מוטקה > בלוגים > הבלוג של כתיבה יוצרת > על דוסטוייבסקי, רסקולניקוב ואנחנו הקוראים

על דוסטוייבסקי, רסקולניקוב ואנחנו הקוראים

ב "סיפור על אהבה וחושך" כתב עמוס עוז: "האם כשדוסטוייבסקי היה עוד סטודנט הוא באמת רצח ושדד אלמנות זקנות?" ואולי רסקולניקוב, ב"החטא ועונשו" הוא זה ש"עשה" זאת?
על דוסטוייבסקי, רסקולניקוב ואנחנו הקוראים

עמוס עוז, בספרו האוטוביוגרפי "סיפור על אהבה וחושך",

מדבר על הביוגרפיה של הכותב ועל ההבחנה בינה לבין הביוגרפיה של הדמות שהוא כותב עליה. את דבריו הוא מדגים בהתבסס על הסופר דוסטוייבסקי ועל רסקולניקוב, הדמות הראשית בספרו "החטא ועונשו":

"מי שמחפש את לב הסיפור במרחב שבין היצירה לבין מי שכתב אותה טועה. כדאי מאוד לא לחפש בשדה שבין הכותב לבין הכתוב אלא דווקא בשדה שבין הכתוב לבין הקורא.

לא לשאול את עצמך 'האם כשדוסטוייבסקי היה עדיין סטודנט הוא באמת רצח ושדד אלמנות זקנות?',

 אלא אתה הקורא, העמ?ד את עצמך במקומו של רסקולניקוב, כדי לחוש בך את היאוש ואת העליבות הממארת. את קדחת הרעב והבדידות. כדי למתוח השוואה שתוצאותיה ישמרו בסוד בינך לבין עצמך, לא בין הדמות שבסיפור לבין שערוריות שונות מחיי המחבר, אלא בין הדמות שבסיפור לבין האני שלך".

בפורום כתיבה יוצרת עולים לעיתים סיפורים ושירים בגוף ראשון.

המגיבים, מגיבים לעיתים כאילו הביוגרפיה של היוצר היא זאת של הדמות שביצירתו.

אמנם לעיתים זה כך (ע"ע המשוררת רחל, ורבים אחרים),

אך לפעמים, אולי כדאי לנסות, כמו שעוז ממליץ, לא לחשוב שדוסטוייבסקי רצח זקנה כשהיה סטודנט...

אלא לחשוב על מורכבות "חייה" של הדמות שעיצב הכותב / החבר בפורום...

אתם מוזמנים להכנס לפורום "כתיבה יוצרת",

לקרוא ולהגיב לכתוב, 

 

הכותבים בפורום

מצפים לכם.

להתראות!

 

תגובות  2  אהבו 

1246
זה בדיוק מה שאמרתי חברים.כשאני כותבת שיר עצוב,אתם משתתפים בצערי,בשיר אהבה,שמחים באהבתי,הכל יפה מצידכם.אבל הכותב והשיר אינם פעמים רבות אותה הדמות.לכן אומרים שלמחבר יצירה יש דימיון והוא יכול להמציא דמוי...
זה בדיוק מה שאמרתי חברים.כשאני כותבת שיר עצוב,אתם משתתפים בצערי,בשיר אהבה,שמחים באהבתי,הכל יפה מצידכם.אבל הכותב והשיר אינם פעמים רבות אותה הדמות.לכן אומרים שלמחבר יצירה יש דימיון והוא יכול להמציא דמויות ומצבים שהוא בכלל לא היה בם.אם כי לפעמים זה באמת שיר אישי.אבל אל לכם,כמו שנאמר כאן,לחשוב אם זה אמיתי או לא,אלא מה אני,הקורא מרגיש בסיפור או בשיר.זה מה שכתוב ברשומה לעיל.
ודוגמת רסקולניקוב בה בחר עמוס עוז היא מצויינת( כמובן). בסדנא שהנחיתי בעבר אמר אחד המשתתפים, כשניסה לשכנע משתתף אחר באותו טיעון: "אם אני כותב בסיפור שלי בגוף ראשון 'קרני השמש האירו את תא כלאי. ...
ודוגמת רסקולניקוב בה בחר עמוס עוז היא מצויינת( כמובן).
בסדנא שהנחיתי בעבר אמר אחד המשתתפים, כשניסה לשכנע משתתף אחר באותו טיעון:
"אם אני כותב בסיפור שלי בגוף ראשון 'קרני השמש האירו את תא כלאי. זה היום בו הוציאו אותי להורג' אז האם זה אומר שאני הסופר, ואני הנידון, ואני מת ובעצם אני רוח רפאים?!"
:-)

כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

מַיִם רַבִּים, לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת-הָאַהֲבָה, וּנְהָרוֹת, לֹא יִשְׁטְפוּהָ;
כל אלה ועוד. וגם, הדרכה להעלאת קובץ PDF הנעוצה בראש עמוד הבית בקהילת כתיבה יוצרת... ובינתיים, למרות הבאג בחלון התגובות. החברים ממשיכים לא רק להעלות טקסטים חדשים, אלא אף להגיב זה...
לקריאת הפוסט
ראיתם? קראתם? יש אצלנו אפשרות חדשה ומשובחה!
הכנסו לקהילת "כתיבה יוצרת". קראו והגיבו לשיר או סיפור לבחירתכם. ומה תגלו? שמחה וששון! תגובתכם תקפיץ את השיר או הסיפור לראש העמוד. כך גם יקרה לשיר או לסיפור החדש שתעלו. ממש כמו...
לקריאת הפוסט
מה הוא קופֵייץ?
בעבר (הטוב) כל תגובה ומשוב חדשים שנכתבו להודעה, היו "מקפיצים" את השיר או הסיפור. והכותב( נכנה אותו א') יכול היה לשים לב לכך ששמו לב. והיום, אויה.לא כך הוא. כל תגובה שתכתֵב להודעה הישנה...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה