02/11/18
רקע
חזרתי לאחרונה מטיול מאורגן בן 19 יום לסין עם אחת מחברות הטיולים המאורגנים הגדולות בישראל שמקפידה לפרסם עד כמה היא שקופה בפרסומיה.
חזרתי מהטיול מאוכזב מכמה גורמים חשובים שהם כולם באחריותה, שאילו ידעתי אותם מראש הייתי נמנע מלעשות עסקה. כל הגורמים הללו נובעים מחוסר שקיפות בפרסומיה.
לא פניתי לחברה בתביעת פיצויים מפני ששום כסף סמלי שישולם לי, לא יפצה אותי על הציפיות שנכזבו.
אני כותב דברים אלה באינטרנט כדי שכל מי שמתכוון ליסוע בטיול מאורגן לסין (או למקומות אחרים) בכל חברת נסיעות שהיא, יידע לשאול מראש את נציג המכירות לפני שהוא חותם עסקה.
אני כותב דברים אלה כדי שכל חברות הנסיעות יפרסמו מראש לנוסעים תוכנית שקופה שתפרט גם את הפרטים הפחות יפים של הטיול, כי מוטב שהנוסע יידע בדיוק לקראת מה הוא יוצא ולא יתאכזב בשובו.
יש לי ניסיון די עשיר בטיולים מאורגנים ודווקא הטיול האקזוטי והמקיף הזה היה המאכזב מכולם. אחרי שכבר השתתפתי בלמעלה מ-10 טיולים מאורגנים עם חברות ישראליות שונות, אני מכיר היטב את הארגון וההתנהלות בטיולים כאלה ואני יכול להעיד שרמת חוסר השקיפות בטיול זה עלתה על כל מה שהכרתי.
אני מקווה שפרסום זה יזעזע את כל חברות הנסיעות, אשר רובן, אם לא כולן, מתנהלות באופן דומה, ומכסות עצמן בכיסויים משפטיים שאינם מאפשרים לנו לתבוע אותן לדין, ויחנך אותן להציג תוכניות שקופות, בלי שום הסתרות או אקסטרות.
לצורך זה הכנתי 4 שאלות חשובות שחובה על כל אחד לשאול את נציגי המכירות ולהתעקש לקבל תשובות שישביעו את רצונו.
בהמשך לשאלות הוספתי את הסיפור האישי שלי מהטיול לסין שמדגיש מדוע חשוב היה לשאול את השאלות הללו לפני ההרשמה , כי אם הייתי עושה זאת לא הייתי חוזר מאוכזב.
שאלה מס' 1 - בחרתי בטיול כי המסלול מתאים לי, התאריך מתאים לי וקראתי המלצות טובות על המדריך. האם תאפשרו לי לבטל את הטיול אם החלטתם להחליף את המדריך?
הסיפור האישי: בחרתי בטיול עם מדריך ותיק מצוות המדריכים הקבוע של החברה וקראתי עליו המלצות למכביר. יומיים לפני היציאה החליפה חברת הנסיעות את המדריך. חיפשתי את שמו של המדריך המחליף באינטרנט ומצאתי עליו 2 עדויות בלבד מלפני 6 שנים. המדריך המחליף אינו מופיע כלל ברשימת המדריכים הקבועים של חברת הנסיעות, דבר שמראש עורר אצלי חשש.
את הידיעה על החלפת המדריך שלחו לי במייל יומיים לפני הטיול. אולם, עקב סעיף משפטי בהסכם לא יכולתי לבטל את הטיול.
שקיפות מצד החברה הייתה מתבטאת קודם כל בהודעה טלפונית מנציג חברת הנסיעות (ולא במייל). שקיפות אמיתית הייתה דואגת לתת לנו מדריך ראוי מצוות החברה ולא לבחור במדריך פרילנסר שנבחר כברירת מחדל. שקיפות מושלמת הייתה מציעה לי אפשרות לבטל בכלל את היציאה לטיול.
לצערי, המדריך המחליף מילא את תפקידו באופן חלקי מאוד. היה לו ידע נרחב בהיסטוריה של סין, עליו הוא חזר עד לעייפה בזמן הנסיעות באוטובוס, אולם בכל מה שקשור להסברים באתרים עצמם, או בהסברים על מה שאנו רואים לאורך הדרך, לא היה לו הרבה מה להגיד. המדריכים המקומיים ספקו הסברים מועטים מדי ועסקו רוב זמנם בצד הארגוני בלבד. גם התרגום לעברית של דבריהם המועטים על-ידי המדריך היה לוקה בחסר.
למדריך המחליף לא היה כל רצון או יכולת לספק לנו ביומיום מידע חיוני על מה הולך לקרות. אני הייתי מצפה ממדריך שבכל עלייה לאוטובוס יספק לי מידע לאן נוסעים, מה הולכים לראות, זמן נסיעה משוער, האם נעצור בדרך לשירותים או כוס קפה ולפני ירידה מהאוטובוס הייתי מצפה להסבר מפורט יותר על אתר הביקור, משך הביקור, משך הליכה ברגל, רמת קושי, טיפוס על מדרגות, הנחיות מתי כולם הולכים לשירותים ומתי עושים קניות כדי שהקבוצה לא תתפזר.
כל אלה דברים בסיסיים שבהם נמדד מדריך. המדריך יכול להפוך טיול טוב לטיול מצוין או להיפך. לצערי, הנאתי מהטיול נפגמה מאוד בגלל המדריך המחליף.
שאלה מס' 2 - כאשר בטיול יש טיסות פנים או רכבות מהירות שיוצאות בבוקר, האם ההשכמה היא בשעות 3 או 4 בבוקר, מה שאומר דילוג על ארוחת הבוקר במלון?
הסיפור האישי: במהלך הטיול היו לנו 5 טיסות פנים, מתוכן 4 בבוקר, ועוד נסיעת בוקר ברכבת מהירה. כלומר מתוך 17 ימים נטו של הטיול, היו לנו 5 פעמים השכמות מוקדמת ב-3 או 4 בבוקר וכמובן גם לא נהנינו מארוחת בוקר עשירה במסעדת המלון. במקום ארוחת בוקר קבלנו שקיות ניילון עם אוכל דל. חוסר השקיפות מתבטא בתוכנית עצמה שבה כתוב (למעט פעם אחת) "טיסות בוקר" מבלי לפרט שמדובר בהשכמה מוקדמת. גם על הנסיעה ברכבת לא נאמר שמדובר בהשכמה מוקדמת.
אין צורך לפרט את גודל האכזבה: גם חוסר שעות שינה וגם ויתור על ארוחת בוקר במלון.
שקיפות מצד חברת הנסיעות הייתה מוסרת לי את המידע הזה, שהוא חריג ולא מחויב המציאות, והייתה מאפשרת לי להחליט אם זה מתאים לי.
האם אי אפשר היה אחרת? ובכן, בטיול הייתה לנו טיסת ערב אחת שהוכיחה שניתן לטייל יום שלם ולהגיע ב-7 בערב לטיסת ערב בלי השכמה מוקדמת ובלי ביטול ארוחת הבוקר.
אילו חברת הנסיעות התנהלה בשקיפות והייתה מציינת בתוכנית שבכל טיסות הבוקר ובנסיעה ברכבת תהיה לנו השכמה מוקדמת (היא ציינה זו פעם אחת בלבד ומכאן היה אפשר להבין ששאר הטיסות והרכבת אינן כרוכות בהשכמה מוקדמת), לא הייתי נרשם לטיול.
שאלה מס' 3 - האם ימי הטיול אכן ימים מלאים, או שבנויים בהם מראש חלונות זמן ריקים שאמורים להתמלא במהלך הטיול בביקורים ממוסחרים שאינם מצוינים בתוכנית?
הסיפור האישי: במהלך הטיול בסין היו לנו לא פחות מ-6 ביקורים לא מתוכננים בחנויות מסחריות שמוצגות על ידי המדריך כביקורים במפעל. ביקרנו בחנויות למוצרי קוסמטיקה, משי, אבני חן, פנינים, קליגרפיה ומוצרי במבו,
המטרה של חברת הנסיעות הייתה להביא את הקבוצה לקניות תחת מסווה של ביקור עם תוכן ואכן זכינו להרצאה קצרצרה על תהליכי הייצור.
הנשים, חובבות הקניות, אכן נהנו מביקורים אלה, אך רוב הגברים נאלצו להתבטל בצד.
ביקורים ממוסחרים כאלה מבטאים חוסר שקיפות מצד חברת הנסיעות: מצד אחד הם אינם כתובים בתוכנית ומאידך הם מכניסים מהצד כסף לסוכן המקומי, למדריך המקומי (ואולי גם לישראלי).
יתר על כן, ביקורים אלה נעשו על חשבון זמננו היקר, בו הייתי מצפה לראות אטרקציות תיירותיות אמיתיות, שלא חסרות כידוע בסין הגדולה.
אם נצרף את הזמן המבוזבז הזה אל השכמות הבוקר המוקדמות, נראה לי שמי שארגן את הטיול לא חשב עלינו הנוסעים אלא על התועלות שיצמחו לו מהביקורים הממוסחרים.
כשחברת הנסיעות מתהדרת בשקיפות היא מתכוונת כנראה שהיא לא גובה תשלומי אקסטרה על הביקורים שאינם מצוינים בתוכנית. ואכן, בטיול שלנו לא היו תשלומי אקסטרה, אבל הביקורים הממוסחרים הללו, שלא מופיעים בתוכנית, אינם מכוערים פחות.
שקיפות מצד חברת הנסיעות הייתה מציגה את הביקורים הממוסחרים הללו בתוכנית כדי לאפשר לי להחליט אם זה מתאים לי או לא.
שאלה מס' 4 - האם בתקופת הטיול יש חגים או אירועים מיוחדים באזורי הטיול שעלולים לשבש את תוכניות הטיול?
הסיפור האישי: אתרע מזלנו ויום העצמאות של סין נפל בימי הטיול שלנו. מסתבר שיום העצמאות הסיני נחגג במשך שבוע שלם וההמונים יוצאים לחופשות וגודשים את הכבישים ואתרי התיירות. כתוצאה מהעומס לא יכולנו להמתין בתור לכניסה לאתר שהוגדר בתוכנית כ"אחת האטרקציות המדהימות של הטיול". מילא שהפסדנו אותו, אך באותו בוקר עשינו השכמה מוקדמת עם שקיות ניילון דלות במקום ארוחת בוקר במלון, רק כדי לא ליפול על הפקקים .
לכן, שקיפות בנושא של עומסים בחגים הוא בהחלט דבר רלבנטי שחברת נסיעות צריכה ליידע את נוסעיה ולא להשאירו ליד הגורל.
אילו ידעתי מראש ששבוע מתוך הטיול אני צפוי לשיבושים ואולי אף ביטול של ביקור באתר, לא הייתי נרשם לטיול.
לסיכום:
מוטב לדעת מה לשאול מראש מאשר להתאכזב אחר-כך.
בואו נחנך יחד את חברות הנסיעות עד שיבינו ששקיפות זה לא רק סיסמה.
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
כן ממליצה לפנות לחברה לקבלת פיצויים. גם אם הם מבטחים עצמם, כדאי לבדוק עם שאר משתתפי הטיול אם מצטרפים למכתב תלונה שכזה ולהחתים אותם ולפנולת במרוכז.
בהצלחה
בינתיים חברי הקבוצה לא התארגנו לפנייה משותפת. איני יודע אם תהיה פנייה ומי יהיה הבולדוזר שיזיז אותה.
אני בחרתי לא להוביל את העניין, כי זה כרוך בטרחה ואי נעימויות ובסופו של דבר הפיצוי יהיה סמלי.
בחרתי להפיץ את 4 השאלות בפוסט שלי על מנת שאנשים לא ייכשלו בבחירת הטיולים המאורגנים הבאים שלהם. לדעתי, רוב חברות הטיולים, אם לא כולן, נוהגות בחוסר שקיפות והגיע הזמן לתקן את העוול הזה.
אני בכלל לא מופתעת...
טיילתי המון בטיולים מאורגנים, ונתקלתי בתופעות אלה כמעט כל טיול,
זה קורה בכל החברות ובכל הטיולים כפי שהזכרת,
אני נתקלתי גם במדריכים זוועתיים שצחקו על נוסעים, הכשילו אותם ולא התיחסו אליהם,
חלק מהם אפילו התגאו שהם רק\"מלווי קבוצה\" ולא מדריכים,
היו גם כאלה שניסו להתחיל עם נשים פנויות ואפילו רמיזות מיניות כמו: אולי הלילה נישן ביחד...
הצלחת הטיול תלויה בעיקר במדריך וגם קצת בנוסעים,
מדריך שלוקח לחנויות מסחריות, מקווה לקבל מתנה משמעותית לעצמו,
זכור לי אחד ש\"עודד\" אותנו לקנות מוצרים אצל מעצבת ואף אמר שימיר לנו כסף למטבע מקומי...
יש גם שלוקחים לרשת מסוימת של מזון ששם גם המדריך מקבל אוכל בחינם,
ועוד ועוד,
מדריך שיודע שמוזיאון נסגר בשעה מסוימת ולוקח לשם אחרי שעות הסגירה,
ואומר בחיוך \"ידעתי שיהיה סגור\"
או לוקח ביום ראשון שזה השבת שלהם וגם יודע שיהיה סגור,
יש מדריכים שברוב חוצפתם אומרים שמי שלא יקח אקסטרות יהיה חייב לחכות לכולם בנקודה מסויימת...
או שלפעמים חוזרים למלון בשתיים בצהרים...
או מדריך שלא יודע את החומר בכלל ולא אכפת לו מה יעשו אנשים בערב כי הוא הולך לטייל עם עצמו...
יש עוד הרבה מה לכתוב אבל ככה זה וחבל,
פעם אחת התלוננתי על מדריך מנווול שלעג לאישה גבולית שבאה עם בעלה,
וגם שיקר לאישה אחרת מבוגרת,
החברה שבה עבד היתה השטיח המעופף,
הם אמרו לי שצריך לחכות 90 ימים לקבלת תשובה,
בסוף אחרי שחיכיתי, כתבו לי שרק 3 אנשים התלוננו ולכן אין מה לעשות ושם ישמחו שאסע איתם שוב...
אני לא אסע איתם אף פעם.
הדר` יהודה דגן - אישיות!
זו היזדמנות ניפלאה לשתפכם כפי שפירטתי לעיל שאני בוחרת את הטיול המאורגן על פי המדריך
יש אחד ויחיד שלי לפחות הוא הכי מתאים ועונה לציפיות - הדר\' יהודה דגן -
לרוב נוסעת לטיולים עצמאיים עם תוכניות ומפות מסודרות, המותאמות לטעמי האישי
ובהתחשב בטעמה של חברתי. והן שופעות במוזאונים ובהצגות תיאטרון.
לעתים נדירות- לטיולים מאורגנים... אבל גם אז אחרי שיעורי בית בעקבות המסלול.
לא כל המדריכים בוגדים במקצוע, אבל בעתיד אבדוק את ד"ר יהודה דגן ואת ד"ר שלזינגר...
שקשה לנווט לבד מאחר וכל השילטו הוא בסינית
לדעתינו תמימות היא לחשוב שאם היית שואל את 4 השאלות אכן הייתה מקבל תשובות חד משמעיות. אבל אתה יכול בהחלט להפנות את הפוסט הזה לעמותת \"אימון הציבור \" הם בהחלט יודעים איך לטפל בחברות נסיעות לא אמינות, חבל שלא רשמתה את שם החברה ולו ברמז.
שכתבת בכתבה
מסתבר שטיול מאורגן הוא טוב ונוח לחברה לסוכן למדריך המקומי
ולאו דוקא לנוסעים
צריך לבדוק לפרסם זאת דרך תוכניות טלויזיה העוסקות בצרכנות
שאלות ותשובות בטלפון או פרונטלית, ערכן מועט אם אינן מוקלטות.
גם תשובות בכתב לא תמיד מקוימות, כפי שנכתב, החברות עוטפות עצמן בתרוצים להגנה בביתי משפט.
נכון, יש גם מקרים של \"כוח עליון\". אך הם מועטים.
החזירות ל\"מפעלים\" חנויות, ו\"חצי יום חופשי\" היא רעה חולה.
הכתבה של שאול, מצוינת. תבורך!!!
למען השקיפות, אחי מדריך תירות נכנסת.
בברכה
רון
כמובן שרמת המדריך הן מבחינה מקצועית והן מבחינה אישית היא קריטית לטיול מאורגן ואכן הטיול לקה מאד בחסר עקב המדריכה שהיתה ממש לא לענין...