מוטקה > בלוגים > הבלוג של בנדיק באתר מוטקה > השבטים בג'ונגלים של ברזיל

השבטים בג'ונגלים של ברזיל

אני כותבת על מספר שבטים באמזונס
השבטים בג'ונגלים של ברזיל

כאשר פגשו לראשונה את האדם הלבן נגעו ומיששו את זקנו ביקשו ממנו לפתוח את הפה.

 

מעטים האנשים שסיכנו את עצמם כמו עבור השבטים כמו פסואלו ההרפתקן בן השמונים, אשר ייצר מגד עם שבעה שבטים שמעולם לא ראו אדם לבן.  בילה שנים בג'ונגלים הפך לגדול המוןמחים בתחום, אחד מהאקטיביסטים מהוערכיחם והמעוטרים ביותר בעולם. 

 

מבטו חודר זקנו אפור לבן שיערו משוך לאחור, משרה תחושת שלווה, יתכן שאופיו השובה מפריד אותו מאותם מאות אנשים שניסו להתידד עם השבטים המבודדים.

בפעם הראשונה ראה את שבט המאיה , נפגשנו עם כמה ילידים, התכנסנו לישון בבקתה, הם כל כך פחדו ממני שישנו על(כי הם שמעו מה עשה האדם הלבן לשבטים רבים). 

כדי להסביר להם שאחזור בעוד שלושים וחמישה ימים, קשרתי שלושים וחמישה קשרים, הראיתי להם איך לפרום את הקשר כל יום אחד, ביום בו לא יהיו יותר קשרים באתו יום אחזור.

אצלם אין מימ ד של זמן, הם לא מדברים במושגים של ימים או חודשים, אם הם מדברים על ילדותם הם יראו עם היד על הגובה שהם היו באותה תקופה, אם הם רוצים לקבוע פגישה במשך היום, הם יצביעו על השמש במקום הזה אבוא אליך הביתה, הם יצביעון לכיוון השמש לקבוע פגישה לא באותו היום,  ניפגש כשהירח יופיע פעם שנייה כלומר בעוד חודשיים, כל הגישה שלהם שונה מאד חייהם אינם מוכתבים על ידי הזמן.

ייצרנו קשר גם עם שבט האראררה הם איבדו אלפי לוחמים במלחמה נגד האדם הלבן, התהליך של יצירת המגע לוקח שבועות וגןם חודשים, עם שבט הקורובו ייצרנו קשר בעזרת שירה, התחלנו לשיר והם החזירו לךנו בשירה, השארנו להם מתנות סכינים מצ'טות וגרזינים, איך מתקשרים עם שבט כשלא מדברים את שפתו? במפגשים הראשונים על ידי מימיקה ומחוות, אתה רוצה לישון? שם יד על הראש,.

 

שום דבר בילדותו של פסוארו לא הכין אותץו לאדם שיגדל להיות, בנם של זוג שחקנים שלא הצליחו מאד, אך היה להם דמיוןם מאד מפותח את זה אני ואחי יירשנו, אני יודע שהדמיוןל הוא כלי שעזר לי לייצר מציאות חדשה.

 

רק בגיל 15 נחשפתי לאמזונס שהיה אז איזור מסתורי שברזיל עדיין לא הכירה, להכיר ציביליזציות אחרות תמיד ריתק אותי ולא הירפה, בשנים הראשונות לא דרכה כף רגל באמזונס, אני הייתי העוזרשנמצא בעורף, הפכתי מנער הרפתקן לאקטיביסט אשר נלחם להגן עליהם, רק לאחר כמה שנים בקראתי לראשדומנ בשמורת השינגו   , התחלתי להכירם מקרוב, אכלתי את מאכליהם שרתי אים ככל שהכרתי אותם טוב יותר כם רציתי לעזור להם יותר,,

רק ב-1961 הצלחנו לסמן את אדדמתם כשמורה,זה היה הסימן הראשון של אדמת ילידים  בברזיל והיה למהלך זה חשיבות מרובה. הוסמך באופן אישי כסרטוניסטה , מה זה? זה אדם שיש לו היכרות עם הגיונגל שיודע ליצור קשר עם הילידים ולהוציא משלחות לפי הצורך.

עם הגעת האדם הלבן ב-116 היתה קונטציה שלילית בקרב הילידים זה השתנה רק ב-119,

הוא הכיר את אורח חייהם את מנ הגיהם ואת אמונתם, הם תמיד גרים ליד מים, שם הם גם מתרחצים, הם דגים את כל סוגי הדגה, צדים ציפורים יונקים וחזירי בר, יש שבטים של צדים צבאים הם מאמינים שרוחות המתים יכולות לחזור בצורת החיה, הם מגדלים את מזוןנם, בננות פאייה  בוטנים ותירס, יוצרים אש בעזרת שתי חתיכות עץ, במשך היום הם בונים בקתות מחליפים את הקש בגג, מכינים ערסלים הכל נעשה לאט לא בפזיזות, הם לא מדברים הרבה, מקשיבים הרבה, נדיר לראות שם חיכוכים הזרימה היא טבעית, זו סביבה הרבה יותר שלווה משלנו, בכל שבט יש צ'יף הוא לא מחליט רק מייעץ, הם אינם מענישים, יש להם סיפורים מרתקים,בלילות הקרים יושבים סביב המדורה ומספרים סיפורי גבורה.

 

אופי היחסים והזוגיות משתנה משבט לשבט ניתן לראות גברים ונשים עם שניים או שלושה בני זוג, ישנם שבטים של מערכת זוגית של גבר ואשה, האשה הראשונה  הי החשובה ביותר, אין הבעות אינטימיות בפומבי, הם יקיימו יחסי מין רק כאשר אין איש בבקתה,בפומבי לא נושקים גם לא מחבקים ולא מלטפים, אין משחק מקדים, הסקס הוא בסיסי, הנשים מכינות תה מיוחד כאשר הן לא רוצות להכנס להריון וגם כשהן רוצות יש תה מיוחד. חזה האשה אינ ו נתפס כאיבר מיני ההנקה נמשכת זמן רב עד גיל חמש גם שבע.עשיית הצרכים זה מאד פרטי יעזבו את האיזור ילכו רחוק יעשו חור באדמה ויכסו אותו.

הם חושבים שהאדם הלבן אינו מריח טוב, חוש הריח שלהם מאד מפותח, לרוב הם לא לובשים דבר ורוחצים בנהר מספר פעמים ביום,ף לעןמת זה האדם הלבן לובש גם מזיע וישנה המון לחות.

בשנות ה-70-80 אומר מרסואלו עשיתי הרבה משימות, תיווכתי בין השבטים ובין האדם הלבן, ב-1986 ייזמתי את הכינוס הראשון הנחלתי גישה חדשה, של אי יצירת מגע וכבוד זכותם של השבטים להישאר מבודדים, לזהות היכן ישנם שבטים לסמן את השטח שבו הם חיים, רוב המדינות אימצו זאת, סומנו 166 אדמות ילידים, ברחבי ברזיל, הסימון אינו מקנה בעלות, אך מכיר בהן כשמורה שבה רק להם מותר לגור.

 

כיום אני מודאג מהמדיניות של הנשיא בולסונורו אשר נוקט גישה קפיטליסטית רואה רק את פוטנציאל הכלכלה באמזונס . מעולם לא באתי בנסיון ללמד אותם, למדתי מהם הרבה יותר ממה שהם למדו ממני, פשטות, כיבוד העולם, כיבוד הטבע, הם הקשר שלנו לעבר, הם חיים בהווה, אם אנחנו מאבדים אותם , מאבדים חלק מהאנוחשות והאנושיות, הם מה שהיינו אנחנון פעם, הם הצד הטהור של האנושות, שלא מונע משיקולים חומריים,העולם בלעדיהם יהיה עני יותר.

 

 

 

 

 

 

 

 בעזרת שירה

 

  הגענו למרחק קילומטר מהם והתחלנו לשיר הם החזירו לנו בשירה , השרארנו להם מתנות ,סכינים מצ'טות וגרזינים, איך מתקשראת  א שפתו?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

קשר גם עם שבט האראררה הם איבדו אלפי לוחמים במלחמה נגד האדם הלבן, התהליך של יצירת המגע לוקח שבועות וגם חודשיםשבטהקורובו

 

 

 

 

 

.

 

 

 

הוא נשאל איך מתץקשרים עם שבט כשלא מדברים את שפתו? בתחילת המפגשים מדברים בעזרת מימיקה, ומחוות ידיים, אתה רוצה לישון? ?שמים יד

 

תגובות  2  אהבו 

186
14/09/20
האומר דבר בשם אומרו, מביא גאולה לעולם
תודה רבה . מתי בדיוק אנחנו היינו כמותם . לא חומרניים מקשיבים ולא לוחמים זה כנגד זה ???
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

אליזבט הראשונה מלכת אנגליה ב-116
לפתור את כל הקונפליקטים באמצעות דיפלומטיה איפיין את רובהמלכות ששלטו בתקופות שונות מאד בהיסטוריה, אליזבט לא...
לקריאת הפוסט
הצעירה שברחה נגד כל הסיכויים מצפון קוריאה
שיאונמי פארק שנאמה בא"ם ריגשה עד דמעות את הקהל באולם ואת מליונחי הצופים שצפו בסרטון בבית. מעטים שהצליחו...
לקריאת הפוסט
רמאויות בעולם המדע
הפוליטיקה ועולם הפרסום אינם יכולים להתקיים בלי שקרים ובדיות, במדע אחד התחומים היחידם שהמטרה ה יא חקר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה