מוטקה > בלוגים > הבלוג של ששת שצ > פרשת השבוע - שמות

פרשת השבוע - שמות

איך נולד עם?
פרשת השבוע  - שמות

איך נולד עם? כן שאלה מעניינת לא? איך נולד העם או האומה הבריטית הרי היו שם שבטים שונים

מה איחד אותם? המלחמה ברומים? כיצד התגבשו לעם? כיצד כבשו השבטים הנורמנים את הארץ.

שאלה שאפשר לשאול על העם המונגולי ואולי על כל עם אחר.

בשנת 1206 התאגדו שבטי הנוודים המונגולים, תחת הנהגתו של ג'ינגיס חאן, וייסדו את האומה המונגולית ( ויקפדיה)

דבר אחד לדעתי מאחד אותם כולם היו שבטים.

כך השבט הנודד של יעקב שירד מצריימה הולך ומתגבש לעם.

אלא שהפיכתו לעם מדווחת  בצורה ממש דוחה!:

 

" ז וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ--בִּמְאֹד מְאֹד; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם"

התורה מתארת את ההתרבות לפעולת השרצה

 

 שרצים זה לא מעליב??

אולי מפני שמשבט של שבעים איש התרבו במהירות ל כ שש מאות אלף איש?

אותי זה העליב!

את פרעה זה קומם :

ט וַיֹּאמֶר, אֶל-עַמּוֹ:  הִנֵּה, עַם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל--רַב וְעָצוּם, מִמֶּנּוּ.

 

פתאום השבט הזה שבא להתארח התחיל לשרוץ לו, לא פלא שהוא היה מודאג, תתארו לכם שהתאילנדים שבאו להתפרנס כאן יתחילו להתרבות בקצב השרצה??

כאן הכי הרבה היו מגרשים אותם, משטרת ההגירה זוכרים? אבל אצל פרעה ?

 

הָבָה נִתְחַכְּמָה, לוֹ:  פֶּן-יִרְבֶּה, וְהָיָה כִּי-תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם-הוּא עַל-שֹׂנְאֵינוּ, וְנִלְחַם-בָּנוּ, וְעָלָה מִן-הָאָרֶץ. " והוא מצווה למיילדות להרוג את הבנים הזכרים!

 

אבל השרצים מתחכמים לו וממשיכים להתרבות

 

יב וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ, כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ; וַיָּקֻצוּ, מִפְּנֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל.

ככה הלכנו לעבדות במצרים

כח עבודה זול.:

 

יג וַיַּעֲבִדוּ מִצְרַיִם אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּפָרֶךְ.  יד וַיְמָרְרוּ אֶת-חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים, וּבְכָל-עֲבֹדָה, בַּשָּׂדֶה--אֵת, כָּל-עֲבֹדָתָם, אֲשֶׁר-עָבְדוּ בָהֶם, בְּפָרֶךְ.

 

אלו המצבים שמעצבים עם ומנהיגים, מצבי לחץ יוצרים את היש מאין

ההמשך ידוע, משה הורג מצרי ואיזה שטינקר משטנקר עליו לשלטונות ומשה  בורח למדבר סיני

שם הוא פוגש שאפה מדיינית ציפורה ומקבל אותה להיות רעייתו, סבבה לא

כמה אנשים חולמים על זה לתפוס ראש במדבר

ואז כשהוא בסוטול הוא רואה את הסנה בוער ולא אוכל

 

וּמֹשֶׁה, הָיָה רֹעֶה אֶת-צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ--כֹּהֵן מִדְיָן; וַיִּנְהַג אֶת-הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר, וַיָּבֹא אֶל-הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה.  ב וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהוָה אֵלָיו, בְּלַבַּת-אֵשׁ--מִתּוֹךְ הַסְּנֶה; וַיַּרְא, וְהִנֵּה הַסְּנֶה בֹּעֵר בָּאֵשׁ, וְהַסְּנֶה, אֵינֶנּוּ אֻכָּל."

 

ככה מתחילים חזיונות המדבר בשמש הכל פאטה מורגנה ומתחילים לשמוע קולות:

 

 

ה וַיֹּאמֶר, אַל-תִּקְרַב הֲלֹם; שַׁל-נְעָלֶיךָ, מֵעַל רַגְלֶיךָ--כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו, אַדְמַת-קֹדֶשׁ הוּא.

 

מה? מי  זה הוא שואל

ואלוהים מגייס אותו להציל את העם:

יא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-הָאֱלֹהִים, מִי אָנֹכִי, כִּי אֵלֵךְ אֶל-פַּרְעֹה; וְכִי אוֹצִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם.  יב וַיֹּאמֶר, כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת, כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ

 

הצניעות של משה והענוותנות שלו קנתה אותי.

 

ואלוהים מסמן לו את הר סיני

יב וַיֹּאמֶר, כִּי-אֶהְיֶה עִמָּךְ, וְזֶה-לְּךָ הָאוֹת, כִּי אָנֹכִי שְׁלַחְתִּיךָ:  בְּהוֹצִיאֲךָ אֶת-הָעָם, מִמִּצְרַיִם, תַּעַבְדוּן אֶת-הָאֱלֹהִים, עַל הָהָר הַזֶּה. 

על ההר הזה!!!

הייתם פעם על ההר הזה

אני הייתי למרגלותיו במנזר סנטה קטרינה, אפשר להבין שם את רוח הקודש.

 

ואלוהים מגייס את משה וזה יוצא חזרה למסע להצלת עם ישראל מידי נוגשיו.

 

מעניין נושא אחד לכאורה כשאתה נמצא במדבר הענק הזה נדמה לך שבאמצעים שהיו אז התקשורת ממש לא בנמצא אולם ראו:

 

יט וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְיָן, לֵךְ שֻׁב מִצְרָיִם:  כִּי-מֵתוּ, כָּל-הָאֲנָשִׁים, הַמְבַקְשִׁים, אֶת-נַפְשֶׁךָ.

אלוהים זה ערוץ תקשורת ומידע הכי טוב שיש.

 

הוא גם מדווח לאהרן שמשה בדרך חזרה:

"כז וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַהֲרֹן, לֵךְ לִקְרַאת מֹשֶׁה הַמִּדְבָּרָה; וַיֵּלֶךְ, וַיִּפְגְּשֵׁהוּ בְּהַר הָאֱלֹהִים--וַיִּשַּׁק-לוֹ."

 

מכאן מתחיל הסיפור של יציאת מצריים

ליל הסדר עוד רחוק אבל אני בטוח שכל אחד  ואחת זוכרים אותו.

כנראה נדבר על זה בשבוע הבא

 

סיפא:  הפרשה מדגישה את ההתנהגות האנושית בעת מצוקה, יש שייכנעו למצבים  כמו העבדות בפרשה, ויש שיתנגדו לה ויעשו מעשים, יש בה בפרשה את הכלים להתמודד עם לחצים, ורק נשאלת השאלה מהי הדרך שנבחר. ההסכמה במצב העבדות היא הכניעה ואי הרצון להתמודד עם שינויים. אולם החיים מלמדים שההתפתחות היא חלק מאימוץ דרכי שינוי.

 

שבת שלום

תגובות  2  אהבו 

1188

לששת,מקסים.במיוחד אהבתי את ההתיחסות האישית. רק לדעתי הריבוי -השרצה,אינה צריכה (טוב,כל אחד זכאי לתחושותיו)להעליב.המספר מתגאה בריבוי הזה.כך הוא ישבח את שיפרה ופועה,המילדות העבריות,שמחזקות את הריבוי ה...

לששת,מקסים.במיוחד אהבתי את ההתיחסות האישית. רק לדעתי הריבוי -השרצה,אינה צריכה (טוב,כל אחד זכאי לתחושותיו)להעליב.המספר מתגאה בריבוי הזה.כך הוא ישבח את שיפרה ופועה,המילדות העבריות,שמחזקות את הריבוי הזה.הן תזכנה לפרס על הסיכון שלקחו על עצמן.זה פשוט דימוי כדי להמחיש את  הריבוי.



באשר לשאלתך,איך נוצר עם,הייתי עונה,:עם נוצר כמו שיר:בהתחלה זה כואב,אחר כך יוצא החוצה,אצלנו ניכנס פנימה,לארץ,לאחר חבלי לידה קשים במדבר.



באחד המקומות ,נידמה לי ב"ואתחנן,"משה מסביר מדוע היה צריך העם לעבורתלאות קשות במדבר.הרי אם אלוהים היה רוצה,היה מעביר את העם בקלות לארץ.משה מסביר שעשה כך כדי שהעם ילמד"לא על הלחם לבדו יחיה האדם"כלומר חומריות אינה הכל.אתה הסברת יפה מאד את הלקחים שלך.אז אני רק הוספתי מעט.


09/01/15

מרגיטה יקרה, אכן פרשת ואתחנן מיוחדת



נחכה לה ונחכים



תודה


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

החיים על פי פנסיה
פנסיה והחיים המון אנשים מחכים לפנסיה , מתכננים את הטיולים והחופשים הבילויים והמסעדות כל מה שלא היה זמן...
לקריאת הפוסט
ט"ו בשבט גם לאצות:
ט"ו בשבט מתקרב ובמרכז 'מגלים' חוגגים לא רק את האילנות, אלא גם את האצות. במהלך חודש פברואר, לכבוד ט"ו בשבט,...
לקריאת הפוסט
כל יום הוא היום האחרון לשארית חיי
צַוָּאָה הָיִיתִי כּוֹתֵשׁ אֶת הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי עַד דֹּק לְאַבְקָה תַּמְצִית הַכְּאֵב. מִפַּעַם...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה