1311תז סימפונית רשל"צ-סימפונית האלף-8-

1311התז הסימ הישראלית רשל"צ-מאהלר-סימפונית האלף-מס'8-משכן האמנויות תא
צילומים-אלי ליאון
אמש שמעתי בבית האופרה בתל אביב את הקונצרט של התז הסימפונית הישראלית רשל"צ מבצעת את הסימפוניה מס'8 מאת מאהלר .
מהלר כתב על סימפוניה זו שהיא היצירה הגדולה ביותר שכתב .
היא נקראת גם סימפונית ה1000 כי בביצוע הבכורה שלה השתתפו והיו על הבמה מעל ל1000 איש מהם 171 נגנים בתזמורת ומקהלה של כ860 זמרים.
בביצוע אמש לא הגענו למספרים כאלו אך על הבמה היו מעל ל300 איש.
למרות שמאהלר לא הסכים עם השם -סימפונית האלף -שם זה נדבק לסימפוניה וכך מכנים אותה עד היום.
מיותר לציין שהיא מבוצעת על ידי התזמורות השונות בעולם לעתים רחוקות ביותר בגלל ריבוי המשתתפים בביצועה.
בארץ בפעם האחרונה היא בוצעה בסוף המאה הקודמת על ידי התזמורת הפילהרמונית.
בביצוע אמש השתתפו התזמורת שתוגברה ,שתי מקהלות- המקהלה האקדמית "איוון גוראן קובאצ'יץ מקרואטיה עם המנצח לוקה ווקשיץ,מקהלת מורן מישראל עם המנצחת נעמי פארן.
כן השתתפו 8 זמרים מהם 3 סופרניות,שתיים מצו סופרן,וטנור,בריטון ובס.
היה גם מנצח משנה -איתן שמייסר מהאופרה הישראלית.
המנצח על כל הגוף הענק הזה היה נעם שריף שהשתלט די בקלות על ההרכב שכלל כאמור כ300 איש.
הוא הכין את התזמורת בשמו לב על כל פרט ופרט.
שתי המקהלות שרו כגוף אחד עם צליל יפה ותיאום עם התזמורת אך היתה בעיה עם הפרק הראשון של הסימפוניה שהנו תפילה נוצרית-פרק שכולו מושר בלטינית.
בפרק זה האיזון הקולי של האנסמבל הענק סבל במקצת וזאת במילים עדינות.
המקהלות שרו במלוא העוצמה,גם כל 8 הסולנים והתזמורת והתוצאה היתה מרשימה אך נשמעה חזק מדי,לא מאוזנת מספיק ולפעמים הורגשה בה צעקנות.
הסימפוניה תתבצע 4 פעמים ואמש היה הביצוע הראשון.אין לי ספק שדבר זה יתוקן בביצועים הבאים.יתכן ואולי הסיבה היתה הבמה הענקית המוגדלת של האופרה או מיקום המקהלות בעומקה.
בהמשך בפרק השני וכן בכל שאר הפרקים היה ביצוע נהדר עם איזון מצויין.
המנצח נעם שריף חזר לנצח על התזמורת אותה ניהל בשנות ה90 של המאה שעברה.
אין ספק שלתאם גוף כזה דרוש אומץ,כשרון ונסיון רב.לנעם שריף היה את שלושתם ושליטתו בגוף והצליל שהוציא ראוי להערכה.
היה מראה מקסים לראות את התזמורת יושבת בקידמת הבמה ואחריה בצורה אמפיתיאטרלית המקהלות.
היתה עבודה מאומצת נפלאה של המנצח התזמורת והסולנים.
בתחילה בפרק הראשון כל הזמרים שרו ביחד ואי אפשר היה להתרשם מכל אחד.
בהמשך לכל אחד מהם היתה אפשרות לשיר כסולן .התבלטו בשירתם הטובה מאוד הטנור רפל ברטמינסקי מפולין והסופרן רגינה הנגלר מאוסטריה.
השתתפו עוד בביצוע טליה אור,יעל לויטה,אגניישקה רייש,עדנה פרוחניק,דיוויד וייקהאם ודניס סדוב שהגיע לארץ מרוסיה בתחילת שנות התשעים באופרה הישראלית ובהמשך עשה קריירה בעולם כולו.
בהשמעת הסימפוניה השתתפו גם,בגלריה משני צידיה קבוצת נגני כלי נשיפה עם המנצח איתן שמיסר.
בסימפוניה אנו שומעים שני תמלילים בשפות שונות.בפרק הראשון מושמע מזמור בלטינית מתוך סידור תפילה נוצרי ובשני תמליל מפאוסט מאת גיתה.שלא כמקובל הסימפוניה הענקית כוללת שני פרקים בלבד.
יש בסימפוניה חידוש שלא היה לפניו בו יש שירה לכל אורכה.מאהלר טען שבסימפוניה זו הקולות הם ככלי נגינה.
ביצוע היצירה הענקית הזאת התאפשר בזכות תרומה שהעניקה ליאורה עופר לתזמורת כהוקרה לאביה.
המאמץ הן בעבודה והן הכלכלי היו גדולים אך התוצאה היתה כדאית.
לראות או לא לראות:זאת יצירה שלא מנגנים לעתים קרובות.לאוהבי המוסיקה כדאי לנצל את ההזדמנות ולשמוע אותה הערב(11.12)במוצ"ש ויום ראשון בהיכל אמנויות הבמה בראשון לציון.
נכתב על ידי elybikoret -ליאון אלי-08.12 ,2014\12\11
אלי ליאון
[email protected]
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה