מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > "בין צרפת לישראל" - יצירות מן הבארוק הצרפתי בקונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית, המובל ע"י נשים.

"בין צרפת לישראל" - יצירות מן הבארוק הצרפתי בקונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית, המובל ע"י נשים.

זמרות סופרן, מנצחת ומלחינה ישראליות, בעלות קריירה בינלאומית, מסמלות את כוחה של המוסיקה והאמנות לגשר בין מוקדי תרבות בצרפת ובישראל ולהנגיש יצירות מגוונות ומקוריות לשוחרי המוסיקה באשר הם. התזמורת הקאמרית הישראלית בקונצרט מקסים ומיוחד.

 

"בין צרפת לישראל", קונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית המובל על ידי נשים: הסולניות: דנה מרבך ודניאלה סקורקה, המנצחת קרן קגרליצקי והמלחינה אביה קופלמן.

הצגת זמרות ישראליות עטורות פרסים שהופיעו על הבמות הנחשבות ביותר בחו"ל  וכל מופע שלהן בארץ זוהי חוויה מהממת, הופעה בלתי נשכחת של המנצחת,קרן קגרליצקי, וכן השמעת יצירה ישראלית מקורית שהלחינה אביה קופלמן, מלחינת הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים, שיצירותיה מבוצעות ברחבי העולם, בין השאר: בקרנגי הול בניו-יורק, בהיכל הקונצרטים של שטוקהולם ובתיאטרון העיר של פריס. האזנו ליצירה מקורית שחיברה קופלמן "מוקדם ומאוחר" (בבכורה עולמית) - מחזור שירים לסופרן ולתזמורת קאמרית עפ"י שירי לאה גולדברג שהשנה מציינת התזמורת 50 שנה לפטירתה

צילום: מגל עטר.


שם התכנית: בין צרפת לישראל" "מסגיר" את הציר המרכזי של הקונצרט – יצירות מן הבארוק הצרפתי: גלוק, לולי וראמו. זמרות הסופרן מרבך וסקורקה, בנוסף למנעד הקולי הרחב שלהן, הן ניחנו בכריזמה כישורי משחק ויופי עדין.

קרן קגרליצקי, שניצחה על הקונצרט (היא גם מנצחת הבית בסימפונט רעננה ואסיסטנטית של מאסטרו עומר מאיר וֶלְבֶּר בתזמורת הפילהרמונית BBC במנצ'סטר, עוסקת גם בהלחנה, ניהול מוזיקלי, עיבוד ותזמור), ניגנה וניצחה בקלילות ובחן על מספר יצירות, ניגנה בצ'מבלו, נתנה הסברים קצרים על היצירות ששמענו והבהירה לנו מחדש שאין כמו המוסיקה והאמנות כדי להוות גשר בין ארצות בהן המוסיקה היא בין הערכים החשובים בתרבותן.


התוכנית כללה גם את הסימפוניה מס' 86 ברה מז'ור מאת יוסף היידן, שהיא החמישית במה שנודעו בשם "סימפוניות פריס" תחום המוזיקה הקלאסית נשלט במרביתו ע"י גברים והעובדה שהקונצרט הנוכחי בלט  באמצעות 'הכוח הנשי' - מנצחת (קרן קגרליצקי), מלחינה (אביה קופלמן), סולניות (דנה מרבך ודניאלה סקורקה)  ומשוררת  (לאה גולדברג) – היא מקור לגאווה.

 

 

 

 

 

 

דנה מרבך היא בעלת תואר ראשון בזמרה מן האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ותואר שני מן האקדמיה למוסיקה בהמבורג. היא זכתה במלגות קרן רונן, קרן התרבות אמריקה-ישראל והמכון הישראלי לאמנויות הזמרה (IVAI). היא הייתה חברה ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית  וגילמה תפקידים בולטים באופרה הישראלית ובבתי האופרה של פלרמו, נאפולי, דרזדן, מנהיים, מגדבורג ואולדנבורג

 

במקביל הופיעה בקונצרטים: בקונצרטחֶבָּאוּ של אמסטרדם, בקונצרטהאוס הווינאי, בפילהרמוני של קלן, בקווין אליזבת' הול בלונדון, בPalau de la Música Catalana- בברצלונה וכן בגרמניה, בדנמרק, בצרפת ובישראל.

 

דניאלה סְקוֹרְקָה, שהמנעד הקולי שלה רחב ומרקיע שחקים, ומראה שובה לב, היא ישראלית, שלמדה  בקונסרבטוריון בכרמיאל, שירְתה בצה"ל כמוזיקאית מצטיינת והשלימה תואר ראשון באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. הופעותיה  ב"מיתר אופרה סטודיו" של האופרה הישראלית פתחה בפניה צוהר לקריירה של סולנית. ששמה הולך לפניה.

 

אחד הקטעים בקונצרט שמאוד מצאו חן בעיני הוא מתוך האופרה "אורפיאוס ואאורידיקה", והביצוע הנפלא של הזמרות, והנגנים מהדהד באוזניי עד עכשיו.

 

בעזרת המוסיקה הנפלאה שהלחין גלוק, שירי האבל שהשמיע אורפיאוס קיבלו משמעות מיוחדת

 

הסיפור של אורפיאוס הוא דרמטי ונורא. אמנם זהו רק סיפור, אך מי שחווה פרידה מאהובתו מתחבר בקלות לקשת הרגשות שהציפה את אורפיאוס.

