הטעיית צרכנים: תלונות נפוצות
המועצה לצרכנות מפרסמת את תלונות הצרכנים האופייניות בתחום רשתות השיווק ויצרניות המזון, ולצדן המלצות כיצד להתמודד עם סוגים שונים של הטעיה
צפריר בשן
06/02/12

המועצה לצרכנות פרסמה בשבוע שעבר מסמך המפרט חלק ניכר מהתלונות האופייניות של צרכנים מאז הקיץ החולף, שבו אירעה מחאת הצרכנים הגדולה בתולדות המדינה. הרשימה מלמדת שלפחות מצד רשתות השיווק ויצרניות המזון הגדולות לא השתנה הרבה. הנה, לפיכך, רשימת התלונות העיקריות והאזהרות שמפרסמת המועצה לצרכנות:
1. הקטנת תכולת האריזות ללא שינוי אריזה ומחיר:
על פי המועצה לצרכנות מספר לא מבוטל של תובענות ייצוגיות הוגשו בעניין זה לאחרונה, דבר המצביע על שכיחות התופעה. בין היתר הוגשו תובענות בגין הקטנת צנצנת שוקולד למריחה; הקטנת אריזת אבקת כביסה; הקטנת תכולת אריזת יוגורט; הקטנת תכולת אריזת עוגיות מזרחיות והקטנת אריזת ביסלי. חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה. הקטנת תכולת האריזה ללא הורדת המחיר בהתאם ומבלי לגלות עובדה זו לצרכן עלולה להטעותו, ומחייבת גילוי נאות. גם משרד התמ"ת נדרש לנושא, ופתח בחקירה נגד יצרנים שהקטינו את תכולת האריזה מבלי לשנות את מחיר המוצר. כתבי אישום הוגשו, ויצרני מזון הורשעו בגין עבירה של הטעיה. המועצה ממליצה: לחפש את תווית המחיר לפי יחידת מידה המצוי על המדף, ולהשוות מחירים באמצעותו.
2. העדר סימון מחיר על גבי המוצר:
החוק מחייב את המוכר לסמן את המחיר על המוצר עצמו. אי סימון המחיר כאמור מהווה עבירה פלילית. במקרים של מוצרים בתפזורת (פירות וירקות, מוצרי מעדנייה וכו') אפשר לסמן את מחיר המוצר שלא על גביו ממש, אלא בשלט המוצב לצדו או על המדף, בתנאי שהצגת המחיר נראית לעין, ברורה וקריאה. המועצה לצרכנות קוראת לציבור להתלונן על מקרים שכאלה בפני הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, וממליצה לא לעשות קניות אצל משווקים שאינם מסמנים את המוצרים בתו מחיר.
3. הפרש בין מחיר המוצר על המדף לבין המחיר שנדרש בקופה:
על פי החוק, אם קיים פער בין המחיר שהוצג על המוצר לבין מחירו בקופה, המחיר הקובע הוא זה שמוצג על המוצר. מוכר שיסרב לשלם לצרכן את ההפרש שגבה יכול להיתבע לשלם פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל. הרשות ממליצה: במקרה שיש פער במחיר בין זה הרשום על המוצר לבין זה שנגבה בקופה, יש לבקש החזר כספי בכתב. אם המוכר מסרב, יש לפנות אליו במכתב רשום. אם גם במקרה זה המוכר מסרב להשיב את כספכם, יש לכם עילה לתבוע ממנו פיצוי.
4. הטעיה בפרסום מבצעים:
לדוגמה, מבצע שאינו כולל אזכור לכך שהוא תקף רק לבעלי כרטיסי אשראי של חברה מסוימת. דוגמאות נוספות: חיוב יתר למרות הבטחה של מבצע למחיר מופחת; משיכה לחנויות בהבטחה למבצע, וטענות לפיהן אזל מלאי המוצרים שבמבצע; מוצרים במבצע שתאריך התפוגה שלהם קרוב ועוד. המועצה ממליצה: ודאו בו במקום שקיבלתם את ההנחה המובטחת, ובדקו את מועד התפוגה של מוצרי מזון במבצע.
5. חוסר דיוק במחיר ליחידת מידה:
המועצה לצרכנות מדווחת כי בדקה תלונות כאלה, והעלתה כי סימון המחיר ליחידת מידה היה שגוי, גבוה או נמוך מהמחיר האמיתי ליחידת מידה. סימון שגוי כזה נמצא בעשרות מוצרים בכמה סניפים של רשת שנבדקה. על פי המועצה, מדובר בהטעיה חמורה של צרכנים. המועצה ממליצה לבדוק האם סימוני המחיר ליחידת מידה מדויקים, ואם לא כן - להגיש תלונה למועצה עצמה ולמשרד התמ"ת.
עוד על צרכנות נבונה:
המינוי ייפסק, ההטבה תישאר
איך לחסוך בהוצאות הרכב
מפחיתים את דמי הניהול
חבילות נופש: עשו זאת בעצמכם
היזהרו ממבצעים, השוו מחירים
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
1. הקטנת תכולת האריזות ללא שינוי אריזה ומחיר:
על פי המועצה לצרכנות מספר לא מבוטל של תובענות ייצוגיות הוגשו בעניין זה לאחרונה, דבר המצביע על שכיחות התופעה. בין היתר הוגשו תובענות בגין הקטנת צנצנת שוקולד למריחה; הקטנת אריזת אבקת כביסה; הקטנת תכולת אריזת יוגורט; הקטנת תכולת אריזת עוגיות מזרחיות והקטנת אריזת ביסלי. חוק הגנת הצרכן אוסר על עוסק להטעות צרכן בעניין מהותי בעסקה. הקטנת תכולת האריזה ללא הורדת המחיר בהתאם ומבלי לגלות עובדה זו לצרכן עלולה להטעותו, ומחייבת גילוי נאות. גם משרד התמ"ת נדרש לנושא, ופתח בחקירה נגד יצרנים שהקטינו את תכולת האריזה מבלי לשנות את מחיר המוצר. כתבי אישום הוגשו, ויצרני מזון הורשעו בגין עבירה של הטעיה. המועצה ממליצה: לחפש את תווית המחיר לפי יחידת מידה המצוי על המדף, ולהשוות מחירים באמצעותו.
2. העדר סימון מחיר על גבי המוצר:
החוק מחייב את המוכר לסמן את המחיר על המוצר עצמו. אי סימון המחיר כאמור מהווה עבירה פלילית. במקרים של מוצרים בתפזורת (פירות וירקות, מוצרי מעדנייה וכו') אפשר לסמן את מחיר המוצר שלא על גביו ממש, אלא בשלט המוצב לצדו או על המדף, בתנאי שהצגת המחיר נראית לעין, ברורה וקריאה. המועצה לצרכנות קוראת לציבור להתלונן על מקרים שכאלה בפני הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, וממליצה לא לעשות קניות אצל משווקים שאינם מסמנים את המוצרים בתו מחיר.
3. הפרש בין מחיר המוצר על המדף לבין המחיר שנדרש בקופה:
על פי החוק, אם קיים פער בין המחיר שהוצג על המוצר לבין מחירו בקופה, המחיר הקובע הוא זה שמוצג על המוצר. מוכר שיסרב לשלם לצרכן את ההפרש שגבה יכול להיתבע לשלם פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 10,000 שקל. הרשות ממליצה: במקרה שיש פער במחיר בין זה הרשום על המוצר לבין זה שנגבה בקופה, יש לבקש החזר כספי בכתב. אם המוכר מסרב, יש לפנות אליו במכתב רשום. אם גם במקרה זה המוכר מסרב להשיב את כספכם, יש לכם עילה לתבוע ממנו פיצוי.
4. הטעיה בפרסום מבצעים:
לדוגמה, מבצע שאינו כולל אזכור לכך שהוא תקף רק לבעלי כרטיסי אשראי של חברה מסוימת. דוגמאות נוספות: חיוב יתר למרות הבטחה של מבצע למחיר מופחת; משיכה לחנויות בהבטחה למבצע, וטענות לפיהן אזל מלאי המוצרים שבמבצע; מוצרים במבצע שתאריך התפוגה שלהם קרוב ועוד. המועצה ממליצה: ודאו בו במקום שקיבלתם את ההנחה המובטחת, ובדקו את מועד התפוגה של מוצרי מזון במבצע.
5. חוסר דיוק במחיר ליחידת מידה:
המועצה לצרכנות מדווחת כי בדקה תלונות כאלה, והעלתה כי סימון המחיר ליחידת מידה היה שגוי, גבוה או נמוך מהמחיר האמיתי ליחידת מידה. סימון שגוי כזה נמצא בעשרות מוצרים בכמה סניפים של רשת שנבדקה. על פי המועצה, מדובר בהטעיה חמורה של צרכנים. המועצה ממליצה לבדוק האם סימוני המחיר ליחידת מידה מדויקים, ואם לא כן - להגיש תלונה למועצה עצמה ולמשרד התמ"ת.
עוד על צרכנות נבונה:
המינוי ייפסק, ההטבה תישאר
איך לחסוך בהוצאות הרכב
מפחיתים את דמי הניהול
חבילות נופש: עשו זאת בעצמכם
היזהרו ממבצעים, השוו מחירים
להתייעצות עם מומחי מוטק'ה:
פורום צרכנות, תלונות ותגובות
עוד בהכסף שלי
איך להיזהר מעקיצות נדל"ן?
עד גיל 40 ניסתה טובה רוכברגר-מאיר (63) להקים עסקים, בעיקר בתחום ההלבשה, ו"בכל פעם זה היה כישלון מפואר", היא...
כך תחסכו כסף בתשלום החשבונות השוטפים
רובנו מודעים למושג כלכלה נבונה, שהמוטו שלה הוא "לא צריכים - לא צורכים". אבל מה קורה עם החשבונות השוטפים,...
מחברים את האזרחים הוותיקים לדיגיטל
בעשור האחרון חלה עלייה משמעותית מאוד בקרב האזרחים הוותיקים בשימוש במחשב בכלל ובאינטרנט בפרט: לפי סקר...
מוטק’ה גם בפייסבוק
סייר תמונות
מנסיון אישי - לא כדאי להגיש תלונה למועצה לצרכנות. אני ממתין מעל שנתיים לתגובה שלהם ואין מענה. ברוב חוצפתם הם מבקשים ממני לענות על סקר שביעות רצון.