מוטקה > בלוגים > חיים חדשים > מתנה שקיבלתי מחבר חייב להתחלק איתכם

מתנה שקיבלתי מחבר חייב להתחלק איתכם

היחיד והחברה
מתנה שקיבלתי מחבר חייב להתחלק איתכם

פרט וכלל שוים 

צריכים לידע היטב את הערך היחסי שבין הפרט והכלל, דהיינו, בין היחיד אל הציבור שלו, שהיחיד חי מתוכו וניזון מתוכו, הן בחומר והן ברוח. המציאות מורה לנו, שאין כלל זכות קיום ליחיד, אילו היה מבודד לעצמו, בלי ציבור בהיקף מספיק, שישרתוהו ויעזרוהו בסיפוק צרכיו.

*

האדם נברא מלכתחילה לחיות חיי חברה, וכל יחיד ויחיד שבחברה, הוא כמו גלגל אחד, המלוכד בגלגלים מספר, המותנים במכונה אחת, - שהגלגל היחיד אין לו חרות של תנועה בערך יחידתו לפי עצמו, אלא נמשך עם תנועת כלל הגלגלים, בכוון ידוע, להכשיר את המכונה לתפקידה הכללי.

*

אל תתמה, מה שאני מערבב יחד את שלומו של ציבור אחד, עם שלום העולם כולו, כי באמת כבר באנו לידי מדרגה כזו, שכל העולם נחשבים רק לציבור אחד, ולחברה אחת, כלומר, שכל יחיד בעולם, מתוך שיונק לשד חייו והספקתו מכל בני העולם כולו - נעשה בזה משועבד, לשרת ולדאוג לטובת העולם כולו.

 

*

מדת טובו של כל יחיד ויחיד בתוך הציבור שלו, נערכת לא לפי טובת עצמו, אלא לפי מדת שירותו את הציבור בכללו. וכן להיפך, אין אנו מעריכים את מדת הרע של כל יחיד ויחיד - אלא לפי מדת הנזק שמזיק את הציבור בכלל, ולא לפי ערכו עצמו הפרטי.

 

*

אין בכלל אלא מה שבפרט, וטובת הכלל היא טובת כל יחיד ויחיד. המזיק לכלל נוטל חלקו בנזק. והמטיב לכלל נוטל חלקו בהטבה. כי היחידים הם חלק מהכלל. ואין לכלל ערך כלשהו והוספה כלשהי יותר מסכום היחידים שבו.

*

בדורינו זה, כשכל יחיד מסתייע באושר החיים שלו, מכל מדינות העולם, הנה הכרח הוא, שהיחיד נעשה בשיעור הזה משועבד לכל העולם כולו, כמו הגלגל בתוך המכונה. ולפיכך אין להעלות על הדעת את האפשרות לעשות סדרים טובים ומאושרים בדרכי שלום במדינה אחת, כאשר לא יהיה כן בכל מדינות העולם, וכן להיפך. כי בתקופתנו אנו, כבר מקושרות המדינות בהספקת משאלות החיים, כמו היחידים במשפחתם בתקופות הקדמוניות, ולפיכך אין לדבר ולעסוק עוד, מסדרים צודקים המבטיחים שלום מדינה או אומה אחת. אלא רק משלום העולם כולו. כי טובתו ורעתו של כל יחיד ויחיד בעולם תלוי ומדוד במדת טובת היחידים שבכל העולם כולו.

*

הציבור והיחיד היינו הך, כמובן שהדברים אמורים אם כל היחידים ממלאים את תפקידם לציבור בשלימות. ומקבלים לא יותר מהמגיע להם, ולא לוקחים מחלק חברם.

*

נקודת התורפה, שכל יחיד יבין שטובתו וטובת הציבור אחד הוא ובזה יבוא העולם על תיקונו המלא.

*

הכלל והפרט שוים, ואדרבה, הפרטים עושים כל מה שבכלל כולו. כי לא יתגלה הכלל, אלא לאחר גילוי הפרטים שבו, ולפי מדתם ואיכותם של הפרטים. וודאי, שמעשה הפרט, לפי ערכו, מוריד או מעלה, את הכלל כולו.

*

כדור ארצינו די עשירה לפרנס לכולנו. ולמה לנו מלחמת החיים הטרגית המעכרת חיינו מדורי דורות? הבה נחלק בין עצמנו את העבודה ואת פריה במדה שוה,- והקץ לכל הצרות! שהרי אפילו המיליונרים שבקרבנו, מה הנאה להם מכל רכושם אם לא הבטחון החזק בכלכלתם להם ולזרעם לכמה דורות?! אשר גם במשטר של חלוקה צודקת יהיה להם אותו בטחון החזק. ועוד במדה יותר גדולה. ושמא תאמרו שיחסרו מכבודם הקדום, שהיה להם בתור בעלי רכוש? גם זה לא כלום, כי אלו האיתנים שהספיקו כח לנחול כבוד בתור בעלי רכוש, בלי ספק, ימצאו כבוד באותו המדה בשדה אחרת, כי שערי ההתחרות והכבוד לא ינעלו לעולם.

*

כיוון שאנו רואים שבמדת הצריכה אנו שווים לכל החי, וכן כל המעשים הבזויים שבעולם באים מן הצריכה. ולהיפך אנו רואים שכל המעשים המאושרים שבעולם באים ממדת ההשפעה לזולתו. לפיכך, יש לנו לקמץ ולדחות המחשבות של צריכה לעצמו ולמלאות מחשבתינו רק במחשבות של השפעה לזולתו.

תגובות  9  אהבו 

125
הניסיון שלך להסביר לנו כמה את צודק במחשבותיך. דומה לאותו שחין המתאמן בשחייה בחול. כיצד שלא תהפוך ותנסה להסביר את הבסיס אתה מאבד. אין אנשים אשר בכישורים שלהם הם זהים, אין אנשים בעלי יכולת חשיבה וניתוח ...
הניסיון שלך להסביר לנו כמה את צודק במחשבותיך. דומה לאותו שחין המתאמן בשחייה בחול. כיצד שלא תהפוך ותנסה להסביר את הבסיס אתה מאבד. אין אנשים אשר בכישורים שלהם הם זהים, אין אנשים בעלי יכולת חשיבה וניתוח הם זהים, אין אנשים אשר מוכנים לוותר על מה ששייך להם ולכן [ועוד סיבות] אין סיבה שהאנושות תתקדם לקראת אנושות של אנשים חיים אשר יתנהגו כולם בדיוק זהה כלומר רובוטים.
שי הזמן יגיד ימים יגידו כמו שזה עד עכשיו אי אפשר להמשיך ולאן הולכים אף אחד לא יודע אבל חייב לנסות
משפט כמו "ימים יגידו" נשמע לי לא רציני. מלבד כתבות במוטקה על איזה ניסיונות אתה מדבר אני השתתפתי האחד הניסיונות הגדולים והמענינים שהיו בעולם בעולם המערבי שנוי חברתי קיבוץ והסתבר שהרעיון אולי ט...
משפט כמו "ימים יגידו" נשמע לי לא רציני.
מלבד כתבות במוטקה על איזה ניסיונות אתה מדבר
אני השתתפתי האחד הניסיונות הגדולים והמענינים שהיו בעולם בעולם המערבי
שנוי חברתי
קיבוץ והסתבר שהרעיון אולי טוב אבל לא יסים.
טוב אם שאלת אז בעשר שני אחרונות העברתי בהתנדבות קורסים בבתי סוהר בתי אבות בתי ספר השתתפות בכל אירועי השלוחנות העגולים בישראל גם כאלה שהפקנו עם חברים בצורה פרטית עם ערבים בדואים דתיים חרדים מכל צבעי הק...
טוב אם שאלת אז בעשר שני אחרונות העברתי בהתנדבות קורסים בבתי סוהר בתי אבות בתי ספר השתתפות בכל אירועי השלוחנות העגולים בישראל גם כאלה שהפקנו עם חברים בצורה פרטית עם ערבים בדואים דתיים חרדים מכל צבעי הקשת השתתפות בהוצאה לאור של ספרים בנושא חכמת המעגל\חכמת ההמונים ועוד ובימים אלו אנחנו עם עוד חברים עוסקים בשולחנות עגולים ברשת ותאמין לא סיפרת הכל. וזה רחוק מלהיות העניין כי העניין הוא ללמוד לדבר אחד עם השני ביותר מסדרת הערות אחד לשני
אני בהחלט מוריד את הכובע . עשר שנים עברו לאיזה שינוי ממשי [לא אישי של אדם זה או אחר] שינו שאפשר להצביע עליו ולהגיד היום יותר טוב מאתמול הגלל שעשינו א. ב. וג...
שינוי אחד פשוט זה שאתה ואני מדברים לפני עשר שנים זה לא היה קורה
מה השינוי שאנחנו מדברים? זה נשמע לך רציני. מיסד האתר החליט לעשות כסף ממבוגרים לתת להם אלטרנטיבה במקום לדבר לקיר לכתוב. וגם על זה הוא מנסה לעשות כסף.
שי רק רוצה להגיד לך שלא איכפת לי מאחרים אני יודע שאני חייב להפיק מהחיים האלו את המקסימום בדברים שאני כן יכול להשתמש לגבי האחרים מזמן הפסקתי לחנך אנשים זה בלתי אפשרי בדרך הנוכחית
הוא שנאמר טוחנים מים אמרה כבר רחל "רק על עצמי לדבר ידעתי"
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

הקורונה כבר לא מעניינת אותי
כשהתחילה מגפת הקורונה לרגע השמיים נסגרו, הכבישים התרוקנו, שועלים הופיעו בפארקים, ציפורים צייצו, האוויר...
לקריאת הפוסט
חשבון נפש לאומי
יום הכיפורים, עת לחשבון נפש לאומי של החברה הישראלית על עצמה. אין לנו על מה לכפר באופן אישי, אלא רק על חוסר...
לקריאת הפוסט
בין תפוח לדבש
תיכף נשב יחד לארוחת חג משפחתית, לרגל פתיחת השנה החדשה. נצטופף כיסא ליד כיסא, ונעביר מיד ליד את צלוחית הדבש...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה