משה להב: "'הטיש הגדול' זה לא שירה בציבור"

קשה למצוא אמן ישראלי שלא הופיע על הבמה עם משה להב, הלוא הוא "הטיש הגדול". להזכיר את אילנית, קובי אשרת, רבקה מיכאלי, טוביה צפיר, יורם טהר לב, מתי כספי, ננסי ברנדס, אביבה אבידן, יזהר כהן, שייקה לוי, ששי קשת וחופני כהן יהווה רק רשימה חלקית. המופע של להב הוא לא ערב שירה בציבור, וגם לא מופע פופ, רוק או היפ-הופ. זהו משהו אחר וייחודי שסוחף אליו כבר מספר שנים קהל רחב. בפורים ובמוצאי יום העצמאות יתקיימו שני ערבים כאלה, כשגולשי מוטק'ה יזכו בהנחה מיוחדת (פרטים המשך).
פירוש המילה טיש היא התכנסות חסידים סביב האדמו"ר. זה לא שלהב רואה את עצמו אדמו"ר, להפך, אבל יותר מ-25 שנה זה מה שקורה בהופעות שלו. "בהתחלה קראתי לו 'מבול - מטר של שירים'", מספר לנו להב, "ואז שמתי לב שאני מופיע במקומות שונים בעיר, ומגיעה אותה קבוצה של אנשים ממקום למקום. מה זה אם לא חסידות. לא היו לי יומרות להיות רב או מדריך רוחני, ממש לא. קל מאד להתמסר לשרלטנות הזאת, אבל באתי להופיע, זה הכל. מבחינתי כל חברי הטיש הם חברים. לא מעריצים, לא אוהדים. חברים".
הביקורות התקשו להגדיר את התופעה, אבל בדבר אחד היה קונצנזוס - מדובר בתופעה. למופע אין מבנה קבוע ולא סט שירים מוכן, הכל קורה תוך כדי, לפי הלך הרוח של הקהל באותו הערב – מה שיוצר מופעים השונים זה מזה. הקהל שותף פעיל, ולמרות זאת לא מדובר בגרסה הגברית לשרהל'ה שרון או לעינת שרוף, וגם לא לגרסה מודרנית לאפי נצר והאקורדיון. השירים פה הם הכוכבים האמיתיים. להב לא מזמין את הקהל לשיר, זה פשוט קורה. כל שיר מקבל את כל הכבוד הראוי, ואהבתו של להב לזמר העברי בלתי ניתנת לערעור.
הוא שר שירים ישראלים, בעיקר ותיקים. "בשבילי פוליקר זה חדש מדי. עצרתי בשנות ה-80", הוא צוחק. במשך השנים העלה להב גם מופעי קונספט ייחודיים כמו "הטיש בשלושה" עם ג'קי לוי וקובי אריאלי, מופע עם אסף אשתר בסימן 70 שנה למדינה, "צוחק מי ששר" עם ננסי ברנדס או "לוקחים את הזמן" עם רבקה מיכאלי. "הנטייה של הציבור הרחב שלא היה במופע שלי היא לתת לו את ההגדרה של שירה בציבור, אבל זה לא מה שקורה שם", הוא מדגיש. "אנשים שרים? בהחלט, אבל אין שקופיות, אין שירונים, בחירת השירים לא מכוונת לקלאסיקה של השירה בציבור כמו 'הבחורות ההן' ו'גן השקמים'. הכיוון הוא אחר. זהו מופע של שירים ישראלים שיש בו, אני מקווה, רוח מיוחדת שמסתובבת במקום. כשאני לוכד את הרוח הזאת המוזות פורחות".
"לא מעניין אותי להיות הכוכב של הערב"
"בשבילי פוליקר זה חדש מדי, עצרתי בשנות ה-80". משה להב, צילום: אפרת אשל
להב, 53, מספר שלרוב הוא לא שר שירים מלאים. שיר רודף שיר, בערב אחד יכולים להיות 80 או 100 שירים. בית, פזמון והופ - השיר הבא. "זה המשחק, לא זכור לי שחזרתי על אותו מופע פעמיים".
מה הקשר שלך לדת?
(צוחק): "את שואלת בגלל הטיש הגדול? הגעתי מבית מסורתי. אני ירושלמי ופחות או יותר כולם מסורתיים. בשישי-שבת היינו הולכים לבית כנסת, שמרנו על כשרות אבל כן היינו נוסעים. סבא וסבתא משני הצדדים הם אנשים דתיים. היום אני כבר לא קרוב לדת. בירושלים השכינה יושבת לך על הראש, אי אפשר להזדקף כי מיד אתה מקבל מכה מהשכינה, ויכול להיות שזה השפיע. אחי ממש דתי, הוא קיבל הכשרה של רב. אין בינינו קשר הדוק אבל יש קשר".
מה היה החיבור שלך למוזיקה כילד?
"הרדיו היה תמיד פתוח. אחד קבוע במטבח, אחד בחדר השינה של ההורים. מגיל מאד קטן התחברתי לשירים. הייתי בולע את המילים, הן היו נכנסות לי לגוף ונשארות שם. כילד לא הייתי מודע לזה. היום אני מרגיש שאני יכול ממש להרגיש ביד את משקלו הסגולי של שיר. להבין לאן הוא צריך ללכת, מה צריך לעשות איתו. לא כל שיר יפה, ושיהיה היפה שביפים, יכול להיכנס לרשימת השירים במופע. עם הניסיון שלי אני יודע מה יתפוס ומה לא. ההחלטה היא מאד אינטואיטיבית".
כשחבריו ללימודים שמעו את לד זפלין להב הקשיב למתי כספי, אושיק לוי ויצחק קלפטר. כשהיה בן שמונה למד כמה חודשים לנגן על אקורדיון, מאוחר יותר הוריו רכשו פסנתר והוא ישב שעות ולימד את עצמו לנגן. בגיל 16 התחיל ללמוד לנגן על גיטרה ומאז לא עזב אותה. הוא הקים יחד עם חברו פביאן ברנסבורג (שלימים שינה את שמו לראובן בר) צמד בשם "צמד לגמרי לא רע". הם הופיעו בהצלחה רבה עם קלאסיקה ישראלית. שניהם ניסו להתקבל ללהקה צבאית - ברנסבורג התקבל, להב ששר באודישן את "יונתן סע הביתה" הגיע לשלב המיונים האחרונים אבל לא התקבל. אחד השופטים היה מתי כספי, שאותו פגש להב במשך השנים מספר פעמים.
דיברת עם כספי על העובדה שלא קיבל אותך?
"אלה לא שיחות לעשות עם מתי. היו שם כמה בוחנים, כך שלא ממש ברור מי היה זה שפסל אותי. עם קובי אשרת לעומת זאת כן דיברתי על דחייה. בתקופת 'צמד לגמרי לא רע' אמרגן תל אביבי רצה לקחת אותנו לסבוב הופעות, והביא את קובי שיקשיב לנו. הוא לא ראה בזה יציאה מעניינת מספיק. באותה תקופה הופענו 25 פעמים בחודש. קובי התנצל, אבל לא היה שום צורך. היום אני יודע שמישהו אחד יכול לחשוב שמשהו לא מספיק, ועשרות אנשים אחרים יחשבו שזה כן טוב. אז מה? אם העגלה נוסעת, שתיסע. אני לא מתרגש מדיבור של 'כן טוב לא טוב'. מגיעים אלי טובי המוזיקאים, עולים עם השירים שלהם. לא מעניין אותי להיות הכוכב של הערב. מה שחשוב לי זה שהערב יהיה מעניין".
