הגיגים של חסרי הגדרה

כ
הירהורים
כשאני חושב על הכתבות ואלפי המילים ששפכתי כאן נעבר אני תוהה היכן היו ממקמים אותי במפה הפוליטית של ימין ושמאל ואולי מרכז. ? תמיד ידעתי שאני אפוליטי.
בן גוריון היה הדמות הנערצת עלי . זכרתי את נאומו חוצב הלהבות כשהכריז קבל העולם על הקמת המדינה למרות שרבים בעולם וגם כאן ניסו להניאו מההכרזה. . זכרתי את האש שפרצה מפיו כשבא לנאום ביחידה שלנו. היום היינו מגדירים אותו כימין לאור התבטאויותיו השונות שבהן הביע דעה ניצית. וכולנו יודעים שהוא היה שמאל איש של מפלגת העבודה. אבל מה שחשוב היה שהוא דאג קודם כל למדינה ולבטחונה. אילו ביצים היו לו עם קומתו הנמוכה. דמות אחרת שבנושאי ביטחון היה הססן אולם בנא את כלכלת המדינה הלא הוא אשכול. הוא היסס וקשה היה לו להחליט אם כן או לא. מישהוא אחר החליט עבורו לצאת למילחמה של ששת הימים. "ההמתנה" לקבלת החלטה הייתה קשה . צבא שלם ישב וחיכה והתעשיה שותקה. . סלחנו לו על כך כי הקים מפעלים שהשפיעו על הצמיחה במשק. אז היה זה שמאל או ימין? הכוונה אילו היינו צריכים להגדיר אותו עכשיו? שמאל עם תעודה אולם איך מגדירים אדם שמחליט לצאת למלחמה? מילחמה לכיבוש למען הביטחון? . או אולי ניגע ברבין ז"ל . מלח הארץ. ישר הגון ו...שמאל בהגדרה. . אבל ביטחון המדינה היה בראש מעייניו. גם אם היה צריך לומר לא לפלסטינים.,גם אם לא ויתר למען השלום עימם. זה לא עשה אותו ימין. הביטחון היה בראש מעייניו. . ואם ניגע בגיבור שאנו חבים לו את הניצחון במלחמת יום כיפור. הלא הוא שרון גיבור ישראל ימין בהגדרה. נילחם על מנת לכבוש . נילחם על מנת להרוס את תשתית הטרור בלבנון. מנגד החליט על פינוי רצועת עזה. . הרס ישובים ואיפשר לערבים להקים שם קיני מחבלים. מעשה שאפשר להכניס אותו להגדרה של שמאל. . אז מי הוא האיש שמוגדר ימין גם אם הוא שמאל? ומה הוא שמאל? . שמאל בעיני ובעיני רבים ברשתות החברתיות הוא מי שמוכן לתת את המדינה על מגש במתנה. שמאל הוא כל מי שחושב שאנו עם כובש ולא עם שיושב כאן מפני שאין לו מקום אחר. אנו עם שיושב כאן כי זו מדינתו ואדמתו. עם שרוצה שלום על מנת שילדיו יוכלו לחיות בשלום עם ילדי השכנים בלי שישלפו סכין . עם שרוצה לשבת בביטחון ולא למצוא את עצמו נתון לסכנות שאותן חזו היזדים והנוצרים בעירק. כי מר ביטחון עזב אותם והבטיח שלא יאונה להם רע. אולם השוחטים הגיעו משום מקום כי הארץ הייתה פרוצה וניתן היה לטייל בה ולשחוט את הפתאים שהאמינו לפטרון שנטש אותם. אז אצלנו לא יהיו פטרונים לשלום. לא החמס ולא אנשיו של אבו מאזן יהיו הפטרונים שישמרו עלינו כפי שמציעים כמה הזויים שהם השמאל. למזלנו הם מועטים. . . וכשאני מנסה לסווג את הרצוג עם ליבני הימנית קיצונית לשעבר , קשה לי להגדיר אותם כשמאל. ואיניני חושש שהם ינווטו את המדינה ואת שיחות השלום וישבו על הכיסא המרופד
תמיד ניזכור את פרעות תרפ"ו פרעות שגרמו להפסקת חתונת הורי. על הסכין שריטש את ביטנו של סבי כי היה יהודי . עלמשפחת רעיתי שניצלה משחיטה בפרעות תרפו כי נוצריה אספה אותם לכנסיה. על החינוך שהיה מבוסס על ביטחון הן בהגנה והן בצבא. על לייבל ואליעזר שלא זכו לראות את הכרזת הקמת המדינה כי נפלו כשהיו בדרכם לעבות את הביטחון ,ילדים חברי ההגנה. על ידידיה שנפל עוד בטרום מדינה. על כל ילדי המילחמות שגדלו כאן במלחמה מתמשכת. ילדי המילחמות שחוו את הארועים ולחמו בכל המילחמות. איך אני אגדיר אותם ואני בתוכם כי גם אני ילד מילדי המילחמות. גם אני חוויתי את הדם שנישפך בהגנה על המדינה. . האם הילדים האלה שבגרו ועדיין חושבים שהביטחון הוא בראש מעיינם של המנהיגים הם ימין או שמאל במפה המוזרה הזו שניקראת מפה פוליטית.? יש רק מפה אחת חשובה. המפה המגדירה את ילדי המילחמות. הם לא ימין והם לא שמאל. הם מפת הביטחון של המדינה. ואני שמח שאני שם.
הייתי חייב להעלות את הנושא לאחר שבמספר מקרים הגיבו לרשומות שלי כימני קיצוני ואני לא. בכדורגל לא הייתי קיצוני ימני וגם לא קיצוני ששמאלי . תמניד הייתי החלוץ ששועט קדימה חחחח(זו לא בדיחה. כך זה היה . ואוי לו למי שניקלע באמצע מרוצתי.)
ליעקב,
אני הייתי ממקמת אותך כ"אוהב ארץישראל ובין אלה שנילחמו לביטחונה"(ביבשה,אך בעיקר בים)
לטובה.
תודה על ההגדרה . העלאתי את הנושא לאחר כמה תגובות שספגתי והם לא היו במקומם. . אז כן. אני שייך לילדי המילחמה . לאותם ילדים שהחל מצעדיהם הראשונים ספגו את הביטחון שמחויב המציאות. כשב...
לטובה.
תודה על ההגדרה . העלאתי את הנושא לאחר כמה תגובות שספגתי והם לא היו במקומם. . אז כן. אני שייך לילדי המילחמה . לאותם ילדים שהחל מצעדיהם הראשונים ספגו את הביטחון שמחויב המציאות. כשבבית דיברו על פרעות תרפו ועל היריות שירו לכיוון ביתנו מכיוון עבר הירקון. ידענו שצריך להישמר מהם. כשילד נעלם מהשכונה , חיפשנו בפרדסים בכפר סומייל כי שמענו סיפורים על חטיפות. כשאמי סיפרה לי כיצד דקרו את סבי ובני מעיו נישפכו כי היה יהודי. ידעתי שצריך להישמר מהם. הם היו בתודעה עוד לפני קום המדינה. חיינו עימם כשכנים אבל גם יהודי חברון חיו עם הערבים במשך עשרות שנים כמו אחים וביום בהיר קמו הערבים ואנסו ושחטו את היהודים. ידידי סלונים סיפר כיצד רצחו את הוריו וירו בו כשהיה תינוק. כדור בראש. הוא שרד את הפציעה. אולם משפתו נירצחה. . כל זה קרה כשחיינו יחד כשכנים במדינה שהבריטים שלטו בה. והארועים והסכנות שמצביעים על כך שאנו חייבים לשמור על עצמנו ,הם כה רבים שאסור לנו להתעלם מהם. בלי ביטחון אין שלום. זו אקסיומה שאסור לסטות ממנה.
ליעקב גרשון, צהרים טובים.
בכדי לעזור בקבלת החלטה מה אתה,
אני מצרף קטע מויקיפדיה המתאר את התכונות המשויכות הן לימין והן לשמאל.
"הבדלים בין השקפות ימניות להשקפות שמאלניות...
ליעקב גרשון, צהרים טובים.
בכדי לעזור בקבלת החלטה מה אתה,
אני מצרף קטע מויקיפדיה המתאר את התכונות המשויכות הן לימין והן לשמאל.
"הבדלים בין השקפות ימניות להשקפות שמאלניות
דת:
הימין בדרך כלל נוטה למסורתיות, כבוד לדת ואף לשמרנות דתית.
השמאל דוגל בחילוניות, בהפרדת הדת מהמדינה, בסובלנות דתית ולפעמים אפילו באתאיזם בוטה ומלחמה בדת (למשל, במשטרים הקומוניסטיים בברה"מ ובסין).
לאום:
הימין מייחס משמעות רבה ללאום ולמורשת הלאומית, ומתייחס אל הלאום כאל המסגרת המאחדת הגדולה ביותר. אי לכך, הימין נוטה להעדיף את בני לאומו על פני בני לאום אחר וטוען שמערכת של מדינות לאום בה כל לאום מסדר את ענייניו כראות עיניו ולא מפריע לאחר היא הפתרון האידיאלי.
השמאל דוגל בהומניזם כלל-אוניברסלי (קוסמופוליטיות) וגורס שהלאום זו לא עילה מוצקת להבחין בין בני אדם שונים. החזון של מהפכני השמאל הוא חברה ללא לאומים בהם אנשים מאוחדים מאחורי ערכי ההומניזם והסוציאליזם.
שימוש בכוח לפתרון סכסוכים בינלאומיים:
הימין הוא לרוב יותר נִצִי (מהמילה "נץ", עוף דורס המתקיים מציד בעלי חיים קטנים) ומאמין בחשיבות הכוח הצבאי כגורם חיוני לבטחון הלאומי. תנועות ימין בדרך כלל תומכות בפעולות צבאיות בעת הצורך ומאמינות במדיניות של תגובות קשות על תוקפנות מצד האויב.
השמאל הוא לרוב יותר יוני (מהמילה "יונה", העוף המסמל את השלום) ומאמין בהידברות ומשא ומתן כאמצעי הטוב ביותר לפתרון מחלוקות וסכסוכים. תנועות שמאל בדרך כלל מתנגדות לפעולות צבאיות ומאמינות במדיניות של איפוק ושימוש בכלים דיפלומטיים.
יחס לצבא:
הימין לרוב מתגאה בצבא ורואה בו כלי לחיזוק הלכידות הלאומית שמחשל את אזרחי האומה. הימין רואה בשירות בצבא ערך לאומי ומהלל את אלה המתגייסים לצבא ומשרתים בו. בימין הממסדי יש נטייה למיליטריזם.
השמאל לרוב מתנגד לצבא ורואה בו ארגון מדכא ואלים. בדרך כלל, תנועות השתמטות וסרבנות שירות מוצאן בשמאל. חלקן באות על רקע פציפיסטי וחלקן על רקע פוליטי של התנגדות למדיניות הממשלה.
כלכלה:
לרוב הימין דוגל בקפיטליזם כשיטה המוצלחת ביותר לפיתוח הכלכלה והחברה. הוא מאמין בליברליזם כלכלי (שוק חופשי) ויוזמה חופשית ככלי לפתח את המשק (אין זה נכון לגבי מפלגות דתיות).
השמאל דוגל בשוויוניות על חשבון היוזמה החופשית: משק ריכוזי, סוציאליזם וקומוניזם.
גישת ביניים היא מדינת רווחה שבה יש שוק חופשי, אך המדינה מסייעת לעניים ולאלה שלא שפר מזלם ולא הצליחו כלכלית.
סולידריות חברתית:
הימין מאמין בסולידריות חברתית על בסיס לאומי.
השמאל מאמין בסולידריות חברתית על בסיס כלכלי.
[עריכה]
ימין ושמאל בישראל
החלוקה בין ימין ושמאל בפוליטיקה הישראלית נעשית לפי הפרמטרים הבאים:
היחס לפלשתינאים: מפלגות השמאל תומכות בחתירה לפשרה עם הפלשתינאים, ואילו מפלגות הימין תומכות בקו נוקשה יותר הכולל פעולות צבאיות כנגד הטרור.
היחס להתנחלויות: הימין תומך בהשארת ההתנחלויות, המרכז תומך בהשארת גושי התנחלויות אך פינוי מאחזים והתנחלויות בודדות, ואילו השמאל תומך בפירוקן ובחזרה לקווי 1967.
בראש מחנה הימין בישראל עומד הליכוד (ובעבר תנועת החרות והמפלגה הליברלית), ובראש מחנה השמאל עומדת מפלגת העבודה לגלגוליה השונים. בעיני רבים מפלגות אלה נחשבות למפלגות מרכז, למרות שרק שינוי מגדירה את עצמה כמפלגת מרכז מובהקת."
המשך יום נעים ושקט.
שפה וניקוד לא תקניים
© כל הזכויות שמורות
אַל תִּשְׁאַל
אַל סָפֵק תַּטִּילְךָ
בְּדָבְּרָם יַעֲקֹב
יִשְׂרָאֵל ...
שפה וניקוד לא תקניים
© כל הזכויות שמורות
אַל תִּשְׁאַל
אַל סָפֵק תַּטִּילְךָ
בְּדָבְּרָם יַעֲקֹב
יִשְׂרָאֵל הֱיוֹתְךָ
יִשְׂרָאֵל
מִטְּרוֹם לֵידָתֵךְ
וְאַחַר לֶכְתְּךָ
תִּהְיֶה
הָאוֹמְרִים כִּיוּוּנְךָ
מְעִידִים עַל עַצְמָם
עַל קיצוֹן דַּעְתָּם
בְּאִי יְכוֹלְתָּם
אִי יְכוֹלֶת הֲרוֹס
שֶׁנִּדְמֵית עַל יָדָם
לִיכוֹלֶת בְּנִיָה
בְּאִי מַעַשָׂם
כְּוּוּנֵי אֲמִירָה הֵם
בְּלִי הַיּוֹם תַּשְׁלוּמָם
כְּשֶׁהֵם רַק בְּנֶגֶד
עַמָּם שֶׁהִינָּם
מוּדְּעֵי עִנְיָנָם בָּעַצְמָם
בַּאֲנִי כְּוּוּן כִּיסָם
בְּשֶׁקֶר מִילִּים
אֲשֶׁר יוֹשֶׁר חוֹשְׁבָם
יַעֲקֹב יִשְׂרָאֵל
תְּמִידוּתְךָ בִּכְבוֹדְךָ
אַרְצֵנוּ אוֹהֶבֶת
אוֹתְךָ בְּנִצְחָהּ
ליעקב גרשון היקר,
<span style=""background-color:rgb(255," 255,="" 255);="" color:rgb(47,="" 57,="" 60);="" font-si...
ליעקב גרשון היקר,
<span style=""background-color:rgb(255," 255,="" 255);="" color:rgb(47,="" 57,="" 60);="" font-size:12px"="">בארץ-ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל-אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי. .
זה הפתיח של מגילת העצמאות. היום ארץ ישראל זו מילת גנאי והיא מזוהה עם נוער הגבעות. ארץ ישראל היא מושג ימני. גם ישראל בגבולותיה הקיימים היא לרועץ ולצנינים בעייניי השמאל הקיצוני המבקש לצמצמה לממדים של בדיחה גיאוגראפית, כפי שהייתה לפני מלחמת ששת הימים, הכל למען השלום כביכול.
שלא תבין אותי לא נכון. אני לא שמאלני ולא ימני. אולי במקום טוב באמצע ארץ ישראל הטובה והפורחת שאני חי בה קרוב ל-84 שנה שבע מלחמות ושואף לשלום אמת ורוצה להאמין שאזכה לו עוד בימי חיי.
מאחל לך וליקיריך המשך שבוע טוב ובטוח
ב ה ו ק ר ה ,
ברוך
לשלמה ידידי
תודה על ההארה. אני מכיר את ההגדרות של הימין והשמאל אולם הן ניטשטשו והפכו למין עיסה שקשה היום להגדיר מי הוא ימין ומי הוא שמאל. . . התאור של השמאל שמצט...
לשלמה ידידי
תודה על ההארה. אני מכיר את ההגדרות של הימין והשמאל אולם הן ניטשטשו והפכו למין עיסה שקשה היום להגדיר מי הוא ימין ומי הוא שמאל. . . התאור של השמאל שמצטייר בעיני רבים הוא השמאל של שוברי שתיקה ושל כל האירגונים שדאגו ללהציד בפני השופט דולדסטיין את מערומיה של ישראל ,מיסמכים שהביאו להרשעתה בעיני העולם ולהגברת האנטישמיות. . גם בצלם הוא השמאל וניכלל בין האירגונים שפועלים נגד המדינה. לא יכולתי להגדיר את זה אחרת. איך הייתי מגדיר את ליבני ? זו אולי התשובה לשאלתי. ליבני הייתה ימין בהגדרות שהצגת למעלה. והייתי אומר אפילו שהייתה בין ראשי המחנה. .והיום כאשר היא נמצאת במחנה השמאל . כיצד היית מגדיר אותה. ליבני מייצגת אולי את הרוב בציבור שרוצה שלום אולם שלום שיהיה בו מרכיב הביטחון. היא לא שינתה את השקפתה במעבר מהמפלגה הימנית למפלגה השמאלית. האם היא נחשבת לשמאל או ימין במפה. לא זאת המוגדרת למעלה. . רבים בליכוד היו רוצים שלום שיהיה בו המרכיב של ביטחון. . מרכיב הביטחון הוא קריטי לגבינו . והוא שמביא אותנו להתנגד להסכמים עליהם מתעקשים הפלסטינים . אבו מאזן מתעקש מפני שהוא חושש להגיע להסכם שלום עם ישראל. הוא חושש שהחמס לא יקבל כל הסכם ולכן הוא נוהג בדרך חכמה מבחינתו. הוא פועל באו"ם להשגים והוא לא מסתכן עם החמס. והשאלה היא קריטית. האם השלום היום תוך הימור על העתיד הוא מהלך נכון? כולנו מכירים את האמינות של הערבים. כולנו יודעים שהם שואפים לזרוק אותנו לים. זה לא אולי. אלו הכוונות שלהם. חחחח לא התכוונתי לגלוש עד כאן. כולו רציתי לדעת מי הוא שמאל ומי הוא ימין והיכן אמקם את עצמי.
לעמיר
תודה על השיר היפה . הלואי ונגיע ליום שלא ניצטרך לדבר עוד על מילחמות . יום שבו נחיה בשלום וכל הנושאים שנצטרך לדון בהם יהיו על מזג האויר ,על ביצה שלא נולדה ועל השי...
לעמיר
תודה על השיר היפה . הלואי ונגיע ליום שלא ניצטרך לדבר עוד על מילחמות . יום שבו נחיה בשלום וכל הנושאים שנצטרך לדון בהם יהיו על מזג האויר ,על ביצה שלא נולדה ועל השירים שיעלו כאן המשוררים. חחחח .אז לא תהיה משמעות לשאלה של ימין ושמאל. ושוב תודה על השיר.
לברוך לוי סגל
ההגדרה שלך מתאימה להגדרה שלי. אנחנו לא ימין ולא שמאל בהגדרות המפה הפוליטית שאולי היו מתאימות לימים שלפני כמה עשורים. היום השתנו הדעות , השתנתה גם המטרה. הרוב רוצים ש...
לברוך לוי סגל
ההגדרה שלך מתאימה להגדרה שלי. אנחנו לא ימין ולא שמאל בהגדרות המפה הפוליטית שאולי היו מתאימות לימים שלפני כמה עשורים. היום השתנו הדעות , השתנתה גם המטרה. הרוב רוצים שלום עם שכנינו. לא עו אף שעל. אבל עמידה על עקרונות הקשורים לביטחון. ומכאן צריכה להשתנות ההגדרה של מי הוא ימין ומי הוא שמאל. . . לחמנו את כל מלחמות ישראל ולכן מגיע לנו להיות שותפים בקביעת גורלה. .גורל ישראל תלוי בביטחונה ועל כך צריך להתעקש. זה כבר לא אף שעל שישראל הצהירה שיהיו חילופי שטחים. אבו מאזן מתנגד כי כך הוא יכול לדחות את הסכמי השלום ולהטיל את האשם על ישראל. . החמס מחכה לאבו מאזן בפינה.
ליעקב נראה שנשארת חלוץ מרכזי אוהב ארץ ישראל ואנשיה,
איש שתרם מחלקו לבטחונה והגנתה של ארצו ועשה זאת בכל &n...
ליעקב נראה שנשארת חלוץ מרכזי אוהב ארץ ישראל ואנשיה,
איש שתרם מחלקו לבטחונה והגנתה של ארצו ועשה זאת בכל אהבתו.
לאריקו
אכן הייתי חלוץ מרכזי כשהיינו צעירים. בגרנו אולם הרוח נישארה מעירה.
תודה על התגובה החמה