איך להפיק יותר חוכמה מידע

היום לצעירים יש טונות של אינפורמציה אך כמ באמת רוכשים אותו. המטרה היא לא רק להשיג ידע אלא חוכמה.זה משהו מעבר לידע, זה מצפן מוסרי, שיקול דעת טאקט, ןחשיבה ביקורתית.
מצד אחד יש לצעירים כיום חופש בחירה חסר תקדים, באמצעות הידע הדיגיטלי נגישות לתשתיות של ידע ותרבות ומצד שני, שפה דלה, תרבות שטחית, מנכרות את הצעירים מהחברה ומהטבע, וממכרות אותם לריגושים בתעשיית הבידור להערצת הסלבס, לחמדנות כספית ובשימוש בסמים ובאלכוהול.
כמעט שלא לומדם היום פילוסופיה והיסטוריה של החינוך, אימצנו את הדגם האמריקני של תוצרים וכמויות, מתרחקים מיחסי אנוש, ומחינוך ערכי, השורה התחתונה תוצרים כמותיים.
האם אפשר ללמד חוכמה? צריך שהמורים יהוו מופת ודוגמא אישית של חוכמת המורה. המורה צריך לדעת מהן הבעיות המרכזיות שאיתן החברה מתמודדת, וצריך לחבר את הידע עם החוכמה, למשל אם הוא מלמד ביולוגיה, חייב הוא לקשור את הכחדת המינים, אם הוא מלמד כלכלה ידע לקשור זאת לבעיית העוני. חשוב שהתלמיד יאהב את המקצוע.
פרופ' סאלברג הוביל את רפורמת החינוך בפינלנד, עושה הבחנה בין הגישה האמריקנית ששם הציונים הם שוט אכזרי שח ניפוי ומיון, הגישה בפינלנד גם אם היא מאמינה במצויינות מקטינה למינימום את הסטנדריזציה ואת מערכת המדינה בומה את הציונים כמשהו מקומי עם גישה אישית של המורה כלפי התלמיד.
ישנם בתי ספר שמוותרים בכלל על ציונים אך זה וןויתור על הישגיות ואיכות כל למיד צריך לממש את הפוטנציאל שלו.
צריך ליצור בחינוך את החשק את הטוב והיפה.
השאלה איך אפשר עם ההתמכרות למשחקי מחשב ולמסכים, אומר המומחה כל הנושא הוא נורה אדומה דולקת. לא מזמן התפרסמו ידיעות שיש עלייה ב-40% לאובדנות בקרב ילדים שחיים ברשת. חייבים לייצר אלטרנטיבה. השאלה כיצד יוצרים חשק אל הטוב היפה והצודק, וכיצד מואסים בגסות וכוחנות.
יש צורך בחידוש האינטימיות עם עצמם עם זולתם, עם הטבע והתרבות. הרעיון רק מי שחווה את העמוק יידע לזהות את השטחי, תפקיד החינ וך לתת להם להתנסות במובחר, ולא כאשר המורה מדבר על דברים עמוקים יגידו לו אתה חופר, השטוח המהיר המענג נהפכים היום לקנה המידה שזב כמובן אנטיתזה לתרבות.
כאשר הילד אומר משעמם לי , שיעמוחםמחוסר גירויים חיצוניים הוא ביטוי לשממה פנימית.
הוא ממשיך ואומר צריך לחשוב איך יוצרים בבית הספר מרחבים שבהם חווים דברים נפלאים, שהיו פעם ולא ניתן למצוא אותם בטלפון או במחשב, כמו פירגון אמיתי, יחסי אנוש, קריאת שירה וספרות, התבוננות ביצירות אמנות.
בראש ובראשונה הוא אומר ההורים צריכים להוות דוגמא. אם המבוגר לא מייצג משהו נכון, זה ניתן לחיקוי, אם האבא אומר לילד לקרוא ספרים והוא עצמו לא קורא, או לשמור על החוק וחונה במקום אסור, ההורים פעמים רבות מקנים הרגלים על פי נורמות פסולות, רובם רוצים שהילד יצליח על פי נורמות החברה גם אם הן נורמות מושחתות, רוצים שהוא ירוויח.
כמה הורים היום אומרים לא נורא שאתה לא מצליח ואינך מתפרנס היטב העיקר שאתה שומר על היושר אתה בן אדם טוב ושלם עם עצמך.
בית הספר צריך ליזום הדרכה להורים. בפינלנד למשל ישנה המועצה הלאומית לחנוך היא היא קובעת מה תהיה מערכת החינוך וזה לא יהיה שר החינוך אלא גורמים מקצועיים של מיטב אנשי החינוך שהם ורק הם יקבעו מהי
תכנית החינוך שאיננה תלויה במימסד.
למה לא לקחת דוגמא מפינלנד שצועדת בראש בהרבה מאד תחומים.
אין שום קשר בין כסף לחינוך
אין שום קשר בין חינוך לעבודת הורים
יש קשר ישר בין מה הילדים רוצים לדעת ,עושים מאמץ לדעת ויודעים
זמן הסבא שלך היה כשהיה, ומה שהוא רצה שתדעו זו היתה עבודתו שלו
אז היו ימים אחרים ואילו היום יש ימים אחרים
המאמץ של היום שזור בתוך טכנולוגיה של היום
ושיהיה ב ה צ ל ח ה
Y M I
ייצור מעגלים מודפסים