יעל אשת חבר הקיני

האם יעל אשת חבר הקיני הייתה אשה מוסרית?
בסיפור הקצר על יעל אשת חבר הקיני (שופטים, פרק ד,ופרק ה), מובאים פרטים רבים על מעלליה של יעל, ויחד עם זאת היא נשארת אשה חידתית למדי שמעשיה אינם מובנים.
השאלה הראשונה היא מי הוא חבר הקיני שאליו השתייכה יעל: "חֶבֶר הַקֵּינִי נִפְרָד מִקַּיִן, מִבְּנֵי חֹבָב חֹתֵן מֹשֶׁה; וַיֵּט אָהֳלוֹ, עַד-אֵילוֹן בצענים (בְּצַעֲנַנִּים) אֲשֶׁר אֶת-קֶדֶשׁ (פרק ה').
לפי חננאל מאק ("ותאמר בליבה") שבט הקינים הם מצאצאי יתרו הזכור לטוב מסיפור הנדודים במצרים. השבט הזה ישב ברובו בדרום, אך פלג ממנו, אולי חמולה, עברו לגור בצפון ויעל השתייכה לאותה משפחה. לדעת מאק המשפחה הזו שישבה בין הישראלים לכנענים קיימה יחסים טובים עם שני הצדדים.
יעל הייתה "אשה פוליטית" היו לה ידיעות על המתרחש באיזורה. דבר זה מסביר לנו כיצד היא ידעה על הקרב בין הישראלים לכנענים, את הריגת ראש הצבא הכנעני, ויותר מכך זה מסביר את היענותו המהירה של סיסרא להזמנתה. לדעת מאק סיסרא הכיר אותה והיו יחסים כלשהם ביניהם. ואולי גם באופן מיני כפי שנרמז משירה של דבורה: " בֵּין רַגְלֶיהָ, כָּרַע נָפַל שָׁכָב: בֵּין רַגְלֶיהָ, כָּרַע נָפָל" פרק ה').
נתבונן באקט הפיתוי יותר מקרוב: "וסיסרא, נָס בְּרַגְלָיו, אֶל-אֹהֶל יָעֵל, אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי: כִּי שָׁלוֹם, בֵּין יָבִין מֶלֶךְ-חָצוֹר, וּבֵין, בֵּית חֶבֶר הַקֵּינִי. יח וַתֵּצֵא יָעֵל, לִקְרַאת סִיסְרָא, וַתֹּאמֶר אֵלָיו סוּרָה אֲדֹנִי סוּרָה אֵלַי, אַל-תִּירָא; וַיָּסַר אֵלֶיהָ הָאֹהֱלָה, וַתְּכַסֵּהוּ בַּשְּׂמִיכָה. יט וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ הַשְׁקִינִי-נָא מְעַט-מַיִם, כִּי צָמֵאתִי; וַתִּפְתַּח אֶת-נֹאוד הֶחָלָב, וַתַּשְׁקֵהוּ--וַתְּכַסֵּהוּ. כ וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ, עֲמֹד פֶּתַח הָאֹהֶל; וְהָיָה אִם-אִישׁ יָבֹא וּשְׁאֵלֵךְ, וְאָמַר הֲיֵשׁ-פֹּה אִישׁ--וְאָמַרְתְּ אָיִן.(פרק ד).
הרושם המתקבל הוא כי סיסרא נס לאוהלה של יעל לאחר הקרב הכושל, משום שהכירה היטב, נתן בה אמון מלא וחשב שהיא תעזור לו. יעל מצידה עושה מאמצים לשכנעו שיסור לאוהלה, מרגיעה אותו ומרדימה אותו.
לא ברור מתי גמלה בליבה מחשבת הרצח.
"וַתִּקַּח יָעֵל אֵשֶׁת-חֶבֶר אֶת-יְתַד הָאֹהֶל וַתָּשֶׂם אֶת-הַמַּקֶּבֶת בְּיָדָהּ, וַתָּבוֹא אֵלָיו בַּלָּאט, וַתִּתְקַע אֶת-הַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ, וַתִּצְנַח בָּאָרֶץ; וְהוּא-נִרְדָּם וַיָּעַף, וַיָּמֹת"
למה היא רצחה אותו?
נראה לי שבתחילה היא באמת ריחמה עליו, אבל אח"כ היא הבינה כי בעקבותיו יבואו הישראלים ויחפשו אותו, ואז דמה בראשה.
"הִנֵּה בָרָק, רֹדֵף אֶת-סִיסְרָא, וַתֵּצֵא יָעֵל לִקְרָאתוֹ, וַתֹּאמֶר לוֹ לֵךְ וְאַרְאֶךָּ אֶת-הָאִישׁ אֲשֶׁר-אַתָּה מְבַקֵּשׁ; וַיָּבֹא אֵלֶיהָ--וְהִנֵּה סִיסְרָא נֹפֵל מֵת, וְהַיָּתֵד בְּרַקָּתוֹ."
הידיעה המדוייקת שלה מיהו ברק, אחרי מי הוא רודף, מראה לנו שוב כי הייתה "אשה פוליטית" עם ידע רב.
ובכל זאת אנו נשארים עם השאלה למה היא רצחה את סיסרא? למה היא הזמינה אותו לאוהלה? האם הריגתו הייתה ברירת המחדל היחידה? הרי יכלה לחכות לברק ואנשיו שיתפסו אותו.
לדעת מאק אפשר בהחלט להאשימה בבגידה. היא לא שייכת לעם ישראל, סיסרא נתן בה אמון, והיא גרמה לו לתת בה אמון. היא הפרה את האמון שסיסרא נתן בה. גם לדעתי, הפרת אמון שכזו היא בגידה.
איתן קליש





