מוטקה > בלוגים > הבלוג של לאבת16 > על הפער בין אשכנזים למזרחיים

על הפער בין אשכנזים למזרחיים

בעקבות המשדר של אמנון לוי על ה"שד העדתי" - נקודת מבט אישית וקצת פרובוקטיבית
על הפער בין אשכנזים למזרחיים

טוב, קודם כל גילוי נאות - אני אשכנזיה, גרה בשכונה של מזרחיים, הולכת לעיתים לבית כנסת ספרדי, ומימי לא הבעתי דעה נגד עדה מסויימת.  

אני יודעת היטב את כל הסיפור של עליית עולי המזרח ואת האפליה ממנה סבלו. - הייתי במרוקו - ונפעמתי לראות ולהבין את התרבות שהיתה שם. אם היה אפשר מבחינה בטחונית, הייתי ממליצה להביא בני נוער למרוקו כפי ששולחים בני נוער למסע לפולין (ואני לא משווה מבחינת התוכן). הייתי משלבת בתוכנית הלימודים את ההיסטוריה של יוצאי ארצות המזרח.

 אבל- אני מרגישה שיותר ויותר אלו שתי תרבויות שלא מתחברות . בילוי הפנאי של שתי התרבויות האלו הולך ומתרחק - נכון, יש סדר פסח, יש יום העצמאות, יש מנגלים שמשותפים לכולם. אבל אם תחשבו על פעילויות פנאי שמשלמים עבורן הרי כאן קיים הפיצול. מעט מזרחיים ישלמו על הרצאות של ידע כללי (הייתי היום בהרצאה כזו- על 100 אשכנזים היו 3 מזרחיים.) יותר מזרחיים יפליגו על אניות פאר עם בילוי של זמרים מזרחיים. אנשי שתי תרבויות משנה אלו אוהבים לטייל בארץ אבל יותר אשכנזים יערכו טיול מודרך עם הסבר לילדים. למוזיאונים הגדולים כמעט לא יגיעו יוצאי עדות המזרח. הם יגיעו אם זה טיול מאורגן מטעם מקום העבודה או הרשות. אילת וטורקיה יהוו בילוי קודם יותר למזרחיים- בירות אירופה- לאשכנזים. (כמובן שמדובר על מגמה כללית ולא על יחידים) ולמה זה חשוב? הטענה שלי היא שיוצאי עדות המזרח ( ושוב- אני לא מכלילה- לא כולם) מאד מעונינים שילדיהם ילמדו ויגיעו למקצוע הדורש רמה גבוהה של השכלה- אבל מה? הם לא משמשים כמודל!!! הילדים לא רואים את הוריהם לומדים!! וכשאני אומרת לומדים אני מתכוונת לכל דבר. הייתי רוצה לראות יותר מבני עדות המזרח הבוגרים לומדים אנגלית בקורסים שונים או יישומי מחשב שאי אפשר היום בלעדיהם, גם קורסים מקצועיים הם לימוד. כן- גם לימוד תורה הוא בהחלט דוגמא אך לצערי אותם יוצאי עדות המזרח המסורתיים כבר לא לומדים כל יום דף גמרא כפי שעשו אבותיהם. חשבתי על כך כשצפיתי בתוכנית של אייל גולן- בחרתי בך- אהבתי את התוכנית בה הוא בוחר את הזמרים העתידיים של הזמר המזרחי.אבל המועמדים - כמעט שלא היה בהם בוגר תיכון אחד. כן כולם אוהבים מוזיקה- אבל מה הם עשו בשביל להתקדם בתחום? האם הם יודעים לנגן על כלי?האם לקחו כמה שעורים של פיתוח קול? האם יוכלו לשיר בסולם אחר אם יבקשו אותם?

 כן, אני יודעת מה תהיה התגובה- "כולם הגיעו ממשפחות מסכנות" האמנם? אתמול צפיתי בטלוויזיה בתוכנית של הסופר בניה סרי שסיפר על משפחתו. .ילד שאביו נרצח בעודו ילד, קושי כלכלי ויחד עם זאת יכולת תאור שפתית לא רגילה שהתפתחה בבית ובשכונה שפיתחו יכולת זו. ולכן- אני מתנגדת לכל אותם גורמים כמו "הקשת המזרחית" או פרופ` יהודה שנהב או אחרים שעדיין מדברים על אשמת המדינה בפער שנוצר בתחום ההשכלה.