שירים ישראלים ותיקים וקהל קבוע
"לא זוכר שחזרתי על אותו מופע פעמיים". משה להב, צילום: אור טל
להב העביר את השירות הצבאי בנח"ל, ובגיל 25 התחיל להופיע לבד. "ראיתי שלקהל יותר קל להזדהות עם אחד", הוא אומר. בגיל 28 כבר הרגיש מותש. הוא פרש מההופעות ופתח בירושלים מועדון משלו בשם "בית המרזח של כלבא שבוע". כן, ההוא מהתנ"ך, אביה של רחל וחותנו של רבי עקיבא. זה לא היה פאב רגיל - כשבכל המקומות האחרים התנגנו שירים לועזיים, אצלו היו שירים ישראליים. יוסי בנאי, אריק לביא ומתי כספי. "וראו זה פלא, כולם נכנסים ובין בירה לבירה מתחילים לשיר", הוא מספר. "במשך השבוע ישב על הפסנתר חבר, ואני הופעתי פעם בשבוע. המקום גדל, התחלתי להביא אמנים, אחר כך חברי כנסת, את גיל קופטש מול שלמה בניזרי. הבאנו את אורי זוהר. הכל באווירה אחרת, תוך כדי שתייה. היה שם מרבץ כריות שקראתי לו 'כלבא שרוע'. זה הלך יפה כמה שנים עד שהפסיק ללכת".
אחרי ארבע שנים להב סגר את המקום. חבר שקיבל את ניהול מועדון 'הצוללת הצהובה' הירושלמי הציע לו להצטרף כשותף. במקום כבר נערכו הקלטות וחזרות של להקות צעירות, ולהב התחיל להביא מופעים. "גם אני הופעתי שם. שיניתי את כל הרפרטואר שלי", הוא אומר. "אם עד אז הייתי שר גם שירים של אתניקס וצביקה פיק, הלכתי אחורה. התחלתי לשיר שירים ותיקים בעיבוד קל. אנשים חשבו שהשתגעתי, אבל זה כל כך מצא חן בעיניי. שרתי שירים כמו 'שכב בני', 'את הלילה שלך מרגיעים', והקהל התחיל לזרום. ירושלים הפכה קטנה לעניין והתחלתי לצאת החוצה. אז שרהל'ה שרון וגבי ברלין היו על הפודיום, והייתה לי תחושה שאני יכול עליהם. התחלנו להופיע בתל אביב. הכל נפתח. התקשורת התחילה להגיע מכל גווניה, טלוויזיה וראיונות, וחבורה צבעונית מאד שמגיעה כמעט לכל מופע".
אם זה לא שירה בציבור ולא מופע אז מה זה?
"אני לא יודע. לא יכול להגדיר בדיוק, וזה הקסם".
מה חשבת כילד שתהיה כשתגדל?
"חשבתי שאשיר שירים יפים. חשבתי שכאשר אתבגר אוציא שירים משלי, אבל נשאבתי עמוק לתוך העניין הזה, והשירים שלי לא קיבלו הדהוד או אחיזה. ערב הטיש מספק אותי, טוב לי עם זה. אני לא חייב להתעקש על שירים משלי. כשהיו לי המועדונים הייתי משמיע את השיר 'חיזורים' שכתבתי, הוא מאד הצליח אבל לא הכנסתי אותו למופע. הוא לא מתאים לשם".
לא רצית להיות זמר יוצר?
"כשהייתי בן 21 הקלטתי קסטה. שאלתי את המפיק איך אני נשמע, והוא אמר 'זה מה שיש לך, לך על זה'. זה מה שיש והעגלה נוסעת בשמחה. אני יודע לשיר. בתקליטים אני שר יפה. תוך כדי הופעה אני צריך להזיז דברים שלאו דווקא קשורים לשירה מעודנת ויפה. יש שם ערב שצריך לזוז, ולא תמיד אלמנטים של שירה יפה צריכים להתבלט בו. סליחה על הכנות".
"איך אמנים מספרים את אותם סיפורים בכל מופע? תגוונו"
"אני לא חייב להתעקש על שירים משלי". משה להב, צילום: יהושע גולן
אתה מספר הרבה סיפורים בערב?
"יש לי המון קהל קבוע שהולך איתי ממקום למקום, ואני לא רוצה לספר את אותם סיפורים. אני זוכר בתקופת המועדונים שלא הבנתי איך אמנים מספרים את אותם סיפורים בכל מופע. חלק מהקהל חוזר, תגוונו. כשמזמינים אותי למופעים בחברות שונות מול קהל חדש אני מפליג בסיפורי חיים. למשל כשפתחו את ערוץ 7 ביקשו שאבוא להופיע שעה. עורכת חמורת סבר קיבלה אותי וכל חמש דקות התערבה בשירים. אתה לא יכול לשיר 'יחזקאל הוא בומבה של נביא', אתה צריך לשיר 'יופי של נביא'. לא משנה מה כתב המשורר, לה הייתה הכתיבה שלה, ולא הפסיקה לתקן".
הוא נשוי פעם שנייה לרחל הורביץ, אחות במקצועה שעשתה הסבה למנהלת האישית שלו. הם נשואים כבר עשר שנים ויש להם ילד בן חמש. מנישואיו הראשונים יש לו שני בנים גדולים, (19, 21). "לא קשה לנו העבודה המשותפת, להפך. טוב לי, מצוין לשנינו, אנחנו אוהבים את זה ככה 24/7 כל הזמן, יש עניין".
איך זה להיות אבא בגיל 53 לילד קטן?
"הילדים הגדולים שלי נולדו כשהייתי בעלים של מועדונים והייתי עסוק מבוקר עד לילה. 17 שעות עבודה ביום. היום יש לי יותר אורך רוח. להגיד שהשנים הראשונות היו קלות? לא. התרגלתי כבר ליקיצה מאוחרת, ופתאום תינוק. להכניס עגלה לאוטו, להוציא, להניח מושב ברכב. כל הדברים האלה היו לא נוחים, אבל יש לי שלושה ילדים שאני מאד מרוצה מהם ונראה לי שהם גם מרוצים ממני. תמיד השתתפתי בהאכלות ובחיתולים. במובן הזה אין שום דבר שונה".
מה התגובה הכי מרגשת שקיבלת על הופעה?
"יש תגובות חוזרות ומענגות כמו 'כבר שנים לא נהניתי ככה', אבל לפני לא הרבה זמן מישהו אמר לי 'איפה אתה מופיע מחר?'. זה היה מרגש".
רוצים ליהנות ממחיר מיוחד בהופעות של "הטיש הגדול"?
אתם זכאים לרכישת כרטיס מוזל ב-95 שקלים (במקום 110) לשתי ההופעות הבאות:
הופעת פורים, ״טיש פורים״ בה תתארח רותי נבון וכולם יגיעו מחופשים, תתקיים ב-19.3 בזאפה ירושלים. פתיחת דלתות: 20:00, תחילת מופע: 22:00. רכישת כרטיסים באתר זאפה ירושלים או בטלפון 9080*.
הופעת "הטיש הגדול" במוצאי יום העצמאות תתקיים ב-9.5 במועדון הגריי ביהוד. פתיחת דלתות: 20:00, תחילת מופע: 22:00. רכישת כרטיסים באתר גריי או בטלפון 03-6565222.
יש לציין בעת ההזמנה ״מוטק'ה״ לקבלת ההנחה.
רבקה זהר: "אני לא מרגישה את הגיל"
אילן דר: ושמישהו ינסה לעצור אותו
אביבה אבידן: "לא מפרגנים לדור הוותיק שירים חדשים"
שלומית אהרון: החיים לא נגמרים בגיל השלישי
"המוזיקה שאני יוצר היא מסע רוחני"
הצטרפו לקהילת הפנאי והתרבות של מוטק'ה
- "תגיד מתי שכבנו בפעם האחרונה?"
- "מה?"
- "הזדיינו, מתי זה היה? מה, במרס?"
את הדיאלוג הזה ניהלו ארנונה...
במוצ"ש האחרון, אחרי שתי עונות, זה סוף סוף קרה: העונה החדשה של "חתונה ממבט ראשון" (ערוץ 12) נפתחה עם שידוך של...
5.5.19 - את התאריך הזה עמית פדר ומשפחתה לא ישכחו לעולם. זה היה היום שבו הזמן עבורה עצר מלכת, ואביה האהוב משה...