מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > האופרה "האיטלקיה באלג'יר - קומדיה קלילה ומלאת הומור בסינמטק ת"א וברחבי הארץ.

האופרה "האיטלקיה באלג'יר - קומדיה קלילה ומלאת הומור בסינמטק ת"א וברחבי הארץ.

אופרה אינה מושתתת רק על טרגדיות, שברון לב ומוות. באופרה, האיטלקיה באלג'יר צוחקים כל הזמן הודות לגדול המלחינים הקומיים ג'ואקינו רוסיני. הפוסט מסביר בהרחבה מהי אופרה מצחיקה.
האופרה

 צילום: באדיבות  הפקת הסדרה "רואים משם, שומעים מכאן". 

 

"האיטלקיה באלג'יר" מאת רוסיני – אופרה קלילה ורוויית הומור בכיכובה של צ'ציליה ברטולי בתפקיד איזבלה, וזמרים נודעים בשמי האופרה העולמית – מציגה דמויות קומיות, נשלטות ע"י היצר ונותנות פורקן לתשוקתן, תוך שימוש בפיתויים וענטוזים, עורמה ושקרים, בלי לעשות חשבון לאיש.

ההפקה הזו, שהוצגה על הבמה בפסטיבל זלצבורג, ניתנת לצפייה כאן בסינמטק תל אביב ובבתי קולנוע נוספים בארץ במסגרת הסדרה "רואים משם, שומעים מכאן", בעריכתה של מירב ברק.

ההרצאה המאלפת שהעבירה ברק לפני הקרנת האופרה, הרחיבה את האופקים ועוררה את הסקרנות לצפות במיטב הפקות האופרה הגדולות בעולם שיגיעו לבתי הקולנוע בארץ במסגרת הסדרה.

מדובר בסדרת מופעי אופרה מצולמים בביצוע הזמרים, המוסיקאים, המנצחים, הבמאים והמעצבים הגדולים והטובים הפועלים כיום.

היצירות צולמו על הבמות הנחשבות בעולם, באיכות הקרנה וסאונד מהמעלה הראשונה, עם תמונה באיכות K4, שתגרום לכם להרגיש ממש מול הבמה, ובתרגום וכתוביות בעברית ואנגלית, במטרה להנגיש את האופרה לכולם.

 

אהבה איטלקית.

העלילה

"האיטלקיה באלגי'ר" היא קומדיית מצבים. שלושה גברים חושקים באישה אחת. גבר אחד הוא מוסטפה, האלג'יראי, שמואס באשתו (ובכל הנשים האחרות בהרמונו האקזוטי) וחושק במאהבת איטלקייה חושנית ותוססת. גבר שני הוא טדאו המזדקן: האיטלקיה מתייחסת אליו כאל דוד טוב ונאמן, אבל לו יש חלומות משלו... השלישי הוא לינדורו הצעיר והיפה. מאהב איטלקי ראוי לאיזבלה, הלא היא היא האיטלקיה הנחשקת. הדרך לזרועותיו של לינדורו רצופה מהמורות והתנגשויות משעשעות, שבמרכזן המפגש הבינתרבותי: איטליה ואלג'יר.

בהפקה זו של פסטיבל זלצבורג היוקרתי, יצרו הבמאים: משה לייזר ופאטריס קורייה – במאים ותיקים ומוערכים בעולם האופרה, שיצרו בשיתוף החל משנת 1983הפקות רבות לבתי אופרה מובילים - חגיגה אקזוטית רלוונטית, מעודכנת ומאד משעשעת. הבימוי עשיר והבמה צבעונית ומלאת חיים, שימוש בסלפסטיק ואפקטים בימתיים מעשירים את הבימוי ומוסיפים "פלפל" ליצירה המשעשעת ממילא. בקיצור: "האיטלקיה באלג'יר" היא אופרה מצחיקה; מוזיקה מצחיקה, טקסט מצחיק(בתרגום השנון של ישראל אובל) ובימוי צבעוני, עשיר, אנרגטי ומלא הומור.

 

בוכים מרוב צחוק.

כשאני שומעת את המילה,אופרה עולות בי מיד אסוציאציות כמו: כבד, איטי, טרגי, מוות, שכן ההיבטים הללו שזורים ברוב עלילות האופרה שצפיתי בהן. להפתעתי, באופרה הזו התגלגלתי מצחוק למרות שהגיבורה הראשית של "האיטלקיה באלג'יר" אכזבה את מחזריה הרבים שהלכו שבי אחר קסמה.

לדבריה של מירב ברק, ג'ואקינו רוסיני (1868-1792) הוא מלחין מצחיק. מבחינה סגנונית, האופרות שלו שייכות לזרם ה"בל – קנטו" האופייני לאופרות האיטלקיות במחצית הראשונה של המאה ה-19. בסגנון זה האידאל הוא השירה הוירטואוזית ומלאת הקישוטים, המפגינה את יופי הקול והשירה (בל = יפה, קנטו = שירה), אך בניגוד לשירה הדרמתית/טרגית באופרות הדרמתיות (למשל ב"לוצ'יה די למרמור"/דוניצטי, אשר מוקרנת אף היא במסגרת הסדרה "רואים משם – שומעים מכאן"), רוסיני מלחין בל קנטו מצחיק. המוזיקה של רוסיני ידועה בזכות שמחת החיים שבה, הקלילות. היא תזזיתית, עירנית, שופעת אנרגיה, שמחה, אושר ותחושת ספונטניות. רוסיני מתזמר נפלא. הוא יוצר "דיאלוגים" בין כלי התזמורת, וה"שיחה" שביניהם הולכת ומתפתחת בהדרגה הן בעוצמה והן בתאוצה. התוצאה היא "אפקט הקרשנדו" הנודע של רוסיני, שגם הוא משעשע ומהנה.

המוזיקה המשעשעת ומלאת ההומור חוברת לטקסטים שנונים, המבוססים על הקומדיה האיטלקית, שמקורותיה בקומדיה דל ארטה. דמויות מוחצנות, קיצוניות, קריקטוריות, ומצבי קונפליקט משעשעים בין דורות, בין תרבויות, בין המינים.

 

האיטלקיה באלג'יר מאת רוסיני

מפסטיבל זלצבורג

בכיכובה של צ'צ'יליה ברטולי בתפקיד איזבלה

מנצח: ז'אן-כריסטוף שפינוזי

 

במאים: משה לייזר ופאטריס קורייה

אנסמבל מתיאוס

משתתפים:

איזבלה – צ'צ'יליה ברטולי 

מוסטפה – אילדר אבדרזקוב

טדאו – אלסנדרו קורבלי

לינדורו – אדגרדו רוקה

עלי – חוזה קוקה לוזה

אלווירה – רבקה אולוורה

זולמה – רוזה בווה

 

צ'צ'יליה ברטולי היא מאסטר קלאס בשירת רוסיני

צ'צ'יליה ברטולי זמרת מצו-סופרן (אשר החל משנת 2012 מכהנת גם כמנהלת האמנותית של פסטיבל האביב בזלצבורג).נולדה ברומא בשנת 1966 וגדלה בבית מוזיקלי. אמה, היא המורה שלה לפיתוח קול וברטולי הופיעה לראשונה כסולנית כבר בגיל 9 בבית האופרה של רומא. לברטולי הישגים מרשימים, שהיו יכולים לפאר קריירת חיים שלמה, אך היא רשמה אותם בביוגרפיה שלה עד גיל 30. כבר בשנות העשרים לחייה הופיעה בפסטיבל הארנה בורונה, בבית האופרה של פריז, במטרופולין אופרה ניו יורק, בבית האופרה של ציריך, בבית האופרה לה סקאלה מילאנו ועוד. במקביל לקריירה מזהירה בבתי האופרה והפסטיבלים החשובים בעולם, ברטולי יזמה, הפיקה וביצעה כמה פרויקטים מרשימים וחשובים בתחום המוזיקה הווקאלית. הראשון שבהם היה פרוייקט "VIVA Vivaldi" בו הקליטה אריות של המלחין אנטוניו ויואלדי, שעד לפרוייקט זה של ברטולי, בשנת 1999, היה ידוע בעיקר ביצירה אחת "ארבע העונות". ההקלטה של האלבום הובילה לסדרת קונצרטים מדוברים, אשר חשפו את יצירתו הווקאלית הנפלאה של ויואלדי לקהל הרחב. פרוייקט נוסף ביוזמתה והפקתה, אשר גם זיכה אותה בפרס הגראמי לשנת 2011, הוא הפרוייקט "Sacrificium" שבו הקליטה את הרפרטואר האופראי שהולחן במאה ה-18 לזמרים מסורסים. ברטולי, בעלת המנעד הקולי המרשים והקולורטורות (קישוטים קוליים) הוירטואוזיות, הקליטה רפרטואר שכמעט ונכחד, נוכח האתגר הקולי האדיר אשר נדרש לביצועו.

מועדי ההקרנות של האיטלקיה באלג'יר

21.9 יום שבת בשעה 11:00 סינמה מעלות תרשיחא; 22.9 יום א' בשעה 18:00 בבית התרבות סביון

23.9 יום ב' בשעה 19:00 (הקרנה שנייה לאור הביקוש) קניון איילון | באר שבע | זכרון יעקב | חיפה | ראשל"צ רשת YES PLANET

26.9 יום חמישי בשעה 17:00 בקולנוע כוכב רמת השרון (הקרנה שנייה)

28.9 יום שבת בשעה 17:00 בסינמטק תל אביב (הקרנה שנייה)

30.10 יום רביעי בשעה 18:30 בתיאטרון ירושלים

בהמשך הסדרה יוקרנו הפקות האופרה:שני הפוסקרים/ ורדי מתיאטרון לה סקאלה – מילאנו

הטרובדור/ורדי מפסטיבל הארנה בורונה

הפקה בימתית מהממת, בהובלת כוכבת האופרה צ'ציליה ברטולי. חוויה מהנה. מומלץ ביותר. 

 

תגובות  0  אהבו 

1595
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה