ישנו עם אחד מפוזר ומפורד בין העמים.
מגילת אסתר פרק ג
ח וַיֹּאמֶר הָמָן, לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ--יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים, בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ; וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם, וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים, וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה, לְהַנִּיחָם. י וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת-טַבַּעְתּוֹ, מֵעַל יָדוֹ; וַיִּתְּנָהּ, לְהָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי--צֹרֵר הַיְּהוּדִים. יא וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לְהָמָן, הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ; וְהָעָם, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ.
המן?
החצי השני של המטבע. מרדכי חיבור ואיחוד מעל כל ההבדלים. המן פירוד ושנאה כל אחד מושך לעצמו כפי כוחו ויכולתו.
אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ?
לא מלך של עם אחד אלא עמים רבים שפות רבות. בכוח שליטה ארצית.
יֶשְׁנוֹ עַם אֶחָד?
ישנם 127 עמים מה מיוחד בעם הזה?
שהוא אחד. מהות תכלית צביון ותוקף, אחד.
מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים?
אבל כרגע הוא מפוזר ומפורד בין העמים, כלומר לא במצבו הטבעי עם אחד. מכאן נבין את כל הצרות שפוקדות אותנו, ומהן אפילו להבין את הקשר לכל צרות העולם.
בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ?
בכל העולם בכל ההיסטוריה האנושית.
וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם?
ואהבת לרעך כמוך היסוד המעשי של עמנו.
וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים?
היום זה כבר מטושטש, אבל עד לפני מאה שנה עדיין חיינו בתרבות היהודית שלנו.
וַיָּסַר הַמֶּלֶךְ אֶת-טַבַּעְתּוֹ, מֵעַל יָדוֹ; וַיִּתְּנָהּ, לְהָמָן צֹרֵר הַיְּהוּדִים?
בודאי צורר, כי הוא כביכול רוצה להביא צרות על היהודים, אבל איכשהו הקללות שלו נהפכות לברכות. (זה נושא בפני עצמו בהזדמנות עוד נדבר עליו).
הַכֶּסֶף נָתוּן לָךְ?
בעל המאה בעל הדעה. דווקא דרכו של המן היא פופלארית יותר, נוחה יותר, מקובלת יותר, מי בכלל רוצה ואהבת לרעך כמוך, בשביל מה לי זה.
וְהָעָם, לַעֲשׂוֹת בּוֹ כַּטּוֹב בְּעֵינֶיךָ?
העם נתון תחת שליטתך לכן מן הראוי שתעשה עימהם כרצונך.