1431אסתרית בלצן-בטהובן
1431 אסתרית בלצן-בטהובן
צילומים-אלי ליאון
אתמול שמעתי קונצרט חגיגי לרגל 25 שנה מקיום הסידרה המעולה בהנחיית ובעריכת אסתרית בלצן בשם"קלאסיקה במימד אישי".
הפעם לרגל האירוע הקונצרט ניתן במתכונת קצת שונה מהרגיל.
השתתפה בקונצרט כאורחת תזמורת הסינפונייטה באר שבע בהרכבה המלא בניצוחו של דורון סלומון.
בחלק הראשון שמענו את הקונצ'רטו מס 5- הקיסר בשלמותו ללא כל הפסקה או דיבור ולאחריו הרצאה מאלפת וממצא עם הדגמות מוסיקליות רבות והשמעת קטעים מיצירות אחרות של בטהובן שהדגימו את הנאמר על ידי ד"ר אסתרית בלצן.
היה זה ביצוע מבריק של הקונצ'רטו.אסתרית ניגנה בקצב מוגבר,בוירטואוזיות רבה, בכוחנות ואינטרפרטציה יפה מאוד אישית ומעולה.
הקונצ'רטו התחיל כמארש בעוצמה וכח ולאחר הסערה בפרק הראשון היתה איטיות ושקט יחסי בפרק השני.
התזמורת היתה מלווה נאמנה בנגינה יפה.
לאחר השמעת הקונצ'רטו ,נרגשת לאור חצי היובל וההתמדה לאורך 25 שנה, כאשר היא היתה הראשונה שהתחילה במתכונת של קונצרטים המשלבים נגינה של מוסיקה קלאסית עם מלל והסברים .
מתכונת שאז אף אחד לא האמין שתצליח אך ההתמדה של ד"ר אסתרית בלצן השתלמה והראיה הגענו לשנה ה25 ולמספר רב ביותר של קונצרטים.
ההרצאה שערכה יותר משעה היתה עבודת מחקר בזעיר אנפין של בלצן אשר ניתחה בה את החלקים השונים של היצירה, מה היתה הכוונה של בטהובן בקטעים השונים,מה רצה להגיד בצלילים, מה הניע אותו לכך ,מי היה הקיסר ומדוע הקונצ'רטו נקרא כך ומי נתן את השם.דבר אחד בטוח זה לא היה בטהובן.
מההרצאה שכאמור היתה עבודת מחקר יסודית ,התברר לשומעים שבעצם היו שני קיסרים.האחד נפוליאון שבטהובן העריץ בהתחלה וקיסר שני בעצם ארכידוכס- רודולף-בן של קיסר שלא היה כשיר להיות קיסר לו בטהובן הקדיש את היצירה ביחד עם עוד 13 יצירות שונות אחרות וסה"כ 14 יצירות.
הקונצ'רטו מסתובב בין הקיסר הלוחם-נפוליאון לבין הקיסר החולה אוהב המוסיקה-רודולף.
למי שאין כח יש רוח-אהבה למוסיקה שתגאל את העולם.המוסיקה שבקונצ'רטו עוברת כך מקיסר לקיסר.
ההרצאה היתה מקסימה מלאת נתונים, ידע על הקונצ'רטו ועל האלמנטים שבו.
הקונצ'רטו שנוגן על ידי בלצן בוצע בצורה נהדרת ולאחריו ההרצאה המלומדת והמלמדת שהסבירה בפרטי פרטים את אופיו וחייו של בטהובן
ושממנה אפשר היה להשיג הרבה על חייו ,התנהגותו,יחסו אל בני האדם האחרים,אל האצולה ופשוטי העם.
נתוח הקונצ'רטו הבהיר מה הוא מיצג, מה המאורעות שהשפיעו על כתיבתו,מי הם הקיסרים ומתאר את האצולה הבורחת כדי להנצל.
פרט מענין הוא שהסולן והתזמורת לא מנגנים רוב הזמן ביחד אלא כל אחד לחוד בתורו. הם כאילו בריב.רק במקום אחד במנגינה שלווה הם ביחד בלי "לריב" ונמצאים באותו לבל.
ואז לקראת הסוף מגיעה מנגינת הבשורה, כולה ריקוד ושמחה.השמחה העמוקה לחיים עצמם.לבטהובן היתה מחויבות לשמחה.
לא כולם יודעים שהוא ניסה להתאבד אך לא עשה כן.הקצב במוסיקה היא השמחה האמיתית.בטהובן ידע לאחד את הרגשות שלו עם טימפני ופסנתר שמסיימים את הקונצ'רטו בשמחה ותקוה.
ההרצאה במידה ותורחב ותצא לאור כספר אפשר לראותה כעבודת מחקר יסודית על הקונצ'רטו ועל בטהובן כאדם.
קונצ'רטו זה שאינו יורד מהבמות כבר יותר מ200 שנה וזוכה להצלחה כבירה בקהל ראוי לכך.
אסתרית בלצן כבר עשתה דבר דומה עם ההמנון הלאומי"התקוה"ומאוד רצוי שתעשה כך גם עם קונצ'רטו זה.
בקונצ'רטו יש לנו שלושה אקורדים.לא לחינם בטהובן בחר את המספר 3 כי מספר זה הוא ערך שהתחיל ביהדות,נמשך בנצרות שהפכו אותו לשילוש הקדוש,הצרפתים במההפכה הצרפתית השתמשו בו כסמל בשלוש מילים ונפוליאון בחר בשלושה צבעים בדגל הצרפתי.
בהמשך הזמן שלושת האקורדים שבקונצ'רטו התקצרו.היתה מלחמה שאין בה זמן רב והם הופכו לשלוש דפיקות קצרות ואחד אק ארוך.כך מתחילה הסימפוניה החמישית המפורסמת.
בתום ההפסקה נוגנה הסימפוניה מס 7 בשלמותה ללא נוכחות בלצן על הבמה וללא כל מלל.
דורון סלומון ניצח על התזמורת לאורך כל הקונצרט באלגנטיות, ללא ראותנות, בהקפדה מדוקדקת וסימנים ברורים לנגנים.
קונצרט זה בסדרה יבוצע 11 פעם בתא,חיפה וירושלים משך חודש נובמבר.
הקונצרט הבא שיתחיל ב8 לינואר2016 ועד 22 בו, יהיה על הנושא "הצרפתי והספרדי" ואורחת התכנית תיהיה זמרת האופרה הישראלית הילה בג'יו והשחקן -זמר עימנואל חנון.
לראות או לא לראות :כל קונצרט בסידרה הנו חוויה שאסור להחמיץ.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 20/11/2015 10:16
ליאון אלי
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
03-6856786
054-249-3488
עתונאי-מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תא
ותא המבקרים שלידה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה