מוטקה > בלוגים > הבלוג של חנה רודיטי > מה בעצם ה' רוצה מאתנו? מהי דמותו של אדם טוב?

מה בעצם ה' רוצה מאתנו? מהי דמותו של אדם טוב?

הרב יובל שרלו מביא נקודת מבט שונה על מהו "יהודי מאמין".תוך שימוש במקורות שונים הוא בונה את הטיעון ש"צדק" ו"חסד" הם התכונות העיקריות הנדרשות מאדם טוב וכי עלינו להפוך את סולם הערכים שהתרגלנו אליו.מובא לקראת עשרת ימי תשובה.
מה בעצם ה' רוצה מאתנו? מהי דמותו של אדם טוב?

 

סיכום הרצאה שניתנה על הרב יובל שרלו  16/9/15

בתחילת הרצאתו מביא הרב שרלו  חילופי דברים שהיו בין איוב ואליפז התימני

אליפז התימני טוען כלפי איוב (איוב כ"ב) שהוא לא שופט משפט צדק.

"לא מים עיף תשקה ומרעב תמנע לחם"  "אלמנות שלחת ריקם וזרעות יתומים

ידכא"  "על כן סביבותיך פחים ויבהלך פחד פתאום". (נתת מקום לאנשי הזרוע)

באיוב כ"ט אויוב עונה לו- בתחילה הוא מביע געגוע למעמדו הקודם "ראוני נערים ונחבאו וישישים קמו עמדו".....בהשך הוא לא מסכים עם אליפז התימני הוא אומר שהוא עזר לעניים , יתומים ואלמנות.

"כי אמלט עני משוע ויתום ןלא עוזר לו" "ברכת אבד עלי תבא ולב אלמנה ארנן"

" צדק לבשתי וילבשני כמעיל וצניף משפטי " " עיניים הייתי לעור ורגלים לפסח

אני"........

מה אנחנו רואים פה? שני אנשים שרואים את המציאות בצורה שונה.

הסיבות יכולות להיות שונות.....יכול להיות שאחד מהם משקר אבל יכול להיות גם כמו ב"ראשומון" שאנשים תופסים את המציאות בצורה שונה.

אבל אומר הרב שרלו – מה שמעניין אותי הוא לא השונה ביניהם אלא מה המשותף ביניהם. ומה המשותף שאנחנו יכולים למצוא כאן?

שימו לב שמדובר כאן על השאלה "מה צריך אדם מאמין לעשות?"  האם יש להם ויכוח על כשרות? לא! הרם יש להם ויכוח על תפילה? על צום? לא!

הם אמנם חלוקים בנקודת המבט שלהם אבל שניהם מדברים על אותו סולם

ערכים  . מדבור על יחס ליתום, לאלמנה, לעשיית חסד. לא מדובר כאן על מה שמשוייך לדעת בתחום האלוהי הנבואי---- מדובר כאן על דברים שצריכים להעשות בין בני אדם.

 

וממשיך הרב שרלו ונותן דוגמאות מזכריה ז' – התקופה היא כאשר עומד להבנות הבית השני והשאלה היא האם צריך להמשיך ולבכות ולצום על הבית הראשון.

וכך כתוב בזכריה "ויהי דבר ה' צבאות אלי לאמר....הצום צמתני אני? וכי תאכלו וכי תשתו הלוא אתם האוכלים ואתם השותים".....כלומר הרי אתם הם הצמים.

אבל מה שחשוב בא לאחר מכן "כה אמר ה' צבאות לאמר משפט אמת שפטו וחד ורחמים עזו איש את אחיו. ואלמנה ויתום גר ועני אל תעשקו ורעת איש אחיו אל-תחשבו בלבבכם"  אבל האנשים לא שמעו את הדברים "ויהי קצף גדול מאת ה' צבאות"

למעשה כאילו ה' אומר: אתם לא שואלים את השאלה הנכונה. השאלה היא לא אם לצום או לא- אלא- מהם הסיבות שהביאו לחורבן.

.......ה' אומר- אל תיראו.... אבל:

דברו אמת איש את-רעהו

אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם

ואי את רעת רעהו אל תחשבן בלבבכם

ושבעת שקר אל תאהבו כי את כל אלה אשר שנאתי נאם- ה'"

 

כלומר ה' לא עונה לגבי הצום על הבית הראשון ונותן לעומת זאת ציווים שהם החשובים באמת.

כאן מבדיל הרב שרלו בין המושגים "צדק" ו"חסד". "חסד" הוא מעשה של נתינה אלטרואיסטי- מרצונו החופשי של האדם.

"צדק" הוא יותר צדק משפטי ותלוי בכללים שניסחה החברה.

ועוד מביא הרב שרלו ביטויים מתוך ישעיהו נח (הפטרת יום הכיפורים)

שלפיהם הצום הוא משמעותי רק אם הוא בא עם מעשים טובים "ושלח רצוצים חפשיים" "פרס לרעב לחמך" "ועניים מרודים תביא בית" "אז תקרא וה' יענה.."

כלומר נשאלת השאלה- האם ביום כיפור אנחנו בוחנים את המאמין גם על פי קריטריונים אלו? לדעת הרב שרלו- ממש לא מספיק.

כיצד מתואר האדם המאמין? (תהילים ט"ו) "מזמור לדוד ה' מי יגור באהלך מי ישכן בהר קדשך – " הולך תמים ופעל צדק ודבר אמת בלבבו" " כספו לא נתן בנשך ושחד על נקי לא לקח"

ובתהילים כ"ד  "מי יעלה בהר ה' ומי יקום בהר קדשו- נקי כפיים ובר-לבב אשר לא נשא לשוא נפשי ולא  נשבע למרמה  "....

