מוטקה > בלוגים > הבלוג של גיבורתרבות > סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 8, דיוק מילולי

סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 8, דיוק מילולי

ברוכים הבאים לסדנת כתיבת סיפור חיים בהנחייתו של הסופר אמנון ז'קונט. הסדנה בת 14 פרקים. בכל יום רביעי נעלה כאן, בבלוג שלנו, פרק חדש. רוצים לכתוב את סיפור החיים שלכם? עכשיו מתחילים
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 8, דיוק מילולי

בבואנו לכתוב תאור, יש לשים לב במיוחד לדיוק המילולי. טקסטים לא מעטים סובלים מתופעה של העדר דיוק כזה, ועושים שימוש במלים גמישות מדי, שאינן מעבירות את החוויה של הכותב במלוא עוצמתה. 


כך למשל, המשפט אשה שמנה ממהרת ברחוב הרועש משאיר מקום רב לפרשנות ולדמיון. האשה השמנה עשויה להיות סקסית או דוחה, יפה או מכוערת, גבוהה או נמוכה וכו'. הרחוב יכול להיות רועש משום שמתחוללת בו מהומה, מתקיימת הפגנה או סתם תנועה ערה של כלי רכב. המשפט גמיש עד כדי כך שכל קורא יכול לסגל לו משמעויות משלו ובכל מקרה - כוונתו של הכותב, תהיה אשר תהיה, לא תבוא לכלל בטוי באמצעותו.
לעומת זאת, המשפטים הבאים עשויים לקלוע בדיוק לכוונתו של הכותב:

גברת מגושמת צועדת נמרצות בכביש הסואן
גבירה מדושנת מתנהלת בפסיעות רחבות בשדרה ההומה
עלמה בעלת בשר דוהרת במרץ בסימטה הרוחשת אדם
בחורה מסורבלת אצה בנחישות בטיילת החוגגת
מטרונה כרסתנית מאיצה צעדיה בתוך המון שואג

בכל המשפטים הללו המלים הן קשיחות ואינן משאירות מקום רב מדי לפרשנות.


תרגיל: 


נסו לכתוב משפט אחד בעל איכות גמישה, ולצידו חמישה משפטים בעלי איכות קשיחה. זהו תרגיל טוב לפיתוח הדיוק בכתיבה בכלל ובכתיבת תאורים בפרט.

***

להשתתפות בסדנה וקבלת משוב מאמנון ז'קונט אנא כיתבו את התרגיל בבלוג שלכם במוטק'ה ולפני אישור הפוסט סמנו וי בצ'ק בוקס: סדנת גיבור תרבות הנמצא מעל כפתור האישור.

למדריך טכני לכתיבת בלוג באתר מוטק'ה: לחצו כאן

לסדנאות כתיבה של גיבור תרבות : לחצו כאן

לפורום כתיבה יוצרת באתר מוטק'ה: לחצו כאן

 

תגובות  2  אהבו 

714
דוגמה למשפט גמיש: "הילד הקטן אכל כריך גדול". 3 דוגמאות למשפטים מדוייקי-כוונת כותב: 1. "הפעוט נגס בכריך בגרגרנות, ממלא את כל חלל פיו בו, ובתנועות שפתיים מהירות לועס,ובולע ברעשי לע...
דוגמה למשפט גמיש: "הילד הקטן אכל כריך גדול".

3 דוגמאות למשפטים מדוייקי-כוונת כותב:

1. "הפעוט נגס בכריך בגרגרנות, ממלא את כל חלל פיו בו, ובתנועות שפתיים מהירות לועס,ובולע ברעשי לעלוע. לפתע החל להשתנק".

2. "הזעטוט חטף בפתאומיות את הכריך מהצלחת, הרחיב את פיו הקטן, ובנגיסות רעבתנייות החל לנגוס בו. לועס ובולע , פניו משקפות תאווה .

3. הינוקא אחז בשתי ידיו הזעירות את הכריך הגדול, ובפה מכווץ נגס בו באיטיות ובצמצום, פניו מתעוותות לכדי תיעוב.
אכן העברת את המשפט הגמיש למשפטים בעלי מלים קשיחות, וגם הוספת משלך. ביצוע מושלם.
בברכה,
אמנון
כתוב/י תגובה...
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב:
עריכת תגובה
השבה לתגובה
פוסטים אחרונים

סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 14, כיצד לחיות עם מה שכתבנו? - הרחקת עדות
את הנסיונות הכי עסיסיים, אמיתיים ומרתקים שצברנו - איננו יכולים לספר מסיבות חברתיות, משפחתיות ובין-אישיות. מצד שני, העברתם של נסיונות אלו לזולת תספק לנו פורקן וגם תהפוך בדיעבד רגעים קשים או...
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 13, היצירה המוגמרת
הספרות המודרנית ויותר מכך - הפוסט מודרניסטית מתירה לעצמה לפרוץ גדרות של סגנון ושל מתודות. עם זאת, כל יצירה היא סוג של דיווח, ובכל דיווח חייבים להמצא חמישה יסודות המרכיבים את האירוע המדווח....
לקריאת הפוסט
סדנת כתיבת סיפור חיים - פרק 12, הפיוט
פיוט הוא התייחסות בלתי עניינית אל אדם, חפץ או תופעה. לדוגמא: במקום לומר: שיערה הבלונדי של רותי אפשר לומר: שיער הזהב של רותי, או שיערה של רותי היה צהוב כשדה של חיטה בשלה. בשני המקרים מדובר בפיוט,...
לקריאת הפוסט

מוטק’ה גם בפייסבוק
למעלה
חזרה