אורפיאוס, משורר המלווה את עצמו בלירה, מהפנט בשירתו כל יצור הנקרה בדרכו. הוא נושא לאישה את הנימפה אאורידיקה וביום חתונתם הוא מתבשר, כי נחש הכישה והיא מתה. אורפיאוס, בטוח בכוחו לכשף, מחליט לרדת לשאול, להשיב לו את אהובתו. ואמנם, הוא מצליח להקסים בשירתו/נגינתו את כל שומרי השאול ואפילו את האדֶס המלך. למשורר יוּתָר לשחרר את אאורידיקה, אך יש תנאי: הוא חייב לצעוד לפניה ולא להסב את ראשו אליה עד לצאתם מפי השאול. ברור: אורפיאוס אינו מתאפק ומביט לאחור. ואאורידיקה נמוגה לעד. ביגונו האיום אורפיאוס מזמר שירי אֶבֶל ונהי ושבט נשים  פראיות העובר במקום קורע את גופו לגזרים ומשליכם לנהר, שם הוא ממשיך לשיר - בכל זאת - עד עצם היום הזה.

 

אביה קוֹפֶּלְמָן

"מוקדם ומאוחר" מחזור שירים לסופרן ולתזמורת קאמרית עפ"י שירי לאה גולדברג

 

יצירותיה של אביה קופלמן, מלחינת הבית של התזמורת הסימפונית ירושלים, מבוצעות ברחבי העולם, בין השאר בקרנגי הול בניו-יורק, בהיכל הקונצרטים של שטוקהולם ובתיאטרון העיר בפריס. בשנה האחרונה בלבד נוגנו יצירותיה בלוס אנג׳לס, בסן פרנסיסקו, בברלין, בכמה מערי שבדיה, בדנמרק, בפולין ובהונג-קונג. קופלמן כותבת במנעד סגנונות רחב: מלבד מוזיקה סימפונית, ווקאלית וקאמרית - גם שירים פופולאריים להרכב רית׳ם ואלקטרוניקה ולהרכב ג׳אז פיוז׳ן. 

השנה שהתה שהות-אמן באוניברסיטת ברקלי בקליפורניה ובימים אלה היא מתארחת בעיר האמנויות הבינלאומית בפריס ((La Cité internationale des arts. במהלך השנים שילבה את עשייתה המוזיקלית עם הוראה במכללת הֵד, בבית הספר רימון ובאוניברסיטת בר-אילן. כמו כן הרצתה הרצאות רבות. היא רואה ערך רב בטיפוח המוזיקה האמנותית ובקירובה אל הקהל הרחב.

על שיריה של לאה גולדברג - אקדמאית ויוצרת עצמאית, שהקדישה את חייה ליצירה ונאלצה לוותר על חיי זוגיות ומשפחה.  - נוגעים במקומות העמוקים ביותר של הנפש. "מוקדם ומאוחר" כשם אחד מספריה, מצביע על הנושא שבו עוסקת היצירה – פרספקטיבה על החיים מנקודות מבט שונות, פילוסופית ורגשית בו-בזמן. כל רגע בחיינו יכול להיראות לנו מוקדם או מאוחר, בהתאם לאירועים המלווים אותו ובהתאם לתחושתנו ולתפישת עולמנו. "שארית החיים" כותבת גולדברג, "היא תבונה או סכלות, ולָך הברירה". מלבד במבט הפילוסופי-רוחני, היצירה עוסקת בנושאים נצחיים ורלוונטיים במיוחד בעבורי, כגון אהבה טראגית ומופרדת מִמּוּשָׂאָהּ והפער המתעתע בין דמות יוצרת בחייה לדמותה ביצירתה. נושאים אלה שזרתי לכדי יצירה אחת מבחינת הקשרים מוזיקליים וטקסטואליים. יצירה זו נכתבה בחלקה בהיותי בישראל ובחלקה בהיותי בפריס, וכך, שלא במתכוון, יצאה מתאימה באופן מושלם לכותרת הקונצרט 'בין צרפת לישראל'".

 

 

התוכנית:

בין צרפת לישראל

 

כריסטוף ויליבלד פון גלוק (1787-1714) קטעים תזמורתיים מתוך "אוֹרְפֵיאוּס ואֵאוּרִידִיקֶה:"

הפתיחה, "מחול הרוחות הטובות" ו"מחול הפוּריות"

אביה קוֹפֶּלְמָן "מוקדם ומאוחר" מחזור שירים לסופרן ולתזמורת קאמרית עפ"י שירי לאה גולדברג

ז'אן-בטיסט לולי  הסוויטה התזמורתית "גם הוא באצילים"

ז'אן-פיליפ ראמו (1764-1683) אריות אופראיות:

"מכוחה של אהבה" מתוך "פיגמליון"

"הבה ניצור מוזיקה מופלאה" מתוך "פְּלַטֶה"

"צללים נושאי תוגה" מתוך "קַסְטוֹר ופּוֹלוּקְס"

"בּוֹא הִימֵנָיוֹס" ו"מִשְלוּ, תענוגות ומשחקים" מתוך "האינדיאנים האצילים"

יוזף היידן (1809-1732) סימפוניה מס' 86 ברה מז'ור (החמישית בסימפוניות "פריס")

 

מועדי הקונצרט:

 

מוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקאנטי

יום חמישי   7.11.19   בשעה 20.00

מוצאי שבת  9.11.19  בשעה 20.00

 

 

תגובות  4  אהבו 

494
09/11/19
היפהפייה שמופיעה בצילום היא דניאלה סקורקה, זמרת הסופרן, שהפליאה בביצועיה בקונצרט.
תודה אסתי. כרגיל כתבת תרבות משובחת, וכשזה נוגע ל"כוח נשי", זה תמיד מדליק אותי במיוחד.
10/11/19
אכן, הכוח הנשי במלוא עוזו. תענוג לעין ולנשמה.
10/11/19
עדנה ורוך, כריזמה ונשיות מאופקת אפיינו את הופעתן של הנשים שצדו את עיניי.
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה