מוטקה > בלוגים > הבלוג של avem > השואה ואיזכורה בארץ

השואה ואיזכורה בארץ

בימי קום המדינה לא דיברו על השואה ולא היה צורך בזיכרון. פליטי השואה חיו בינינו ולהם לא נחוץ היה להזכיר. הזכרת השואה התפתחה לאט עם השנים.
השואה ואיזכורה בארץ

בילדותי לא דיברו על השואה. פליטי השואה התהלכו בינינו עם מספר צרוב על זרועם.

כששאלנו לפשר המספר, היו מהסים אותנו: "שקט! לא מדברים על זה". והיו כאלה שנידבו הסבר: "זה מהמחנות".

לא היה יום השואה ובוודאי שלא למדו על כך בבית הספר.

מעניין למצוא את הסיבה להצנעת השואה . הנה מה  שהעתקתי מויקיפדיה:

"הגישה שרווחה בשנותיה הראשונות של המדינה מוגדרת "הגישה הממלכתית" על ידי חוקרים[1], המזהים את מקורה בבית מדרשו של דוד בן-גוריון. גישה זו עמדה על כמה עקרונות:

מדינת ישראל היא מרכזו של העם היהודי, מרכז לנאמנותו ולהזדהותו ומוקד לגיבוש זהותו ולשמירה על קיומו

  • שלילת הגלות: מדינת ישראל מסמלת את ההפך של הקיום הסביל והכפוף של יהודי הגלות; אזרח מדינת ישראל הוא יהודי גאה, בטוח בעצמו וחופשי. מורשתו של היהודי הישראלי אינה נשענת על הגולה, אלא ההיסטוריה שלו בזמנים קדומים יותר, כאשר אכן היה בן חורין.

  • השתלבות במשפחת העמים: בעלי גישת הממלכתיות שואפים לשלב את מדינת ישראל במשפחת העמים כמדינה שווה בין שוותתודעת הקורבן הגלותית פסולה, מכיוון שהיא מונעת השתלבות זו, ולכן יש לשלול את הגלות ומורשתה. האנטישמיות אינה אלא תולדה של קיומו הלא-טבעי של עם ישראל בגלות; כאשר יהיה ליהודים קיום נורמלי, במדינה ככל המדינות, תימחק האנטישמיות.

    השואה נתפסה כהפך המוחלט לגישה הממלכתית, גישה של ביטחון עצמי, חוזק וכבוד לאומי; הגישה הממלכתית לא הייתה יכולה להישען על היסטוריה של תבוסה והשפלה, וגם לא על גבורתם של מורדי הגטאות בגלל תבוסתם הסופית. הגישה הממלכתית לא הייתה יכולה לקבל הזדהות עם השואה בתהליך עיצוב דמותו של הישראלי החדש. זאת ועוד, גישה זו גרסה שצורת הקיום הגלותית נחותה מהקיום העצמאי במדינה ריבונית, עד כדי אפיון הגלותיות כמחלה.

    שני גורמים אלו הביאו לכך שהשואה לא הייתה יכולה להיות חלק מהותי בזיכרון הלאומי שניסתה הגישה הממלכתית לבנות. אומנם השואה הוזכרה בטקסים רשמיים (אירוני וסמלי שאת קבורת כדי האפר של יהודי אוסטריה - טקס הזיכרון הראשון לנספי השואה בישראל (יוני 1949) שנשא אופי ממלכתי, יזםשמעון ויזנטל, יהודי אוסטרי, אז עדיין אלמוני, ממקום שבתו בעיר לינץ שבאוסטריה), אבל רק כהוכחה לניצחונה של הגישה הממלכתית, בבחינת ראו מה קרה לעם היהודי באין מדינה. ומכאן שלא היה מקום לשואה כגורם מרכזי בעיצוב הזהות הישראלית. מעבר לכך, העמדת השואה כגורם מרכזי בשיח הישראלי הייתה עלולה ליצור רגשות של שנאת זרים, הסתגרות ותפיסת עולם של "עם לבדד ישכון" - ההפך ממטרתה של הממלכתיות.

    יום הזיכרון לשואה  הונהג לראשונה רק ב 1951 ובמתכונתו הנוכחית לפי חוק משנת 1959 !

 

תגובות  6  אהבו 

648
לא ידעתי שקברניטי המדינה שללו "יום זכרון לשואה" בשנותיה הראשונות של המדינה מהטעמים שהבאת. טוב שהגישה השתנתה, מן הסתם בשנותיה הראשונות של המדינה היו ניצולי שואה רבים הרבה הרבה יותר מאשר היו...
לא ידעתי שקברניטי המדינה שללו "יום זכרון לשואה" בשנותיה הראשונות של המדינה מהטעמים שהבאת.
טוב שהגישה השתנתה, מן הסתם בשנותיה הראשונות של המדינה היו ניצולי שואה רבים הרבה הרבה יותר מאשר היום, השואה היתה טריה וצרובה ניצולים נשאו אותם עימם, לא היה צורך לזכור כדי להזכיר. היום במבחן הזמן אחרי עשורים הכרח כמובן יום זכרון רשמי לשואה, רק יום כזה עם שיעורים על השואה בבתי הספר יכול להתיר את רישומו על הנוער הישראלי.
שנים רבות חלפו מאז התרחשה השואה, רוב ניצולי השואה כבר אינם בין החיים. רווחת היום המגמה להכחשת השואה ולכן חשוב מאד שיש יום זכרון רשמי ממלכתי. חשוב לזכור ולא לשכוח ואף לא לתת לעולם לשכוח
בן גוריון עמד על כך ששמות ישונו לשמות ישראליים מובהקים. ועצוב שאנשים שנשארו יחידים במשפחה אך בשל "צורך השעה" להיות ישראלי ולהיטמע במדינה הוחלף למשל השם גולדברג להר זהב... לא לשכוח שהעליה ...
בן גוריון עמד על כך ששמות ישונו לשמות ישראליים מובהקים. ועצוב שאנשים שנשארו יחידים במשפחה אך בשל "צורך השעה" להיות ישראלי ולהיטמע במדינה הוחלף למשל השם גולדברג להר זהב...

לא לשכוח שהעליה היתה גדולה מיכולת המדינה וראשיה להכיל, והיו אילתורים רבים מספור. מה גם שאנשים שבאו משם כואבים ודוויים הכמיהה של רבים מהם לנורמליות הדחיקה את אשר עברו.

לימים - כשמערכת החינוך התעוררה וצעירים החלו להכין עבודות שורשים ושאלו הורים וסבים ואז כמו פצע פעור - יצאה המוגלה הנסתרת, והחלו גם במסעות למחנות ההשמדה לפולין.
אולי עלי לבקש סליחה על שאכתוב, משום שכמו שהוא נגד (כמו המילה נגד חשמלי) אצלי, כך וודאי אצל אחרים. לדעתי ההתנגדות לשואה, לגולה, ולשמות שמשם, לא היתה החלטה ל"גישה ממלכתית" חדשה. היתה זו גישתה ...
אולי עלי לבקש סליחה על שאכתוב, משום שכמו שהוא נגד (כמו המילה נגד חשמלי) אצלי, כך וודאי אצל אחרים. לדעתי ההתנגדות לשואה, לגולה, ולשמות שמשם, לא היתה החלטה ל"גישה ממלכתית" חדשה. היתה זו גישתה הברורה של הציונות, נגד היהדות, ובעד החילוניות, חילוניות אותה רצה בן גוריון, ליישם פה, זו היתה הציונות, שבמילותי וכאבי, הינה אנטישמית. ראיתי פעם קטע סרט, על דברים של הרצל ביומנו. מילותיו אלה הוקראו לאנשים שלא ידעו מי כתבם, ונשאלו, מי לדעתם כתב אותם. התשובה שלהם היתה היטלר, מלבד דתי אחד, שזיהה את הכיוון. הציונות, לאור הצעה נאצית, יהודים תמורת משאיות, העדיפה להתחמק מהנושא, באם היה נושא פרי או לאו, והעדיפה כגישה, הצלה של חמש מאות אלף חילונים, על מיליון יהודים. הסרט שראיתי, לא הוקרן באף תחנת טלביזיה בארץ. לצערי אינני יודע את שמו, וראיתי רק חלק ממנו. אז עם כל הכבוד לבן גוריון ודומיו, נראה לי שמגיעות לו, לזיכרו, כמה בעיטות בתחת, בלשון המעטה.
אנו אוהבים את ההלקאה העצמית וזה מה שאנו עושים גם במקרה הזה. קשה היום ,עשרות שנים לאחר שאנו מנתחים תקופה להיות אוביקטיבים ולשפוט דברים שנאמרו אז או משערים שנאמרו ,אם בכלל. ...
אנו אוהבים את ההלקאה העצמית וזה מה שאנו עושים גם במקרה הזה. קשה היום ,עשרות שנים לאחר שאנו מנתחים תקופה להיות אוביקטיבים ולשפוט דברים שנאמרו אז או משערים שנאמרו ,אם בכלל.
אני במרום גילי זוכר את התקופה. .דיברו על השואה גם בשנים שהתרחשה והידיעות שהגיעו היו מקוטעות. לא לימדו ולא שוחחו עליה בבתי הספר מאחר והיא הייתה טריה וכולם כאבו אותה. ואז גם נכנס נושא השילומים והייתה כאן מלחמת דעות בעד ונגד. זו הייתה תקופה שחשנו את השואה בתוך מתח המלחמה שהייתה, מלחמת העצמאות. אם היו הצהרות שונות שניתן להבין מהן כי שללו קביעת יום זיכרון לשואה קשה היום לנתח את הסיבות האמיתיות, אם בכלל הייתה החלטה כזו.
אז ההלקאה העצמית מיותרת. יש לנו יום זיכרון לשואה והארועים הממלכתיים שנעשו גרמו לכך שהשואה צרובה עמוק בתוך העם .
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

העולם שייך לצעירים ? לא עוד !
את כותרת הפוסט נתתי אני כמסקנה מן המאמר. להלן ציטוטים: "מסתבר כי ההשפעה העיקרית של העלייה הדרמטית בתוחלת החיים אינה בכך שהיא הוסיפה שנים נוספות של זקנה, אלא בכך שהיא גרמה להתהוותה של תקופת...
לקריאת הפוסט
מזל טוב לאיש יקר, חתן יומולדת
מה אברך לך , ישראל ובמה תבורך? ומה אפשר להוסיף על מילותיה הנפלאות של שרהלה בברכתה. בריאות ועוד שנים רבות של זוגיות נפלאה שיש לך עם...
לקריאת הפוסט
להגיע לזוגיות טובה
במאמר מובאת דעתה של אריאל שער?מנדל, מטפלת זוגית וחברת האגודה הישראלית לטיפול זוגי ומשפחתי, לאמור: " בסופו של דבר, אומרת שער?מנדל, לזוגיות טובה נדרשות שתי יכולות חשובות בסיסיות - האחת היא רמת...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה