מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > הקנטטה הדרמטית מאת הנדל, "אצ'י, גלתיאה ופוליפמו" מבוצעת לראשונה על ידי תזמורת הבארוק ירושלים בהשתתפותם של זמרים בינלאומיים, שממחישים בהופעתם את הסיפור המיתולוגי.

הקנטטה הדרמטית מאת הנדל, "אצ'י, גלתיאה ופוליפמו" מבוצעת לראשונה על ידי תזמורת הבארוק ירושלים בהשתתפותם של זמרים בינלאומיים, שממחישים בהופעתם את הסיפור המיתולוגי.

הקנטטה הדרמטית מאת הנדל,

צלם: מקסים ריידר
 
הסיפור המיתולוגי על אסיס, גלתיאה ופוליפמו מתוך המטמורפוזות של אובידיוס, הצית את דמיונם של אמנים ויוצרים רבים לאורך ההיסטוריה והוא מהווה נושא ליצירות אמנות רבות ברנסנס ובבארוק, בראשם הפרסקו המרשים של רפאל בוילה פרנזינה ברומא.
 
העלילה:
נימפת-הים גלתיאה ורועה הצאן אצ'י הם זוג מאוהב, אך פוליפמו (שעל-פי המיתוס הוא קיקלופ - יצור מפלצתי ענק בעל עין אחת הממוקמת במרכז המצח) מקנא באהבתם וחומד את גלתיאה לעצמו. אצ'י מנסה להגן על אהובתו, אך פוליפמו מחליט להשיגה בכוח.
כשדניס סדוב (באס) בדמותו של פוליפמו  מרעים בקולו מרוב קנאה וזעם ממש ראיתי לנגד עיני יצור מפלצתי המזרה אימה שעומד לבלוע כאריה את אצ'י לסלקו מדרכו ולהכניע את גלתיאה.

בעזרתם של האלים מצליחה גלתיאה להתחמק ולרדת אל מעמקי הים. עם זאת, היא לא מצליחה לשאת את המרחק מאהובה לזמן רב והיא חוזרת אליו, והשניים נשבעים אמונים זה לזה.
 
 פוליפמו שקנאתו בוערת כאש אורב לזוג בראש ההר ומאזין לדבריהם. כשהם מתאחדים באהבתם, פוליפמו אינו יכול לשאת עוד את קנאתו ומשליך עליהם סלע גדול, הפוגע באצ'י ומוחץ אותו למוות.
 
אהבה נצחית
גלתיאה  בת-האלמוות, הופכת את גופת המת של אהובה לנהר. היא עצמה חוזרת אל הים וכך מתאחדים השניים לנצח.(על פי המיתוס זהו מקור היווצרו של נהר אצ'י, הזורם למרגלות הר הגעש אתנה בסיציליה).
 
הקטע שכבש את לבי במיוחד הוא הקטע שפוליפמו שומע את מלמולי הנהר והים ומתחרט על מעשיו. הוא מכיר בכך שאהבת אמת היא נצחית והיצירה מסתיימת בטריו של שלושתם, השרים בשבחה של האהבה ושל האוהבים.
 
 היצירה כוללת שלושה תפקידים של שלוש דמויות הסיפור: אצ'י (השם האיטלקי לאסיס), זמר סופרן הגברי, שבמקור הושר על ידי קסטרטו (סריס) וירטואוז; גלתיאה, זמרת מצו-סופרן; ופוליפמו, זמר באס.
 
 כל התפקידים וירטואוזיים מאוד, אך התפקיד של פוליפמו ראוי לציון מיוחד. הוא כתוב באופן יוצא דופן ו"לא-אנושי", כמו הדמות עצמה. בנוסף לווירטואוזיות ה"רגילה" שבה מצטיין התפקיד, הוא דורש גם מנעד ווקאלי עצום (שתי אוקטבות וקווינטה), וקפיצות לא סבירות מהצלילים הגבוהים ביותר ועד לנמוכים ביותר, אשר הותירו אותי כמו גם את שאר המאזינים בתחושה של הלם.
 
לביצוע היצירה חברו לתזמורת זמרת הסופרן קלייר מגנאג'י שביצעה את היצירה באירופה ושרה את תפקידו של אצ'י; זמרת הסופרן שקד בר בתפקיד גלתיאה ודניס סדוב, בתפקיד פוליפמו.  למעט קולם האדיר של הזמרים, הזמרות שופעות חן והזמר בעל הופעה 'מעלפת'. הם כמעט שכנעו אותי להאמין שאני צופה בעלילה אמיתית שמתרחשת ממש בימים אלו...

הקהל הרעיף אהבה על הזמרים והם קיבלו המון זרי פרחים ססגוניים. כולם היו נרגשים.
 
היצירה, שנכתבה על ידי הנדל בגיל 23, עוד לפני שהגיע ללונדון, היא יצירה נועזת ואקספרסיבית ולתפקידים התזמורתיים תפקיד מכריע בקידום העלילה.
 
האופרה "אסיס וגלתיאה" מאת הנדל זכתה כבר בישראל למספר ביצועים אולם פרשנותו הראשונה של הנדל לסיפור המיתולוגי, הקנטטה הדרמטית שחיבר ב-1708 כששהה באיטליה, עדין לא בוצעה על בימותינו.
 
תזמורת הבארוק ירושלים מנגנת את היצירה, שניתן לראות בהיקפה ובאופייה למעשה אופרה קטנה, לראשונה לקהל בקונצרט סיום העונה.
 
קונצרט מהמם. חוויה עצמתית. 
 
תזמורת הבארוק ירושלים
יזהר קרשון, מנצח
שקד בר – גלתיאה (מצו-סופרן)
קלייר מגנאג'י – אצ'י (סופרן)
דניס סדוב – פוליפמו (בס)

יום ג', 26.6.2018 בשעה 20:00 - אולם צוקר, היכל התרבות תל אביב
יום ד', 27.6.2018 בשעה 20:00 – ימקא הבינלאומית, ירושלים
שבת, 30.6.2018 בשעה 13:00 – הכנסייה היוונית אורתודוקסית, חיפה
 
 
 

תגובות  0  אהבו 

1419
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה