מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > "רשיון לחיים", העולה בת. הקאמרי הוא מחזה דרמטי חדש, מאת המחזאי היהודי-אוסטרלי, רון אלישע - נוגע ללב ושנון, על אודות המפגש הטעון שבין יהודים וגרמנים, בין בני הדור הראשון והשני, התבוננות אנושית נבונה בכוחו של הזיכרון ובנחמה שבשכחה.

"רשיון לחיים", העולה בת. הקאמרי הוא מחזה דרמטי חדש, מאת המחזאי היהודי-אוסטרלי, רון אלישע - נוגע ללב ושנון, על אודות המפגש הטעון שבין יהודים וגרמנים, בין בני הדור הראשון והשני, התבוננות אנושית נבונה בכוחו של הזיכרון ובנחמה שבשכחה.

"רשיון לחיים", העולה בת. הקאמרי הוא מחזה דרמטי חדש, מאת המחזאי היהודי-אוסטרלי, רון אלישע - נוגע ללב ושנון, על אודות המפגש הטעון שבין יהודים וגרמנים, בין בני הדור הראשון והשני,  התבוננות אנושית נבונה בכוחו של הזיכרון ובנחמה שבשכחה.

צילום:זראר אלון
 
ההצגה "רישיון לחיים" מאת רון אלישע, המחזאי עטור הפרסים, עיבוד ונוסח עברי: נאוה סמל, בימוי: רועי הורוביץ, שעולה בתיאטרון הקאמרי בהשתתפות כלת פרס ישראל-מרים זוהר, אודיה קורן, שרה פון שוורצה מהווה עדות חיה לטלטלה הנפשית שחוו הנשים שנחשפו בעבר לזוועות הנאצים ודרכי ההתמודדות השונות עם זיכרונות העבר שלרוב אינם מרפים עד אשר תש כוחם.

התוכן:

מדי שנה נפגשות בחדר אחד במשרדי הקונסוליה הגרמנית, שלוש נשים: קלרה רייך ששרדה את השואה, בתה הילדה והיידי רומל – הפקידה המטפלת בהן.
הסיפור תמיד חוזר על עצמו ומתנהל כמעין 'שיח חרשים' בין דמויות הדבקות בעמדתן ללא יכולת להתגמש.

אחת לשנה נדרשת קלרה לספק "אישור חיים" על מנת להמשיך ולקבל את קצבת השילומים שהיא זכאית לה מממשלת גרמניה. ההליך הבירוקרטי הקבוע מייצר שורה של מפגשים רווים בכאב ובהומור חד: קלרה הציניקנית והקשוחה בזה לכללים, היידי הפקידה נאחזת בהם ומבקשת למלא את תפקידה על הצד הטוב ביותר, ואילו  הילדה הרגישה והשברירית בתה של קלרה , מנסה לגשר בין השתיים וסופגת מטחי עלבונות וארס.
 
העימות המתרחש על הבמה בין קלרה ובין רומל, הפקידה הממלאת את המוטל עליה במסירות יתר - "יש לי רישיון לחיים. בתוקף לשנה. ואם רשום שאני חיה, אז אני חיה. את מבינה? מה שאומר שהם צריכים לשלם, עד הסנט האחרון. אני ארוקן כל כיס גרמני, כדי שהם לא ישכחו. עד שאני אמות" – הוא דוגמה לרוח המחזה המתאפיין בהומור נשכני, התייחסות בו-זמנית אל שני צדי המתרס (הרוצחים והנרצחים, בני קין ובני הבל) ועיסוק אינטנסיבי במשחקים של אמת ושקר, גילוי וכיסוי.

לדברי הבמאי, רועי הורוביץ, לפנינו מחזה שכולו מארג של כזבים, חצאי אמיתות, שקרים לבנים, זהויות בדויות והעמדות פנים. משחקי האמת, השקר וההסתרה מצויים כאן לא רק במישור הטכני-פורמאלי של העלילה (וידוא הזהות האמיתית של שורד השואה, הזכאי ליהנות מן הקצבה) אלא גם ובעיקר ביחסים הבינאישיים-האינטימיים המתקיימים כאן".

בזכות הליהוק המוצלח והייחודי המושתת על גיבורות המחזה: השחקניות מרים זוהר (קלרה),
שהיא אכן שורדת שואה ומקבלת שילומים מגרמניה; אודיה קורן (הילדה),דור שני קלאסי לשואה שסעדה את אמה המסויטת שנים רבות ושרה פון שוורצה (היידי), הנושאת את מטען הביוגרפיה המורכבת והידועה שלה - סבלן של גיבורות המחזה מחלחל לנפשם של הצופים, מעביר בהם לעתים צמרמורת ומעורר התרגשות ובכי בלתי נשלט.
 
כשצופים בהצגה נדמה שהכול התרחש ממש לא מזמן. אמנם חלפו  יותר מ- 70 שנה מאז, אבל את זיכרון השואה אי אפשר למחוק.  
 
רשיון לחיים מאת: רון אלישע
עיבוד ונוסח עברי: נאוה סמל; בימוי: רועי הורוביץ; תפאורה: אלכסנדרה נרדי; תלבושות: לירון מינקין; מוסיקה: שמוליק נויפלד; תאורה: רוני כהן.
השחקניות: מרים זוהר (קלרה רייך),
אודיה קורן (הילדה רייך,
שרה פון-שוורצה (היידי רומל).
 
הזמנת כרטיסים:
קופת הקאמרי: 03-6262900
03-6262960
WWW.CAMERI.CO.IL/THEATRE
 
 
 
 
תגובות  0  אהבו 

3062
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה