המעיל והאדרת

בעיקבות הרשומה של אסתר יעקובי.על "גילגוליו של מעיל"קדיה מולודובסקי וה"אדרת"של גוגול
המעיל והאדרת

שמתם לב שהמילה "מעיל" קרובה למילה-"מעילה"?והמילה "בגד"קרובה למילה"בגידה"?חישבו בעצמכם מדוע זה.אני סומכת עליכם.

אגב,גם הבגד של יוסף,במיקרא,הוחלף מכותונת הפסים,שגרמה לו לצרות צרורות,לבגד מלכותי ,כשהפך לשר הכלכלה של פרעה.? וכשאשת פוטיפר רוצה להעליל על יוסף כאילו מעל בפוטיפר ורצה לכפות את עצמו,היא תופסת בביגדו וקורעת אותו ואת פיסת הבגד היא מציגה בפני בעלה כ"הוכחה"שיוסף ניסה לכפות עצמו עליה.ובגלל זה,הרי,הוא ניזרק לבית הסוהר,      

הבגד של מרדכי הוחלף כשנישא על הסוס המלכותי.לבגד ארגמן של המעמד הגבוה.

לפעמים הבגד מסמל את המעמד.ואף יותר מכך-גורלו של האדם.הרי כותונת הפסים של יוסף שהיתה טבולה בדם(העז)שהובאה אל יעקב ונאמר לו"טרוף טורף יוסף"הביאה לימים של אובדן  ואבל על יעקב.

הבה נעבור לימים "מודרניים יותר",למאה קרובה יותר לשלנו,בספרות.עקב הרשומה של אסתר יעקבי,שדיברה על האביונים ואדרת,ניזכרתי בשתי יצירות:האחת מצחיקה לגמרי שמתארת מצב עגום(כן,אנחנו היהודים,כשאנחנו בצרות,ממציאים בדיחות)את גילגוליו של מעיל,של המשוררת קדיה מולודובסקי.רק אזכיר לכם את ההתחלה ואגיע לסוף.אתם אולי זוכרים את השיר מילדותכם,

גילגוליו של מעיל

"החיט עוסק בחיט

וילדים לו מלוא הבית

חיל רב ברוך השם

ותינוק בחיק האם.

כאן המעשה ניפתח

לא בגדי לבן וצח

מעשה במעיל של חורף 

בעל סדק צר מעורף"

אם אתם זוכרים,המעיל עובר במשפחה מילד לילד ובכל פעם הוא ניזוק יותר עד שהילד האחרון,פרץ,חוזר בלי מעיל.זהו הקטע הכי מצחיק וכשכל המשפחה מבועתת כי המעיל איננו צועקים עליו וכך הוא עונה"צד ימין אני מסרתי

לחתול אשר זכרתי.

חלק שמאל אני שלחתי

לחתול אשר שכחתי.

והיתר חור מול חור

תקבלו לפי התור"

אפשר למצוא את השיר במלואו וכולו,בלי חורים,בגוגל.

"האדרת"של הסופר הנחשב גו??ג?ול,מרוסיה,אף הוא של פקיד עני ,שכולם לועגים לו על אדרתו המרופטת ואז הוא צובר רובל לרובל ותופרים לו אדרת חדשה,וזה כמובן (בסיפור)  מעלה את כבודו בין הפקידים,אבל כשאדרתו ניגנבת מתחילה הפרשה. בקור העז של רוסיה והוא ניפטר.ואז רוחו באה לנקום בכל אלה שעשו לו רעה.

לא היזכרתי את הסיפור על ג'וחה שמצא אדרת מפוארת בעליית הגג של סבו והחליף בגדיו הקרועים באדרת המפוארת ובזכות זה הושיבוהו בראש השולחן.ואז הוא התחיל להאכיל במרק את האדרת וכולם הישתוממו על מעשיו המשונים .הוא ענה להם שמגיע לאדרת לאכול,שבזכותה הוא יושב בראש השולחן.

אז מה אתם אומרים?הבגד עושה את האדם או לא?

.

תגובות  23  אהבו 

1260
כמה חכם וקסום הפרשנות שלך על המילים .את לוקחת מילים פשוטות מפשיטה אותן ומלבישה אותן מחדש עושה בהם כשלך ומראה לנו את המשמעות הכפולה של המילה .את מזכירה לי ארכיאולוג שמציג לנו את השכבות של האדמה וכל שכב...
כמה חכם וקסום הפרשנות שלך על המילים .את לוקחת מילים פשוטות מפשיטה אותן ומלבישה אותן מחדש עושה בהם כשלך ומראה לנו את המשמעות הכפולה של המילה .את מזכירה לי ארכיאולוג שמציג לנו את השכבות של האדמה וכל שכבה בעצם מציגה סיפור לפני עצמו.ואני חוזר למילים וחושב שבמשך הזמן שלכל מילה הייתה בעצם משמעות שונה בכל עידן ועידן.
אבל יש מילה אחת שלא שינתה את המשמעות שלה.טובה,הכי טובה.
18/03/14
ניסו כבר אמר הכל וכל המוסיף - גורע.
תודה.יפה מצידך לשמח אותי.
תודה ואני מקווה שנהנת מיום ההולדת היפה שלך.
כשסיימתי לקרוא את סיפורי ושירי המעיל / מעילה, בגד / בגידה, סיפורי התנ"ך וקדיה וגוגול וג'וחה שרק נזכר בשמו וחשתי כאילו אני מקיצה מתוך חלום וכולם שם מול עיני יצאו במחול. חגיגה של מילים את כותבת טוב...
כשסיימתי לקרוא את סיפורי ושירי המעיל / מעילה, בגד / בגידה, סיפורי התנ"ך וקדיה וגוגול וג'וחה שרק נזכר בשמו וחשתי כאילו אני מקיצה מתוך חלום וכולם שם מול עיני יצאו במחול. חגיגה של מילים את כותבת טובה. ובשבילי חגיגה כזאת היא שפה במיטבה!!!!
ניתוח מעניין ומעלה בי זיכרונות. גם אני זוכר אדרת. כשכתבתי על סבי הרב סיפרתי על המפגשים בעת שביקר אצלנו בבית. הופעתו המרשימה כשהכניס ידו לכיס האדרת והוציא מטבע של שילינג לכל...
ניתוח מעניין ומעלה בי זיכרונות. גם אני זוכר אדרת. כשכתבתי על סבי הרב סיפרתי על המפגשים בעת שביקר אצלנו בבית. הופעתו המרשימה כשהכניס ידו לכיס האדרת והוציא מטבע של שילינג לכל אחד מהנכדים. האדרת שלבש האדירה את דמותו.
אני קצת מתקומם. לעיתים הבגד הוא תחפושת האדם הוא אדם גם כשהוא לבוש בגדי סחבות ואני מתחבר לתגובה של שרה
ולשאלתך כן הבגד עושה את האדם
ולא דובר בבגדים אקסטרה וגנדים
או במודה האחרונה ובמותגים
מספיק נקי ומסודר,,ובכך הוא נותן כבוד לאדם שמולו,
על כן נלך לאור הזיכרונות.כמה נעים להיזכר בסבא כזה.אולי באמת האדרת ניקראת בשם זה כי היא מאדירה את לובשה.זה רעיון שהעלת בי בדבריך היפים.
דבריך ריחניים כהדס זה.גם אני בדעתך ואל לך להתקומם.חג הקוממיות טרם בא.
איזה תחקיר ממצה בענין מעילים ואדרות, חלק ידעתי וחלק למדתי ממך תבוא עליך ברכה. ויש לי זכרון משלי: בהיותי בכתה ו' כל כך הצטיינתי בדקלום "סיפורו של מעיל" עד שלקחו אותי להופיע במפגש מורים כל...
איזה תחקיר ממצה בענין מעילים ואדרות, חלק ידעתי וחלק למדתי ממך
תבוא עליך ברכה.
ויש לי זכרון משלי: בהיותי בכתה ו' כל כך הצטיינתי בדקלום "סיפורו של מעיל" עד שלקחו אותי להופיע במפגש מורים כלשהו והתרגשתי מאד, עובדה שאני זוכרת עד היום.
האם את זוכרת את השיר
"על חבל כביסה ברוח קלילה
נעו מעיל ומעילה,לה,לה,לה
ויותר אינני זוכרת, כנראה בביצוע רביעיית מועדות התאטרון, מתאים להם.
מאוד תמציתי א ה ב ת י נפלא בעיניי
לצערי לא מכירה את השיר הזה.אבל אנסה למצוא.תודה על מילותייך. הנדיבות
תודה על התגובה
פוסט יפה ומעניין.
18/03/14
ונתת להם משמעות שממש נהניתי לקרוא .
וכל מה שכתבו לך והחמיאו לך פה לי רק נותר להצטרף לשלל המחמאות .
את באמת הכי טובה !
תודה על תגובתך
עוד תגובונת
לאישה הגברת
עם האדרת
הנהדרת
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

יום הקדיש הכללי
היום,י' בטבת,הוא יום הקדיש הכללי של האנשים שיום מותם אינו ידוע.במסורת זהו יום צום בו החל המצור על ירושלים טרם חורבן...
לקריאת הפוסט
אספר לקראת טו' בשבט אגדה סלובקית
בכפר אחד חי אכר עם אשתו ובנו התינוק. מדי יום האשה החרוצה היתה פעילה,אך בלכתה לישון,בערב, נירדמה מייד כמו בול עץ. הלך האכר ליער,למכשפה הידועה בסביבה ,וכשהיא יושבת ליד יורה רותחת,מעבירה נוזל...
לקריאת הפוסט
ברכה
שנה אזרחית מוצלחת לכל חברי מוטקה.שנת בריאות ,אושר...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה