מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > "חשיפה" - התערוכה החדשה של האמנית רעיה בר-אדון המוצגת ב"בית המידות" בת"א, היא מעין סיפור עלילה אישי, פתוח, כן וחשוף עד כדי וידוי. הסבל, הכאב והאימה שחוותה השזורים בציוריה, מותירים חותם עמוק.

"חשיפה" - התערוכה החדשה של האמנית רעיה בר-אדון המוצגת ב"בית המידות" בת"א, היא מעין סיפור עלילה אישי, פתוח, כן וחשוף עד כדי וידוי. הסבל, הכאב והאימה שחוותה השזורים בציוריה, מותירים חותם עמוק.

17.9.16
 
 
 
צילום: נמרוד גטר
 
 
כמאה ציורים, פרי עבודותיה האחרונות של רעיה בר-אדון משקפים את מסע חייה העמוס בחוויות מרגשות, שנצרבו בתודעתה לאורך השנים.
 
לדברי האוצרת, חנה קופלר, ניתן לדמות את יצירתה של בר-אדון לעבודת מיפוי של גוף/נפש, העוסקת ביחסי הגומלין בינה לבין סביבתה. "היא פועלת כסיסמוגרף רגיש ומדויק המעביר תיאור של התרחשות חושית אבסטרקטית באמצעים ויזואליים ופיגורטיביים. היא סוגרת מעגלי-חיים של מציאות קיומית אישית, פותחת אותם מחדש, מזינה את הנרטיב ההולך ומתרקם מעבודה לעבודה. יצירתה האתנו-מודרנית בחזותה היא תוצאה של תהליך רב-שנים שבו נוגעים רוח ונפש בבשר החי".
 
בר-אדון נולדה עם פרוץ מלחמת העולם השנייה בקבוצת יבנה, קיבוץ דתי, שלא אפשר מרחב יצירה חופשי ומשוחרר מכבלי המסורת. למרות זאת, מרגע שעמדה על דעתה, גמלה בלבה ההחלטה לעסוק באמנות כדרך חיים. כילדה, היא זוכרת את מוראי מלחמת השחרור ובעיקר את החוויה הטראומטית של הלינה המשותפת בבית-הילדים בקיבוץ. ניסיון חייה המוקדמים בא לידי ביטוי ברצף אובססיבי של דימויים, שנדלו מתוך ארסנל זיכרונותיה ומשלל הצלקות שהותירו את רישומם על גב יריעות יצירתה.  
 
בסדרה הרודפת סדרה, בתוך מסכת יצירה שנובעת מתוך קרביה, בה היא באה חשבון עם בית הילדים בו נאלצה להעביר את שנות ילדותה המוקדמות, בולט דימוי של הטבעות כפות רגליים, החוזר על עצמו. בכל משטחי הציור בסדרה זו, הרגליים הדורסות לא מותירות ספק באשר לייצוגן. טראומת הילדות ניבטת גם מבעד שלל הפנים שכל קצוות הרגש נטמעו בהן, פנים רבות שהפכו לדיוקן-עצמי מתמשך, החוזר על עצמו בגרסאות שונות בגוף העבודה הטעון הזה.
בסדרה אחרת מוטמעים "חורים שחורים" בבטן הדמויות המצוירות. החורים השחורים נקובים כעין מטרות ירי, שאינם אלא "הפחד" שהועתק לביטוי פלסטי מצמרר. חורים שחורים מופיעים בווריאציות שונות בסדרות אחרות, כפיות פעורים או כעיניים קרועות בגוף העבודה, שמבטן חודר אל נבכי חווית ילדותה בקיבוץ.
 
רעיה, נשואה לאמן דורון בר אדון, אם לארבעה וסבתא לשלושה-עשר נכדים, הציגה בפתיחה את משפחתה הענפה, שליוותה אותה בכל שלבי הכנת התערוכה ויצקה נופך של קלילות ואופטימיות בתוך ים הציורים הקודר. הנכדים ניגנו בפסנתר ובחלילית יצירות קלאסיות ומודרניות לרווחתם של האורחים, שהחמיאו לבר-אדון על משפחתה הכישרונית והמוצלחת.  
 
בר-אדון המתגוררת ויוצרת במושב חופית למעלה מיובל שנים, למדה ב"בצלאל" בירושלים. במהלך השנים למדה טיפול באמנות ובדרמה תרפיה ופעלה כתרפיסטית ביצירה גם בביה"ס שפרירים וגם בתחנה לטיפול בילד ובמשפחה בגבעת-חיים איחוד. מאוחר יותר השתלמה בפסיכותרפיה יונגיאנית ואת כל ניסיונה העשיר רתמה לעגלת יצירתה האישית. היא השתתפה בתערוכות שונות, בין היתר בגראנד פאלה בפריז, סדנת ההדפס בירושלים, מוזיאון ישראל, ועוד וזכתה בשלל פרסים. עבודותיה שוכנות באוספים פרטיים רבים בארץ ובעולם. כיום היא מנהלת קליניקה פרטית ל"ארט-תרפיה" בחופית, במקביל לעבודתה האינטנסיבית באמנות.
 
ב-1999 חלתה בר-אדון בסרטן השד, הצליחה להחלים, אך ב-2013 תקף אותה הסרטן שנית, הפעם אכזרי יותר ומלווה בכימותרפיה אלימה. הסדרות הבאות שיצאו תחת ידה נבעו מכורח מצבה. היא עסקה במהות הנשית, שילבה רקמה בציור, הפכה את תשלילי צילומי הממוגרפיה לגריד ולחומרי יצירה. בין היתר יצרה סדרה אוטוביוגרפית מתמשכת העוסקת בחייה ומגלמת בתוכה מעגל חיים שלם המתחיל בלידתה שלה ומסתיים בסממני מוות. בתוך כך היא מתמודדת עם משקעי העבר ועם היחסים הטעונים שבינה לבין אמה בשנות גידולה בקיבוץ. דמות האם מופיעה כגוף אנכי הפוך , בדומה לדמויות אחרות בתוך מכלול יצירתה.
 
עבודותיה על שלל דימוייהם, מותירים חותם ויזואלי עמוק ומשקפים את מסע חייה של בר-אדון, שראשיתו בפריצת המחנק הפנימי והמשכו בגילוי עצמי אינטנסיבי וחסר עכבות. 
 
התערוכה המתקיימת ב"בית המידות", רחוב לילינבלום 23 (פינת הרצל) בתל אביב.
 
שעות פתיחה: מעשר בבוקר ועד עשר בלילה כל יום (כולל ששי ושבת).
מפגשים בגלריה עם האמנית -  יום ראשון, 18.9 ורביעי, 21.9 בשעה 19.00.
תאריך נעילה- חמישי, 22 בספטמבר בשעה 22.00
הכניסה חופשית.
טל' לפרטים נוספים: 054-4642602
 
 
 
 
 

תגובות  0  אהבו 

2439
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה