק ,
\" תאים אפורים\" - גם זה מבלבל - האפור מתאים לאבק, אבל התאים האפורים משמשים שם נרדף לתאי המוח....
מעניין שלתיבה יש, כביכול, רצון משלה : היא נאותה להיפתח רק בשביל היד המעוררת את אמונה
והיא נועלת את עצמה כאשר היד מצאה את אשר חיפשה.
ובקיצור - האם מדובר במוח, בתיבת זכרונות / סודות במוח ?
רעיון נהדר, גילה, אבל טעון \" שיפוצים\".
מעניין שלתיבה יש, כביכול, רצון משלה : היא נאותה להיפתח רק בשביל היד המעוררת את אמונה
והיא נועלת את עצמה כאשר היד מצאה את אשר חיפשה.
ובקיצור - האם מדובר במוח, בתיבת זכרונות / סודות במוח ?
לגבי השיפוצים אקח את דברייך ואת דברי תותינקה ואראה איך אני יכולה לשפר מבלי לקלקל את הרעיון המרכזי. בביית השלישי התאים האפורים אני צריכה לשנות לבהם או להשאיר כפי שכתבתי במקור.. תודה ושבת שלום
גם אני מחייכת...
תיבת פנדורה, במיתולוגיה היונית, נועדה לשמור בתוכה את כל הדברים הרעים ואסור היה לפתוח אותה.
רק פנדורה, בסקרנותה ,פתחה אותה וכל הרע, הסבל, הפשעים , המגיפות , התפזרו בעולם.
היום \" תיבת פנדורה\" היא מטבע לשון , ביטוי לדברים לא נעימים, צרות ,בעיות, שמעדיפים לא לחשוף.
ולא תיבת סודות.
וכך גם הערתי לגילה בתגובתי.
מבחינתי לשפץ את השיר מבלי לפגוע ברעיון המרכזי שלי. תודה לכולם ושוב תודה אלישבע
שקוראת אותי בין השורות :)