מוטקה > בלוגים > הבלוג של ששת שצ > פרשת השבוע: במדבר

פרשת השבוע: במדבר

על דגלים וסמלים
פרשת השבוע: במדבר

א וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי, בְּאֹהֶל מוֹעֵד:  בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית, לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם--לֵאמֹר.  ב שְׂאוּ, אֶת-רֹאשׁ כָּל-עֲדַת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, לְמִשְׁפְּחֹתָם, לְבֵית אֲבֹתָם--בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת, כָּל-זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם.  ג מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה, כָּל-יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל--תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם, אַתָּה וְאַהֲרֹן. 

 

ספר במדבר, המתאר את המסע הגדול של עם ישראל לארץ ישראל, פותח בתיאור מחנה ישראל במדבר. התיאור כולל את מספר בני ישראל ואת מבנה המחנה. התורה מציינת שהקב"ה מצווה את משה על קביעת סדרי המחנה: "וחנו בני ישראל איש על מחנהו ואיש על דגלו לצבאֹתם" (א:נב), וביתר פירוט בציווי למשה ולאהרן "איש על דגלו באֹתת לבית אבֹתם יחנו בני ישראל מנגד סביב לאהל מועד יחנו"

על פי פשטי המקראות נראה שקביעת סדר מחנה ישראל הוא הליך שמטרתו ליצור סדר במחנה כה גדול. כך מסביר רש"י את הפסוק: "איש על דגלו באתֹת": "כל דגל יהיה לו אות מפה צבועה תלויה בו. צבעו של זה לא כצבעו של זה, צבע כל אחד כגוון אבנו הקבועה בחשן, ומתוך כך יכיר כל אחד את דגלו". לאמור, החלוקה הייתה כפולה: "איש על דגלו" - חלוקה שבטית, ו"איש על מחנהו" - חלוקה למחנות, כשבכל מחנה שלושה שבטים. לפי רש"י לכל דגל, כלומר לכל שבט, יהיה אות - "מפה צבועה" (הדגל בלשוננו), וסימן זיהוי זה יסייע לכל אחד למצוא את מקום חנייתו במדבר.

 

א וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר.  ב אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם, יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:  מִנֶּגֶד, סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ. (במדבר ב)

 

 

 פרשת השבוע עוסקת בעיקר במפקד בני ישראל על שבטיהם ובדגלים המסמלים את השבטים.

דגלים מאז ועד עתה מסמלים את העמים את הקבוצות ואת המסר. הנה זה מכבר חלף לו מסדר יום העצמאות בו הדגלנים של היחידות השונות בצ.ה.ל צועדות בסך ומחליפות את הדגל שילווה אותנו במשך שנה. ורובנו אם לא לכולנו זכור הטקס של הנפת הדגל באום רשרש היא אילת . דגל הוא הסמל המחבר סביבו עם ויחד עם זאת דגלים מסמלים את הייחודיות והשונות של כל קבוצה או שבט ובכך דווקא יש מהסממן של ניגודיות והפרדה.

 

הדגל כסמליל (לוגו)

ישנם עוד ביטויים למקומו של היחיד בתוך הכלל. למשל, כיצד נדע לזהות אנשים רבים המשתייכים לקבוצה אחת? איך נדע שיש להם מטרות משותפות, וכולם פועלים כאחד לקידום מטרה אחת? האם יהיה אפשר להסביר זאת ללא מילים? כן, אם נשתמש בדגל. לחברות מסחריות גדולות יש סמליל, כלומר, סמל זיהוי, והן מקפידות לעשות בו שימוש. בדומה לכך, הדגל משמש סמל זיהוי של עם, של ציבור שחי יחד במקום מסוים. ספורטאי בכל אירוע ספורט בינלאומי מזוהה על ידי דגלו הלאומי ללא צורך בתוספת הסברים. רמה נמוכה זו שלה נועד הדגל קיימת בכל עם ולשון, חברה וציבור. הדגל משמש כסמליל לאומי. מעתה, משהומצא הדגל, הסמליל משמש לא רק סמן זיהוי לחפצים כמכוניות וכדומה אלא משייך את המניף אותו לעמו, לקבוצה החיה יחד על פי כללים משלה במקום מסוים: " וְחָנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ עַל מַחֲנֵהוּ וְאִישׁ עַל דִּגְלוֹ לְצִבְאֹתָם" (א:נב). 

ג. ייחודו של הדגל הישראלי

הלוגו המיוחד של עם ישראל איננו רק סמל זיהוי המשייך את נושאו לאומה הישראלית. כל מי שאוחז בדגל תפקידו לעזור בקידום הרעיון שהדגל מסמל. הדגל הלאומי שלנו מזכיר לנו את תפקידנו, שילוב הקדושה והגבורה זה בזה, בחיי הפרט ובחיי הכלל. עם ישראל איננו רק אוסף של פרטים המרכיבים יחד כלל, ככל אומה ולשון, אלא כלל המתבטא בפרטים. תפקידם של הפרטים הוא לרומם, להניע קדימה, לדחוף מעלה מעלה את הדבר המופלא הזה המכונה עם ישראל, להפכו לאור לגויים, להוציא מציון תורה ודבר ה' מירושלים. הדגל מזכיר לנו את האידיאל הגדול של עם ישראל. אנו אמורים להזדהות עם האידיאל, לחיות על פיו ולקדם בפועל את האידיאה שהדגל מביע: "נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱ-לֹהֵינוּ נִדְגֹּל" (תה' כ:ו).

מתוך משנתו של טוביה בר-אילן לפרשת השבוע

 

 

תחיית עם ישראל בארצו לאחר גלות ארוכה מלווה בדגל. כאמור, הדגל מסמל גינוני מלכות של עם בן חורין וכן את רצונם של ישראל לקרוא בשם ה'. ואכן, גלגלה ההשגחה שדגל ההסתדרות הציונית ודגלה הרשמי של מדינת ישראל ידמה לטלית, כפי שמתאר דוד וולפסון:

 בפקודת מנהיגנו הרצל באתי לבזל כדי לעשות את כל ההכנות לקונגרס... בין השאלות הרבות שהעסיקוני הייתה... באיזה דגל נקשט את אולם הקונגרס? מה הם צבעיו? הן דגל אין לנו... והנה הבהיק רעיון במוחי: הרי יש לנו דגל לבן כחול - הטלית אשר בה נתעטף בתפילתנו. טלית זו היא סמלנו. נוציא את הטלית מנרתיקה ונגולל אותה לעיני ישראל ולעיני כל העמים. הזמנתי אז דגל כחול לבן ומגן דוד מצויר עליו

מתוך משנתו של הרב ד"ר יצחק קראוס לפרשת השבוע

 

 

כך נולד דגל ישראל הדגל שמהווה אחד מהמלים המאחדים את העם סביבו.

 

שבת זו שבאה לאחר ה 15 במאי יום ההכרזה על הקמת המדינה היהודית וסמליות הפרשה עם הדגלים מהווה חומר למחשבה שאולי הכל כבר נכתב ונחתם בשמים ואין כלל מקריות.

 

ולא בכדי שכן זו השבת שלפני חג מתן תורה חג השבועות, וספר התורה מהווה גם הוא אחד מהסמלים המאחדים את עם ישראל חילוניים ודתיים.

 

ואם תרצו גם יום ירושלים שהיה השבוע כולו מלא סמלים ודגלים כירושלים עצמה אשר דגל ישראל מתנוסס בה מעל מגדל דוד.

 

מי ייתן ולא נראה פילוגים בעם ונהיה עם אחד

 

שבת שלום

תגובות  2  אהבו 

807

לששת,

שירשור יפה מאד של הרעיון מן העבר להווה.ניזכרתי בסיפור מהספר"הלב"של אדמונדו דאמיצ'יס,נידמה לי שקוראים לו המתופף הקטן"ילד שהתגייס למלחמה לתופף והגן בגופו על הדגל ונ...

לששת,



שירשור יפה מאד של הרעיון מן העבר להווה.ניזכרתי בסיפור מהספר"הלב"של אדמונדו דאמיצ'יס,נידמה לי שקוראים לו המתופף הקטן"ילד שהתגייס למלחמה לתופף והגן בגופו על הדגל ונהרג.אנשים מוכנים אף לההרג על דיגלם.



 


לששת



יפה כתבת על משמעות/משמעויות/ סמליות הדגל.



תודה וחג שמח.


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

החיים על פי פנסיה
פנסיה והחיים המון אנשים מחכים לפנסיה , מתכננים את הטיולים והחופשים הבילויים והמסעדות כל מה שלא היה זמן...
לקריאת הפוסט
ט"ו בשבט גם לאצות:
ט"ו בשבט מתקרב ובמרכז 'מגלים' חוגגים לא רק את האילנות, אלא גם את האצות. במהלך חודש פברואר, לכבוד ט"ו בשבט,...
לקריאת הפוסט
כל יום הוא היום האחרון לשארית חיי
צַוָּאָה הָיִיתִי כּוֹתֵשׁ אֶת הַדְּמָעוֹת שֶׁלִּי עַד דֹּק לְאַבְקָה תַּמְצִית הַכְּאֵב. מִפַּעַם...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה