מוטקה > בלוגים > הבלוג של יעקב גרשון > הסבר משנת 1968 למי שלא מבין את 2015

הסבר משנת 1968 למי שלא מבין את 2015

הסבר משנת 1968 למי שלא מבין את 2015

מצחיק שבכדי להבין את מה שקורה בשנת 2015 אנו מוצאים את ההסבר בכתבה משנת 1968

כתבה של ישעיהו ליבוביץ מעיתון  ידיעות אחרונות שקיבלתי במייל. מועלה ככתבו וכלשונו מבלי לתפוש עמדה בנושא.


נושא:          הסבר משנת 1968 למי שלא מבין את 2015

קראו והפנימו

ישעיהו ליבוביץ', ידיעות אחרונות, אפריל 1968

 

"אנו נידונים להתקיים בארצנו ללא שלום וללא בטחון, כאשר התקיים העם היהודי בכל אלפי שנות קיומו; ולמען קיום זה נצטרך לקבל על עצמנו מאמצים עליונים וקרבנות גדולים מתמידים. לפיכך מן ההכרח שנברר לעצמנו מה יהיה טיבה של המדינה שלמענה נקבל עלינו ועל בנינו קיום כזה, ולאור בירור זה נקבע עמדה לבעיית "השטחים".

לא הטריטוריה היא הבעיה, אלא האוכלוסיה של כ- 1.25 מיליון ערבים היושבים בה ושעליהם נצטרך לכפות את מרותנו. הכללתם של ערבים אלה (נוסף על 300,000 שהם אזרחי המדינה) בתחום שלטוננו פירושה - חיסול מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, חורבן העם היהודי כולו, התמוטטות המבנה הסוציאלי שהקימונו במדינה והשחתת האדם - היהודי והערבי כאחד.

כל זה יקרה אפילו אם הערבים לא ייהפכו לרוב במדינה (בעקבות ריבויים הטבעי הגבוה) אלא יישארו שליש או 40% של אוכלוסייתה. המדינה לא תהיה עוד מדינה יהודית אלא מדינה "כנענית": בעיותיה וצרכיה ותפקידיה לא יהיו עוד הבעיות והצרכים והתפקידים של העם היהודי שבארץ ובחו"ל, אלא רק ענייני הממשל והמינהל הספציפיים של מדינה זו - ענייני השלטון על יהודים וערבים יחד, בדומה לבעיותיה של מדינת הלבנון, שאינן אלא הדאגה המתמידה לפתרון בעיית היחסים בין מרונים ומוסלמים ודרוזים וכו'.

המדינה תוטרד בבעיותיה הספציפיות האלה, ולא יהיה לה ענין לעם היהודי. תוך זמן קצר ינתקו הקשרים הרוחניים והנפשיים בינה ובין העם היהודי, וכן הקשרים הרוחניים והנפשיים בינה ובין תכניה של ההיסטוריה של עם ישראל ושל היהדות. כל התוכן של המפלצת הקרויה "א"י השלמה" לא יהיה אלא קיום המנגנון השלטוני-מינהלי שלה. מן הבחינה החברתית: תוך זמן קצר לא יהיה עוד במדינה ההיא לא פועל יהודי ולא חקלאי יהודי. הערבים יהיו העם העובד, והיהודים יהיו מנהלים, מפקחים, פקידים ושוטרים, ובעיקר – שוטרי - חרש. המדינה השלטת על אוכלוסיה עויינת של 2-1.4 מיליון זרים תהיה בהכרח מדינת ש.ב., עם כל מה שמתחייב מזה כהשלכות על רוח החינוך, על חופש הדיבור והמחשבה ועל המשטר הדמוקרטי.

השחיתות האופיינית לכל משטר קולוניאלי תדבק גם במדינת ישראל. המינהל יצטרך לעסוק בדיכוי תנועת - מרי ערבית - מזה, וברכישת קוויזלינגים ערבים - מזה. יש חשש שגם צה"ל - שהיה עד עכשיו צבא עממי - יתנוון ע"י הפיכתו לצבא-כיבוש, ושמפקדיו שיהיו למושלים צבאיים יהיו כעמיתיהם באומות אחרות, וד"ל.

לפיכך אין לנו ברירה - מתוך דאגה לעם היהודי ולמדינתו - אלא להסתלק מן השטחים המיושבים 1.25 מיליון ערבים, וזאת ללא קשר לבעיית השלום. המדובר הוא ביציאה מן השטחים ולא ב"החזרתם", כי אין אנו מוסמכים להכריע לידי מי יש ל"החזירם": לחוסיין ? לפת"ח? לנאצר? לתושבים המקומיים? אין זה מענייננו ולא מחובתנו, ואף לא מזכותנו, לקבוע מה יעשו הערבים בשטחים לאחר שנסתלק מהם. עלינו להתבצר במדינתנו היהודית ולהגן עליה. אם לא נסתלק בכבוד - ז. א. מרצוננו החפשי, מתוך הבנה לצרכים האמיתיים של העם היהודי ושל מדינתו - יכפו עלינו האמריקנים והרוסים נסיגה בחרפה.

אשר לטיעונים "הדתיים" לסיפוח השטחים - אין הללו אלא ביטוי לצביעות לא-מודעת (או שמא אף מודעת), ביטוי להפיכת דת ישראל לכיסוי ללאומנות ישראלית. דתיות מזוייפת מזהה את סיפוק האינטרסים הלאומיים עם עבודת ה' ומציגה את המדינה - שלעולם אינה אלא כלי ומכשיר ואמצעי הנדרש לסיפוק צרכים אנושיים - כערך עליון מבחינה דתית. הנימוקים "ההלכתיים" להחזקה בשטחים הם אף מגוחכים נוכח העובדה שמדינת ישראל אינה מכירה כלל בסמכותה של התורה ובחיוב לקיימה, ושרוב בני עמה של מדינה זו דחו ודוחים את התורה ומצוותיה, וצבאה של מדינה זו מכיר בזכותו של אדם, שהוא - מבחינת ההלכה – פושע-ישראל, מפר-ברית ומשומד-להכעיס, לפקד כרב-סרן או סגן-אלוף על חיילים יהודים.

כיבוש הארץ בידי צבא מדינת ישראל הוא הישג לאומי כביר ומרשים לכל יהודי, כדתי כחילוני, אם הוא בעל תודעה יהודית לאומית. אולם בעובדת הכיבוש כשלעצמה עדיין אין משום משמעות דתית. לא כל "שיבת-ציון" היא בגדר מיבצע דתי: יש גם שיבת-ציון בחינת "ותבואו ותטמאו את ארצי ונחלתי שמתם לתועבה". אין גם בהחזרת שלטון ישראלי על הר-הבית כעובדה-לעצמה משום משמעות דתית; יש גם שלטון ישראלי על הר-הבית (ועל הכותל המערבי) שהוא בחינת "ובני פריצי עמך יבואו בו וחיללוהו".

ריבונות יהודית על שטחי א"י כעובדה מדינית - שלטונית גרידא - לא זוהי "מסורת הדורות" שעליה מסתמכים חסידי "א"י השלמה", ולא בכך התבטאה "הזיקה ההיסטורית" של העם לארץ. "א"י השלמה", כפי שהיא מצטיירת בתודעתם של חסידיה "הדתיים" או הפסבדו-דתיים היום, אינה אלא האידיאל של זרם שליט בדור הזה; ואילו "הדורות", שעליהם מצביעים בטיעונים הדתיים-לאומיים, לא נתכוונו לחידוש הריבונות היהודית על א"י אלא בהקשר להחזרת עטרת היהדות התורה לישנה. "זיקה היסטורית" של עם ישראל לא"י לא היתה קיימת אלא בשילוב לזיקה לתורה.

א"י אינה ארץ-הקודש והר-הבית אינו מקום קדוש אלא מבחינת קיום המצוות המיוחדות הקשורות בארץ זו ובמקום זה (ר' משנ' כלים, פ"א, משנה ו' !); לא ניתנו המצוות לארץ ולהר משום שהללו "קדושים", אלא "קדושתם" באה מן המצוות. הרעיון שיש לארץ מסויימת או למקום מסויים "קדושה" מצד-עצמם הוא רעיון אלילי מובהק. צא וראה מה אמר ירמיהו הנביא על "קדושת" בית-המקדש, כאשר מפירי התורה והמצוות קראו לו בשם "היכל ה' ".

לאומנות ופאטריוטיזם כשלעצמם אינם ערכים דתיים. נביאי ישראל בתקופת בית ראשון וחכמי ישראל בתקופת בית שני - רובם היו "בוגדים" מבחינת מושגי הלאומנות והפאטריוטיזם החילוניים. הרבנים הטוענים היום להחזקה בשטחים "מנימוקים דתיים" אינם ממשיכי המסורת של אליהו הנביא אלא של 850 נביאי הבעל והאשרה "אוכלי שולחן איזבל"; לא ממשיכי המסורת של מיכיהו בן ימלה אלא של 400 נביאי אחאב.

כולנו מבינים את הזעקה הפורצת מפי רבים: "האם לחינם נפלו יקירי בנינו במלחמת ששת הימים? האם האדמה הרוויה דמם תחולל ע"י החזרתה לידי הגויים?" אולם לזועקים ייאמר: לגבי רוב המלחמות בהיסטוריה, ואף בהווה, ניתן לומר על הנופלים שיש טעם למותם, ויחד עם זה - שנפלו חינם. יש טעם למותם - אם נפלו בהגנתם על עמם וארצם; הם נפלו חינם - באשר לרוב אין מותם (ואפילו מתו תוך-כדי נצחון) פותר את בעיית הענין שלמענו לחמו ונפלו. אף אחינו ובנינו שנפלו במלחמת ששת הימים הצילו את המולדת מסכנה שריחפה עליה באותה שעה; אך נצחונם ומותם לא ביטלו, ואף לא החלישו, את הסיכון המתמיד לקיומה של מדינת ישראל, סיכון המוסיף להיות קיים ועומד, ללא קשר עם מה שייעשה או לא ייעשה בשטחים. ויש לחשוש, שאחרי חללי מלחמת ששת הימים עוד רבים עתידים ליפול בהגנה על המולדת

לחץ כאן כדי השב או העבר

13.48 GB‏ (%89) מתוך 15 GB נמצאים בשימוש

נהל

תנאים - פרטיות

פעילות אחרונה בחשבון: לפני 0 דקות

פרטים

תגובות  4  אהבו 

960
09/09/15

               ליעקב משנתו של הפרופסור  שצהל הוא יותר גרוע מהחיילים הגרמנים.

               וישראל צריכה ל...

               ליעקב משנתו של הפרופסור  שצהל הוא יותר גרוע מהחיילים הגרמנים.

               וישראל צריכה לתת בחינם תמורת פיסת ניר שנמו ניר לניגוב.

               כשניתן  לאויבנו שטח הוא יהפוך לחמסטן  ויותר גרוע.

               יו''ר הרשות הפלסטינית  הודיע שהסכמי אוסלו  התבטלו,

              זה אומר  שסתם עקרו ישוןבים  יהודיים והטרור ימשיך להיותנגד ישראל.

              איני מזדהה עם האשמותיו שרוצים שחילים יפלו  חללים .במלחמה ,

             לצערנו נפלו קרבנות  רבים בגלל טעויות במהלכי פוליטיקאים,

            ןסמוך על  בת בריתנו  ארצות הברית  או צרפת  שעזרו מאוחר או שהפסיקו

            לתמוך בנו  ותמכו גם בצד הערבי.

           המדיניות  של ארצות אלו  למכור נשק לצד החזק וגם לצד החלש יותר.

           לא להגיע להכרעה של אף צד ולהתפרנס מהמלחמה  במנכירת  נשק,

             זהו האינטרס הגלובאלי של מדינות אלו  וכעולם יודעים זאת.

            לו ישכילו להבין זאת אנשי הפלנטה הפוליטית מכל הקשת.

            לו ימצאו מכנה משותף עם כולם וגר זאב עם כבש וכ''ו  יוכלו לפעול 

           לשלום אמיתי תוך ותורים משני הצדדים ,מחוז פלסטיני  שיהיה גשר לשלום.

           עזה ,שכם וכייו  .

             

             

09/09/15

יעקב

הכתבה נכתבה שנה אחרי מלחמת ששת הימים, האיש היה גאון!!! אבל....היום להסתכל אחורה מה קרה לאחר שהחזרנו את סיני, מה קורה בסוריה בלבנון .....מפחיד!!! בגדול ....הבעיה לא רק שטחים, צריך לדבר , ...

יעקב

הכתבה נכתבה שנה אחרי מלחמת ששת הימים, האיש היה גאון!!! אבל....היום להסתכל אחורה מה קרה לאחר שהחזרנו את סיני, מה קורה בסוריה בלבנון .....מפחיד!!! בגדול ....הבעיה לא רק שטחים, צריך לדבר , למצוא פתרון יצירתי (ללא החזרת שטחים) , לתת לאבו מאזן ואנשיו תקווה.

 

לאריקו ידידי

אנו זוכרים לו את אימרותיו המרגיזות של ישעיהו ליבוביץ. הוא הטיף באש וגופרית.האם יש פ-תרון שניתן לישום? איני מאמין שימצא פתרון  כל עוד קימים גם אצלנו וגם אצל הערבים שני כוחות ...

לאריקו ידידי

אנו זוכרים לו את אימרותיו המרגיזות של ישעיהו ליבוביץ. הוא הטיף באש וגופרית.האם יש פ-תרון שניתן לישום? איני מאמין שימצא פתרון  כל עוד קימים גם אצלנו וגם אצל הערבים שני כוחות שפוכלים בעד ונגד.   אבו מאזן אינו מוכן להסכם כי ברור לו שהחמס לא יקבל אותו וכך הוא מקבל נקודות כאשר הוא פועל במוסדות האום  שם מוכנים לאמץ כל גחמה שלו.   אצלנו  גם ישנם שני זרמים. אלו המתנגדים לפינוי ישובים  ואלו שרוצים שלום גם במחיר החזרת ה...גולן.  אילו היינו מחזירים את הגולן הייתה  המלחמה של דעאש בתוכנו.  אז הנקודה הזו מעוררת מחשבות אצל קובעי המדיניות וחלק גדול בישוב לגבי פינוי ישובים וויתור על אזורי ביטחון. . קשה להאמין שנגיע בזמן הקרוב להסכמים.   יש גם תורה המסבירה את התנהלות המו"מ בחברה המוסלמית. כל סיכום שהגעת אליו הופך ל פתיחה של המו"מ. קראתי על כך כתבה  מעניינת המסבירה את הנושא.

אז שתהיה לך שנה טובה ומבורכת

לרחל

ליבוביץ לא  הכיר את הערבים כאשר שטף אותנו בנבואות הזעם.  הוא מדבר על פינוי שטחים  ללא הסכמים ולא חשוב מי יקבל אותם. זו שטות והניסיון המר עם פינוי השטחים בעוטף עזה מוכיח זא...

לרחל

ליבוביץ לא  הכיר את הערבים כאשר שטף אותנו בנבואות הזעם.  הוא מדבר על פינוי שטחים  ללא הסכמים ולא חשוב מי יקבל אותם. זו שטות והניסיון המר עם פינוי השטחים בעוטף עזה מוכיח זאת. החמס תפס את השטחים שפינינו והפך אותן לקן צרעות. . .  יכול להיות שהוא צודק כאשר הוא מדבר על הפרדתם של הערבים שיחיו במדינה נפרדת. בזמנו הייתה לכך משמעות גדולה כי הדמוגרפיה פעלה לטובת הערבים. מסתבר שהילודה בחברה הערבית ירדה פלאים ובמקביל עלתה הילודה במיגזר היהודי. .  אז פינוי ללא הסכמה הוא סיכון.  את זה ראינו בעזה. ואילו היינו מפנים את הגולן המלחמה של דעאש הייתה מתנלת בתוכנו. . . גישתו של פרופ' ליבוביץ הייתה מוטעת .  הוא לא בחן אותה בזוית הנכונה.  ישראל צודקת כאשר היא דורשת הסכמות על חילופי שטחים שישמשו כאיזורי ביטחון נגד תקיפות  מבחוץ.  יש לכך מישנה תוקף כעת כאשר דעאש נמצא על הגדרות ומאיים על מדינת ירדן ועל הגבול הארוך שלנו לאורך הירדן. בלי איזורי ביטחון שיאפשרו לצהל לשמור על הגבול הארוך של הירדן לא יהיה שלום. את זה ליבוביץ לא יכול היה לחזות אז . לחזות את התנועה  של דעאש  ששואף לכבוש את כל המזרח התיכון. . מפחיד? כן. אולם אנו חייב ים להיות חזקים  וחכמים.

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

אני כבר בן שבע עשרה וזה קרה היום וגם לפני 70 שנה
השבוע חגגתי ימי הולדת 17 לשלושה נכדים ביום שבת לנכדה והיום לנכד ונכדה תאומים. הסתכלתי עליהם גבוהים ויפים הנכד עבר את הגובה שלי באותו גיל 181 סמ המישפט "אני בן 17 " עורר בי זיכרונות הסתכלתי...
לקריאת הפוסט
מי הוא האיש שמצליח לרגש רבים ולגרום לנו לריגוש
המילים היוצאות מפיו הן נבואה וציווי לעולם להכיר בזכותנו להתקיים בארץ אבותינו. זה מה שעשה ביקור במישרפות של אושויץ ובירקנאו. שם ראה את הזוועות ואת תאור שיירות היהודים שנאספו מכל קצוות תבל והובלו...
לקריאת הפוסט
הנה קרב יום העצמאות ה70 לקום המדינה ולא נישכח את הנופלים
אמהות שאיבדו את בניהן במילחמות ישראל שילמו מחיר יקר והיו אמהות ששיכלו שניים מילדיהן. יוסי גמזו הטיב לתאר את השכול בשיר שכתב לכבודה של כלת פרס ישראל אם הבנים. ניזכור את הבנים שנפלו על הגנת...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה