מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > "הסונטות של שקספיר" מאת ויליאם שקספיר - שעברו עיבוד בימתי למחזה מקורי, אפוף מסתורין ומרהיב בבימויו של מאיר בן סימון - מוצג ב"צוותא" ת"א על ידי קבוצת תיאטרון "תספיס". טקסטים שנונים, מעוררי מחשבה. משחק מעולה.

"הסונטות של שקספיר" מאת ויליאם שקספיר - שעברו עיבוד בימתי למחזה מקורי, אפוף מסתורין ומרהיב בבימויו של מאיר בן סימון - מוצג ב"צוותא" ת"א על ידי קבוצת תיאטרון "תספיס". טקסטים שנונים, מעוררי מחשבה. משחק מעולה.

"הסונטות של שקספיר" מאת ויליאם שקספיר - שעברו עיבוד בימתי למחזה מקורי, אפוף מסתורין ומרהיב  בבימויו של מאיר בן סימון - מוצג ב"צוותא" ת"א על ידי קבוצת תיאטרון "תספיס". טקסטים שנונים, מעוררי מחשבה. משחק מעולה.

צילום: יוסי צבקר.
 
154 הסונטות של שקספיר (1609) הם אחד מגופי השירה הגדולים שנוצרו אי-פעם. הן ראו אור לפני למעלה מ-400 שנה, אך כוחן הקלאסי ואיכותן התרפויטית מרתקים את קוראיהן עד עצם היום הזה. השפעתן המכוננת על שירת העולם, המשלימה את זו של מחזות שקספיר על הדרמה העולמית, מציבה את הסונטה השקספירית בשיאה של היצירה הלירית העל-זמנית ובת-הזמן.
 
המחזה המוצג על ידי קבוצת תיאטרון "תספיס" , שבמסגרתו בוצע עיבוד בימתי, אנו רואים דובר ונמען נאים ומטופחים, שהמראה היא בת-לווייתם התמידית. ומספר דמויות  נשיות המייצגות את החברה, אמא, מאהבת ואולי גם שכנה שמרנית-קנאית. רוב הסונטות מופנות לידיד, גבר צעיר ויפה-תואר, יצור המכונס בעצמו, נכנראה מאוהב בעצמו והדמויות  שמקיפות אותו מפצירות בו להנציח את יופיו ולהנחילו לדור הבא. "יצור יפה, ראוי שיתרבה".
 
זהו לא מחזה עם דמויות ברורות, באחת הסונטות נאמר, "הוא ואני אחד, על כן אוהבת היא אותי". כך מתמודד הגיבור שננטש על ידי נשואת חלומותיו בקנאה התוקפת אותו נוכח העובדה ש"הגברת השחורה" חושקת דווקא בדמות גבר אחר, המופיע במחזה בו הוא רואה את עצמו,.היופי החיצוני המסנוור רק מכסה על תחושות בדידות וחוסר יכולת ליצור קשר של אהבה אמיתית ו"הגברת השחורה" שפרט ליופיה ניחנה בכישורים מוזיקליים ומפליאה לשיר, לא מוכנה לבזבז את זמנה לשווא. ומגיעה להחלטה פרקטית. מגיע לה יותר מאשר איזה נרקסיסט שבקושי מסוגל לנדב 'טפטופי אהבה' מהולה בתעתועים.
מעבר למשולש האירוטי הזה, עומדים במוקד ההצגה נושאים כגון: תענוגות האהבה וצער הפרידה, היופי הכלה למול הזמן הדוהר-אוזל ואתגרי הטבע, קנאת היוצר ליצירתו וכיו"ב.
 
המסר המרכזי בהצגה על פי הסונטות של שקספיר הוא שהחיים קצרים. הזמן הוא קצר, המוות נושף בעורפנו והדרך היחידה לנצח את הזמן היא באמצעות היצירה; יצירה אנושית (דרך מעשה ההולדה) או האמנותית, דרך ציור לדוגמא או כתיבה, ( מחזה, ספר וכו'). רק  דרכים אלו מאפשרות לאדם להנציח את עצמו ולנצח את הזמן.

זוהי הצגה מקורית ביותר. יצירה יפה עם נוכחות חזקה בהיבט האסתטי ושופע הדמיון. השחקנים נעים בקצב איטי משלהם, כמו לא מודעים לזמן החולף, אך ברקע שומעים תקתוק של שעונים ושל מטרונום, שלא מותירים מקום לאשליה שהזמן לא עוצר מלכת.

בפן הביצועי נעשה בהצגה שימוש בדרכי מבע מגוונות, ביניהן: חילופי דוברים, שינוי מגדרים, הדהוד הטקסט והכפלתו, "משחקי לשון", דימויים מצלוליים וחזותיים, שילוב נקודות מבט – וזאת, מבלי לשנות את מילות השירים.

שחקני קבוצת תיאטרון "תספיס" מציגים משחק מעולה, אנרגטי וסוחף ומגישיםו את הטקסט השקספירי בדייקנות ובנגישות, עד כי נדמה כי נחשפנו לדמויות כאלו לא מזמן. ורובם מוכרים לנו אישית.

הסונטות של שקספיר - תיאטרון שירה על אהבה ויצירה
מאת: ויליאם שקספיר, תרגום: שמעון זנדבנק
בימוי: מאיר בן סימון, עיצוב חלל: זהר אלמליח, תלבושות: רונה משעול, מוסיקה: נדב ויקינסקי, תנועה: עומר שמר, ייעוץ אמנותי: רועי שולברג., אורה: מיכאל אליעזר.
 בהשתתפות השחקנים: יואב אמיר, רעות ברדה-לוי, אודליה דדון, אורטל זיו, דבי לוין, גל שמאי.

 
ההצגות הבאות בצוותא ב-29.12 שעה 13:00
וב-30.12, שעה 21:00  

פרטים נוספים: צוותא תל אביב ובפייסבוק של קבוצת תיאטרון "תספיס".
 
 
תגובות  2  אהבו 

2040
01/02/18
צר לי, אבל כל שנותר לי הוא לכתוב מילים חריפות נגד ההצגה המבישה הזאת. המכנה המשותף הנמוך ביותר האפשרי ליצירת תיאטרון רע מאד הוא כאשר הבמאי והשחקנים אינם מבינים כלל את הטקסט המקורי של המחזה או במקרה הז...
צר לי, אבל כל שנותר לי הוא לכתוב מילים חריפות נגד ההצגה המבישה הזאת.

המכנה המשותף הנמוך ביותר האפשרי ליצירת תיאטרון רע מאד הוא כאשר הבמאי והשחקנים אינם מבינים כלל את הטקסט המקורי של המחזה או במקרה הזה, של המקור הספרותי שעל פיו עובד הטקסט למחזה.



אין כל ספק שאיש מבין השחקנים ובוודאי שלא הבמאי, טרחו לקרוא את הסונטות של שייקספיר במקור כדי להעמיק בהן ולנסות  להבין ולו במקצת במה הן עוסקות. תחת זאת, כמו בקומדי סטור, הם שיחקו ב "יש-לי, יש-לי" ושלפו מהמותן דחקות עלובות וחסרות ערך.



רע מאד!!!

 
01/02/18
היי יאיר, ראיתי את ההצגה בחודש דצמבר. אני לא זוכרת את כל הפרטים, אבל ניהלתי שיחה ארוכה עם הבמאי והוא אמר שכל אחד יכול לראות במחזה כפרי דמיונו ולמצוא את הפרשנות האישית שלו. הבנתי מדבריו של הבמאי&nbs...
היי יאיר,



ראיתי את ההצגה בחודש דצמבר. אני לא זוכרת את כל הפרטים, אבל ניהלתי שיחה ארוכה עם הבמאי והוא אמר שכל אחד יכול לראות במחזה כפרי דמיונו ולמצוא את הפרשנות האישית שלו. הבנתי מדבריו של הבמאי  שהוא חקר את הנושא.



ההצגה מצאה חן בעיני מבחינה חזותית. אכן היו מספר סיטיואציות שלא נראו לי, אבל אני לא שופטת או מבקרת את השחקנים שעשו כמיטב יכולתם כדי להעביר את המסרים והתובנות כפי שהם הבינו. הם לא שלפו מהמותן אלא השקיעו מאמץ. אני מתבוננת בחצי הכוס המלאה.



מאחלת לך לראות רק הצגות ברמה גבוהה,

אסתי
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה