מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > ההצגה "פילוקטטס" מאת היינר מולר בתיאטרון החאן לוקחת אותנו במנהרת הזמן לעולם קדום בו עולות לנגד עינינו דמויות עצמתיות, בעלות יצרים עזים ואפלים, הנלחמות על כבוד וניצחון בכל מחיר.

ההצגה "פילוקטטס" מאת היינר מולר בתיאטרון החאן לוקחת אותנו במנהרת הזמן לעולם קדום בו עולות לנגד עינינו דמויות עצמתיות, בעלות יצרים עזים ואפלים, הנלחמות על כבוד וניצחון בכל מחיר.

ההצגה "פילוקטטס" מאת היינר מולר בתיאטרון החאן לוקחת אותנו במנהרת הזמן לעולם קדום בו עולות לנגד עינינו דמויות עצמתיות, בעלות יצרים עזים ואפלים, הנלחמות על כבוד וניצחון בכל מחיר.

בצילום: אריאל וולף - נאופטולמוס  ונמרוד ברגמן  - פילוקטטס
 
 

 
ההצגה "פילוקטטס" משתפת את הצופה במסע אל העבר, אל תקופה אחרת, מלאת אכזריות וכאב, אנטי תרבותית. ממש אדם לאדם זאב. שלושת השחקנים המגלמים את הדמויות המיתיות בהצגה מתעלים על עצמם ומותירים את הצופים המומים מיכולות המשחק המעולות שלהם. המניפולציות שהם מפעילים בתחכום האחד על השני והקרבות שהם מנהלים על הבמה, נראים כמלאכת מחשבת. 
 
העלילה:
 
ההצגה מספרת ברוח מודרנית את סיפור המפגש המרתק בין אודיסאוס, מנהיגם הערמומי של היוונים לפילוקטטס - הגיבור המיתולוגי של שלביה הראשונים של מלחמת טרויה. המפגש מתרחש בשלהי מלחמת טרויה, בשלב בו הצבא היווני כבר מותש ומפורר מהמצור המתמשך על חומות העיר שלא נכנעת.
 
שנים לאחר שאודיסאוס היגלה את פילוקטטס, אחיו לשדה הקרב שהפך ליריבו המר, הוא מחליט לפייסו ולגייסו בחזרה למאמץ המלחמתי. בכדי לשכנעו לשוב, הוא מביא איתו לאי בו כלוא פילוקטטס את נאופטולמוס, בנו הצעיר וחדור המוטיבציה של אכילס והשניים מציעים לפילוקטטס עסקה: לחזור לנהל את המלחמה ולזכות בתהילת גנרלים ובתמורה – לשכוח את העוול שגרמו לו.
 
(את העוול גרם לו אודיסאוס שהוריד אותו בכוח על אי נטוש לאחר שפילוקטטס הוכש על ידי נחש ארסי, סבל מפצע מדמם ואיבד מכושרו הקרבי. היה חשש שזעקותיו של פילוקטטס הפצוע יפריעו לטקסי הדת של היוונים, שהיו חיוניים כדי להפיח מוטיבציה בקרב הלוחמים).
 
המפגש הטעון עם הסמל הלאומי הגולה, לאחר שנים של סבל, בדידות ועלבון עמוק, הופך למחול מרתק של מניפולציות פוליטיות ורגשיות עד לסוף הלא צפוי.
 
ההצגה מעוררת סוגיה אנושית מהותית והיא המתח שבין בחירה שבאה מתוך נפשו של האדם לבין בחירה שמוכתבת מבחוץ על ידי החברה. אין תשובה חד-משמעית.
 
 
השחקנים המשתתפים בהצגה: נמרוד ברגמן בתפקיד פילוקטטס, קצין; ניר רון המגלם את אודיסאוס, מדינאי ואריאל וולף המגלם את נאופטולמוס, בנו של אכילס. 
 
תפאורה: אדם קלר, תלבושות: נטשה טוכמן-פוליאק, תאורה: רוני כהן, מוסיקה: יובל מסנר,  וידיאו ארט: נמרוד צין, קרבות במה: ברק גונן 
 
תיאטרון החאן מקיים לפני כל ההצגות של "פילוקטטס" מפגש לא שגרתי בין אבישי מילשטיין, מתרגם ובמאי ההצגה לבין הקהל.
במהלך המפגש, משוחח מילשטיין (שלעיתים יחליף אותו ד"ר יאיר ליפשיץ) על ההקשרים האקטואליים המדהימים שגרמו לו לביים מחזה בן 40 שעוסק במיתוס בן 2500 שנה, ועל כמה מעט השתנה מאז.
 
 
להזמנת כרטיסים:
02-6303600
www.khan.co.il
 
 
המחזה "פילוקטטס" נכתב בשנת 1964 על ידי היינר מולר, כמעין תרגיל מרשים בשכתוב המיתולוגיה היוונית, ובפועל מדובר במחזה חתרני ומתוחכם מאין כמוהו. באורח מבריק, הוא כתב מעין מחזה אוטוביוגרפי, כשהוא משתמש בכיסוי האמת על ידי דמויות המיתולוגיה היוונית וגיבורי מלחמת טרויה. המחזה לא הועלה מעולם בגרמניה המזרחית. מאז עלייתו של המחזה על הבמה חי מולר חיים כפולים: מוגלה ומוקצה בתוך מולדתו ומוערך, ואחר כך אף נערץ, במערב.
 
 
תגובות  0  אהבו 

2089
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה