טורפים - בכורה עולמית לשתי אופרות ישראליות חדשות לציון שנת ה-30 של האופרה הישראלית

האופרה הישראלית מעלה בשנת ה-30 החגיגית שלה בכורה עולמית ל"טורפים" - שתי הפקות ישראליות חדשות ומקוריות על במה אחת - "האדונית והרוכל" מאת חיים פרמונט על פי סיפורו של ש"י עגנון וליברית מאת צרויה להב ו"שיץ" מאת יוני רכטר על פי מחזהו של חנוך לוין בעריכת מולי מלצר. האופרות יבוצעו על ידי סולני האופרה הישראלית בבימויו של עידו ריקלין ובניצוחו של איתן שמייסר.
סולני ה"אדונית והרוכל" הם עידית זמיר בתפקיד האדונית וגיא מנהיים בתפקיד הרוכל. סולני "שיץ" הם נח בריגר בתפקיד פפכץ. אירה ברטמן בתפקיד צשה, יעל לויטה בתפקיד שפרכצי ועודד רייך בתפקיד צ'רכס. מעצב תפאורת ההפקה הוא אלכסנדר ליסיאנסקי, מעצב תלבושות ההפקה הוא אורן דר, ומעצב תאורת ההפקה אבי יונה בואנו (במבי).
מיום הקמתה שמה לה האופרה הישראלית כמטרה לשים דגש על טיפוח אמנים וסולנים ישראלים והזמנת וביצוע יצירות ישראליות מקוריות. הפקה זו מצטרפת לאופרות ישראליות נוספות שהופקו לאורך שנותיה של האופרה הישראלית, כמו לדוגמה, "יוסף" (יוסף טל/ישראל אלירז), "אלפא ואומגה" (גיל שוחט/דורי מנור ואנה הרמן), "הילד חולם" (גיל שוחט וחנוך לוין) ו"מסע אל תום האלף" (יוסף ברדנשווילי וא.ב. יהושע).
האופרה הישראלית מקדישה את הבכורה העולמית של שתי האופרות החדשות לזכרו של גארי ברתיני שהלך לעולמו לפני 10 שנים והקדיש זמן, מרץ ועשייה רבים לקידום היצירה המוסיקלית הישראלית בכלל והאופראית בפרט. ברתיני היה המנהל המוסיקלי של האופרה הישראלית, ניצח על הבכורות העולמיות של יוסף ושל אלפא ואומגה והיה מעורב בעבודה על מסע אל תום האלף עד לפטירתו.
חנה מוניץ מנכ"ל האופרה הישראלית הודתה במסיבת העיתונאים שהתקיימה אתמול, שאין דבר מרגש יותר מלהיות חלק מלידתה של יצירה חדשה ישראלית ומקורית בשפה העברית, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשתי יצירות ספרותיות אדירות של סופר ומחזאי שהם נכסי צאן ברזל בספרות העברית. "זו גאווה גדולה לאופרה הישראלית ולתרבות בישראל", הדגישה.
האדונית והרוכל
הוא סיפור קצר מאת ש"י עגנון המכיל רבדים רבים העוסקים בהתבוללות, ביחסי אהבה ואינטימיות שבין גבר לאישה, בפסיכולוגיה ובמאגיה. יש הרואים במערכת היחסים בסיפור אנלוגיה למערכת היחסים בין היהודים והגויים בגולה. עגנון טען שהמערכת בין יהודי הגולה לבין הגויים זהה לזו שבסיפור. היהודים תלויים בטוב הלב השקרי של הגויים. הם הולכים אחריהם ועוזרים להם בתמורה למקום לינה ולאוכל, מבלי לראות את פניהם האמיתיות.
המחזה "שיץ" מאת חנוך לוין נכתב ב-1974 ועלה לראשונה בתיאטרון חיפה בשנת 1975 - שנתיים אחרי מלחמת יום הכיפורים בבימויו של לוין. משפחת שיץ המככבת במחזה מהווה כעין מראה לחברה בישראל.
עידו ריקלין מספר על תהליך העבודה ותפיסתו הבימתית: "שתי היצירות מתארות חברות שהן, לכאורה, שונות לחלוטין. מאה שנה מפרידות בין היער האירופי המושלג של "האדונית והרוכל" לבין ישראל של "שיץ", שכולה "עבודות עפר". אבל כשמחברים ביניהן, נוצר סיפור של עם מסוים שהיה עד תקופה מסוימת עם נטרף ועם נרדף, התגלגל לפינה קטנה של העולם, ובניסיון להמציא את עצמו מחדש, הפך לדעתי לעם רודף וטורף. ביצירה הראשונה היהודי הוא נודד, רוכל, קורבן של האדונית. ביצירה השניה הוא הופך לאדון הארץ".
הבמה של האופרה יוצרת עולם משתנה ומתפתח. בהתחלה זה היער שהרוכל הולך בו לאיבוד, יער של צלבים וגרדומים, עולם שיש בו איכויות פנטסטיות, אולי גותיות, אבל הוא עולם אכזרי של טורף ונטרף, קורבן ומקרבן. כשהעולם הזה נחרב, באים השורדים לעולם חדש, שהפנטסטי והמיתולוגי הופשטו ממנו, אבל במקום ליצור עולם חדש, נוצר הדהוד של העולם הקודם. ושוב הבריון, בעל הכוח, הוא גם בעל היכולת והסמכות".
התפאורה מסייעת להבין את המסר שעידו ריקלין מבקש להעביר.
"הטורפים" כבר הוזמן על ידי בתי אופרות מובילים בעולם. אנחנו נהנה ראשונים.
לקראת בכורה יתקיים בשבת ה-27.6.15 בשעה 11 בבוקר ובחודש יולי מה-3 ועד ה-10.הרצאה מקדימה תתקיים שעה לפני כל מופע.
רישמו ביומן ואל תשכחו לרכוש כרטיסים בטלפון: 03-6927777