יש חוקר ידוע שטבע את המושג "הון תרבותי" - זה מושג מאד מרכזי בסוציולוגיה והוא מדבר על כך שמה שקובע את הצלחת הילד בעתיד הוא לא רק הידע שיצבור בבית הספר אלא הידע, ההתנסויות, המנהגים שאתם הוא בא מהבית.

היום כל אמא ואבא  מסוגלים לקרוא לילדים שלהם ספר לפני השינה כשהם בני שלוש. אבל אם הם לא יעשו זאת הילד יגיע לבית הספר עם פער שפתי.

ואם בימים אלו שלפני בית הספר הילד עוד לא מוכן עם מחברת עטופה עם פתקית עליה -(וזאת יכולה להיות המחברת הכי זולה בלי "קיט" וקשקושים שמייקרים את המחברת) אז הילד לא יתפוס שזה חובה לשמור על סדר במחברות ולעשות מערכת כל יום. הילדים לא מסוגלים ללמוד זאת לבד. הם צריכים הורים שיהיו לידם בכל הימים הראשונים של בית הספר- ולא מדובר כאן על כסף - אלא על למידה פשוטה ושיתוף הילד בשיטות התארגנות.

נחזור לפערים.....

 נכון, יש מקומות בפריפריה שהפער הוא תוצאה של שגיאות שנעשו במיוחד בערי הפיתוח אליהן שלחו אוכלוסייה מוחלשת מארצות המזרח

.יחד עם זאת אנ יודעת שמשרד החינוך השקיע תקציבי ענק על מנת לקדם את בתי הספר בקרית שמונה, בקרית מלאכי,בדימונה, בבאר שבע, בטבריה.

תלמיידים טובים יכלו לצאת לפנימיות לקידום החינוך כמו בויאר בירושלים או בשטיינברג בכפר-סבא כאשר הבעייה שנוצרה עם תלמידים אלו- שהם לא חזרו לעיירות מהן באו ולא חיזקו אותן.

אבל מה קורה היום?

 נכון, עדיין יש בארץ דגש יותר נרחב על התרבות המערבית מאשר על התרבות המזרחית. אבל לדעתי, יותר מדי מבני עדות המזרח מאשימים את הממשלה או את החברה בהזנחה בעוד שעליהם להסתכל פנימה- לחשוב מה עליהם לעשות על מנת לסגור את פער ההשכלה. ילדים לומדים על ידי תהליכים של חיקוי והזדהות. אם לא יהיה את מה לחקות אם לא יהיה עם מה להזדהות- לא יהיה שינוי. באחד מהימים הייתי ביום עיון אקדמי על יהודי תימן. היו יוצאי תימן שדיברו על המסורת, על השינויים בתרבות, כל תרבות חומרית. אבל מתוך הקהל שהיה באולם היה רק תימני אחד. ואני שניסיתי להביא כמה משכני התימנים לאותו אולם- נכשלתי. אוניברסיטה- הם אמרו. זה לא בשבילנו. וכאן אולי הכשלון של הגורמים המוסדיים- אני מתגוררת לא רחוק מהאוניברסיטה הפתוחה. מתקיימים בה ימי עיון ללא תשלום- גם ברב המכללות זה קיים – אבל לא מצאתי גורמים מוסדיים שיגידו לאנשים: בואו, אל תפחדו מההילה של מכללה או אוניברסיטה, גם אתם יכולים להעשיר את עצמכם , גם אתם יכולים ללמוד. ואני יודעת שיש ילדים מבני עדות המזרח שהם מוכשרים וטובים והם יגיעו להיות בכירים במחקר או בתעשייה . אבל מהמסות הגדולות מהמוני האנשים אני מצפה ליותר.  

מצורף: קישור לעבודה אקדמית על הפער בהשכלה בין עדות http://sapir.tau.ac.il/papers/sapir-wp/4-03.pdכk


ועוד הערה מסכמת: שימו לב לדמויות המצולמות כאן באתר מוטקה- ראיתם מישהו שדומה בכלל לדמות מזרחית כלשהיא? כולם בהירים ובלונדינים ובכלל נראה כאילו נלקחו מג'ורנל נורבגי!

כן, אם מדברים על דימויים - גם זה משפיע!!!

תגובות  8  אהבו 

837
תשכח את העבר דבר על העתיד. המדינה יוצרת פערים- בונה אפליות-מטפחת קיפוחים . המדינה הזו גובלת בפשע. לא משקיעה בחינוןך שהוא מצרך חיני של השכבות החלשות כנ''ל בדיור כנ''ל בחינוך המדינה שייכת למהר המליו...
תשכח את העבר דבר על העתיד.
המדינה יוצרת פערים- בונה אפליות-מטפחת קיפוחים .
המדינה הזו גובלת בפשע.
לא משקיעה בחינוןך שהוא מצרך חיני של השכבות החלשות כנ''ל בדיור כנ''ל בחינוך
המדינה שייכת למהר המליונר שלדון
המדינה מנוהלת עיי עבריינים טייקונים
ניסו- את בכלל הגבת עוד לפני שסיימתי לכתוב ונדמה לי שאתם כתבתם מרגשותכם בלי להתייחס בכלל למה שכתבתי. כתבתי שכאשר המדינה קמה היה צורך ליישב אלפים מבני עדות המזרח וזאת היתה טעות לשלוח אותך במרוכז לעייר...
ניסו- את בכלל הגבת עוד לפני שסיימתי לכתוב
ונדמה לי שאתם כתבתם מרגשותכם בלי להתייחס בכלל למה שכתבתי.
כתבתי שכאשר המדינה קמה היה צורך ליישב אלפים מבני עדות המזרח וזאת היתה טעות לשלוח אותך במרוכז לעיירות הפיתוח.
חלק מהאנשים שהגיעו הגיעו באמת מקומות מאד נחשלים ולכן היה צריך זמן כדי לקדם את הדור השני.
דיברתי על השוני בתרבות היום. זה מוטיב מרכזי בבלוג שלי ולזה בכלל לא התייחסתם. וזאת הבעייה- אל תתקיפו סתם. תגידו מה צריך להעשות משני הצדדים.
תנסו לראות את התפקידים של שני הצדדים במצב שנוצר ואז תתיחסו.
קודם כל למה אין כאן תגובה בשם מלא? אי אפשר להכפיש אדם כאן בפורום בלי לנמק כלום. אני לא מתנגדת לכעסים או להתנגדויות אבל אי אפשר פה לקלל בפורום בלי להגיד אפילו על מה המדובר!!!! זו לא תרבות דיון!!...
קודם כל למה אין כאן תגובה בשם מלא?
אי אפשר להכפיש אדם כאן בפורום בלי לנמק כלום.

אני לא מתנגדת לכעסים או להתנגדויות אבל אי אפשר פה לקלל בפורום בלי להגיד אפילו על מה המדובר!!!!
זו לא תרבות דיון!!
חנה וגם אתם חברי המגיבים דיברתם על הממשלה ועל האקדמיה שלא עושים למניעת אפלייה. בחיים האמיתיים אני רואה את השינוי שעושים הצעירים. אספר לכם קצת על משפחתי. בתי נשואה לגבר מקסים שהוריו באו ממרוקו ואת...
חנה וגם אתם חברי המגיבים דיברתם על הממשלה ועל האקדמיה שלא עושים למניעת אפלייה.
בחיים האמיתיים אני רואה את השינוי שעושים הצעירים.
אספר לכם קצת על משפחתי. בתי נשואה לגבר מקסים שהוריו באו ממרוקו ואת ילדותו עבר באופקים. השתחרר לאחרונה מהצבא בדרגת סגן אלוף. אח אחד שלו רו"ח, השני עובד סוציאלי בכיר השלישי - בתפקיד בטחוני.
בתי בעלה וחבריהם, שרבים מהם נשואים למי שממוצא אשכזני או מזרחי = הם הם הישראלים האמיתיים!!! הם משכילים, לא מדברים על עדות, לא מדברים על מנהגים, הם מדברים ישראלית. וברוח זו מחנכים גם את הילדים.
אני מאמינה שדור חדש קם בארץ והוא זה שישפיע על עתידה.


הסטיגמה שאת מדביקה לדמות המזרחית אינה נכונה ומקוממת. ההגדרה שלך של המזרחיים אינה נכונה. כולנו מזרחיים שהרי אנו חיים במדינה אסיאתית שכל שכנותיה הינם מזרחיים. אבים מהעולים שהג...
הסטיגמה שאת מדביקה לדמות המזרחית אינה נכונה ומקוממת. ההגדרה שלך של המזרחיים אינה נכונה. כולנו מזרחיים שהרי אנו חיים במדינה אסיאתית שכל שכנותיה הינם מזרחיים. אבים מהעולים שהגיעו מארצות המזרח וכשאנו אומרים מיזרח אנו מתכוונים דווקא לארצות הדרומיות של אפריקה,ארצות המגרב. הם הביאו עימם תרבות שונה ,תרבות שעימה חיו מאות שנים. רבים התאימו את עצמם לתרבות המערבית מבלי להתנתק מתרבותם עתיקת היומין. רבים השלימו לימודים אקדמאים אולם הסטיגמא שאינך מסוגלת להיתנתק ממנה, היא הגורם לאפליה. ישנם באקדמיה אנשים מזרחיים שיכלו לתפוס עמדות מפתח בממשלה ובכלכלה. אפשר לספור אותם על יד אחת את המזרחיים שמונו לתפקידים בכירים. ושוב הסיבה היא הסטיגמא שהודבקה להם.
המסקנה שלך מחזקת את דברי. הסקת מסקנה מוטעת שגם כאן במוטקה קיים רק האיש הלבן, דהיינו לא מזרחי. הסתכלי שוב על התמונות ותראי את התמונה כמו שהיא ולא כפי שאת רוצה לראות. אני מזרחי שאבות אבותיו הגיעו לכאן לפני כ150 שנה חלקם ממרוקו ,חלקם ממגורשי ספרד וחלקם מספרד . אם הרגשתי בעבר פער הוא היה לטובתי.
אז במחילה מכבודך עזבי את השד העדתי סגור בבקבוק. דרעי ניסה לשחרר אותו והפחד אחז בו והוא החזיר אותו לבקבוק האטום.
זה מזכיר לי סיפור משפחתי מעניין שהעלתי אותו כאן בעבר. נכדתי צילצלה אלי ושאלה ברצינות אם היא אשכנזיה או ספרדיה. אז עניתי לה שהשאלה מסובכת . אביה בן לאם ממוצא רומני ואב ממוצא הונגרי אוסטרי. אם מערבבים את הכל יחד קשה לדעת איזה חלק הוא אשכנזי ואיזה חלק ספרדי. ילדה יפיפיה עם שער שטיני וטיניים כחולות רוצה לדעת מה לענות כששואלים אותה למוצאה..חחח...אז כמה יפה הסיפור כבדיחה.
אני מסכימה עם כל מה שכתבת. גם אני משפחה מעורבת ויש לנו ילדים מוצלחים. אם תראי את המשדר על אמנון לוי ביום חמישי הבא או בVOD הוא מדבר על אוכלוסיות סגורות של מזרחיים. במשדר הבא הוא ידבר על נישואין ב...
אני מסכימה עם כל מה שכתבת. גם אני משפחה מעורבת ויש לנו ילדים מוצלחים.

אם תראי את המשדר על אמנון לוי ביום חמישי הבא או בVOD
הוא מדבר על אוכלוסיות סגורות של מזרחיים.
במשדר הבא הוא ידבר על נישואין בין עדתיים ונראה מה הוא יגיד.
אמנון לוי לא מכחיש שהמשדר מוטה לרחשי הלב שלו. בכל מקרה אשמח עם תגיבי בהמשך.
הפעם באמת הצחקת אותי: את כותבת ששלחו אותי במרוכז לעיירות פיתוח,אני מעולם לא הייתי בעיירת פיתוח.הדברים שלך לא מדוייקים את ניזונה מפירורי מידע. את גם סותרת עצמיך : את כותבת אנשים הגיעו ממקומות נחשלים...
הפעם באמת הצחקת אותי:
את כותבת ששלחו אותי במרוכז לעיירות פיתוח,אני מעולם לא הייתי בעיירת פיתוח.הדברים שלך לא מדוייקים את ניזונה מפירורי מידע.
את גם סותרת עצמיך :
את כותבת אנשים הגיעו ממקומות נחשלים וכך היה צריך זמן כדי לקדם את הדור השני.תגידי את למדת על אחד העם,,על כתביו ששם הוא מציע עליה סלקטיבית?
על מה את מדברת?
את מדברת על פערים בתרבות,ברור שיש פערים ואני התיחסתי לזה גם ציפי,הפער נוצר עיי ממשלות ישראל ואין לו קשר לעליה או למוצא.
אני לא מדבר על דור ההורים אלה על הילדים ודור ההמשך.
את מתנשא קצת ולא בוחנת את הבעיה באביקטיביות.
תתפלא- אני יודעת בדיוק את תהליכי הקליטה שקרו אז בשנות ה-50. הגיעו לארץ קרוב למיליון איש מארות המזרח. הם פוזרו בצורה כזו- המבוססים יותר הסתדרו לבד במרכזי הערים כמו בירושלים או ברמת גן. חלק הופנו לשכו...
תתפלא- אני יודעת בדיוק את תהליכי הקליטה שקרו אז
בשנות ה-50.
הגיעו לארץ קרוב למיליון איש מארות המזרח. הם פוזרו בצורה כזו- המבוססים יותר הסתדרו לבד במרכזי הערים כמו בירושלים או ברמת גן. חלק הופנו לשכונות בשיפולי הערים שחלקן הפכו לשכונות עוני וחלקן לא.
מכיוון שרצו אז לפזר את האוכלוסייה ולהקים ישובים ליד הגבולות שלחו אז קבוצות המוגניות של אנשים לעיירות פיתוח או למושבים - כמו בפרוזדור ירושלים. חשבו אז שאנשים ירגישו טוב האחד עם השני בהיותם דוברי שפה אחת- לא חשבו שזה יביא בעייה של הסתגרות וחוסר פיתוח. נכון שבן-גוריון התייחס בצורה לא נאותה לעולים האלו ויש לי בבית ספרים של דבריו- הוא חשב שהעולים מארצות ערב צריכים ללמוד ולהיות כמו האשכנזים משום שזאת תרבות נאותה יותר.
יחד עם זאת אחרי ניצחון הליכוד ב77 התחילה פריחה תרבותית של מקורות המזרח- פריחה שממשיכה עד היום.

לגבי האשכנזים- תראה- אבי הגיע ארצה ב46 אחרי שאיבד במלחמה אשה, 2 ילדים, 4 אחיות אבא ואמא
ואין לך מה לקנא בי שבשעת חתונת ביתי בשנה שעברה כל המשפחה שנשארה היו 8 אנשים שישבו ליד שולחן אחד. אתם המזרחיים- עדיין לא מבינים את הסבל שלנו אחרי השואה שקיים גם היום ואתה לא מבין מה זה לחגוג את כל החגים בלי בני דודים כי אין.

לגבי הפער בהשכלה- בודאי שהוא קיים ואפילו הוספתי עוד פוסט עם נתונים . הטענה שלא די להכפיש את המדינה שוב ושוב. על בני עדות המזרח להתחיל לחשוב מה הם יכולים לעשות למען עצמם ולא רק המדינה.
אז אני מבינה שזה מאיים עליך ולכן ההתקפה עלי.
חילוקי דעות זה דבר שמפרה. ואני מוכנה להמשיך להתווכח
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

א' אלול
בשבת מצאתי עצמי בוכה, כן, בוכה. בלי סיבה מיוחדת. ולבת שלי שנבהלה אמרתי- זה א' אלול. מה יש בו בחודש שהפחיד אותי?...
לקריאת הפוסט
שזיפים
קיץ. נתניה.יש המון שזיפים. בזיל הזול.אצל סבתא שלי בחצר יש עץ שזיפים צהובים.עושים מהם הכל: אוכלים ישירות מהעץ,...
לקריאת הפוסט
למה עזבתי את שופרסל?
שנים קניתי בשופרסל.שנים קניתי גם בשופרסל און-ליין.ולמה לעזוב?יש להם המון מוצרים.שרות המשלוחים הוא לא רע ויש...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה