מוטקה > בלוגים > הבלוג של אלי ביקורת > גון גבריאל בורקמן-איבסן-תיאטרון תמונע

גון גבריאל בורקמן-איבסן-תיאטרון תמונע

אהבה או כסף לשמור שם של המשפחה או טובת הילד וכסף רב לו מה עדיף דרמה נורבגית מעולה
גון גבריאל בורקמן-איבסן-תיאטרון תמונע

ג'ון גבריאל בורקמן-איבסן-תמונעציולומים אלי ליאון
אמש ראיתי בתיאטרון תמונע את המחזה גון גבריאל בורקמן.המחזה נכתב ב1896 והנו המחזה הלפני האחרון שכתב.מחזה זה נחשב למחזה הפסימי ביותר שכתב.יש במחזה נושאים שהם אקטואליים עד היום.לדוגמהמה עדיף אהבה או כסף וכבודאו בן הנושא את שם משפחתו או שינוי השם וחיים טובים יותר וכסך רב.
זאת דרמה ריאליסטית מודרנית ואיבסן נחשב לראשון כתב סוג כזה של דרמה..איבסן נולד בנורבגיה והלך לעולמו ב 1906המחזה הוצג בתיאטראות המקצועיים רק בהבימה ושם הוצג פעמיים ב1954 ו1988
תרגם את המחזה פרופ גד קינר  פרופסור לתיאטרון.ולמיטב ידיעתי אין תרגום נוסף.ביים את המחזה פרופ יוסי יזרעאלי שקיבל מדלית איבסון טעם עיר הולדתו של איבסן.
לא רבים מכירים את המחזה
8 הן הנפשות הפועלות במחזה כאשר כולם-פרט לשניים הם משפחה אחת.
אמש ראיתי את ההצגה בתיאטרון תמונע. תיאטרון תמונע הנו ממרכז הפרינג' הגדול ביותר בארץ .הוא הוקם על ידי נאוה צוקרמן בשנת 1986 ומציג ערב ערב יותר מהצגה אחת הן של אנסמבל התיאטרון,והן הצגות אורחות.בנסף הוא מציג גם הצגות לילדים ,קונצרטים ומופעי מחול.בימים הקרובים המנהלת האמנותית נאוה צוקרמן תקבל פרס מפעל חיים על פעולתה בתיאטרון ובכלל.   

לא רבים יודעים על המחזה ותוכנו לכן מצאתי לנכון לכתוב בקיצור נמרץ את העלילה.:הגיבור הראשי הנו מנהל בנק בעברו-שלום שמואלוב..הוא מעל בכספי לקוחות הבנק ובעקבות זאת התעשר והתפרסםישב בבית הסהר 5 שנים ו לאחר מכן הסתגר בחדרו ולא יצא ממנו.כל הזמן הזה לא היה לו קשר עם אשתו-הדה גלרון ובנו-דניאל הייל? למרות שחיו באותו בית.כאשר נעצר נאסר עליו להחזיק ברכוש כל שהוא ואלה דליה שימקו אחות אישתו רכשה את כל רכושו.כל המשפחה חיה מכספי אלה שדאגה להם.הוא לא מעל בכספי אלה וכל הכסף שלה נשאר לה.תקופה מסויימת הבן התגורר אצל אלה שגידלה אותו אך בסופו של דבר חזר לאימו.אלה חלתה במחלה סופנית והיתה מעונינת שהבן יתגורר אצלה אך אמו התנגדהאלה היתה מעונינת שהבן ישא את שם משפחתה ורצתה להעביר את כל רכושה לו אך אמו לא הסכימה .אלה וגון היו מאוהבים אך גון ויתר עליה בגלל כבוד וכסף.
בבימוי חסר קצב .בהתחלה יש סצינה אורכה הנמשכת דקות ארוכות שאינה מוסיפה דבר לעלילת המחזה אלא רק מכבידה על בקהל.משחקם של כל מבצעי התפקידים הראשיים טוב מאוד ובראשם גון מלא הבעה ,מימיקה,מביע רגש,זעם .משחק מגוון ,טוב מאוד לפעמים מאופק,לפעמים זועם,צועק,מתגעגע לימים הטובים וחולם לחזור עליהם.לבן תפקיד של כמה אפיזודות שעשה אותם היטב.שתי האחריות טובות מאוד כל אוחד בניואנס אחר בהתאם לתפקיד.
זאת דרמה שיש בה קטעים רבים מרתקים ומותחים,אך גם קטעים שאפשר היה לצמצם.למרות הכל הבימוי של יזרעאלי היה טוב מאוד.
היתה לי הנאה רבה לראות את המחזה.לא חושב שראיתי אותו עד עכשיו.נהנתי לראות דרמה עשויה היטב מבוצעת מעולה אקטואלית בנושאים שלה .מחזה קלאסי שאי אפשר לראות אותו לעתים קרובות.לראות או לא לראו: ממליץ בפה מלא לאנשים האוהבים דרמה ומשחק מעולה.נכתב על ידי אלי ליאון-elybikoret היום 2.10.22 שעה 11.53


אלי ליאון
[email protected]
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
0542493488
עיתונאי-מבקר אמנות
תיאטרון,מחול,מוסיקה,קולנוע,פנאי
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה
מבקר התרבות של דעתון ושל הפורטל שלנו
מבקר תרבות גם בעסקים,ק. דה מרקר,תפוז,פרשן
WOR

 
 
תגובות  0  אהבו 

26
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

2023עד שאינשטיין בא-ספרה החדש של שרה אהרוני
ה
לקריאת הפוסט
2019התזמורת הפילהרמונית הישראלית--3 יצירות
2019התזמורת הפילהרמונית...
לקריאת הפוסט
קונצרט בהנחה של התז הקאמרית
בריאת העולם 26.10.22 27.10.22 בשעה 20.00 מוזיאון תל אביב אולם רקנאטי אריאלצוקרמןמנצח טליה...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה