אות "הגלובוס השחור" 2013 לפרוייקט הרכבת

אות "הגלובוס השחור" לשנת 2013 לפרוייקט הרכבת לאילת
מאת :אלי אלון
פרויקט הרכבת לאילת של שר התחבורה ישראל כ"ץ נבחר לקבל את אות "הגלובוס השחור" לשנת 2013 שהוא אות לציון גנאי הניתן מידי שנה מטעם- ארגון הגג של האירגונים הסביבתיים"חיים וסביבה" לאדם, קבוצה או גוף אשר אחראים או תורמים לטענת האירגונים הסביבתיים לפגיעה סביבתית בפועל או לגרימת נזק סביבתי אפשרי .ופוטנציאלי בעתיד.
ואלה נימוקי ההחלטה להעניק את אות "הגלובוס השחור" לתוכנית הרכבת לאילת כפי שמסר נאור ירושלמי מנכ"ל ארגון "חיים וסביבה" בהודעה לעיתונות.
"לפני כשנה החליטה הממשלה על הקמת קו רכבת מבאר שבע לאילת, באורך של 262 ק"מ, מתוכם 173 ק"מ של מסילה חדשה, שישמשו הן לנוסעים והן להובלת משאות. ארגוני הסביבה, לצד משרדי ממשלה וגורמים מקצועיים רבים סבורים, כי מדובר בהחלטה מזיקה מבחינות רבות - כלכלית, תחבורתית וסביבתית. ניתן להשיג את אותה המטרה - הגברת הנגישות לדרום הארץ, באמצעים שונים - מהירים, יעילים יותר וזולים יותר.
על פי הערכות ראשוניות, הקמת המסילה תעלה לאזרחי ישראל כ-30 מיליארד שקל. אלה יבואו על חשבון קידומם של פרויקטים אחרים של תחבורה ציבורית שלהם דחיפות הרבה יותר גבוהה, כגון הרכבת התחתית בגוש דן, ותגבור מערך האוטובוסים והקמת מסלולים ייעודיים לאוטובוסים מהירים במטרופולינים.
ההחלטה על תוואי המסילה התקבלה ללא בחינה מסודרת של חלופות אסטרטגיות - גיאוגרפיות או תחבורתיות, וטרם הגשת המלצותיו של צוות מיוחד בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה הבוחן את החלופות למימון הפרויקט. פרויקט הרכבת כולל הנחה של תשתיות רבות באזורים רגישים במיוחד מבחינה נופית וסביבתית - סוללות, גשרים, פורטלים, גידור לאורך כל התוואי, תחנות ומסופים, קווי הולכה לתחנות השנאה, קווי חשמל לאורך כל המסילה, דרכי שירות, מחנות עבודה, דרכי גישה, אזורי אחסון, מפעלים ומערומי עפר. עד כה לא נבחנו המשמעויות הסביבתיות של הפרויקט, וזאת על אף הערכות, כי הפרויקט עלול לגרום לנזקים קשים ובלתי-הפיכים לשטחים הפתוחים ולמגוון הביולוגי באיזור הנגב והערבה, ומהווה סיכון ממשי לפגיעה קשה גם במפרץ אילת.
לבסוף, הפרויקט קודם ללא שקיפות ציבורית וללא כל שיתוף של הציבור בהערכת הצרכים והביקושים ובתכנון הפרויקט.
הרכבת לאילת אינה רק הפרויקט המזיק ביותר שמקדם משרד התחבורה, אלא היא גם מסמלת את המדיניות הכללית של המשרד, המעדיף להשקיע משאבים בפרויקטים גרנדיוזיים חסרי הצדקה, ולא בתשתיות יעילות וזולות בהרבה, שיוכלו להביא לשיפור אמיתי באיכות החיים של אזרחי ישראל.
במקביל להענקת אות "הגלובוס השחור מוענקים גם אותות "הגלובוס הירוק" הניתנים בקטגוריות שונות לאנשים שהובילו תהליכים של שינוי למען הסביבה בפעילות ציבורית, עסקית או התנדבותית. .
ואלה הזוכים ב"גלובוס הירוק" לשנת 2013 :
- הגלובוס הירוק: המטה לתכנון אחראי - 30 ארגונים חברתיים וסביבתיים הנאבקים יחד למען תכנון צודק ומקיים בישראל
- קיימות מקומית: ועדת איכה"ס של מרכז השלטון המקומי בראשות גיל ליבנה, על המהפכה הסביבתית בשלטון המקומי
- פעיל סביבתי מתנדב: דני מורגנשטרן, על מחויבות והקרבה אישית למען הסביבה
- המגזר העסקי: קבוצת שיכון ובינוי, על אימוץ קיימות ובניה הירוקה כמדיניות החברה
- ארגון מקומי: עמותת קסמי טבע ונוף מקרית שמונה, על מאבק מוצלח להצלת נחל ופארק עין זהב
- חינוך סביבתי: כתב העת אקולוגיה וסביבה, על הנגשת ידע מדעי לקהלים רחבים
- אישיות ציבורית: דליק ווליניץ, על פעילות רחבה רבת שנים במגוון תחומים סביבתיים וחברתיים
- טקס הענקת אותות "הגלובוס הירוק" ו"הגלובוס השחור" יערך מחר(22.4.13) בפארק אריאל שרון(מזבלת חירייה)במעמד השר החדש להגנת הסביבה עמיר פרץ,ובהנחיית איש הטלוויזיה דני רופ.
פרוט מורחב על אות"הגלובוס הירוק " לשנת 2013
http://cafe.themarker.com/blog/457180/
תוך הקפדה על שימור הטבע והירוק
מה שיותר אם נשמר את הטבע והירוק
עוד נגיע רחוק.
איך משהו וירטואלי כזה יכול לפגוע בסביבה ?
הרי שום אדם שפוי לא רואה את ביצוע התוכנית בדורות הקרובים ! (ראה פרוייק התחתית בתל אביב וזמן ההתכנות הארוך שלו כדוגמא)
תמיד צריך לקחת בחשבון שפרסום כתבה כזו מנסה ליצור התנגדות ציבורית להקמת פרויקט הרכבת.
הקורא אינו מתמצא הן מי עומד מאחורי הגופים המתנגדים לפרויקט והן מה נעשה על ידי שר התחבורה על מנת למנוע פגיעה בערכי הטבע שלאורך המסלול. אני מתאר לי ש אם מתכננים פרויקט גדול כזה שעלותו כה גדולה, בוחנים את כל האפשרויות שיוגשו התנגדויות מכל מיני גופים ,ביניהם גם גופים אינטרסנטיים. לא הייתי מריע להרמת דגל ההתנגדות מאחר ואיני מודע למניעיהם של הגופים המתנגדים. אני מתאר לי שמי שאמון על הפרוייקט יקיים דיון בהתנגדויות ויסיק את המסקנות המתחייבות..
ההגיון הפשוט אומר שהרכבת היא כלי ההובלה הזול ביותר מבין החלופות של צי משאיות ו/או כלי טייס.
שהמוממחים יריבו ביניהם על ההשגות.