ומיכה(ג) מדבר על עשיית עוול תוך כדי בניית ירושלים "בנה ציון בדמים וירושלים בעולה" ראשיה בשחד ישפטו וכהניה במחיר יורו"......." לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבמה לבמות יער".

ומסכם הרב שרלו: כאשר אנחנו מסתכלים על דמות האדם המאמין הרי אנחנו רואים שסולם הערכים הראשון על פיו הוא נשפט הוא סולם של קריטריונים של "חסד" ו"צדק" ובעיקר התחשבות ביתום, באלמנה, בגר ובעני (היו חסרי קניין)

רק אחרי כך באים כל הקריטריונים של שמירת מצוות.

ולדעתו החברה הדתית והחברה בכלל לא מספיק נותנת דגש על נושא זה.

 

תגובות  3  אהבו 

823
17/09/15

אלוהים? הצחקתם  אותי?

זה אדם שישב במערות שלא ידע כלום מהחיים

הגיע למסקנה שכל הבריאה נעשתה על ידי אל?

ועובדה היו עמים שהאמינו באלילים ויש מאמינים בפרות ויש

...

אלוהים? הצחקתם  אותי?



זה אדם שישב במערות שלא ידע כלום מהחיים



הגיע למסקנה שכל הבריאה נעשתה על ידי אל?



ועובדה היו עמים שהאמינו באלילים ויש מאמינים בפרות ויש



בבודהה,, אלה אנשים נבערים שהפחד מהחיים ומאסונות הטבע,,



דמיינו לעצמם שיש כוח אלוהי שיכול לעזור להם?



והמציאות מאד מרה,הן כתוב במקורות "בכל דור ודור רוצים להשמידנו והקדוש ברוך הוא 



מצילנו מידם,,היכן הוא היה בשואה ולמה לא הציל אותנו מיידם המרשעת?



תפסיקו להאמין בשטויות ,תאמינו רק בעצמכם ובוא ואגלה לכם תגלית עולמית



החיים עלי אדמות וכל החי והצומח שצומחים מן האדמה זאת תוצאה של קרינת 



האדמה  מליבתו של כדור הארץ ראו את העצים הגדולים זה הסרטן של הכדור



החכם שלנו,,ושום מכונית או מטוס לי יזוזו ממקומם ללא אינרגיה



וכל החיים עלי אדמות זה מאנרגית השמש ומאימא אדמה



אנא מיכם תחכימו יש היום טכנולוגיה שמוכיחה  שכך הם פני הדברים,



שבהם אני דנתי,,ואל תמשיכו להיות פרמיטיבים@


אוהבת את הפוסט שלך ונהניתי ליקרוא אותו למרות שאני א-אמונית ואצלי במרכז עומד האדם ולא שום כוח-עליון. 

בימים אלה שהאתר בכלל והבלוגים בפרט מיתפקעים מהטפות ודרשות (?) זה שלך הוא שונה ואחר-גו...

אוהבת את הפוסט שלך ונהניתי ליקרוא אותו למרות שאני א-אמונית ואצלי במרכז עומד האדם ולא שום כוח-עליון. 

בימים אלה שהאתר בכלל והבלוגים בפרט מיתפקעים מהטפות ודרשות (?) זה שלך הוא שונה ואחר-גובה-עיניים. 

סבורה שהשימוש במילים גבוהות מרחיק ואינו מקרב. הייתי מחליפה את צדק וחסד למילים הגון והוגן. השפה היידיש הגדילה לעשות ויש לה מילה שמכילה את כל האישיות הראוייה(בעיניי ולטעמי) פירגון!

ככל שנרבה בפירגון חיינו יהיו טובים יותר ויפים יותר. חתימה מצויינת לך ולב״ב

לדודי2- --- תגובתך לא ברורה לי.

                 ראית את שם הנושא של הבלוג - למה  קראת אותו בכלל? זכותך המלאה שלא להאמין .אבל נושא הבלוג ...

לדודי2- --- תגובתך לא ברורה לי.



                 ראית את שם הנושא של הבלוג - למה  קראת אותו בכלל? זכותך המלאה שלא להאמין .אבל נושא הבלוג לא דן באמונה באלוהים.



לעמליה- תודה על דבריך. אני חושבת שהרב יובל שרלו התכוון  להגדרות שהוא הביא.  שהחברה תעשה משפט צדק לפי ערכיה ושאנשים ידגישו את התכונות של חמלה וחסדכתכונות של אדם  מאמין.



שתהיה לך שנה טובה



 


כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

PRIMARY DISC FAILED
Primary Disc Failed פתחתי את המחשב. רקע הפרחים שמופיע אצלי דרך קבע לא היה שם. רק מסך שחור וכמה פקודות של...
לקריאת הפוסט
"חומה ומגדל" מול הדרכון הזר
אתמול סיירתי בסביבת הגלבוע. יופי של איזור. פרחים ומים.בין השאר ביקרנו ב"חומה ומגדל". שחזור מלא של הקמת ישובי "חומה ומגדל". הסברים ומיצג אקטיבי. מרגש.לשמוע על סיפורם של המייסדים. בחורים ובחורות...
לקריאת הפוסט
מיון תמונות בקלות
בוקר טוב לכולם! אז רציתי לספר לכם שבימים האחרונים אני עסוקה במיון התמונות שיש לי על המחשב. קודם כל העברתי את מאות התמונות שיש לי על הסלולרי למחשב. עכשיו אני עובדת עם התוכנה של "גוגל תמונות"...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה