דויד המלך כאישיות בלתי מוסרית

דוד המלך הוא הדמות הכי בלתי מוסרית בתנ"ך
(תגובה לדיאלוג של טובה פריש ואירית בפייסבוק)
דוד בתחילת דרכו לאחר בריחתו מחצר שאול, חי כראש כנופיית שודדים. כאשר בעל אחוזה, נבל הכרמלי, מסרב לתת לו דמי חסות הוא לוקח את כל אנשיו ועולה על אחוזת נבל, כדי להרוג אותו ואת כל בני ביתו. למזלו אשת נבל מונעת ממנו לבצע את זממו.
דוד בוגד בעמו, כאשר הוא מצטרף לפלישתים במלחמתם בממלכת ישראל, בימיו האחרונים של שאול, במערכה על הגלבוע. כתוצאה ממערכה זו ממלכת ישראל מאבדת את עצמאותה.
דוד שותף בעקיפין לרציחת אבנר בן-נר, בנו של שאול, ובנים אחרים של שאול (שבעת בני רצפה בת- איה)
דוד מתנהג באופן מחפיר כלפי מיכל אשתו הראשונה.
דוד נואף עם אשת אחד מקציניו הבכירים, בזמן שהלה בשדה הקרב.
דוד יוזם את מותו בשדה הקרב, ע"י הוראה ישירה ליואב.
דוד מתגלה כאב גרוע וכאדם שאינו מסוגל לעמוד בראש מערכת המשפט, כאשר הוא אינו מעניש את אמנון בנו, לאחר שהלה אנס את בתו של דוד.
דוד מתגלה שוב כאב גרוע כאשר הוא אינו מסוגל לרסן את יצרי השלטון שלאבשלום בנו, וממיט בכך אסון על הממלכה.
במאבק על הירושה בין אדוניהו ושלמה דוד שוב מתגלה באימפוטנטיות שלו. הוא אינו מסוגל להחליט מי יהיה היורש.
לאחר ששלמה הומלך דוד נותן לו הוראה/צוואה מזוויעה – לחסל את האיש שעזר לו כל ימיו – יואב בן צרויה, דודו של דוד ושר צבאו עשרות שנים.
נכון, היו לדוד גם זכויות, הוא הגדיל את שטחי הממלכה, אבל במלחמותיו הוא היה אכזרי באופן מעורר חלחלה: הוא השמיד עיר שלכד לפניו ועינה תושביה
"וְאֶת־הָעָ֨ם אֲשֶׁר־בָּ֜הּ הוֹצִ֗יא וַיָּ֣שֶׂם בַּ֠מְּגֵרָה וּבַחֲרִצֵ֨י הַבַּרְזֶ֜ל וּֽבְמַגְזְרֹ֣ת הַבַּרְזֶ֗ל וְהֶעֱבִ֤יר אוֹתָם֙ במלכן בַּמַּלְבֵּ֔ן וְכֵ֣ן יַעֲשֶׂ֔ה לְכֹ֖ל עָרֵ֣י בְנֵֽי־עַמּ֑וֹן וַיָּ֧שָׁב דָּוִ֛ד וְכָל־הָעָ֖ם יְרוּשָׁלִָֽם: (שמואל ב פרק יב ). בארץ אדום הוא הרג את כל הגברים, ואפילו על מואב, שנתנה לו ולהוריו מקלט בימי בריחתו משאול, לא חס והשמיד את אנשיה בצורה מזעזעת:
"וַֽיְהִי֙ אַֽחֲרֵי־כֵ֔ן וַיַּ֥ךְ דָּוִ֛ד אֶת־פְּלִשְׁתִּ֖ים וַיַּכְנִיעֵ֑ם וַיִּקַּ֥ח דָּוִ֛ד אֶת־מֶ֥תֶג הָאַמָּ֖ה מִיַּ֥ד פְּלִשְׁתִּֽים:
(ב) וַיַּ֣ךְ אֶת־מוֹאָ֗ב וַֽיְמַדְּדֵ֤ם בַּחֶ֙בֶל֙ הַשְׁכֵּ֣ב אוֹתָ֣ם אַ֔רְצָה וַיְמַדֵּ֤ד שְׁנֵֽי־חֲבָלִים֙ לְהָמִ֔ית וּמְלֹ֥א הַחֶ֖בֶל לְהַחֲי֑וֹת וַתְּהִ֤י מוֹאָב֙ לְדָוִ֔ד לַעֲבָדִ֖ים נֹשְׂאֵ֥י מִנְחָֽה". (שמואל ב פרק ח).
דויד המלך כאשיות בלתי מוסרית
קיראו את שכתבתי בפייסבוק ,בטעות. התכוונתי לתגובה פה באתר
היי שירה/נירה (לא ברור) מור,
מאד שמחתי שעוד מישהו רואה את דוד באור שאני רואה אותו. אבל אני חושב שמאד תלוי איך מלמדים את דמותו. אם מייפים אותה בעזרת מדרשי חז"ל, זה פסול. אם מלמדי...
היי שירה/נירה (לא ברור) מור,
מאד שמחתי שעוד מישהו רואה את דוד באור שאני רואה אותו. אבל אני חושב שמאד תלוי איך מלמדים את דמותו. אם מייפים אותה בעזרת מדרשי חז"ל, זה פסול. אם מלמדים אותה מתוך גינוי דרכו זה טוב וראוי. אינני מסכים לקביעתך "שזו המורשת שלנו". המקרא מגנה מפורשות את מה שהוא עשה עם אוריה ובת שבע. נתן מנבא לו שכל האסונות שיקרו לו, יקרו לו בגלל מה שהוא עשה:
מַדּ֜וּעַ בָּזִ֣יתָ אֶת־דְּבַ֣ר יְקֹוָ֗ק לַעֲשׂ֣וֹת הָרַע֘ בעינו בְּעֵינַי֒ אֵ֣ת אוּרִיָּ֤ה הַֽחִתִּי֙ הִכִּ֣יתָ בַחֶ֔רֶב וְאֶ֨ת־ אִשְׁתּ֔וֹ לָקַ֥חְתָּ לְּךָ֖ לְאִשָּׁ֑ה וְאֹת֣וֹ הָרַ֔גְתָּ בְּחֶ֖רֶב בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן:
(י) וְעַתָּ֗ה לֹא־תָס֥וּר חֶ֛רֶב מִבֵּיתְךָ֖ עַד־עוֹלָ֑ם עֵ֚קֶב כִּ֣י בְזִתָ֔נִי וַתִּקַּ֗ח אֶת־אֵ֙שֶׁת֙ אוּרִיָּ֣ה הַחִתִּ֔י לִהְי֥וֹת לְךָ֖ לְאִשָּֽׁה: ס
(יא) כֹּ֣ה׀ אָמַ֣ר יְקֹוָ֗ק הִנְנִי֩ מֵקִ֨ים עָלֶ֤יךָ רָעָה֙ מִבֵּיתֶ֔ךָ וְלָקַחְתִּ֤י אֶת־נָשֶׁ֙יךָ֙ לְעֵינֶ֔יךָ וְנָתַתִּ֖י לְרֵעֶ֑יךָ וְשָׁכַב֙ עִם־נָשֶׁ֔יךָ לְעֵינֵ֖י הַשֶּׁ֥מֶשׁ הַזֹּֽאת:
(יב) כִּ֥י אַתָּ֖ה עָשִׂ֣יתָ בַסָּ֑תֶר וַאֲנִ֗י אֶעֱשֶׂה֙ אֶת־הַדָּבָ֣ר הַזֶּ֔ה נֶ֥גֶד כָּל־יִשְׂרָאֵ֖ל וְנֶ֥גֶד הַשָּֽׁמֶשׁ: (שמואל ב פרק יב). "
לאיתן,
אני מסכימה עם הניתוח שלך את מעשיו של דוד.רק אני שואלת את עצמי אם במאה ה21 יש לנו זכות לשפוט את מוסריותו של דוד (כניראה המאה ה10 לפני הספירה)על פי קנה המדה המוסרי(המוסרי...
לאיתן,
אני מסכימה עם הניתוח שלך את מעשיו של דוד.רק אני שואלת את עצמי אם במאה ה21 יש לנו זכות לשפוט את מוסריותו של דוד (כניראה המאה ה10 לפני הספירה)על פי קנה המדה המוסרי(המוסרי??)כיום,כלומר של המאה ה21.
לפי זה עלינו לשפוט גם את משה שהוציא להורג זקן שהלך לקושש עצים בשבת.האם זה ניקרא אצלנו משפט צדק.ועל זה שבני ישראל "גידלו"עבדים וכשעבד מסכן רצה להישאר אצל אדונו,היו עושים לו חור באזן עם מרצע?זה מוסרי כיום?
האמת תאמר,וכאן אני עונה לי במקומו של איתן,שמעשה בת שבע לא היה מוסרי לפי קנה המדה של אותם הימים וההוכחה שנתן הנביא מגיע להוכיח את דוד על מעשה זה.לעומת זאת אין מוכיחים אותו על השאר.
כנראה שדוד משמש דוגמא, בכמה וכמה דברים, למנהיגינו בימים אלו.........(אולי?!?!!),
יום טוב מעליזה
...כנראה שדוד משמש דוגמא, בכמה וכמה דברים, למנהיגינו בימים אלו.........(אולי?!?!!),
יום טוב מעליזה
דוד המלך הזה ---איך המורה לא שלחה אותו לקבל רטלין --עוד פאשלה של מערכת החינוך --מי היה אז השר -האחראי ??מי היה המפכל --??
לאיתן, המורשת,לצערי, נדבקה גם באולמרט ובמנהיגי שוחד מושחתים אחרים בימינו, אי אפשר להתעלם מזה, גם אם לא רק זו המורשת ולא כולם כאלו. אבל יש ויש כמותו רבים היום, נסתכל סביבינו ונראה, אין יותר מנ...
לאיתן, המורשת,לצערי, נדבקה גם באולמרט ובמנהיגי שוחד מושחתים אחרים בימינו, אי אפשר להתעלם מזה, גם אם לא רק זו המורשת ולא כולם כאלו. אבל יש ויש כמותו רבים היום, נסתכל סביבינו ונראה, אין יותר מנהיגים עם יושרה ומוסר היום.וחבל
היי טובה,
תודה על תגובתך. את מעלה בעיה קשה: האם ניתן לשפוט את התנהגותם של גיבורי התנ"ך לפי אמות המידה של דורנו, ולא רק לפי אמות המידה של דורם, ואת נותנת תשובה מנומקת היטב.
...
היי טובה,
תודה על תגובתך. את מעלה בעיה קשה: האם ניתן לשפוט את התנהגותם של גיבורי התנ"ך לפי אמות המידה של דורנו, ולא רק לפי אמות המידה של דורם, ואת נותנת תשובה מנומקת היטב.
אני מסכים איתך ולא מסכים. נכון שלא נגנה דמות מקראית על-כך שהחזיקה בעבדים. אך גם המקרא טורח להעמיד אותנו על החוקים המגינים על העבד. נכון שלא נגנה את כובשי המלוכה בממלכת ישראל שהשמידו את בית המלוכה הקודם, אם כי גם המקרא אינו מתלהב מתהליך ההשמדה של יהוא או אבימלך בן גדעון.
מצד שני פרשני כל תקופה קבעו את עמדתם כלפי אותם גיבורים לפי הערכים שנהגו בדורם, ופעמים רבות כנגד הערכים של המספר המקראי. קריאה משמעותית במקרא לאיש דורנו מוכרחה להעשות גם מתוך ערכיו שלו. פעמים רבות אנו חוזרים למסרים של מחבר המקרא מבעד למסך הפרשנות של חז"ל ופרשני ימי הביניים. כך הוא מקרה של יעקב ועשיו.
אם כבר מדברים, אז אולי אעלה בבלוג שלי סיפור שהעליתי בעבר: "עבד עברי" שבו אני מעלה צדדים שהמחבר המקראי לא היה רגיש אליהם. קריאה מהנה.
איתן
יי נירה,
תודה על תרומתך לדיון. ראשית אינני מסכים לקביעתך כי אין יותר מנהיגים עם יושרה היום. יש מנהיגים כאלה, למשל דב חנין, שלי יחמוביץ, ועוד רבים.
השאלה שעולה מתגובתך האם אותם מ...
יי נירה,
תודה על תרומתך לדיון. ראשית אינני מסכים לקביעתך כי אין יותר מנהיגים עם יושרה היום. יש מנהיגים כאלה, למשל דב חנין, שלי יחמוביץ, ועוד רבים.
השאלה שעולה מתגובתך האם אותם מנהיגים מושחתים שהזכרת הושפעו מדמותו ומורשתו של דויד? אני מטיל בכך ספק. הרי המקרא שכולנו לומדים בנעורינו מגנה את פשעו המרכזי - פרשת בת שבע ורצח אוריה. האסונות שבאו עליו אח"כ מוצגים כתוצאה ישירה של פשעו זה. רק לאחר המקרא הפכו את דויד לדמות נערצת שממנה יצא המשיח.
אפשר לשאול האם במדינתנו כתוצאה מ"המורשת" הדוידית יש יותר מושחתים ממדינות אחרות? לדעתי לא. ההסבר שלי לתופעה הדוידית שאנשים שעולים לגדולה שצוברים הרבה כוח מתחילים לחשוב שהכל מותר להם. ראי מקרה קלינטון למשל. בארץ מה שמקל עליהם היא העובדה שהשחיתות פשתה בהרבה מערכות שלטוניות.
ערב טוב
מאיתן