תווי קנייה: מה חשוב לבדוק
קיבלתם תווי קנייה לחג? לפניכם כמה נקודות שחשוב לבדוק לפני שמממשים אותם
צפריר בשן
05/09/10

סקר שנערך לפני שנים אחדות העלה כי כ-47 אחוז מציבור הבוגרים ביישובים היהודיים בארץ מקבלים תווי קנייה כמתנה לחג. הסקר, שנערך בשעתו בעבור המועצה לצרכנות, העלה כי 63 אחוז מציבור מקבלי תווי הקנייה היה מעדיף לקבל כסף מזומן באותו השווי במקום התלושים, לעומת 31 אחוז שהעדיפו להמשיך ולקבל תלושים.
לרגל החגים, להלן כמה וכמה נקודות שכדאי לזכור בבואכם להשתמש בתווי הקנייה שקיבלתם ממעסיק, ממעסיק לשעבר או מאורגון עובדים:
? יש רשתות שמכבדות את התו בפחות מערכו. הדבר בולט בעיקר בחברות המפעילות רשתות זולות יותר, שדווקא בהן התו מכובד בערך נמוך יותר.
? יש חנויות שמגבילות את הרכישה למוצרים מסוימים או שאינן מאפשרות רכישת מוצרים במבצע.
? רשתות מסוימות מסרבות לתת עודף למשלמים בתווים, גם אם מדובר בהפרש ניכר.
כאשר אתם נתקלים באי אלו מההגבלות האלה, זכרו: תו הקנייה הוא התחייבות המנפיק לכבד את התשלום בגובה הסכום המודפס על גביו ברשתות ובחנויות ששמן מופיע על התו. חוק הגנת הצרכן אוסר על הטעייה בעניין מהותי בעסקה, ועל כן חייב המנפיק לציין כל סייג וכל מגבלה על התו באופן ברור.
לדוגמה: מועד התפוגה, מדיניות המנפיק לגבי התו שפג תוקפו, רשימת הרשתות והחנויות המכבדות את התו באופן חלקי בלבד וערך השימוש החלקי, כל מגבלה וסייג לשימוש התו בכל רשת או חנות בנפרד, האם הרשת או החנות מכבדת את התו רק בעבור חלק מסכום הקנייה, האם ניתן לקבל עודף במזומן או זיכוי או לא ניתן לקבל עודף כלל. סטייה מהוראות אלה היא בגדר עבירה על החוק.

בעבר כבר העביר הממונה על הגנת הצרכן הנחיה לכל רשתות השיווק ולכל גוף המנפיק תווי קנייה, שבה קבע כי ערך המימוש של התו מחייב עד למועד פקיעת תוקף התו. הממונה הנחה שהמנפיק יפרסם על התו, באופן בולט וברור, את מלוא המידע הנדרש על מנת לאפשר לצרכן בחירה מושכלת, וכן להקל עליו להבין את הערך הכלכלי של התו. עוד קבע הממונה, כי על המנפיק לצרף לתווים תקנון, אם ישנו, וכי בכל פרסומת עליו לפרסם את ערך המימוש של התו ברשתות השיווק של המנפיק ואת המגבלות למימושם, אם קיימות.
הממונה אף קבע כי התו יכלול את פרטי המנפיק (כולל שם, מספר זהות, כתובת, מספר הטלפון של שירות הלקוחות) וכל מגבלה וסייג:
? מועד התפוגה ומדיניות לגבי תו שפג תוקפו יפורסם באופן בולט על התו.
? רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו תפורסם על התו.
? רשימת הרשתות או החנויות המכבדות את התו באופן חלקי.
? כל מגבלה בשימוש תופיע בצמוד לשם המסחרי של החנות או הרשת על גבי התו.
? רשימת החנויות והרשתות הנותנות זיכוי בלבד במקום עודף בתווי קנייה או במקום עודף בשקלים.
עוד על צרכנות נבונה:
הפחתת דמי הקישוריות: הצרכנים מרוויחים
כמה באמת עולה לילה בבית מלון
ראש השנה: מבצעים ברשתות השיווק
חבילות גלישה בטלפון הסלולרי: לשלם פחות
כרטיסי אשראי: לשלם פחות
להתיעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות

עוד על צרכנות נבונה:
הפחתת דמי הקישוריות: הצרכנים מרוויחים
כמה באמת עולה לילה בבית מלון
ראש השנה: מבצעים ברשתות השיווק
חבילות גלישה בטלפון הסלולרי: לשלם פחות
כרטיסי אשראי: לשלם פחות
להתיעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
תגובות
0
אהבו
0
כתוב/י תגובה...
עריכת תגובה
השבה לתגובה
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות