איך בונים צוות מנצח

ישנם מאמרים גדושים בעצות ובטיפים כיצד לבנות צוות מנצח.
על המנהל לשמש כמנטור ולקדם את התפתחותם של עובדיו לוודא שהם מממשים את הפוטנציאל האישי שלהם, חייב הוא להנחיל עליהם אחריות רחבה, כך שכל אחד יקח על עצמו מעבר לתפקידיו המוגדרים.
במחקר שנערך ב-2010 נאמר שצריך לבחון את האינטלגנציה הקבוצתית ורמת הרגשות החברתית, חשוב עד כמה מצליח הצוות להבין מצבים מנטליים ורגשיים של חבריהם.
ידוע שפעמים רבות נשים מצליחות יותר מגברים במבחנים של רגישות חברתית. לפי מחקר של וולי ועמיתיה עולה שקבוצות בעלות רב נשי מדורגות כבעלות אינטלגנציה קבוצתית טובה יותר.
חשוב הם מציינים לא להיות קיצוניים מדי, להתמקד בכיוון, כאשר הקבוצה מורכבת מאנשים שונים מאד בצורת החשיבה שלהם, קשה להסכים ולהבין אסטרטגיות אחרות.
במחקרים נאמר שיש השפעה מכריעה בקבוצות שבהן אנשים מסויימים משתלטים על השיחה, רמת האינטלגנציה בקבוצות אלו נמוכה יותר, חשוב שכולם יוכלו בחופשיות ובמידה שווה להביע את רעיונותיהם.
בהקשר לתחרות אם היא מול קבוצה אחרת זה יכול לעזור, אך אם היא נעשית בתוך הקבוצה היא פוגעת בשיתוף המידע והמרכיבים השונים.
אך יש שאינם מסכימים פרופ' מרקוס קוד, מאוניברסיטת איווה שבארה"ב פרסם ב-2016 מאמר המביע בקורת למחקריה של פרופ' וולי הוא טוען שהדברים אינם כלל פשוטים, קשה למצא גורמים בסיסיים היכולים להצליח בכל המשימות.הם מתאימים רק לחלק לא לכולם.
עשרות שנים של מחקרים שבחנו מה גורם לקבוצות לפעול טוב יותר, הגיעו למסקנה שישנן קבוצות הפועלות טוב בתחום אחד ובתחום אחר לא בהכרח יצליחו.
לא רק באקדמיה נערכים מחקרים, בחברת הענק גוגל במשך שנים לא מעטות ערכו לא מעט בדיקות בקרב צוותים, במטרה להבין מהו סודן של קבוצות מצליחות, כמה זמן הם נוהגים לאכול ביחד, מהן שיטות הניהול של ראש הצוות, התברר שכמה מהפתרונות טובים עבור קבוצה מסויימת, ומזיקה מאידך לקבוצה אחרת.
ב-2012 הם יצאו לפרוייקט שנקרא "סוקרטס" הקיפה מאות צוותים, גוייסו מהטובים שבסטטיסטיקאים בפסיכולוגים ארגוניים ובמהנדסים של החברה.
חקרו כמה חשוב שיהיו מונעים משיקולים דומים, האם רצוי שיהיו ביניהם תחביבים משותפים, שיהיו מופנמים או מוחצנים, היו 180 צוותים שונים, אך גם חוקרי גוגל עם הנסיון העשיר שלהם בזהוי תבניות, לא הצליחו במקרה זה.
בסופו של דבר החוקרים באקדמיה מצאו רמזים, במה כדאי יותר להתמקד, לא מעט מחקרים שמו דגש על הנורמות הקבוצתיות ולאו דווקא על הרכב הצוותים. הגיעו הם למסקנה שהנורמות הן אכן המפתח המאפשר לשפר ביצועי צוות, ומה בן הנורמות? בשלב זה "צוות סוקרטס" נעזר במחקריה של פרופ' וולי ועמיתיה, מתברר שכל הקבוצות המצליחות התאפיינו בשתי תכונות משותפות, חלוקת דיבור שווה בין אנשי הצוות פחות או יותר, והתכונה השניה שחברי הצוותים המנצחים התאפיינו ברגישות חברתית גבוהה.
מחקרים אחרים הגיעו למסקנה שהאווירה הקבוצתית מתאפיינת באמון בין אישי, בכבוד הדדי, בהם אנשים יכולים להרגיש נח עם עצמם, הסבירה פרופ' אדמונסון, חשוב שבצוות אנשים יקשיבו זה לזה, ויתחשבו ברגשות ובצרכים של חבריהם, גוגל אימץ זאת.
