מוטקה > בלוגים > הבלוג של אסתי טל > "מי מפחד מווירג'יניה וולף?", מאת אדוארד אלבי בת. הבימה היא הצגה יוצאת דופן החושפת את פניו המורכבות של התא המשפחתי. הבמאי אילן רונן עיצב הצגה מודרנית המתרחשת היום, שמנהלת דיאלוג עם הקהל של 2018, מפעילה את הדמיון ומעוררת מחשבה.

"מי מפחד מווירג'יניה וולף?", מאת אדוארד אלבי בת. הבימה היא הצגה יוצאת דופן החושפת את פניו המורכבות של התא המשפחתי. הבמאי אילן רונן עיצב הצגה מודרנית המתרחשת היום, שמנהלת דיאלוג עם הקהל של 2018, מפעילה את הדמיון ומעוררת מחשבה.

"מי מפחד מווירג'יניה וולף?", מאת אדוארד אלבי בת. הבימה היא הצגה יוצאת דופן החושפת את פניו המורכבות של התא המשפחתי. הבמאי אילן רונן עיצב הצגה מודרנית המתרחשת היום, שמנהלת דיאלוג עם הקהל של 2018, מפעילה את הדמיון ומעוררת מחשבה.

צילום: ז'ראר אלון

דבריה של מאיה מעוז, המגלמת את דמותה של מרתה במחזה - "בכל תפקיד חלמתי אותך... בימים קשים צילמתי שברים... חתיכות של עצמי שאדע לגנוב ממנו בשבילך...אגרתי את כל הצחוק והבכי, נהרות של תשוקה, אהבה ואכזריות בשבילך. באתי אליך מהתהומות שלי, אני עולה לאט לאט לוקחת אותך איתי במעלה החשיכה... אני מבטיחה לך שאני רואה למעלה פיסת אור... אני אביא אותך אליה. ואותי... – ממחישים את תחושותיה, את המרידה במוסכמות החברתיות, את העליות והמורדות בתא המשפחתי שהיא מקיימת, מטלטלות ומזעזעות בעוצמתן וחודרות ללב הקהל, מעוררות אי-שקט ומתח בפני הלא ידוע, הצפוי לכל אדם שנמצא במערכת יחסים.

המחזה "מי מפחד מוירג'יניה וולף?", שנחשב לפסגת יצירתו של אדוארד אלבי, מגדולי המחזאים בני זמננו, ביסס לו במשך השנים מעמד של יצירת מופת – קלאסיקה מודרנית. מאז הוצג לראשונה, לפני כ-50 שנה (הוצג לראשונה בתיאטרון הבימה בשנת 1965), הוא מרתק דורות של צופים ברחבי העולם ומעניק להם חוויה מטלטלת.

העלילה

המקום: סלון בבית בקמפוס של מכללה קטנה בניו אינגלנד. שולחנות הסלון עמוסים בין היתר באלכוהול, המוגש בנדיבות על ידי המארחים, ניגר ללא הרף לגרונם של גיבורי המחזה, המפגינים התנהגות קיצונית, מוזרה ומפחידה לעתים, המאפיינת שכרון חושים.

ג'ורג', פרופסור להיסטוריה ואשתו מרתה, בתו של נשיא האוניברסיטה, מארחים זוג צעיר – ביולוג שאפתן שהצטרף לסגל המרצים ואשתו השברירית. הרביעייה עוברת מסע ארוך אל תוך הלילה, הכולל שעשועים אכזריים ומסוכנים. האורחים מנסים מדי פעם 'לשבור את הכלים' ולברוח ממרתה וג'ורג' – שלא אחת מתגלים במלוא הטרוף, אך אלו מרתקים אותם אליהם ב'כבלי קסם' וגוררים אותם להשתתף ב'חגיגה הלילית'.
חילופי הדברים האלימים חושפים את מערכות היחסים בין בני הזוג. האורחים הופכים לכלי נשק במאבק הפראי של המארחים, מאבק המתנהל ביניהם כל חייהם.

הדיאלוג השנון והמבריק מגלה את הפנים האמיתיות המסתתרות מתחת למוסכמות החברתיות. הוא מאלץ את הדמויות להגיע עד לתהומות הכנות, גם אם היא מכאיבה, ומצליח לרגש, לעורר מחשבה, להצליף ולהצחיק.

המשחק המשובח של צוות השחקנים, האפשרות להציץ מקרוב בכל פעולה ותנועה הכי אינטימית שלהם (בגלל הישיבה הסמוכה לסלון ביתם), עוררו בי הזדהות עם רגעי הסבל והעצב, העליצות והשמחה שהיו שזורים במפגש הלילי הכי הזוי שראיתי בחיי.

כל המחזה מלמלתי לעצמי, 'אלוהים ירחם'. לרגע ריחמתי על ג'ורג', הנאלץ לציית לפקודות שניתכו עליו מאישה שתלטנית כמו מרתה, שאינה יודעת רחם ונוהגת כלפיו כמו סמרטוט רצפה וחשבתי על כל הזוגות החשופים לבני זוג שתלטנים, המטילים עליהם מורא ופחד, על ניק ומיצי המקסימים, החיים בחרדה מתמדת ועל כל הזוגות שחיים בחוסר מודעות או מנהלים חיים משמימים ורדודים.
המחשבות והדמיון שלי עבדו בעקבות המחזה שעות נוספות...
בקיצור: מחזה שהוא מלאכת מחשבת. אל תחמיצו.

היוצרים:

מי מפחד מוירג'יניה וולף
 מאת: אדוארד אלבי,
תרגום: דורי פרנס,
בימוי": אילן רונן,
תפאורה: ניב מנור,
עיצוב תלבושות: ילנה קלריך, (מעצבת הבית של הבימה),
תנועה ועריכה מוסיקלית: יותם קלו ליבנה,
עיצוב תאורה: מאיר אלון.
 
בהשתתפות השחקנים:

מאיה מעוז (מרתה), גיל פרנק (ג'ורג'), דניאל גל (מיצי), רוי מילר (ניק).

מי מפחד מווירג'יניה וולף בתיאטרון הבימה
שד' תרס"ט 2, ת"א

יום ד' 2/1/2019 שעה 20:00
יום ה' 3/1/2019 שעה 20:00

משך ההצגה: שעה ו-45 דקות ללא הפסקה.

 
 
 

תגובות  0  אהבו 

2211
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

ניסים ונפלאות
בודקת אם אתם עדיין קיימים בעידן הבלבלת הקורונטית. אודליה
לקריאת הפוסט
"לילה בפריז" השאנסונים הגדולים של כל הזמנים
צילום: באדיבות תיאטרון הקאמרי מסע לילי קסום בעיר האורות לצלילי מיטב שיריהם של אדית פיאף, ז'אק ברל, שארל...
לקריאת הפוסט
תחושת בטן - דרמה משפחתית שעולה על במת תיאטרון הקאמרי
צילום: גבריאל בהרליה. תחושת בטן עוסקת בחופש הבחירה של נשים בתקופתנו: לגבי גופן, מסלול חייהן והייעוד שלהן...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה